یک رسانه آمریکایی بررسی کرد

۴ علتی که نشان می دهد آمریکا زیر میز برجام می‌زند/ آیا ایران و آمریکا چاره ای جز مواجهه سخت ندارند؟

اینترسپت نوشت: چیزی که واقعاً ناامیدکننده است این است که حتی اگر بایدن کوتاه آمده و تحریم های آمریکا را بردارد، باز مشخص نیست که آیا واقعا ایران و غرب می توانند به توافق اولیه بازگردند یا خیر.

۴ علتی که نشان می دهد آمریکا زیر میز برجام می‌زند/ آیا ایران و آمریکا چاره ای جز مواجهه سخت ندارند؟

به گزارش خبر فوری، به نظر می رسد که شرایط برجام روز به روز بدتر می شود. جو حاکم بر وین به نحوی است که بسیاری از برقراری ارتباط بین غرب و ایران ناامید بوده و بر این باورند که بعید است برجام بار دیگر به یک سند الزام آور مهم بین المللی تبدیل شود.

برخی خبرگزاری ها بر آنند که روابط ایران و غرب  رو به وخامت گذاشته و احتمالا به قبل از دوره انعقاد برجام و عصر باراک اوباما برگردد. اگرچه این نظرِ همه تحلیلگران نیست اما می توان این رای را دیدگاه ثابت رسانه های غربی دانست.

پایگاه اینترسپت در تحلیل اخیرش به این موضوع پرداخت. نویسنده چند دلیل بر می شمارد که نشان می دهد ایران و غرب نمی توانند ( یا حداقل بعید است بتوانند) به این زودی ها با هم توافق کنند و نشست وین بدون نتیجه به پایان رسیده و ایران و آمریکا خود را برای تقابل رو در رو و مواجهه سخت و غیردیپلماتیک آماده می کنند.

مهم ترین دلایل نویسنده و شواهد او بدین قرار است:

الف. تاریخچه برجام/ تاریخی پر از بی اعتمادی

به نظر می رسد سرگذشت عجیب و غریب برجام در سرنوشت تلخ آن تاثیرگذار باشد. برجام سندی است که در عصر باراک اوباما امضا شد اما دونالد ترامپ به دلیل خصومت شخصی با اوباما و با تشویق مشاوران جنگ طلبش و همچنین بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر وقت اسرائیل) آن را نقض کرده و در عوض، سخت ترین تحریم ها را علیه ایران وضع کرد. این اتفاق به جایگاه دیپلماتیک آمریکا آسیب بسیار زیادی وارد کرد و باعث شد آمریکا آن نفوذ و اقتداری را که دارد از دست بدهد. در عوض، ایران حتی امروز هم تحت تحریم های آمریکا قرار دارد که به اقتصاد این کشور آسیب رسانده و مردمش را در ناامیدی فرو برده است. با این حال، برنامه هسته ای ایران همچنان به پیشرفت خود ادامه داده است. این اتفاق باعث شد حتی با تغییر دولت آمریکا، اعتماد به آمریکا باز نگردد. حالا دولت بایدن قادر نیست آب رفته را به جوی بازگرداند و حتی تحریم های ضد ایرانی ترامپ را هم بر نمی دارد. نویسنده معتقد است در غیاب توافق هسته ای سال 2015، تنها دو گزینه روی میز باقی مانده است. یکی اینکه غرب و آمریکا، ایران را با قابلیت هسته ای بپذیرند و دیگری اینکه برای توقف آن وارد جنگ شوند.

ب. بسیاری از شرکت ها ترسیده اند

چیزی که واقعاً ناامیدکننده است این است که حتی اگر بایدن کوتاه آمده و تحریم های آمریکا را بردارد، باز مشخص نیست که آیا واقعا ایران و غرب می توانند به توافق اولیه بازگردند یا خیر. شرکت‌ های غربی که قبل از خروج ترامپ و در زمان انعقاد برجام برای سرمایه ‌گذاری در بازار ایران ابراز علاقه کرده بودند، حالا ترسیده و احتمالاً دیگر رغبتی به سرمایه گذاری در ایران نداشته باشند. نویسنده اینترسپت معتقد است که حتی اگر برجام احیاء شود، هیچ شرکت غربی جرأت نمی ‌کند یک سنت در ایران سرمایه ‌گذاری کند و هیچ بانک غربی هم معامله ‌ای را در ایران تامین مالی نمی‌کند؛ چرا که نمی داند بعدها مغضوب آمریکا می شود یا نه.

ج. ناتوانی دولت بایدن در اجماع سازی

دولت بایدن علاوه بر عدم تمایل به لغو تحریم‌ های دوران ترامپ و یا  ناتوانی در دادن وعده‌ های اجرایی به ایران، احتمالاً فاقد اکثریت آراء لازم در سنای ایالات متحده برای تصویب توافق هسته ای (برجام) به عنوان یک معاهده یا قانون مورد تایید ساختار سیاسی آمریکا است. این بدان معناست که اگر یک دولت جمهوری ‌خواه روی کار بیاید، احتمالا می تواند زیر میز زده و مجددا از برجام خارج شود.

د. متحدان منطقه ای آمریکا مخالف برجام هستند

نویسنده اینترسپت مدعی است که متحدان منطقه ای آمریکا به شدت مخالف احیاء برجام هستند. در روزهای اخیر، مقامات عالی رتبه نظامی اسرائیل بارها با مقامات نظامی و سیاسی آمریکا ملاقات کرده اند. اگرچه هنوز بسیاری از مقامات اسرائیل در مورد مساله ایران دچار تناقض هستند اما برخی مقامات نظامی اسرائیل گفته اند که اگر توان هسته ای ایران بیشتر شود، حملات اسرائیل نیز بیشتر می شود.

برخی رسانه های اسرائیلی در این هفته مدعی شده‌ اند که مقامات صهیونیستی همتایان آمریکایی خود را تحت فشار قرار داده اند تا حملاتی را علیه اهداف ایران در سایر نقاط خاورمیانه انجام دهند.

این دلایل نشان می دهد که توافق ایران با غرب بر سر مساله هسته ای فعلا میسر نیست و دو طرف راهی بسیار طولانی در پیش دارند.

این تحلیلها البته در حالی منتشر می‌شود که ایران و کشورهای ۱+۴ تاکید دارند، تا حصول توافق، گفتگوها را ادامه می‌دهند.

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • دکتر سید
    7

    درگیری و جنگ و تنش به نفع کاسبان تحریم و افرادی است که توانایی حل مشکلات کشور و مبارزه با تورم و فساد سیستماتیک و اختلاس و .... را ندارند و جنگ گزینه بسیار مناسبی برای مشغول کردن مردم است آگاه باشید.
    نصر من الله و فتح قریب

  • حسن
    1

    سران کشورهای عرب خلیج فارس حتی کویت و قطر و عمانی که در بحران به دادشان رسیدیم و اماراتی که با دلالی اینهمه از قبل ما بهش سود رسیده، به هیچ وجه از عادی شدن روابط ایران و غرب استقبال نمی کنند چون منزوی شدن ایرانه که باعث شکوفایی اینها شده. حتی روسیه و ترکیه و .. از تحریم ایران سودهای کلان می برند.

  • همشهری
    9

    تنها چیزی که به وخامت رسیده و گذر کرده ، فلاکت مردم ایران است . پشت پرده با هم هستند و مردم را غارت می کنند .
    چطور باور کنیم حکومتی که در سال ۱۹۷۹ با برنامه ریزی و حمایت آمریکا و متحدانش در گوادلوپ به قدرت رسیده ، با آمریکا دشمن باشه !!!!؟
    جنگ زرگری برای غارت فرهنگ و اموال خاورمیانه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      23

      آقای همشهری توهم زده ای ! تا کی خودتان را گول می زنید! مگر آمریکا مریض است که متحد و ژاندارم خود و حامی اسرائیل در منظقه را سرنگون کندو رژیمی سرکاربیاورد که مجبور باشد برای مقابله با آن هزینه های سرسام آور حضور نظامی در منطقه را بپذیرد ؟ رژیمی که اسرائیل را عملاً محاصره کرده و جایگاه داخلی بین المللی آن را به شدت پایین آورده است؟ متحد چین و روسیه می شود و منافع آمریکا را در منطقه به خطر می اندازد و پهپاد آن را می زند! پادگان آن را هدف قرار می دهد! سفارت آن را اشغال می کند! نفت کش های او را می زند و.... این رژیم را جایگزین رژیمی کند که در جنگ ویتنام به او فرودگاه می داد، هواپیما با خلبان می داد متحد اسرائیل و غرب بود، در ظفار به نیابت از آمریکا ورود پیدا کرد و از رژیم غرب گرای سلطان قابوس دفاع کرد، براحتی و با یک دستور بحرین را واگذار کرد و..... از نظر شما، آمریکایی ها مغز خر خورده اند که اینچنین کنند؟

    • عرفات
      3

      ناشناس عزیز
      اگر امریکا یک دلار هزینه کرده صد دلار گرفته. صنایع نظامیش به خاطر ایران هراسی رونق گرفته. ضربه های کاری که تلفات انسانی جدی برایش داشته هم هیچ موقع از طرف ایران نبوده. اسراییل هم به بهانه دشمنی مشترک با ایران روابطش با اعراب عادی شده . فقط این وسط اسراییل مشروعیت و مظلومیت پیدا کرد و امریکا و غرب در آمادهای تریلیاردی بدست اوردند. آنجه که این میان سوخت سه نسل مردم ایران بودند.

    • .
      21

      خخخخه به خاطر همین بود که کدخدایت اول انقلاب در به در دنبال کودتا بود نگو زیر دست خودش را می خواست کودتا کند خخخخه ولی با فتح لانه جاسوسی بساط آمریکا تمام شد

    • .
      6

      هزینه ای که آمریکا کرد بیشتر از سودش بود و این را می توان در بدهی های این کشور دید در ضمن حرف آخر را مردم می زنند و این سران عرب خواهند رفت

    • 1

      در جواب ناشناس وقتی ایران قدرت خاورمیانه بودخطر ساز بود آمریکا نقشه کشید آخوندها بیان سر کار این اولین ویرانگری برای ایران پشتش جنگ ایران و عراق رو راه انداخت تا ایران رو ویران کند ولی از اونجایی که شاه تسلیحات زیادی خریداری کرده بود و مردم ساده گول خورده جلو رفتن و جلوگیری کردند از تسلط عراق ولی ایران ضعیف شد و بعد تحریم پشت تحریم خودتون رو به خواب نزنید درست مثل افغانستان که طالبان رو آمریکا آورد و حالا طالبان را تحریم میکند تاریخ تکرار میشود ولی با این تفاوت که طالبان رو آورد تا خطری برای ایران از سوی مرزهای شرقی ایجاد کند شما مزدوران نظام به نفعتون هست که خودتون رو به خواب بزنید.

    • .
      4

      هنوز نمیدانی قدرت خاورمیانه که با اسم ژاندارم منطقه یدک می کشیدین را آمریکا ایجاد کرد برای کنترل خودتان و دیگر کشورها که باز صدام قبول نداشت و یک حمله کوچک در آن زمان انجام داد به شما در ضمن تسلیحات مانع جلو روی عراق نشد بلکه بسیج مردمی جلوگیری کرد در مورد آوردن آخوند را هنوز به آن حد نرسیدی که بدانی که آمریکا نسخه ایران را در مصر بعد از انقلاب شان با کودتا دوباره افراد خودش را اورد سر کار ولی اگر مصر زرنگ بود و امریکا را بیرون می کرد الان انقلابشان به قهقرا نمی رفت در مورد افغانستان که همه می‌دانند طالبان دست پرورده خود آمریکا است و با آن بازی می کند البته ما هم آنجا کارهایی کردیم که آمریکا نتواند راه به جایی ببرد در 20 سال اشغال کردنش حالا چه ربطی به انقلاب ایران داشت نفهمیدیم!!! در مورد ضعیف شدن هم خوب اومدی که الان کدخدای شما جناب مزدور جرات حمله ندارد چون می داند چه اتفاقی می افتد و حتی جواب حملات مستقیم به پایگاه‌ در عراق هم هم نمی دهد از ترسش در مورد تحریم هم باز اشتباه رفتی جناب خواب نما وقتی 20 سال قبل غرب زده های دست پروده دانشگاه های غرب در راس کار امدن و هسته ای را پلمپ کردن آن هم خارج از قانون آژانس و غیر قانونی و بعد آشوب همین طیف شما در سال 88 تحریم ها را ایجاد کرد

  • اا
    5

    مسوولین منفعت طلب و شاید احمق ما، حاضرند جنگ شود ولی کوتاه نیایند. این وسط مردم ضرر می کنند. هر جا که.............. فلاکت و بدبختی هم هست، مثل افغانستان

    نظرات شما -
    • .
      21

      برای وطن فروشان غیرت بی معنی است و حتی حاضرن همه چیزشان را بدهند به دشمنش تا جان خودش را نگیرند ولی همان دشمن جانش را هم خواهد گرفت!!!!

    • ناشناس
      0

      این وسط فقط جان مردم گرفته میشود و مزدوران مثل شما جنگ طلبان به زندگی خود ادامه میدهیم و فرزندانتان در مرگ بر آمریکا حال خواهند کرد دیگه دست تون پیش مردم رو سده جمع کنید بساطتان را

  • دادا
    4

    مذاکره کنندگان ایران اگاه باشند اگر چنانچه اروپا و امریکا سردواندن مذاکره کنندگان ایران باشد مذاکره فایده ندارد برگردند بیخود خودشان و ملت را سرگرم این بازی پوچ نکنند البته روشن است برجام پایان خوشی نخواهد داشت

  • ناشناس
    7

    رسانه های غربی برای اثر گذاری در مذاکرات و ایجاد تنشج در بازار داخلی در آستانه مذاکرات و در راستای منافع دولت های غربی در مذاکرات، سعی می کنند چنین جوی را برای تحت فشار قرار دادن تیم مذاکره کننده ایجاد کنند و شما آقایان اصلاح طلب هم همان دیدگاه های آنها را ترجمه و در داخل منتشر می کنید! شما با انتشار این مطالب به کی خدمت می کنید؟ به کدام دروازه گل می زنید؟

  • محمد
    5

    مردم که دیگرهیچ اعتمادی به این حکومت ندارنداگرجنگ شدالاغ زاده هاواختلاسگران ودزدان بیت المال بروندبجنگند

  • ظلم امریکا و.متحدانش ناشی از ضعف ایران است
    6

    سیاست خنثی سازی خوب تست, اما بارخا گغتیم تا امریکا و.کتحدانش بابت تحریم برجام شگنب تاوان و.هزینه سنگین ندخند تن به حق ایران نمبدهند؛ پیشنخاد حدتفی:نتبود کردن نیمی توان نفتی متحدان عربی و زدن نیمی تاسیسات نظامی و.افتصادی اسرایییل توسط نیروهای نیابیتی

  • ناشناس
    4

    اگر درگیری رخ دهد در مرحله دو مرحله خواهد بود مثل حمله به عراق ، در یک مرحله تاسیسات زیر بنایی را نابود می‌کنند و چون تحریم هم وجود دارد بازسازی آن مشکل است . و باعث سرعت بخشیدن به نابودی اقتصاد خواهد شد .
    تمام کشورها از تحریم بشدت میترسند چرا که باعث نابودی اقتصاد میشود حالا ما نمی‌دانیم چرا مسولان ما این را نفهمیدند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      مسئولان این را می فهمند ول راه بر طرف کزدن تحریم ها باج دادن و تسلیم نیست! ضمناً ایران عراق نیست که به این سادگی بتواند زیر ساخت هایش را بزند و ضربه متقابل نخورد. آمریکا هنوز دارد تاوان حمله به عین الاسد را می پردازد. قطعاً آسیب ها به آمربکا اگر بیشتر نباشد کمتر نخواهد بود.

  • داودی
    2

    جنگ چرا ؟ بهترین راه حل مذاکره مسقیم ایران با امریکاست مردم ایران از قدیم الایام معروف به گفتگو و تعامل با دیگران بودند و هستند بنظرم هیچ اشکالی ندارد مردان سیاسی ایران قدرت تعامل و چانه زنی و گفتگو را در دنیا به نمایش بگذارند ملت ایران در دنیا به مردم با فرهنگ و با تمدن و اهل سازش معروف هستند بهترین راه حل مذاکره مستقیم است قبول داشته باشیم دشمنان و سیاسیون کشورهای بظاهر دوست ایران بجهاتی خیلی هم دوست ندارند این توافقات صورت بگیرد ! و از قدرت منطقه ای کشور ما برای رسیدن به مقاصد و منافع خودشان ایران را وجه المسامحه قرار میدهند . بهترین راهکار و رسیدن به اهداف مذاکره مستقیم است .

    نظرات شما -
    • .
      12

      ما مذاکره مستقیم با آمریکا بارها کردیم حتی به قیمت ناموس فروشی ولی همیشه زدن زیرش
      آمریکا می آید صنعت نظامی و هسته ای خودش را به پای مذاکره بیاورد خیر ولی شما برای گدایی اینها را آوردید به پای میز مذاکره و تا تک تک آن را نگیرد تا دست شما را خالی کند برای حمله نظامی و تجزیه رهایتان نمی کند مگر دیگر دنبال این سراب گدایی نروید

  • فتح اله
    1

    ما که از تحریم و جنگ سود می‌بریم به ازای بالا رفتن یک هزار از ارز، ده میلیارد تومان ناقابل به دارایی من افزوده میشه
    جون من توهین نکنید شوخی کردم یه فرهنگی هستم و خدارو شکر میگذرونیم
    گفتم یه مقدار مزاح کنم

  • علی
    7

    مطمعن باشید ایران سر تعظیم فرود میاره مقابل آمریکا فقط میخواند آبرومندانه اینکار و انجام بدند

    نظرات شما -
    • 9

      ایران باد گرفته است فقط در مقابل خدا سرتعظیم فرود آورد. البته بجز زمانی که دوستان شما سرکار بودند .

  • مهدی
    2

    بهترین گزینه جنگ است .دیگه نابود شدیم خواهی نخواهی یا درست میشه یا تمام می‌شود.همین الان هم اکثریت مردم ایران مرده متحرک هستند با این زندگی که برایشان ساختند.

  • ناشناس
    3

    منطق این مقاله حرف ندارد.ایران همه چیز را می بازد مگر اینکه خودرا ازدرون اصلاح و همه جانبه قوی کند.با ریسمان تکه پاره غرب نمی شود وارد چاه تعهدات بین المللی بی فرجام شد.

  • ناشناس
    2

    خاک برسر همه ما که نفهمیدیم ما مردم مثال گوسفندانیم و سردمداران کشور و قدرتهایی مانند آمریکا مثال چوپان و سگ...هرجا دلشان خواست مارا میبرند و در آخر سلاخیمان میکنند

  • م
    1

    همه تحریم ها برداشتن مذاکره کنید نه که مذاکره بی مذاکره ....هر چند زندگی برایمان سخت است خودم‌دارای پنج عضو خانواده و سه عنوان معلولیت شدید دارم ولی دوست ندارم وطنم زیر زور بره هرچند زندگی برامون جهنم شده ولی اگه تحریما همشون برداشتند مذاکره کنید نه که بزارید از کشنگی بمیریم زیر زور نروید با تشکر یک معلول شدید

  • ایرانی
    2

    اخه بدشانسی نسل ما بودکه ایران ازتمام دنیا عقب مانده حتی ازافقانستان این چندسال ایران راغارت کردن وتمام ثروت ایران راسران به اسم خودشان توحسابشان درکشورامریکاگذاشتن ومردم نون ندارند بخورندوبدبخت شدن تمام دخترپسرها درخانه ماندن که نمی تواند عروسی بگیرمد

  • سعدالت دوست
    0

    سلام خداقوت : اولاً پشنهاد شد در زمان مذاکر از غرب بخواهند تحریم فروش نفتی بردارند و ما نفت بفروشیم سیستم شرکت نفت وملی حفاری فرسوده نشود بروز بشود ولی پول نفت باقی بماند بعد از توافق گویا تند تند تیم بی سواد رئیسی دارند فقط دستوری لغو تحریم فروش و دریافت پولی سیسیتم سیاب و بانکی عادی بشود که منم بودم زیر بار نمی رفتم و شست احیای برجام خواهیم داشت زمان هم ابدی نیست ایران باید بداند زمان بی نهایت نیست صبر چین روسیه هم دارد تمام می شود همین الان روسیه قصد حمله به بخشهایی از اکراین دارد هشدار تحریم بانکی جلوشو گرفته . در ضمن یک توافق خوب به نفع ایران بسیار ایراد دارد تا یک توافق عادی مثل زمان ظریف چرا چون امکان زد زیرش برای دولتهای امریکا هست پس ما باید در سالهای اول توافقی بکنیم ضعیف تر از ظریف و تیم روحانی اگر ترامپ برگشت بگوید ارزش ندارد از برجام خارج شویم فهمید امیر عبدالیان؟ دانستید تیم مذاکره کننده ؟ توافق باید بسیار ابتدایی باشد فقط ایران نفت و... بفروشد پولش را بگیرد حال ببرد به اسد و حزب الله لبنان بدهد بین سران تقسیم شود یا این بارغیرت خرج دهند ببرد برای سیستان و بلوچستان ... کپرنشینان عشایر عرب های ایران ترکمن ها کردهای عزیز کوله بر بستگی به عدالت نظام دارد

  • نظر
    1

    آخه اول بايد يه نگاه كني ببينيم به چه دليل تحريم شديم و الان داريم چي رو ميديم و چي ميخواهيم. ظاهرا داريم باج خواهي ميكنيم از دنيا.... و دنيا ما رو حامي تروريست ميدونه. كلا خلاف جريان دنيا هستيم. و ظاهرا فقط ما هستيم كه خوبيم

  • احمد اندروژ
    0

    من نمیدونم این چه بحثی است که شما میکنید جنگ میان ایران و امریکا با نابودی یا تغییر ماهیت یکی از طرفین پایان میابد آنها طرف دار آزادی مطلق و بدون قید دین، طرفدار اسراییل ،طرفدار سود حداکثری در تجارت بدون ایدوئولوژی دینی ،و...هستند حال ان که ایران مخالف سرسخت این موارد است اصلا ما قرار است با ظهور امام عصر با آنها بجنگیم بعد شما میگید صلح کنند مذاکره کنند هیچ وقت هیچ وقت همچین چیزی امکان نداره یا باید پیش برندگان سیاست ما از بین بروند یا سیاست مداران انها حالا باید دید سایاست مداران انها از دل مردمشون اومدن ونماینده مردمشون هستند یا سیاست مدارهای ما که جواب ان واضح است !!!

  • دادا
    0

    از اول مشخص بود و هست که برجام پایان خوشی نخواهد داشت وقتی که اقای بایدن زیر فشار کنگره است و مذاکره کنندگان اروپا و امریکا با دلارهای صحیونیصتی وارد مذاکره شده اند پایان خوبی نخواهد داشت بهتر است نمایندگان ایران خودشان را معطل مذاکره نکنند برجام به سر انجام نخواهد رسید چون بایدن اختیار تام ندارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها