علم‌الهدی: فکر برجام ایده غلطی بود و استمرار آن غلط‌تر

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی ابراز کرد: از ابتدا هم اینکه می‌گفتند ما باید با برجام بسازیم، فکر غلطی بود که البته استمرار آن غلط‌تر است زیرا در هفته‌ای که گذشت، فرصت‌های پررونقی به خاطر دیپلماسی اقتصادی دولت برای جامعه ما پیش آمد.

علم‌الهدی: فکر برجام ایده غلطی بود و استمرار آن غلط‌تر

حجت الاسلام علم‌الهدی در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه این هفته مشهد که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به شرایط خاص کشور اظهار کرد: وضعیت امروزی که ما در جامعه و کشورمان زندگی می‌کنیم، موقعیت بسیار حساسی است زیرا از یک طرف فشار معضلات اقتصادی و معیشتی است و از طرف دیگر، فرصت‌های قابل‌توجهی است که در عرصه جهانی در مسیر ما قرار گرفته است.

وی افزود: موضوعی که امروز برای مسئولان، مردم و آحاد شما برادران و خواهران حائز اهمیت است، شناخت مشکلات و مبدأ آن‌ها و همچنین شناخت فرصت‌هاست؛ یعنی اگر مردم فرصت‌ها را بشناسند و با آن آشنا باشند، طبیعتاً امید و نشاط در زندگی اجتماعی پیدا می‌کنند و اگر مبادی مشکلات و معیشت را بدانند، مردم و مسئولین دست‌به‌دست هم در مقام حل مشکل و از بین بردن موانع برمی‌آیند.

برای حل مشکلات مردم، همه مسئولیت دارند

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: موضوعی که خصوصاً اقشار آسیب‌پذیر را تحت تأثیر قرار داده است، مشکلات اقتصادی، معیشتی و گرانی‌هاست. این واقعیت ملموس همه مردم ماست. رویداد اخیر که یک حرکت اقتصادی با هدف تحقق عدالت اجتماعی در جامعه بود، در قالب یک جراحی بزرگ اقتصادی، طبیعتاً دارای عوارض و دردهایی است. وقتی دولت بخواهد از جیب 4 هزار و 120 نفر، میلیاردها دلار سرمایه کشور را بیرون کشیده و به جیب 74 میلیون جمعیت کشور بریزد، بدیهی است کار آسانی نیست و کسانی که رانت‌خواری می‌کردند، طبیعتاً آرام نمی‌نشینند و به دنبال جبران این سودها از راه‌های دیگر خواهند بود لذا این موقعیتی است که دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نهادهای حاکمیتی باید حرکت شدید داشته باشند.

او ادامه داد: وجود مقدس امیرمومنان در حکمت 241 نهج‌البلاغه به کارگزاران حکومت سفارش کرده و فرموده‌اند: «أَشَدُّ مِن یَومِ الظَّالِمِ عَلَى آلْمَظلُومِ» یعنی باید بر غارتگران بیت‌المال و ظالمان سخت گرفت و آنان را بازخواست کرد. وقتی به آقایی گفتند ارز 4200 نمی‌دهیم که واردات انجام بدهی، مگر به خاطر غیر از این بوده که سرمایه سابق او به خاطر تسهیلات دولت بوده اما او حق مردم را به قیمت گزافه به آنان عرضه کرده و یا در انبارها احتکار کرده است. مسئولین ما نباید در قبال این مسائل بی‌تفاوت باشند.

 علم‌الهدی تصریح کرد: حرفی که آقایان اقتصاددان می‌زنند و برحسب آن، نرخ اجناس را به قیمت عرضه و تقاضا معین می‌کند، البته ما هم قبول داریم و این الفبای اقتصاد است اما این موضوع مربوط به یک وضع آرام اقتصادی است نه در جامعه‌ای که از یک طرف دچار تحریم دشمن است و از طرف دیگر، دست رانت‌خواران را قطع کرده و با سودجویان در حال مبارزه است. در این کشور باید دستگاه‌های مدیریتی علاوه بر پایبندی به نظام عرضه و تقاضا، باید خود نیز به میدان بیایند و به‌صورت هماهنگ، سودجویان را پیگیری و تعقیب کنند.

وی تأکید کرد: امروزه در قبال مشکلاتی که مردم ما را در تنگنا قرار داده، یک سازمان نمی‌تواند بگوید که این مشکلات به من ارتباطی ندارد. در مقابل ناراحتی و فشار بر مردم، دستگاه‌های حاکمیتی اگر بخواهند بی‌تفاوت باشند، مردم و خصوصاً فقرا و قشر آسیب‌پذیر تحت تأثیر مشکلات معیشتی لطمات جبران‌ناپذیر می‌بینند. حاکمیت این کشور یک حاکمیت دینی است ولذا آن‎جایی که مردم و کیان کشور را تهدید می‌کند، همه مسئول هستند و باید به میدان بیایند و هم مردم و هم مسئولان موقعیت‌شناس باشند، مشکلات را بشناسند، به میدان بیایند و به هم کمک کنند زیرا آنجایی که مردم در صحنه باشند، همه مشکلات حل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی ابراز کرد: البته در کنار مشکلات یک سلسله فرصت‌هایی هم وجود دارد. ما در شرایطی هستیم که مسئله تحریم نه تنها خنثی می‌شود بلکه حتی دشمن به بی‌اثر بودن آن اقرار دارد. از ابتدا هم اینکه می‌گفتند ما باید به برجام بسازیم، فکر غلطی بود که البته استمرار آن غلط‌تر است زیرا در هفته‌ای که گذشت، فرصت‌های پررونقی به خاطر دیپلماسی اقتصادی دولت برای جامعه ما پیش آمد که بدون برجام و بی آن‌که بخواهیم وابسته به خارج باشیم، این دیپلماسی میان ما و کشورهای همسایه و دوردست برقرار شد. فروش یک نفتکش بزرگ و سفارش ساخت دو نفتکش دیگر برای ونزوئلا فرصت بسیار ارزشمندی بود و به‌علاوه آن، چندین نفر از روسای جمهور و مقامات عالی‌رتبه کشورهای همسایه هم که در هفته گذشته به تهران آمدند، توافقنامه‌های همکاری مؤثری را امضا کردند.

او  گفت: 20 تفاهم همکاری با ونزوئلا و 17 تفاهم همکاری با کشورهای همسایه از جمله فرصت‌هایی است که در توسعه صادرات می‌تواند کمک کند و در سایه آن می‌توان اقتصاد کشور را به ثبات رساند. البته سرمایه‌گذاران هم باید به میدان بیایند و مردم هم باید کمک کنند تا بتوان مشکلات معیشتی کشور را برطرف کرد.

حل مشکلات درگرو حفظ ارزش‌های دینی

امام جمعه مشهد با تأکید بر ضرورت حفظ ارزش‌های دینی در متن جامعه اظهار کرد: در کنار شناخت مشکلات و مبادی آن‌ها، اگر بنا شد موقعیت دینی و اسلامی جامعه را حفظ کنیم تا برکات الهی ما را فرابگیرد، مشکلات ما حل شود و فرصت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی برای ما پیش بیاید، باید ارزش‌های دین که مورد رضای الهی است در زندگی اجتماعی ما سایه بیفکند.

وی افزود: اگر جامعه ما لائیک شد و مظاهر ضدارزشی گناه که موجب غضب پروردگار است، سراپای جامعه را فراگرفت، خسران جامعه را دربر خواهد گرفت. این‌طور نیست که گمان کنیم چون وابسته به عترت پروردگار هستیم، خداوند متعال در همه حال برکات خود را بر ما نازل می‌کند زیرا این برکات وابسته به این است که بنده خدا باشیم و مظاهر عبودیت او در سراسر زندگی اجتماعی ما رعایت شود و اگر لاابالی‌گری و بی بند و باری در عرصه زندگی اجتماعی ما ظاهر شود، همه موقعیت موجود خود را از دست خواهیم داد.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • ناشناس
    0

    برای متخورها بله ولی برای مردم؟

    نظرات شما -
    • كدخدا
      0

      اين علم الهدي بياد يكماه كارگري كنه و خرج خانوادشو بده ببينيم بازم ازين حرفا ميزنه

  • علی
    1

    شکم گرسنه دین و ایمان نداره
    راست میگی شما مشکلات مردم حل کن .بر جام نخواستیم

  • فواد ری
    0

    اولا ونزوئلا از ما بدبخت تر است
    و ابی از او برای ما گرم نمی شود دوم ترکمنستان کوره دهاتی به جای مانده از شوروی سابق است که فقط با ما تجارتی زیر ۵۰۰ میلیون دلار دارد سوم حاج اقا انها که دلار ۴۲۰۰ تومانی ازدولت قبل گرفتتد روغن مایع یک لیتری را ۱۳ هزار تومان بدست مردم می رساندند اما همان روغن را دولت فخیمه رئیسی کرده است ۱۲۰ هزار تومان ناقابل !؟ شکر را ان دولت با دلار ۴۲۰۰ تومانی کیلویی ۳۰۰۰ تومان به مردم می داد والان این دولت کیلویی ۳۰۰۰۰ هزارتومان ، مرغ وتخم مرغ و لبنیات وحبوبات وبرنج و۴۰۰ قلم کالای دیگر هم که چند برابر شده است پس با کدام منطق می گوییدکه دلار ۴۲۰۰ تومانی را حیف و میل کردند !؟ ایا فکر نمی کنید فردای قیامت باید پاسخگوی این همه تهمت و فرافکنی متوهمانه باشید ؟

  • رصد
    0

    و افکار جنابعالی از همه غلط تر

  • تنباکوی شیرازی
    1

    آخ که اگر منم هر روز گوشت بخورم آمریکا که هیچ کل دنیا هم حساب نمیکردم

  • ناشناس
    0

    خب بیا درستش کنه از روز اول نمیخولستید برجام تصویب بشه دوست دارید مردم رو برده خود بکنید روز به روز فقیر خودتان از اول گفتید که برای آسایش ورفته می‌آمدیم فقط جنگ باهمه دنیا بجنگیم فقط خودتان بخورید بیا شاید وصیت کنید فقط

  • ناشناس
    59

    درودخدابرعلم الھدی کہ گفت برجام ازاول غلط بود

    نظرات شما -
    • قاصدک
      1

      از جیب خدا خرج نکن از کیسه خودت خرج نکن.

    • به ناشناس
      2

      جناب ناشناس بسیجی مزدور

  • الیگارش
    0

    برجام بازی قدرت ها برای تصفیه حساب با همدیگر شده.شما ها هم از این نمد برای خود کلاهی ساختین!!!

    نظرات شما -
    • 0

      تسویه حساب

  • حسین یوسفی
    0

    اره خوب فشارش رو تو و دامادو دخترت که نیست

  • خزان
    0

    تکیه بر ثروتهای افسانه ای امنیت ایجاد میکنداینکه بقیه مردم در چه فشار و مضیقه هستند بی خیال است هر صبح دو رکعت نماز میخواند و خدا را هم بدهکار خود میداند.

  • یه نفر
    2

    این تابستون آخرین تابستونه که سخنرانی میکنی یاد باشه کی گفتم حالا هی حرف مفت بزن!

  • عدالت
    0

    اقای علم الهدا شما که دررفاه هستید ومشکل اقتصادی ندارید وعمرتان را کردید والان هم امثال مثل شما کشور را به این فلاکت وبدبختی اقتصادی گرفتارکردن ومردم را در فقر بدبختی فرو بردید واین دولت هم که دولت داماد عزیزتان رییسی است اگر مذاکره بد است چرا به روحانی حمله می کردید که چرا مذاکره می کند الان هم که این دولت از روز اول تیم مذاکره کننده اش در اروپا هستند ومذاکره می کنند اگر قطعا این مذاکرات به نتیجه نرسد تحریمها شدیدتر ووضع اقتصادی وتورم نجومی مردم وکشور بدتر خواهد شد کما این که تا الان به علت تحریمها این شده ارزش پول ملی ووضع اقتصادی هم که ماشاله گل بلبل است پس با تندروی واظهارات ناشیانه وبدون در نظر گرفتن زندگی مردم وکشور دست بردارید تاکی می خواهید با کل دنیا درگیر باشید ومجادله کنید که نتیجه دودش به چشم مردم می رود نه اقایان که اکثر خانواده وفرزندانشان در اروپا وامریکا زندگی لاکچری دارند

  • ناشناس
    5

    سیدبزرگ زنان طلاقی وبدون شوھرزیادند میدونم شمامہربان ھستیدخدادشمنان خداوواجدادت ازاھل بیت نابودکنادسید

  • رضا..
    0

    یک نفر بگوید شما چه کاره ملت ایران هستید که چنین سخن می‌گویید؟

  • ناشناس
    0

    غلط، افراد غلطی هستند که به غلط در جایگاهی نشسته اتند و حرفه‌ای غلط میزنند.

  • مهرداد سربندی
    0

    آقای علم الهدا خدا شکر که شما الفبای اقتصاد را میدانی اما ایکاش در همین مقطع الفبا باقی نمی ماندی و چهارتا نظریه و تئوری و راهکار مهم هم میدانستی. البته از شمایی که بیشتر دروس نقلی خوانده اید جا ماندن از علوم عقلی عیب نیست. و باز هم ای کاش که الفبای سیاست را هم میدانستی. و باز هم ایکاش دامادت رئیس دولت نبود تا معلوم شود گند اقتصادی را نباید جراحی خواند. و اما برجام . همه رفقای و همفکران ریز و درشت شما در دولت روحانی همه تقصیر ها را به گردن بی لیلقتی دولت انداختند و زیر بار نرفتند که تحریمها کمر اقتصاد را خم کرده. حالا هم بر همان روال بپذیرید که بی لیاقتی دولت رئیسی کمر اقتصاد را شکسته و ربطی به برجام ندارد. هر چند که اگر سیاست میدانستید می فهمیدید که ربطی به برجام دارد. به هر حال خیانت جریان انحصار طلب اصولگرا به این مردم همچنان تحت حمایت تریبونی امثال شما ادامه دارد. موفق باشید.

  • ناشناس
    0

    درودخدابرسید سیدعزیز اگر قیمت بنزین بالابرہ دراین صورت اجناس بہ نہایت گرانی میرسند ومردم فقیر درسختی قرارمیگیرن

  • شارودی
    0

    هرکسی که دغدغه مشکلات و معیشت ملت را نداشته باشدکاسب تحریم است دلال تحریم است آخوند تحریم است

  • مجید
    1

    چی میگی گوگولی

  • ناشناس
    0

    درضمن بفکر ۴تا ۵ سال دیگه خودتون هم باشید

  • ناشناس
    0

    امثال تو و احمد خاتمی چه میدونید پدری هر روز شرمنده ی بچه هاش بشه یعنی چی؟ دستان حضرت علی پینه بسته بود شما کجا و ....چه مقایسه ی غلطی اصلا چی داریم میگیم

  • ناشناس
    0

    انقلاب و استمرار شماها غلط است

  • ناشناس
    5

    درودخدابرسیدعزیزعلم الھدی

  • 0

    خدایی زوم کنید رو دستاش میگه چقد زندگی راحتی داشته

  • علمدار
    0

    علمدار علمت رو بردار و بیا اگر می تونی گرانی رو ببر!!!!!!!!!!!!!.....

  • رضا
    0

    دادن اختیار مملکت دست شماها از اصل غلط بود

  • رضا
    0

    استمرارش را از داماد محترم انقلابی بپرس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها