نود و نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هشدار سازمان ملل درباره تلاش‌ها برای تغییر جمعیتی و کوچ اجباری در غزه/ حمله حزب‌الله به ۲ پایگاه دیگر صهیونیست‌ها

جنگ اسرائیل و حماس وارد نود و نهمین روز خود شده است، در این بسته خبری جدیدترین تحولات مربوط به این درگیری ها را می توانید دنبال کنید.

هشدار سازمان ملل درباره تلاش‌ها برای تغییر جمعیتی و کوچ اجباری در غزه/ حمله حزب‌الله به ۲ پایگاه دیگر صهیونیست‌ها

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، نگرانی این سازمان را درباره اظهارات مقامات صهبونبست مبنی بر اخراج ساکنان غزه به کشورهای دیگر تحت عنوان «مهاجرت داوطلبانه» ابراز کرد.

به گزارش ایسنا، مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در جلسه شورای امنیت تاکید کرد که سازمان ملل هر گونه تلاشی را که هدف آن تغییر ترکیب جمعیتی در نوار غزه باشد رد می‌کند.

گریفیث در سخنرانی شامگاه جمعه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به درخواست الجزایر در خصوص وضعیت آوارگان فلسطینی در غزه تاکید کرد که اخراج اجباری و دسته جمعی فلسطینیان نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواهد بود.

گریفیث معتقد است که ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه تقریبا غیرممکن شده‌است. وی افزود: «در این صورت، انتقال درگیری به سمت جنوب، مردم را مجبور می‌کند به کشورهای همسایه بروند و برخی کشورها اعلام کرده‌اند که می‌توانند میزبان (کسانی که غزه را ترک می‌کنند) باشند و آنها باید بتوانند مطابق با قوانین بین‌المللی برگردند.»

ایلز برندز کرس، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر نیز اعلام کرد که آوارگی اجباری گسترده از ۱۲ اکتبر پس از صدور دستور ارتش اشغالگر برای تخلیه بخش شمالی غزه آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد جامعه غزه با ناامنی شدید غذایی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: این امر از گرسنگی جامعه مدنی به عنوان یک روش جنگی جلوگیری می‌کند.

این مقام سازمان ملل همچنین با تاکید بر جلوگیری نکردن از بازگشت فلسطینیانی که به اجبار از غزه رانده شده‌اند، خاطرنشان کرد: باید تضمینی قوی برای بازگشت این افراد به خانه‌های خود ارائه شود.

وضعیت فاجعه‌آمیز

گریفیث در خصوص وضعیت غزه نیز اشاره کرد وقایعی که سرزمین‌های اشغالی فلسطین طی ۱۰۰ روز گذشته شاهد آن بوده‌است، غیرنظامیان را در نظر نگرفته‌است و وضعیت غزه غم‌انگیز است.

این مقام سازمان ملل با اشاره به پر شدن ظرفیت مراکز پناهگاهی و وضعیت رو به اتمام آب و مواد غذایی، خاطرنشان کرد: ۱۳۴ مرکز متعلق به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) بمباران شده‌است؛ جایی که ۱۴۸ کارمند سازمان ملل کشته شدند.

گریفیث اظهار داشت که با وجود اطلاع رسانی به ارتش اسرائیل، تأسیسات امدادی و بشردوستانه مورد هدف قرار گرفتند که منجر به در معرض خطر قرار دادن امدادگران شد.

وی با ابراز نارضایتی از دستور تخلیه ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد حملات هوایی در نقاطی متمرکز شده‌است که از غیرنظامیان خواسته شده به عنوان پناهگاه امن به آنجا بروند و با ادامه عملیات نظامی هیچ مکان امنی برای غیرنظامیان وجود ندارد.

او به نقل از کارکنان سازمان ملل که توانستند به شمال غزه بروند، گفت آنچه را دیدند به طرز غیرقابل توصیفی وحشتناک بود؛ جایی که اجساد در جاده‌ها افتاده و مردم از گرسنگی رنج می‌برند.

دو موضع آمریکا و روسیه

لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز وزیران و قانونگذاران صهیونیست مبنی بر اسکان مجدد فلسطینیان در خارج از غزه را از سوی واشنگتن رد کرد.

از سوی دیگر، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد هشدار داد که آنچه به عنوان اخراج خشونت‌آمیز فلسطینی‌ها از کرانه باختری و غزه توصیف می‌شود، ناگزیر کل منطقه را متزلزل خواهد کرد و عواقب ناگواری برای کل جهان خواهد داشت.

این در حالی است که طبق گفته مقامات غزه و سازمان ملل، ارتش اشغالگر از هفتم اکتبر گذشته جنگ ویرانگری را علیه غزه آغاز کرده که تا روز جمعه ۲۳ هزار و ۷۰۸ شهید و ۶۰ هزار و ۵۰ مجروح که بیشتر آنها کودک و زن بودند، برجای گذاشته‌است.

از آغاز جنگ غزه تاکنون ۴۰۰۰ سرباز اشغالگر دچار نقص عضو شده‌اند

وبگاه خبری عبری Walla (واللا) فاش کرد که از آغاز جنگ در نوار غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، ۴۰۰۰ سرباز صهیونیست دچار نقص عضو شده‌اند.

به گزارش ایسنا، این وبگاه با بیان اینکه «رژیم صهیونیستی در حال آماده شدن برای استقبال از تعداد زیادی از سربازان معلول خود است»، افزود: ۱۰۰ روز پس از جنگ، تاکنون مشخص شده‌است که حدود ۴۰۰۰ سرباز دارای معلولیت هستند.

این وبگاه عبری به تخمین‌ها اشاره کرد که این تعداد به حدود ۳۰ هزار تن خواهد رسید.

در این زمینه، این وبگاه اشاره کرد که حمله حماس در ۷ اکتبر، اسرائیل را وارد جنگی کرد که قبلاً از نظر تعداد سربازان مجروح شاهد آن نبوده، اما مهمتر از آن این است که جراحات سربازان بسیار جدی است.

براساس گزارش وبگاه واللا، به دلیل مراقبت‌های اختصاصی تیم‌های امدادی و پزشکی، مجروحان جدی و با جراحت خطرناک زنده مانده‌اند.

این وبگاه افزود، ارتش اشغالگر «همه اطلاعات مجروحان را در اختیار مردم قرار نمی‌دهد، زیرا بیم آن می‌رود که این امر منجر به کاهش روحیه مردم شود».

در ادامه گزارش این وبگاه آمده‌است: در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ سرباز طبق سه طبقه بندی انجام شده دارای معلولیت شناخته شده‌اند که این بدان معناست آنها بدون اینکه به طور رسمی به عنوان یک معلول معرفی شوند از کلیه درمان‌ها و حقوق مختص افراد معلول در ارتش برخوردارند.

این وبگاه با اشاره به اینکه «به سربازان مجروح حقوق پرداخت می‌شود و حتی بدون نیاز به اثبات چیزی تحت درمان قرار می‌گیرند»، گزارش داد که روند توانبخشی آنها «در اسرع وقت برای بازگرداندنشان به زندگی آغاز می‌شود».

این وبگاه به نقل از عیدان کالیمان، رئیس سازمان معلولان ارتش اشغالگر نوشت: «در ازای هر فیزیوتراپیست که با آنها کار می‌کردیم، اکنون به چهار فیزیوتراپ نیاز داریم تا پاسخگوی حجم مجروحان باشیم و همین امر در مورد سایر حرفه‌های درمانی نیز صدق می‌کند.»

وی افزود: باید به یکباره به نفع سربازان خود نیرو را سه برابر کنیم، من ۳۰ سال است که در سازمان هستم، تا به حال با این تعداد مجروح مواجه نشده‌ام و واقعا وضعیت آنها بسیار وخیم است.

کلیمان خاطرنشان کرد که «بسیاری مجروح هستند که دست‌هایشان قطع شده و نابینا و فلج شده‌اند».

ارتش رژیم صهیونیستی ۳۶۰ هزار سرباز ذخیره در جنگ علیه نوار غزه را از ۷ اکتبر به خدمت گرفته، در حالی که عملیات زمینی نیز از ۲۷ همان ماه آغاز شد.

تا صبح روز جمعه، تعداد افسران و سربازان کشته شده در صفوف ارتش اشغالگر از آغاز جنگ به ۵۲۰ نفر رسید که ۱۸۶ نفر از کشته‌ها و مجروحان مربوط به زمان آغاز جنگ زمینی در نوار غزه است.

شهادت 3 فلسطینی در جنوب کرانه باختری

گروهی از مبارزان فلسطینی بعد از نفوذ به یکی از شهرک‌های اسرائیلی در جنوب کرانه باختری با نیروهای رژیم صهیونیستی درگیر شدند.

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، منابع فلسطینی، شامگاه امروز (جمعه)، از تبادل آتش میان نیروهای مقاومت فلسطین و گروهی از نظامیان اسرائیلی در شهرک «ادورا» در جنوب کرانه باختری خبر دادند.

تعدادی از نیروهای مقاومت فلسطین، امشب، به شهرک ادورا در نزدیکی شهر «الخلیل» (جنوب کرانه باختری) نفوذ کردند که به دنبال این اقدام، آژیرهای خطر در این شهرک فعال شدند.

گروهی از نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی با مجریان این عملیات درگیر شدند و برای شناسایی عوامل این اقدام منور شلیک کردند. ارتش نیز نیروهای پشتیبان و ویژه خود را به محل اعزام کرد.

جبهه داخلی ارتش رژیم صهیونیستی در پی اعلام خبر نفوذ، از شهرک‌نشینان خواست در خانه‌هایشان بمانند و به هیچ عنوان خارج نشوند.

با این حال، منابع اسرائیلی از مجروح شدن یک شهرک‌نشین و یک نیروی ارتش اسرائیل در پی این عملیات خبر دادند و نیروهای امدادی اسرائیل بلافاصله به محل اعزام شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۳ نفر از فلسطینیانی را که به شهرک ادورا نفوذ کرده بودند، به شهادت رسانده است. با این حال، وزارت بهداشت فلسطین تا لحظه انتشار این گزارش این خبر را تایید نکرده است.

کارگروه سیا برای کمک اطلاعاتی به اسرائیل علیه حماس

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بعد از عملیات ۷ اکتبر کارگروهی برای کمک اطلاعاتی به اسرائیل جهت یافتن محل حضور سران حماس تشکیل داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با تشکیل یک کارگروه ویژه در تلاش است به اسرائیل برای رد یابی سران ارشد حماس و محل اختفای اسرای اسرائیلی در غزه کمک کند. 

مقام‌های آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند این کارگروه که بعد از عملیات حماس در ۷ اکتبر آغاز به کار کرد اطلاعاتی را درباره سران ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین کشف کرده است. 

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به طوفان الاقصی را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردند و علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم اسرائیل در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. بیش از ۲۳ هزار فلسطینی که اکثر آنها زن و کودک هستند تاکنون در این حملات به شهادت رسیده‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بلافاصله بعد از ۷ اکتبر با ارسال یاداشتی برای دستگاه‌های اطلاعاتی و وزارت دفاع خواستار تشکیل این کارگروه و جمع‌آوری اطلاعات درباره رهبران حماس شد. 

نیویورک‌تایمز نوشته هنوز مشخص نیست که تشکیل این کارگروه تا چه اندازه برای اسرائیل ارزشمند بوده اما هنوز هیچ‌یک از بلندپایه‌ترین سران حماس دستگیر یا کشته نشده‌اند. ایالات متحده اطلاعات مربوط به مقام‌های رده پایین یا میانی حماس را در اختیار اسرائیل قرار نمی‌دهد. 

قطع کامل اینترنت غزه برای دومین روز

خبرگزاری وفا گزارش داد که در پی ادامه بمباران گسترده و پیوسته نوار غزه توسط ارتش رژیم اشغالگر، اینترنت این منطقه محاصره شده برای دومین روز به طور کامل قطع شده است./ جماران

حمله حزب‌الله به ۲ پایگاه دیگر صهیونیست‌ها

تهران-ایرنا- حزب‌الله لبنان بعد از ظهر امروز (شنبه) از هدف قرار دادن ۲ پایگاه دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین های اشغالی خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، شبکه المیادین در این باره اعلام کرد که پادگان «برانیت» رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی هدف آتش مستقیم از خاک لبنان قرار گرفت.

حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: مجاهدان ما موضع نظامی «برکه ریشا» را با سلاح های مناسب هدف قرار دادند.

حزب‌الله همچنین از هدف قرار گرفتن دقیق و مستقیم مواضع تعیین شده رژیم صهیونیستی در این حمله خبر داد.

در همین راستا، منابع رسانه‌ای نیز اعلام کردند که یک موشک ضد زره از جنوب لبنان به سمت منطقه «الجلیل غربی» پرتاب شد.

حزب‌الله لبنان ظهر امروز نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در راستای حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین، مبارزان ما راس ساعت ۱۱:۲۰ پایگاه صهیونیستی «العاصی» را در شمال فلسطین اشغالی با سلاح مناسب هدف قرار دادند.

با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در راستای سرگرم کردن بخش عمده‌ای از نظامیان صهیونیست در شمال فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

بتازگی روزنامه الاخبار نوشت که مقاومت لبنان به تاکتیک‌های خاصی روی آورده که دشمن توان رویارویی با آن را ندارد.

بر این اساس، فرماندهی مقاومت به رزمندگان اختیاراتی داده که آنها را قادر به انجام اقدامات زیادی می‌کند و مقاومت لبنان موفق به وارد کردن خسارات مستقیم به مواضع، جنگ افزارها و سیستم‌های دشمن شده است.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز معتقدند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

این خبر بروزرسانی شده است.

بیشتر بخوانید: 

نود و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

نود و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

نود و چهارمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

نود و سومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

نود و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هشتاد و نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هشتاد و هشتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هشتاد و هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هشتاد و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هشتاد و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هشتاد و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هشتاد و یکمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هشتادمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هفتاد و نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هفتاد و هشتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هفتاد و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هفتاد و چهارمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هفتاد و سومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هفتاد و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هفتاد و یکمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصت و نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصت و هشتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصت و هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصت و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصت و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصت و چهارمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصت و سومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصت و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصت و یکمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاه و نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاه و هشتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاه و هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاه و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاه و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاه و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و هشتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و چهارمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و سومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهلمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و چهارمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و سومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهلمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی و نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی و هشتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی و هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی‌ و یکمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی‌امین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و هشتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و چهارمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و سومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیستمین و یکمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیستمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هفدهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شانزدهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پانزدهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

یازدهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهارمین روز عملیات طوفان الاقصی

سومین روز عملیات طوفان الاقصی

دومین روز عملیات طوفان الاقصی

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها