مشکل بایدن با مساله هسته ای ایران؛ رئیس جمهور آمریکا پلن بی ندارد/ آیا سرانجام ایران و آمریکا جنگ است؟

بیزینس اینسایدر معتقد است تنها یک راه برای حل بحران رابطه ایران و غرب و به خصوص برجام وجود دارد؛ دیپلماسی و مذاکره. دور شدن از این راه ممکن است منطقه را وارد جنگی کند که پایانش در دست هیچ کس نباشد.

مشکل بایدن با مساله هسته ای ایران؛ رئیس جمهور آمریکا پلن بی ندارد/ آیا سرانجام ایران و آمریکا جنگ است؟

به گزارش خبر فوری ، وضعیت منطقه با اتفاقات اخیر کاملا به هم ریخته و ملتهب شده است. در حالیکه بسیاری از رسانه ها در مورد آینده مذاکرات هسته ای بین ایران و غرب (کشورهای 5+1) بدبین هستند و معتقدند بعید است این مذاکرات راه به جایی ببرد، درگیری دیروز نیروهای آمریکایی و سپاه پاسداران نیز باعث افزایش التهاب شده است ( اینجا بخوانید).

اگرچه در درگیری دیروز آمریکایی ها شکست خورده و نتوانستند نفتکش ایرانی را به سرقت ببرند اما همین اقدام نشان می دهد که ممکن است این درگیری ها یا درگیری هایی شبیه به آن دوباره تکرار شود و بعید نیست این بار درگیری جدی تری در آب های منطقه رخ دهد.

فارغ از این مساله، امر مهم تر مذاکرات هسته ای است. اگرچه ایران گفته پایان نوامبر به میز مذاکره با غرب باز می گردد اما بسیاری معتقدند ممکن است این مهم رخ ندهد. آمریکایی ها تاکید دارند که ایران باید هرچه سریع تر به مذاکرات وین بازگردد اما مقامات ایران تاکید کرده اند که آمریکا که خود ناقض برجام بوده حق تعیین تکلیف در این قضیه را ندارد.

بایدن هیچ چاره ای جز دیپلماسی ندارد

پایگاه بیزینس اینسایدر در تحلیلی به این موضوع پرداخته است. نویسنده معتقد است وین، تنها راه برای بایدن و دولتش است تا مساله ایران را حل کند و اگر این مساله با دیپلماسی حل نشود ممکن است وضعیت منطقه بحرانی شود.

باربارا اسلاوین (Barbara Slavin)، تحلیلگر سیاسی و متخصص مسائل منطقه خاورمیانه و روابط ایران و غرب معتقد است که هنوز همه امیدها برای به سرانجام رسیدن مذاکرات از بین نرفته است. او می گوید که ممکن است با میانجی گری چین، و یا برداشتن تحریم ها توسط آمریکا یا تغییر زبان دیپلماسی این کشور در رابطه با جمهوری اسلامی ایران، بین ایران و آمریکا یک توافق جدید (هرچند کوتاه مدت) برقرار شود. این کارشناس معتقد است وضعیت اقتصادی ایران از یک طرف، و نداشتن نقشه و راهبرد جایگزین دیپلماسی توسط آمریکا از طرف دیگر، شاید دو طرف را مجاب کند که با یکدیگر توافق کنند.

اسلاوین معتقد است که بایدن برای حل مساله هسته ای ایران و توافق با این کشور هیچ طرح دومی ( plan B) ندارد و همین به او فشار می آورد که هر چه سریع تر از طریق دیپلماسی، رابطه خود را با ایران بهتر کند.

بحران نظامی، مسیری که منجر به یک فاجعه می شود

بیزینس اینسایدر معتقد است که مساله نظامی به هیچ وجه بحران موجود بین ایران و آمریکا را حل نمی کند. نویسنده این پایگاه معتقد است که اگر آمریکا نتواند از طریق دیپلماسی، مساله هسته ای ایران را حل کند ممکن است اسرائیل با ایران درگیر شود و این امر شاید منطقه را وارد یک جنگ بزرگ کند.

اسلاوین هم چنین نظری دارد. این کارشناس معتقد است ایران می داند بدون بمب اتم و سلاح هسته ای می تواند از تمامیت ارضی خود محافظت کند و به همین دلیل، هرگز سراغ ساخت سلاح هسته ای نرفته و نخواهد رفت؛ اما اگر اسرائیل یا آمریکا وارد جنگ مستقیم با ایران شوند، ممکن است ایران هم در سیاست تسلیحاتی خود تغییراتی داده و در این صورت وضعیت منطقه بدتر و بدتر شود. آمریکا می داند که قادر به ورود به جنگ در خاورمیانه نیست و به همین دلیل هرگز به فکر گزینه نظامی نمی افتد.

بنابراین، به نظر می رسد تنها یک راه برای حل بحران رابطه ایران و غرب و به خصوص برجام وجود دارد: دیپلماسی و مذاکره. دور شدن از این راه ممکن است منطقه را وارد جنگی کند که پایانش در دست هیچ کس نباشد.

گفتنی است گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • ص _ ن
    1

    مذاکره با آمریکا سر کاری می باشد . آمریکا اهل مذاکره دروغین با ایران اسلامی است . آمریکا برای فریب افکار عمومی جهان مذاکره می کنند . مرگ بر آمریکا تروریست .

  • مهدی
    0

    اقای بایدن خواهان صلح در منطقه هستند و شاید یکی از بهترین روسای جمهور در جهان، با ایشان تعامل کنیم و کشور را از فقر نجات دهیم

    نظرات شما -
    • برجامی
      0

      دقیقا درست و منطقی گفتید

    • سعید ترک
      0

      کاخ سفید و صلح ؟؟؟؟؟ تعامل ؟؟؟؟ دقیق باشید و از حداقل حداقل ها حجم تجارت تسلیحاتی آمریکا و ایجاد دیپلماسی تفرقه در خاور میانه را در این دوسال آخر حتما مطالعه بفرمایید ...... جناب مهدی .

  • میرغفار
    1

    سلام- قضیه هسته ایران با دخالت وکمک حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی قابل حل خواهد بود.خواهش میکنیم از او تقاضا شود تا به کشور کمک بکند.

  • علی
    1

    اگر جنگ بشه جمهوری اسلامی جرات نداره به مردم خودش اسلحه بده، چون مردم بر علیه خودش استفاده خواهند کرد. بنابراین هر طور شده برجام رو قبول خواهد کرد. چاره ای نداره

  • دن کیشوت
    0

    پنج هزار آقا زاده ساکن آمریکا هستند، میلیاردها دلار پول مسوولین نظام مقدس در بانکهای آمریکا سرمایه گذاری شده، کدام جنگ؟!! جنگ زرگری بله، جنگ واقعی خیر! خدایا ملت ما را به آگاهی برسان، لعنت خدا و پیغمبر بر کسانی که شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند اما توله هاشان در آمریکا زندگی لاکچری دارند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      این حضرات آقازاده ها رو ما با رای هایمان سر کار آوردیم و این موجودات بدکردار الان طلبکار نظام و مردم وشورای نگهبان هستند برای احراز صلاحیت و گرفتن پست و مقام .... ..... خود ما هم باید پیاده شان کنیم نه اینکه گوشه ای بنشینیم و فقط بد و بیراه بگیم ..... شورای نگهبان و قوه قضاییه و نهادهای امنیتی باید در کنار مردم قرار بگیرند و کار رو یکسره کنند ......... علت اینکه این همه به سپاه و شورای نگهبان حمله میشود و تحت فشار حداکثری قرار داده می شود جز این نیست ....

    • معترض
      0

      جنگ و تحریم و فشار های اقتصادی با گرای این آقازاده ها به ایران تحمیل شده ..... و اگر تاریخ انقلاب ها را مطالعه کنیم این طبقه از موجودات در هر انقلاب وجود داشته و از پشت به انقلاب های مردمی خنجر زده اند .... دستگاه قضایی باید خواب نمایی را کنار بگذارد و مثل خودشان که از پررویی نجومی بهره می برند با بی رحمی و نهایت سخت گیری برخورد کند . ................. قضات ما یک دماغ اعراض وبی اعتنایی و توجیه دارند که باید آن را کنار بگذراند ...

    • ناشناس
      0

      چرا وقتی دزدی و خراب کاری بزرگی انجام میشود اگر هم مجلس ویا قوه قضاییه دخالت کند از بالا دستور میرسد که فرزندانشان چه گناهی دارن . این مناقشات را پایان دهید

  • برجامی
    0

    اگه آمریکا واقعا خواهان صلح وتوافق است اصلا نیازی به مذاکره نیست فقط زحمت به دست گرفتن یه خودکار وامضا میخاد تمام.مرگ بر شیطان بزرگ.

    نظرات شما -
    • کلنگ
      0

      یه خودکار می خواد با یه ساندیس که بعد از امضا بخورند .

  • شوران
    0

    فقط مقامات بالا دستی میدانند ، چه برنامه ایی برای آینده کشور دارند...!حتی نماینده های مجلس هم بیخبرند، پس باید مانند بچه یتیم بشینیم ببینیم ، آقایون چکار میخوان بکنند

    نظرات شما -
    • قوقولی قوقو
      0

      ولی این بار اگر سناریویی مینویسند اول بین تمام بازیگران توزیع کنند تا مثل گرفتن کشتی خود قابلمه نشه.

  • ناشناس
    0

    دعوا زرگری . جنگ بشه هتکتو وتک میکنن . الکی شعار جنگ نده . ....خودتی

  • سید علی شیره ای گدا
    0

    جنگ نخواهد شد

  • کارشناس
    0

    قطعا توافق خواهد شد شک نکنید فقط متاسفانه هزینه چند صد هزار سانترفیوژ ها از جیب ملت پرداخت شده بوده است

    نظرات شما -
    • ن.
      0

      هیچ وقت توافقی انجام نخواهد شد .می شود گفت که غیر ممکن است

  • ایرانی
    0

    ایران خوب بایدن را میشناسد پس قهرو نازش خریدار دارد ولی اینو را هم میدونه که ترامپیست ها از ریشه میزنند.

  • امین
    0

    پس این را هم ترجمه کن ملتی که برای جنگ آماده نباشد صلح را در آغوش نخواهد کشید

  • ناشناس
    0

    چقدر روحانی رو برا مذاکره شماتت کردن ولی حالا خودشون دارن راه روحانی رو ادامه میدن

    نظرات شما -
    • جذابیت های انفعال ......
      0

      روحانی برای وادادگی در برابر غرب سرزنش شد نه مذاکره .... برای اتخاذ صبر انقلابی !!!و صبر استراتژیک!!! در برابر هجمه های بی امان تحریم حداکثری ترامپ ........... برای این سرزنش شد که هر گونه تحمیل فشار برای ایران را قبل از آمریکایی ها توجیه می کرد .... برای رها کردن امور کشور و کم کاری و ترک فعل های گسترده که باید در یک دادگاه محاکمه شود ........ خواهش من از تمام روحانی دوستان این است که به این ملت مظلوم رحم کرده و در پی احیای این باند به کنار رفته نباشید . دولت جدید اگر بتواند میراث سیاست خارجی واداده بنفشی ها را به سطح بازدارندگی برساند هنر کرده .

    • جلال عامری
      0

      دیگه روحانی یه جوری تو تله انداختمون با حماقتش که خروج ازش فعلا ممکن نیست... بهتره حد اقل به جهت تلف کردن وقت دشمنان به ظاهر هم که شده مذاکرات صوری داشته باشیم تا بتونیم وقت بخریم و از لحاظ اقتصادی هم مثل جنبه ی نظامی بزرگ و قوی بشیم.خب و قوی شدیم مذاکرات را می زنیم بع دیوار.

    • ایرانی
      0

      برجام نجات ملت است .دولت روحانی میخواست برجام را به سرانجام رساند ولی دستهای قالتاقاق بخاطر حفظ منافع سنگ اندازی میکردند.گروهی هوچی در مملگت پشت پرده یک حکومت کامل در سایه دارن.

  • امیر1
    0

    امریکاو دولت ایران هر کدام کار خودش را انجام می دهند همان طور که تا حالا انجام دادند.فقط این مردم بدبخت این وسط هم از این می خورند هم از ان...حال و روز هیچ قومی تغییر نخواهد کرد تا ان قوم خودشان روزگار شان را تغییر دهند.

  • ی ط
    0

    ایران در ظاهر مخالف ساخت بمب اتمی هست. اما دوست دارد به فناروی بمب اتمی دست پیداکند. البته از آن استفاده نمیکند.انشاءالله بزودی....

  • لا جیگر
    0

    دل بوش را نداری ، مذاکره کن

  • امیررضا
    0

    دلم میخواد جنگ بشه دولت گول بخوره اسلحه به دست مردم بده بیان خودشانو بکشن

    نظرات شما -
    • به امیررضا
      0

      این آرزو رو به گور میبری

  • ممد
    0

    حرف حرف کدخداست کدخدا ابر قدرت جهان است

  • ص _ ن
    0

    مذاکره با آمریکا سر کاری می باشد. آمریکا اهل مذاکره دروغین با ایران اسلامی است . آمریکا برای فریب افکار عمومی جهان مذاکره می کنند . مرگ بر آمریکا تروریست و سارق نفت .

  • م
    0

    مذاکره انجام میشه، ولی تحریم ها باقی می ماند و شدیدتر میشه، و روز به روز ایران تضعیف میشه، تا دوره بعد که جمهوریخواهان سرکار بیایند، و آنموقع با ایجاد بهانه ای، همان بلایی که بر سرعراق و صدام آوردند، بر سر ایران می‌آورند. سپس امثال خاتمی ها با پشتوانه خارجی با رفراندم نمایشی، در راس حکومت قرار میگیرند، و کشور در باتلاقی از جنگهای داخلی و فروپاشی غرق خواهد شد و ، ملت ایران همانند ملت افغانستان در به در و آواره در دنیا خواهند شد. قحطی و گرسنگی و غارت و قتل و خونریزی سراسر کشور را فرا خواهد گرفت. البته تا آن زمان اکثر تحصیلکرده ها و پزشکان و .... از کشور مهاجرت کرده اند. شاید هم بزودی رابطه با غرب و آمریکا برقرار بشه، و ایران تسلیم بشه، و اوضاع به گونه دیگری در آید.

  • عال
    0

    یا جنگ یا صلح یکی از این انتخاب کنید یا ان وری بشیم یا این وری

  • ناشناس
    0

    کی هردند

  • بهرام
    0

    خدا نکند جنگ بشه چون ضرری که ایران میبینه در تاریخش بی همتا میشه، تمام صنایع و زیرساخت های ایران از بین میره، و از گشنگی باید ملت علف بخورن، اگر همدیگرو قبلش نخورن

  • سیدحسن حسینی
    0

    دوستان جنگ با دعوای من وشما فرق داره چرا اینقدر سطحی و حتی ناامیدانه به مسائل جنگ و برجام نگاه میکنید سیاست انقدر بی پدر و مادر هست که همیشه در دکترین واندیشمندان جوامع برای حل یه موضوع همه جوانب و عواقب انرا میسنجند در یه گزینه نظامی و دکترین دفاعی هر کشوری کلی هزینه پرداخت میشه تا مانوار یه طرح نظامی پیاده سازی بشه انوقت در موضوع برجام که یه سند بین الملل بین ایران و گروه 5+1بوده واساس وساختار ان برای صلح پایدار و امنیت. منطقه ای تعریف شده مگر به عقل جور درمیاد که بخاد جنگ را تداعی کنه یا مگر قبل از مذاکره جنگی بوده که الان بخان قطعنامه صادر کنن و نقض اتش بس کنند خیر دوستان برجام یه سند اجماع بین الملل هست که شاید بدلیل امنیت اسراییل و عدم نگرانی کشورهای حاشیه خلیچ فارس بهانه های نظامی هم در ان گنجانده شده باشه اما امریکا هیچ وقت برای منافع دیگران با کشوری جنگ نکرده فقط اتش معرکه بپا کرده تا فواید فروش سلاح رو برای خودش به ارمغان بیاره که مطمعنا در مورد برجام و ایران وداشتن منافع اقتصادی در خلیچ فارس وقدرت بازدارندگی ایران درمنطقه هیچوقت با ایران چه مستقل چه حمایت از رژیمهای منطقه. به دنبال جنگ نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها