اوج بدبینی قبل از نشست وین/ 4 برنامه ای که آمریکا برای فردای شکست مذاکرات دارد

غرب مدعی است ایران فعالیت هسته ای خود را شدت داده و سخت به دنبال این است که موضع خود را برای مذاکرات آینده تقویت کند. اما آمریکا دوست ندارد ایران به این توانایی برسد و از این رو تلاش می کند هر طور که شده این زمان را از ایران بگیرد.

اوج بدبینی قبل از نشست وین/ 4 برنامه ای که آمریکا برای فردای شکست مذاکرات دارد

به گزارش خبر فوری، مذاکرات وین پس از مدتی وقفه قرار است بار دیگر آغاز شود. این نشست در حالی آغاز می شود که حالا کمتر کسی نسبت به آن خوشبین است. شرایط در این مدت چنان تغییر کرده که بسیاری احیای برجام را یک خیال خام می دانند.

رویترز در گزارشی که نوشته، مدعی است ایران شرط احیای برجام را لغو همه تحریم هایی که از سال 2017 علیه ایران وضع شده، می داند و این چیزی است که آمریکا به هیچ وجه آن را نمی پذیرد. از این رو بسیاری بر آنند که شاید نشست وین در دوره جدید مرده به دنیا آمده و بدون ثمره ای به پایان برسد.

در این حین، آمریکا از همین حالا به فکر فردای پایان نشست وین است. غرب مدعی است ایران فعالیت هسته ای خود را شدت داده و سخت به دنبال این است که موضع خود را برای مذاکرات آینده تقویت کند. این در حالی است که آمریکا دوست ندارد ایران به این توانایی برسد و از این رو تلاش می کند هر طور که شده این زمان را از ایران بگیرد.

عرب نیوز در گزارشی به سیاست ها و راهکارهای احتمالی واشنگتن، در صورت شکست مذاکرات وین پرداخته است. در زیر به برخی از این راهکارهای احتمالی ایالات متحده می پردازیم:

الف. رسیدن به یک توافق کوتاه مدت

یک گزینه که رویترز نیز در گزارش دیروز خودش به آن اشاره کرده است، تلاش برای رسیدن به یک توافق کوتاه مدت است. آمریکا به دنبال این است که از طریق توافق با ایران، فعلا مسائل کلان از جمله بازگشت به برجام یا لغو همه تحریم ها را کنار بگذارد و فقط  با یک توافق کوتاه مدت و برداشتن بخشی از تحریم ها، ایران را قانع کند که فعالیت هسته ای خود را معلق کند. کارشناسان معتقدند بعید است این پیشنهاد مورد پذیرش ایران قرار بگیرد. چراکه همانطور که عرب نیوز گفته، گفته ها و وعده های آمریکا دیگر برای ایران اعتبار ندارد و نمی تواند به آنها اطمینان و اعتماد کند.

ب. اعطای امتیاز به ایران برای خریدن زمان

روش دیگر، برداشتن بخشی از تحریم ها توسط آمریکا ( بدون گرفتن امتیاز) است. برخی معتقدند این اتفاق باعث جلب اعتماد ایران شده و روند مذاکرات را تسریع می کند. با این حال، اگر آمریکا بخواهد این کار را بکند باید با طوفان انتقادها از سمت مخالفان داخلی و به خصوص جمهوری خواهان و اعضای دولت ترامپ مواجه شود. ضمن اینکه این اتفاق مشخص نیست به ثمر برسد و احتمالا آمریکا را در موضع ضعف قرار می دهد و این چیزی است که دولت بایدن سخت از آن گریزان است.

ج. بازگشت به گزینه جنگ

بازگشت گزینه نظامی احتمال دیگری است که می تواند مطرح شود. این گزینه چیزی است که در این چند روزه توسط برخی مقامات آمریکایی مطرح شده و به خصوص اسرائیل نیز از آن حمایت کرده است. با این حال، بعید است این گزینه نیز واقعا دنبال شود. آمریکای بایدن به خوبی می‌داند اقدام نظامی علیه ایران هیچ فایده ای ندارد و اگر هم این اقدام نظامی تبدیل به یک جنگ تمام عیار شود، دو طرف ضرر و زیان بسیار شدیدی خواهند دید.

د. بازگشت به سیاست فشار حداکثری

بازگشت به سیاست فشار حداکثری ترامپ یکی دیگر از گزینه های جایگزین مذاکره است. عرب نیوز البته معتقد است بازگشت این کمپین با مشکلات زیادی همراه است. اولا بایدن آن شخصیت و اقتدار ترامپ را ندارد و شاید نتواند همه متحدان آمریکا را ترسانده و با خود همراه کند و ثانیا، کشوری مثل چین شروع به خرید نفت ایران کرده و شواهد نشان می دهد که حتی اگر آمریکا این کشور را هم تحریم کند، باز بعید است از معامله با ایران دست بکشد.

بنابراین، مشخص است که آمریکا حتی در صورت شکست مذاکرات وین، نمی تواند به یک راه حل درست و جامع در قبال مساله هسته ای ایران برسد و این در حالی است که عنصر زمان در این مورد حرف اول و آخر را می زند. از این رو آمریکا سعی می کند هر چه سریعتر تصمیم بگیرد. احتمالا تا چند ماه آینده مساله تعامل هسته ای ایران و غرب وارد فاز جدیدی می شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • 232185
    3

    تیترتان با محتوا سازگار نیست! شیطنت رسانه ای

  • یدالله
    15

    هر چی هست اما می توان توافق کرد جلسه فوری اسرائیل که بیم دارد دوباره توافق شود و میلیاردها دلار نفتی سرازیر بشود ایران و ایران قوی بشود خود نشان از آن دارد حتی توافق موقت و حتی توافق3 الی 7 ساله باعث شد اسرائیل واعراب به لرز بیفتند لذا رئیسی سه اقدام دارد اقدام اول بچه بازی لوس بازی و خرابی برجام راه دوم باعث بشود فوری بدون طولانی نشدن گام هفتم دارد همانجا بمانند و پیگیر لغو تحریم باشند و گام سوم کم کم تحریم با طولانی تر شدن برداشت شود چند ماه ما میگیم بهتر بود پیش شرط ایران اجاز بدهند یک هفته ده روز بازرسان بیان بازدید و نواقص و خرابی دوربین ها رفع همان زمان اجاره فروش نفت بگیرد نفت صادر شود بین این دو اقدام تحریم های دیگر برداشته شود و ایران بازگردد ب تعهد برجامی و غنی سازی را ب شش تا هشت درصد رساند رئیسی حتماً باید اجازه صادرات نفت بگیرد این بهترین پیش شرط هست ما تا نفت صادر کنیم دلار بگیریم دو تا سه ماه زمان می برد در این زمان توافق کامل شود یعنی وقت کشی و طولانی شدن می تواند باعث شود ما دیر تر برسیم به خواسته حتی میتواند گروهای نیابتی خودسر اقدامات خرابکارانه کنند و دنیا را برنجانند و باعث صادر شدن قطعنامه ضد ایرانی ازانس اتمی شود تنها را این هست گروه رئیسی برای اجازه گرفتن نیان از راه دور اجازه توافق بگیرند و با ی صلوات بر محمد ال محمد ختم جلسه برجامی و پیروزی احیای برجام جشن بگیریم ریش و قیچی دست رئیسی و نظام هست اشتباه و خواسته های رویایی کل برجام نابود و ایران مانند شخصی می ماند کروناه سویه اومیکرون گرفته ک احتمال هر چیزی هست

  • شوقی
    3

    امروز روز شروع مذاکره که شاید چند سال طول بکشه نه پایان مذاکره است ، حق اقل زمان لازم برای امضاء برجام ۲ اگر حاصل شد دو تا سه سال و از حالا مشخص بیانیه این جلسه ، ( مذاکرات کنندگان با تشکیل جلسه به نظرات همدیگر گوش کردن و برای ادامه در آینده نزدیک مجدد جلسه برگزار میکنن ) و مردم ایران حالا حالا سرکار اند

  • ناشناس
    11

    با یک نرمش قهرمانانه همه چیز درست میشه........

  • سامان بیگ
    18

    واقعیت این است که حتی با برداشتن همه تحریم های ظالمانه آمریکا دلیلی برای توقف برنامه هسته ای کشورمان وجود ندارد.فارغ از ثمر داشتن یا نداشتن برنامه هسته ای برای ما .ادامه مسیر حق ماست.و آمریکا و حتی چین و روسیه در موقعیتی نیستند که برای ایران تعیین تکلیف کنند . خواسته های نامشروع غرب برای ما محلی از اعراب ندارد .حمله نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی هم اگر برای ما ویرانگر باشد برای آنها هزار بار بدتر است.خودشان هم میدانند در صورت برخورد جدی با کشورمان چه عواقب خطرناکی برای آنها دارد .رزیم صهیونستی در کمتر از یک هفته با خاک یکسان میشود و حتی آمریکا و متحدین احمقش به یک قرن قبل برمیگردانیم. ما در مقابل آنها مرغ پا بسته نیستیم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      از دولت خودت حقتو نمیتونی بکیری از دنیا میخوای بگیری؟! همین افکار شعار گونه شرایط جامعه رو پیچیده کرده

  • ناشناس
    12

    چهل ساله ملت سر کاره منابع رو غارت میکنند انرژی هسته ای روسی برجام هیچ نفعی به حال ملت نداشته پولها آزاد میشه اما به ملت نمی‌رسه امیر کبیر گفت من دزدی نکردم زیر دستم هم نتوانست

  • ناشناس
    7

    چرا ما با اینهمه امکانات و منابع طبیعی و انسانی بدبخترین کشور شده ایم که همه سر نخواستنمان دعوا دارند والله این راهی که ما می رویم اشتباست زمین و زمان دارند این رو می گویند ولی کو گوش شنوا با کله داریم سقوط می کنیم و سقوط را باور نداریم

  • رضا
    8

    اینها که می خواستند برجام را آتش بزنند پس چرا دنبال احیای برجام هستند؟!

    نظرات شما -
    • 598
      16

      هر چیزی و کاری سر وقت خودش اثرگذاره اگر مجلس و دولت بی عرضه و غربگرا همان موقع که ترامپ برجام رو پاره کرد اینا همون موقع آتش میزدن پر رو و وقیح نمیشدن بعد مرگ سهراب نوش دارو اثر نداره برجام فعلی حکم چک بی محل داره که دولت غربگرای روحانی گرفته بدون تضمین و حالا دولت رییسی میخاد با اقتدار و جدی چک رو نقدش کنه با سیاست و اهرمهای خودش

  • جلال عامری
    21

    همه ش وقت تلف کنیه....ایران باید کار خودشا بکنه و مذاکرات را کشش بره تا ۶۰سال دیگه.....۱۰۰۰۰سال دیگه.
    از امریکای جنایتکاری چیزی نمی ماسه مگر قدرت مارا ببینه...

  • ایرانی
    5

    وقتی رابط مذاکراه ما با امریکایی ها کشورهای سالوس و منفعت طلبی چون چین و روسیه می باشند قطعا این دو کشور به خاطر منافع خود و نگه داشتنن ایران در حالت تحریم وبلاتکلیفی هر گز نمی گذارند مذاکرات به سرانجام برسد . خدایا تا کی مسئولین این کشور می خواهند به این بازی های خاله زنک بازی ادامه دهند ؟ اقا خودت مرد و مردانه در مقابل دشمنت بشین وحرفت را بزن ، یا زنگی زنگ ویا رومی روم . کمر ملت را شکانده اید ، جوانان این کشور را از فرط بیکاری وگرسنگی یا معتاد و چاقو کش وکیف قاپ کرده اید و یا تا کمر خم در سطل های زباله وخودتان سیر وبدون مشکل وهمه از اتوبان صدر به بالا ساکن !؟

  • آرش علوی
    22

    باید برجام را آتش بزنیم. همانطور که بزرگان کشور گفته اند.

  • تارخ
    8

    گروگانگیری هییت غربی مذاکره کننده در وین جهت ازادسازی منابع بلوکه شده تنها راه برون رفت از مخمصه برجامی است

  • کوک
    4

    همه سرکارند.تمام

  • نظر
    6

    بيست ساله كه هي منتظريم چي ميشه؟؟؟؟ اميد بخدا تمام بشه و جنگ بشه بره پي كارش! كاسب هاي تحريم هم به آرزوشون برسن. ديگه حالم از اين خبر بهم ميخوره.

  • علی بابا و ۴۰ دزد بغداد
    9

    هیهات منا الذله

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      اگر توافق هم بشه دزدهای داخلی جیبشون پر تر میشه،اصلا انتظار توافق و امید خوب شدن رو از سرتون بیرون کنید

  • زندگی پوشالی
    7

    استرس پیرمون کرد خدایا کی مارااز شرایناراحت میکنی؟

  • پدرجان
    6

    کاملا مشخصه که هیچ نتیجه مثبتی نداره

    حتی اگه توافق هم بشه هیچ فرقی به حال مردم ایران نداره . نوش جون حزب الله و بشاراسد

  • ناشناس
    2

    یک لشکر ۴۰ نفره زن وشوهر و... رفتن هر جور حساب کنید کتک کاری هم بشه ، باید پیروز بشن !

  • سیدحسن حسینی
    0

    ببینید وقتی دنیا انطرف میز و ما تنها طرف دیگر میز مذاکره هستیم نشانه چیست پس واقعییت این است که ما برای دشمن خود دشمن هستیم ولی ما تنها خوش خیالی است که فکر کنید انچه که ما امروز از ان بعنوان حق یاد میکنیم حقوق عامه را تحت شعاع خودش قرار بده و باور کنید دنیا خصوصا کشورهای اروپایی با این همه مشکلات اقتصادی که خودشون دارند از جنگ بیزارند امریکا هم احمق نیست برای انها وارد جنگ بشه منافع خودشو به خطر بندازه که اروپا خوشش بیاد چین هم در سبقت اقتصادی دنبال منافع خودش بوده وبایدن فهمیده اتیش جنگ لابی اسراییل باعث هزینه های زیان باری برای امریکا شده چرا ما دنبال. تعریف برجام به نفع خودمون هستیم بخدا برجام مال زمان داعش و حضور امریکا و دوشیدن عربها بود حالا امریکا بهانه برجام را مطرح میکنه فقط دنبال منافع منطقه ای خودش هست که اگه دیپلماتهای ما با نگرشی نو با خود دولت امریکا وارد مذاکره بشن هم منافع امریکا تامین میشه هم بخدا برای امریکا هسته ای و غیره اصلا مهم نیست شرکتهای تگزاس و حفاری امریکا برای قرارداد با ایران عطش دارند چرا طرحی نو ارائه ندیم اقا قبول کنید اروپا حتی روسیه هم نمیخوان ما با امریکا توافق کنیم دولت امریکا خودش وقتی منافع منطقه ای داشته باشه چرا با ایران توافق نکنه واقعا کمی استراتژی امروز خودمون رو تغییر بدیم منافع یه ملت هیبت و شکوه ایرانی واقعا حیفه که بخاد توسط افرادی مثل الهام علی اف یا رجزخوانی اردوغان خدشه دار بشه

  • ناشناس
    0

    باقری در پاسخ به سوالی خبرنگاری که پرسید ایران با تجربه خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بدعهدی طرف‌های اروپایی به دنبال چه ضمانت‌هایی از طرف مقابل است؟ حکومت فساد، سوء مدیریت ساختاری با انبوهی از چالش ها و بن بست های ساختاری درونی مجددا از موضع ضعف و استیصال و به حراج گذاشتن منافع و امنیت ملی و جمعی کشور مجددا بدنبال تعلیق تحریم ها است تا با خلاصی از شرایط موجود نفسی تازه کند. تنها یک راه برای موفقیت مذاکرات وین و صیانت از منافع و امنیت ملی و جمعی مردم و کشور ایران وجود دارد آن هم پایان دادن به چهار دهه تنش و تقابل پر هزینه و خسرانبار با آمریکا و اسرائیل است.

  • حسن
    4

    متولی حکومت آخوندی مگه خود آمریکا نیست؟؟

  • قربانعلی
    1

    واقعاعجب خبرخوب وقانع شده ای است خبر جالبی بود مرسی

  • امید
    0

    دلیل نداره به آمریکا باج بدیم (در مقابل زورگو تسلیم شدن نهایت ذلت هست)
    تحریم نباید باشه (خودفروخته ها وغرب گدایان نمیفهمن چـقدر مهمه)
    انرژی هسته ای باید، ولازمه که باشه (ساده لوح ها نمیفهمن چقدر حیاتیه)

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها