جمهوری خواهان آمریکا خطاب به ایران: هر توافق با جو بایدن را مُرده فرض کنید

رهبران حزب جمهوری‌خواه امروز پنجشنبه گفته‌اند ایران بایستی هر توافق با دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا که از حزب دموکرات است را از همان آغاز مرده فرض کند.

جمهوری خواهان آمریکا خطاب به ایران: هر توافق با جو بایدن را مُرده فرض کنید

وبگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن» که یک رسانه نزدیک به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا با آرزوی براندازی حکومت جمهوری اسلامی ایران است به نقل از رهبران حزب جمهوری‌خواه نوشته که آنها می‌خواهند این پیام مستقیم را به ایران ارسال کنند که بایدن از هیچ اختیاری برای دادن وعده ابدی رفع تحریم‌ها برخوردار نیست.

بایدن در دیداری که روز نهم آبان‌ماه با سران انگلیس، فرانسه و آلمان داشت گفته بود که در صورتی که آمریکا بار دیگر به برجام بپیوندد دیگر از این توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد.

در بخشی از بیانیه مشترک سران تروئیکای اروپا و آمریکا آمده است: «ما از تعهد صریح رئیس‌جمهور بایدن مبنی بر اینکه آمریکا خواستار پایبندی کامل به برجام است و تا زمان انجام اقدام مشابه از سوی ایران به آن پایبند خواهد ماند، استقبال می‌کنیم.»

این اظهارات از سوی بایدن در حالی مطرح شد که در روزهای گذشته برخی از منابع خبری افشا کرده‌اند اصرار آمریکا بر ندادن تضمین درباره عدم خروج از برجام اصلی‌ترین عامل متوقف ماندن مذاکرات وین بعد از ششمین دور این گفت‌وگوها بوده است.

رهبران جمهوری‌خواه کنگره به فری‌بیکن گفته‌اند رئیس‌جمهور از اختیار قانونی برای وعده دادن به نمایندگی از نهاد قانونگذار برخوردار نیست و کنگره، الزامی به رعایت توافق حاصل‌شده از سوی قوه مجریه با ایران نخواهد داشت.

قانونگذاران آمریکایی گفته‌اند که رفع تحریم‌ها در اختیار کنگره است و جمهوری‌خواهان تمامی آنچه در توان دارند را برای حصول اطمینان از بازگشت تحریم‌ها به کار خواهند گرفت.

واشنگتن‌فری‌بیکن نوشته در حال حاضر دموکرات‌ها با اختلاف بسیار اندکی اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار دارند. این در حالی است که محبوبیت جو بایدن در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره رو به ریزش است.

به نوشته فری‌بیکن، با توجه به جمیع این شرایط، جمهوری‌خواهان ممکن است در کمتر از یک سال توافق احتمالی میان دولت بایدن برای ورود به برجام را از اثر بیندازند.

«جیم بانکز»، یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان که ریاست کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان را به عهده دارد گفت: «هر گونه وعده رفع تحریم‌ها که از سوی تیم بایدن داده شود اتفاقی فیصله‌یافته نیست.»

«جو ویلسون»، عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم گفته که وعده بایدن به ایران، بی‌معنا است. او گفت: «رئیس‌جمهور بایدن از اختیار تصمیم‌گیری به جای کنگره برخوردار نیست و قوه مجریه نمی‌تواند کنگره را محدود کند.»

او اضافه کرد: «کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان این را روشن کرده که وقتی اکثریت را در دست بگیرد برای رفع تمامی تحریم‌های رفع‌شده از سوی دولت بایدن تلاش خواهد کرد.»

گروهی از نمایندگان کنگره طرح‌هایی ارائه کرده‌اند که خواستار منوط کردن بازگشت آمریکا به برجام به کسب مجوز از کنگره است.

به عنوان مثال، ««کریس استورات»، قانونگذار ایالت «یوتا» تیرماه سال جاری طرحی معرفی کرد که خواستار جلوگیری از رفع هر گونه تحریم علیه ایران مگر در صورت کسب مجوز از کنگره است. (بیشتر بخوانید)

پیش از آن، گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا هم طرحی ارائه کردند که در صورت تصویب، هر گونه توافق با ایران در موضوع برنامه هسته‌ای را به کسب مجوز از نهاد قانونگذار آمریکایی منوط می‌کند.

«ران جانسون»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین در مجلس سنا و ۲۱ نفر دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه این طراح را ارائه کرده‌اند.

این گروه از سناتورها می‌گویند توافق با ایران توسط دولت «جو بایدن» بایستی به شکل معاهده باشد. طبق قوانین آمریکا، معاهده‌ها به تأیید دو سوم اعضای مجلس سنا برسند.

علاوه بر این، گروهی از نمایندگان کنگره طرحی به نام «قانون فشار حداکثری» پیشنهاد داده‌اند که از حمایت ۱۰۹ عضو مجلس نمایندگان آمریکا برخوردار است.

این اقدامات در شرایطی انجام می‌شوند که دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

منبع: فارس

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ترحیم
    1

    دیر پیام دادید.نزدیک سومین سالگرد فوتش هست.بخاطر کرونا بصورت مجازی براش فاتحه میخونیم.چراروزنامه کیهان را نمیخونید.

  • امیر
    0

    جمهوری خواهان هم که نگویند ،یک کودک هم میداند که حرف سردمداران آمریکا ازدهنشان بیرون نمیاد که بخواهی روی آن حساب بازکنی

  • ص _ ن
    1

    قابل توجه جمهوری خواهان آمریکا . مذاکره با آمریکا سر کاری می باشد . آمریکا اهل مذاکره دروغین با ایران اسلامی است . آمریکا برای فریب افکار عمومی جهان مذاکره می کنند . مرگ بر آمریکا تروریست و سارق نفت

  • اله قلی خان
    2

    جمهوری خواهان آمریکا رو مرده حساب کنید چون جامعه آمریکا دیگر به گروهک تروریستی و گاوچران وحشی جمهوری خواه رای نخواهد داد و بزودی همشون دستگیر و سزای اعمال ننگینشون رو میبینند..زنده باد احمدی نژاد پاینده باد ایران

    نظرات شما -
    • نامی
      0

      از میزان محبوبیت بایدن معلومه 😂

  • متفاوت
    0

    بایدن درامریکا=روحانی درایران

  • نوید افکاری
    0

    به امید بازگشت ترامپ.. دنیا بدون ترامپ وحشتناک شده .. لعنت بر دموکرات های تروریست پرور

  • عزراییل
    0

    این موش و گربه بازی ادامه دارد تا تسلیم ایران مثل ژاپن ، اما ایران افغانستانی ،الان سیاسیون پست میدانند از این رو تحریم داخلی بیشتر از آمریکاست ،مثلا کارهای اقتصادی. و فرهنگی. ووووباند روحانی اکثر مردم راازصحنه بیرون کردند وبیت راجارو زدند حدود شاید پنج تا ده هزار نفر ثروت ایران را به جیب زدند و بقیه مردم رادر دردسرهای روزمره جا کردند وو و بدین سان بین مردم رفتارهای ناهنجار زیاد ووووبه جنایت خاموش رسیدیم

  • علی
    1

    بدجور بوی جنگ میاد. دست مریزاد به مسولان حکومت ایران. کشور رو به خاک سیاه نشوندین و با جنگ قریب الوقوع آخرین زهرتون هم به این ملت ریختید.

  • H Mohammadi
    0

    قدر ترامپو ندونستیم اون تاجر بود می‌شد باهاش معامله خوبی کرد هم اون برد می‌کرد هم ما. ولی متاسفانه فقط مردم ایران داغون شدن و میشن

    نظرات شما -
    • کمالی
      0

      کدوم برد برای اون فقط عکس یادگاری مهم بود نمنونش توافق با کره شمالی هیچی نصیب کره نشد اما اون دیکتاتور کره فهمید و تا تحریم لغو نشد دس به برنامه نظامی اتمیش نزد اما ایران قبل از همه رفت ۱۰۰۰۰ کیلو اورانیوم ۵ درصد و ۶۰۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد و راکتور اراک و حدودا ۱۵ هزار سانتریفیوژ را قربانی کرد بعد فهمید کلک خورده.

  • زینب
    0

    مرده شور هر چی امریکایی ببرن چه دموکراتش چه جمهوری خواهش مرده شور اون نفع وسودی را هم ببرن که از قرداد با امریکا میخواد به ایران برسه بابا از قدیم گفتن دشمن کهنه واسه ادم دوست نمیشه خودتون کار کنید راه کشورداری وپول در اوردن را یاد بگیرید یعنی ما اندازه چینیها همت نداریم متاسفم از اونا یاد بگیرید

  • فتاحی
    0

    سگ زرد برادر شغالست. ایران با دنیا مذاکره می کند شما که بشر نیستید.

  • احمدفسا
    0

    ما شماروهم مرده حساب میکنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها