خبر فوری بررسی می کند؛

شطرنج ایران و آمریکا پیش از مذاکرات/ صبر استراتژیک یا فشار حداکثری، کدام سیاست پیروز است؟

آمریکا به دنبال این است که از تک ایران فرار کند و آن را با یک پاتک پاسخ دهد. بایدن و بلینکن سعی دارند فشار ایران را با فشار پاسخ دهند تا ایران هزینه بیشتری بپردازد.

شطرنج ایران و آمریکا پیش از مذاکرات/ صبر استراتژیک یا فشار حداکثری، کدام سیاست پیروز است؟

به گزارش خبر فوری ، مذاکرات هسته ای بین ایران و غرب بار دیگر تبدیل به بحث روز محافل سیاسی و رسانه های دنیا شده است. سفر اخیر جو بایدن به رم و دیدار با مقامات تروئیکای اروپا (آنگلا مرکل، بوریس جانسون و امانوئل مکرون) و بحثشان درباره برجام و مذاکره با ایران باعث شد بسیاری بار دیگر به مساله هسته ای ایران توجه کنند.
با این حال، مشخص است که مذاکرات هسته ای که قرار است در ادامه نشست وین برگزار شود، دچار یک گره شده است. این گره را به خوبی با مشاهده رفتار سیاسی مقامات کشور خودمان و آمریکا می توانیم درک کنیم.

موضع ایران؛ عجله ای نیست!

اما مساله دقیقا کجا است؟ مساله اصلی "زمان" است. آنطور که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در تازه‌ترین اظهارات خود تصریح کرده، در صورتی که مساله صِرف بازگشت (به برجام) باشد، ایران اشتیاق زیادی برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ندارد. اما دلیل این بی میلی چیست؟ پایگاه خبری رای الیوم در گزارشی سعی کرده به این پرسش پاسخ دهد.

رای الیوم در این رابطه می نویسد: "همانطور که می‌دانیم، ایران در دوره قبل برای کاهش تحریم‌ها تلاش زیادی کرد و پس از روی کار آمدن بایدن هم دانستند که دولت جدید شکست استراتژی فشار حداکثری ترامپ را درک کرده و آن را شکست خورده می‌داند، پس ممکن نیست به آن بازگردد. به این ترتیب، ایرانی‌ها با اطمینان می‌دانند که دولت بایدن گزینه‌های محدودی دارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه ایالات متحده به تنهایی از توافق هسته‌ای خارج شده و این بار قصد بازگشت را دارد، طبق ارزیابی‌های ایران، واشنگتن باید بهایی را بپردازد.

ایرانی‌ها می‌دانند آنچه باعث حساسیت بیشتر دولت آمریکا شده، توافق امضا شده بین تهران و چین و به موازات آن، برنامه‌های هسته‌ای ایران است، هر چند که واشنگتن به صورت علنی این دغدغه‌های خود را اعلام نمی کند. از این رو، مسئولان ایرانی به این مساله به عنوان اوراق مهمی برای بالا بردن سقف خواسته‌های خود حتی فراتر از توافق سال ۲۰۱۵ نگاه می‌کنند." ( اینجا بخوانید).

بنابراین، اگر تحلیل رای الیوم درست باشد باید بگوییم ایران به دنبال این است که بازگشت آمریکا به برجام را پرهزینه کند تا دیگر به فکر نقض تعهد خود نیفتاده و با بازگشت احتمالی جمهوری خواهان، برجام مجددا گوشت قربانی نشود.
تاکید ایران بر تعهد دادن آمریکا در مورد عدم نقض برجام دقیقا به همین علت بوده و است.

موضع آمریکا؛ فشار متقابل و ایجاد هیاهو

اما واکنش آمریکا به این حرکت ایران چیست؟ بررسی اظهارات مقامات آمریکا نشان می دهد آنها یک بازی "فشار متقابل" را راه انداخته اند. کافی است به اظهارات اخیر جو بایدن توجه کنید. بایدن در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ گفت: "همچنان داریم از نتایج تصمیم بسیار بد ترامپ در خروج از برجام رنج می‌بریم."

او با این اظهار نظر کاملا قبول کرد که علت اصلی به هم خوردن برجام اقدام نابخردانه ترامپ و آمریکا بوده است. با این حال، حاضر نشد تبعات اظهار نظر خود را بپردازد و بلافاصله شروع به تهدید ایران کرد و گفت که واشنگتن به اقدامات ایران علیه منافع آمریکا از جمله حملات پهپادی، پاسخ می‌دهد.

سیاست "فشار متقابل" آمریکا را به نحو بهتری در اظهارات اخیر آنتونی بلینکن (وزیر امور خارجه آمریکا) مشاهده می کنیم. بلینکن در گفتگو با مجری برنامه (face the nation) شبکه CBS در رابطه با مذاکرات هسته ای احتمالی با ایران گفت: ما همچنان در صورت لزوم، گزینه‌های دیگری را بررسی می کنیم؛ البته در صورتی که ایران آماده تعامل سریع و با حسن نیت نباشد و مذاکراتی را که در ژوئن متوقف شد، ادامه ندهد. اگر بتوانیم به پایبندی متقابل برگردیم، هر دو کشور در اسرع وقت به توافق برمی گردند."

بلینکن در پاسخ به پرسش مجری در رابطه با اقدام‌ نظامی علیه ایران هم گفت: "قبلا هم گفته ایم. همه گزینه ها روی میز است." بلینکن البته تاکید کرد که همه چیز به ایران بستگی دارد. او گفت: "ایران گفته اواخر نوامبر به مذاکرات بازمی گردد. خواهیم دید که آیا آنها واقعاً این کار را انجام می‌دهند یا خیر. این امر بسیار مهم خواهد بود."

بلینکن با این اظهار نظر سعی دارد فشار را از روی آمریکا بردارد و ایران را مسئول به هم خوردن برجام بداند. مقصود از "فشار متقابل" دقیقا همین است. آمریکا به دنبال این است که از تک ایران فرار کند و آن را با یک پاتک پاسخ دهد. بایدن و بلینکن سعی دارند فشار ایران را با فشار پاسخ دهند تا ایران هزینه بیشتری بعد از نابودی برجام بپردازد.
باید دید سرانجام این بازی چه می شود و کدام یک از طرفین پیروز این شطرنج بزرگ خواهند شد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • عادل
    0

    قعلا بازنده مردم ایران است تو فلاکت زندگی میکنه

  • ali
    0

    دولت و مردم آمریکا هیچ مشکلی با طولانی شدن مشکلات دولت کشورشان با دنیا ندارند و اتفاقا دولتشان در جهت حفظ سربلندی و رفاه مردم آمریکا سنگ تمام گذاشته و میگذارد دولت و مسئولین نظام جمهوری اسلامی هم دقیقا مانند دولت آمریکا هیچ مشکلی ندارند چون اوضاع مالی بسیار بسیار روبه راهی دارند و بدلیل مقامشان در کشور ما مانند پادشاهان زندگی میکنند ولی ... در این میان فقط مردم ایران هستند که سنگ زیرین آسیاب شده اند . دولت آمریکا برای فشار به رفتارهای مسئولین ما کل کشور را زیر فشار گذاشته (البته باتفاق 90% کشورهای دنیا) و مسئولین ما هم در حال مقاومت و عملهای قهرمانانه هستند . آمریکا هیچ عجله ای ندارد میخواست اعراب با اسرائیل صبح کنند که در حال حاضر متحد هم هستند . میخواست ایران نفتش را به مفت بفروشد آنهم یواشکی که به این هم رسید . ما به کدام هدفمان رسیدیم ؟ مسئولین ما استادان بزرگ فرصت سوزی هستند و مطمئن باشید در این داستان هم باجهای بزرگی میدهند تا بگویند پیروز شده اند

  • قلندر واقعی
    0

    شما هی صبر کنید بساط منقل بپا کنید فیلمهای ممنوع نگاه کنید بگید زاررررررررررت تو بیکاری مردم فقط سختی بکشند؟ بخدا ظلم است که مرد خانه شرمنده زن و بچه‌هاش بشه خیلی سخته یه درامه یه تراژدیه یه کابوسه دائمی

  • کارشناس
    0

    یک تحلیل فوق العاده مزخرف بود . شکی نیست که سیاست خارجی آمریکا بر اساس داده های واقعی از اقتصاد ایران عمل میکند . از روز روشن تر است که آنها وضعیت اقتصادی ایران رسد میکنند و میبینند که آن را نابود کردند ، 40 میلیون فقیر یعنی هزارتا بمب قدرتمند اتمی . شما یک نگاهی به نظرات سایت خود بیندازید خواهید فهمید که آنها چقدر موفقیت بدست آوردند . تحریم سلاحی قدرتمند است که با آن کشورها را از بیخ و بن نابود می‌کنند بدونه اینکه کوچکترین خسارت و هزینه بپردازند . همه کشورها از تحریم ایران سود بردند اجناس بنجول خود را به چند برابر به ایران به بهانه دور زدن تحریم فروختند و نفت را مفت خریدند و پول آن را هم ندادند . شما که چنین نظر دارید که آنها به بن بست رسیدند یک مورد که خسارت دیدند را بفرمایید . مطمئن باشید اگر از فعالیت هسته ای ایران برای آنها به مرحله خطرناک تبدیل شود آن را منهدم میکنند ولی فعلاً بهترین بهانه برای ادامه تحریم ها برای آنهاست .

  • کورش
    0

    هر کشوری از این سرزمین اهورای کورش کبیر منافع خودش را دنبال می کند و تنها فرزندان کورش بی نصیب و در سختی روزگار می گذرانند و تمام کشورهای برجام در فکر تکه تکه کردن این سرزمین و تقسیم منافع بین خود هستند بقول ان مردک نادان ترامپ میگفت تمام نقاط فرهنگی و تمدن باستانی را ویران خواهم کرد بقیه ذات خودرا پنهان کرده و سیاست نو و تدبیر درستی لازم است تا از این گردنه حساس کشور را نجات و زندگی بهتری برای مردم ایران در پیش رو ..

    نظرات شما -
    • ؟!
      0

      واقعا ترامپ چنین حرفی زده ......؟!؟!؟!

    • آلن
      0

      جمهوری اسلامی راه نجاتی به غیر از عبور از خودش باقی نخواهد گذاشت

  • گل افشان
    0

    جمهوری اسلامی چون گذشته از امریکا بازی می خورد! دلیل فروپاشی شوروی نیز همین بود! جمهوری اسلامی در زمینی بازی میکند که با آن هیچ آشنایی ندارد. برای اینکه حاکمیتی پیشرفت نکند براساس ایدئولوژی آن حاکمیت برایش بازی طراحی میکنند تا همه منابع خود را صرف آن بازی بیهوده کند و چون منابع محدود است در آخر به فروپاشی منجر میشود. نتیجه جنگ 8 ساله و سماجت برای دنبال کردن آن را ببینید! شعار راه قدس از کربلا میگذرد موجب شد جنگ 8 سال به درازا کشیده شود و کلی از نیروهای جوان و منابع از بین رفتند و در آخر اگر درایت هاشمی نبود دیگر نه جوانی و نه جنگ افزاری برای ادامه جنگ وجود نداشت. جمهوری اسلامی بر اساس باور نادرستش درباره اسرائل و فلسطین خودش را در بازی نامبارکی گیر انداخته است. بخش بزرگی از سرمایه کشور بجای اینکه صرف اقتصاد کشور شود صرف ساخت و تجهیز و تامین گروه های چون حزب الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی غزه و انصار الله یمن میشود.

  • ناشناس
    0

    متاسفانه هم روسیه و هم امریکا دوست دارن برجام شکل نگیره . امریکا دوست داره ایران ضعیف و بیپول باشه تا شاخ نشه روسیه هم‌ دنبال اینکه ایران درتنش و تحریم باشه تا خط لوله گاز ایران به اروپا نرسه خودش انحصاری گازشو بفروشه

  • س
    0

    میترسیم سرانجام کشورمان بشود مثل سال 2003عراق صدام که همه به اون حمله کردن ومردم هم نتونستن ازش حمایت کنن ویا شهریور 59که مسیولین کشورمان روی مسایل حاشیه ای وسفارت امریکا وغیره درگیر بودن ناگهان صدام به ما حمله کرد وهمه زیرساختهای ان روز ایران نابود کرد من مدت زیادی اول جنگ جبهه بودم چه زجرها سختی ها وحسرت هاکشیدیم امامردم ازجان ودل دفاع میکردن تاخرمشهر ازاد شد حالا بقیه بماندولی امروز چی، نمیدانم، ماها دیگه پیرشدیم نسلی بوجود اومده که حکومتمان به همه چی بی اعتقادشون کرده خدایا خودت به فریاد ملت ایران برس ممنون که انراپخش میکنید

  • علی
    0

    برای دولت امریکا و همینطور دولتمردان خودمان تنها چیزی که مهم نیست وضعیت مردم ایران در این کش و قوس است . فشار امریکا و مقاوت حداکثری از روی دوش مردم وضعیت اسفباری برای مردم ایجاد کرده

  • ali
    0

    در هر صورت این مردم بیچاره ایران بازنده اند

  • بازنشسته
    0

    هیچ کدام . نابود شدن مردم . خوشگذرانی سران کشور...هرکه حرف حق بزند خفه اش می کنند . می بینید نوچه ها چگونه به بیانان مرجع تقلید با خشونت و بی ادبی پاسخ می دهند ...

  • طهماسبی
    0

    آره واقعا ،حاکمیت که عجله ای نداره چون جاییش درد نمی گیره فقط پدر مردم بیچاره دراومده . مردم هرچه قدر گرفتارتر و محتاج تر بهتر وقدرت انتقاد و اعتراضشون کمتر

  • کریمی قدوسی
    0

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران ،آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا جهان ایران را تحریم می کند؟؟؟ چرا فیلیپین ،نروژ،سنگاپور و ..... ده ها کشور دنیا تحریم نیستند و فقط ایران و کره شمالی و بشار اسد تحریم هستند . چرا ما نباید مثل دیگر انسانها کره زمین بدون استرس و دغدغه زندگی نکنیم.؟؟؟؟ همه اش تقصیر خودمان است.از ماست که بر ماست.

  • سروش
    0

    بین ما و آمریکا شطرنج نیست...این شطبنگ مسئولین ایران با آمریکاس

  • حجت الاسلام پناهیان
    0

    این شطرنج تعداد زیادی برنده دارد و یک بازنده بزرگ، برنده ها عبارتند از آخوندها و سردارها و حسن نصرالله و بشار اسد و آمریکا و انگلیس و اسرائیل و بازنده بزرگ همان ملت همیشه در صحنه فلک زده است

  • امیررضا
    0

    پس فردا ۱۳ آبان مرگ بر آمریکا میکنن حرام خورد کاسبان تحریم

  • آلن
    0

    ایران شطرنج بازی نمی کند ، ایران عروسک خیمه شب بازی روسیه و چین است.

  • متین
    0

    قطعا در این شطرنج ملت ایران بازنده هستند، مسئولین که با اختلاس و دزدی از ملت و بیت المال در وضعیت بسیار عالی زندگی می کنن و به تنها چیزی که فکر نمی کنند کشور و ملت هست

  • امیررضا
    0

    چرا نظر منو منتشر نمیکنی سانسور چی کاسب تحریم هستی

  • برنده
    0

    برنده واقعی سرهنگ پاسدار علیزاده است با آن سیلی که به گوش نظام زد

  • عادل
    0

    سلام بنده مدتیست نظردوستان رامی خوانم دریک کلام متاسف شدم چرابینش سیاسی بعضیها اینقدرپایین ارزش کشور خودشون رادرک نمی کنند همه چیزرو فدای هیچ می کنند

  • سجادجون مانند الماس کمیاب
    0

    بین شطرنج بازی ایران و آمریکا، این روسیه و چین است که به ریشمان می خندند، برای ثابت شدن حرفام برید ببینید روسیه و چین راجع به برجام چه نظرهایی دارند.

  • سارمی
    0

    سه چیز این کشور و ملتش را رنج میدهد 1- قرار دادن تمام تخم مرغ ها در سبد چین و روسیه که خودشان با اسلام با دنیا مشکل دارندبهترین نظام نظامی است هم شرق و هم غرب داشته باشد با یک دست نمی توان چند هندوانه برداشت هم دست شرق و هم دست غرب با هم می شود-2- رنج کشاورز و صنعت تولید عدم عضویت در تجارت جهانی و قانون مبارزه با پولشویی و تروریست است قانونی اسلامی در ایران بایکود شد 3- اعمال و رفتار ما در جهان که باعث شدافغانستان آذربایجان عراق وبسیاری از کشورها ما را نوعی تروریست و اخلالگر در نظام کشورشان ببینند انتخابات عراق نشان داد عراقی ها عامل عقب ماندگی فعلی خود را گروهای نیابتی ایران می دانند تا ما از گذشته پایمال کردن دلار های نفتی تا از صبوری فهیم بودن ملت درس نگیریم و فکر کنیم ملت کاری نمی توانند بکنند تا زمانی که گروهی بسیار قوی ما را به حاشیه می رانند تا با اصل اصول بی اصولی دولت رئیسی... کاری نداشته باشیم و هر روز ما را در فلان و فرداش در واکسن و پس فردا در وزیر آموزش و پرورش و اخبار دروغ و پیش پا افتاده دنیا که دنیا همه جا بکش بکش هست ایران امنیت دارد با هواپیمای 52 سال قبل و توپ و تانک ادوات نظامی که آخرین بار توسط شاه به نیم قرن قبل بر می گردد ما نه توان نظامی داریم نه توان اقتصاد معیشیتی چرا که خداوند بجای اقلیم سویا و دانه های روغنی ووو بجاش طلای نفت گاز داده یعنی تراول نقد داده ولی مسئولین ما تا اصلاح و عوض نشوند و فقط جلوی دماغشان نبینند تا از کره شمالی که تخم مرغ هاشو در سبد چین و روسیه در مدت 74 سال هست و نابود شد درس نگیریم درست بشو نیست مسیر فعلی آینده بسیاری بدی را دولت رئیسی پر حرف و شعاری می دهد یادمان باشد رئیسی یعنی نظام و سپاه و اگر رئیسی ناکام شود رای باطله انتخابات بعدی 20میلیونی یعنی 60میلیون ایرانی امیدشانبرای همیشه ناامید شده لذا امریکا حمله نمی کند چون ایران چون پرنده ای بدون دفاع هست و نتیجه اش فقط ویرانی ایران و ویرانی ملت است مسئولین که مثل افغانستان سوار هواپیما می شوند می روند ویلاهای خارجه لذا امریکا بدلیل ناتوانی ایران در پاسخگویی نیازی به ایران به عراق شدن نمی بیند ما یکبار فکر کردیم امریکا حمله می کند زدیم هواپیمای مسافری نیست کردیم چند روز بعد ارتش در مانور زدن ناو خودشو ویران کرد این توان نظامی ماست دلخوش موشک نباشیم ک از 4500 موشک شلیک شده از غزه به اسرائیل فقط 11 موشک زمین اسرائیل را دید فقط یازده موشک از 4500 موشک شلیکی پس دنیا می دانند که اتم ایران فقط بخاطر کلاهک هسته ای روی موشک است و باورمان شده می تونیم ناکازاکی و هیروشیما دیگر بسازیم و کشتار نسل کشی بیاریم بعد دنیا نگاه کند اقدامات رئیسی می تواند باعث آخرین رئیس جمهور اسلامی باشد نکند دولت 13 متاسفانه ناس نئسی دولت 13 ملت را می گیرید من می دونم گالیور رئیسی گویا در جهل خواب است رئیسی بیدار شو رئیس جمهور هستی مهندسی شده هستی ولی حداقل خودت قبول کن رئیس جمهوری نه سخنگو . برنج 67 درصد گران شد خداقوت رئیسی ممنونیم داری زجر کش می کنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها