مروری بر آخرین دور از نشست وین

شطرنج باقری و مورا چه نتیجه ای دارد؟

دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای 4+1 در وین اتریش زودتر از آنچه بسیاری گمان داشتند به اتمام رسید. آیا شطرنج ایران و غرب به پایان خود رسیده است؟

شطرنج باقری و مورا چه نتیجه ای دارد؟

به گزارش خبر فوری، نمایندگان کشورمان بسته پیشنهادی خود را به نمایندگان غرب دادند و نمایندگان کشورهای پنجگانه هم تصمیم گرفتند به کشورشان بازگشته و بعد از بررسی بیشتر متن این بسته پیشنهادی، پاسخ خود را به ایران بدهند.

حالا بسیاری درباره آینده مذاکرات گمانه زنی می کنند. این در حالی است که ما اطلاع دقیقی از متن مذاکرات و روند جاری آن نداریم. با این حال، می توان از بررسی اظهارات نمایندگان تیم دیپلماسی ایران و کشورهای غربی تا حدی به فضای نشست و آینده و تاثیرات آن پی برد.

موضع ایران: حالا نوبت غرب است که بازی کند

ابتدا مروری بر اظهارات علی باقری کنی، رئیس تیم دیپلماسی ایران در وین داریم. باقری بعد از اتمام مذاکرات به میان خبرنگاران رفت و درباره دیدارش با مقامات کشورهای 4+1 اظهار نظر کرد. آنچه باقری بیش از هر چیز بر آن تاکید داشت، این بود که ایران به هیچ وجه قصد دوری از مذاکرات را ندارد. باقری در تمام جملات مصاحبه اش سعی داشت این موضع را به گوش غرب برساند که ایران به هیچ وجه قصد کنار گذاشتن مذاکرات را ندارد.

باقری گفت: جمهوری اسلامی ایران در این دوره از گفت‌وگوها با ترکیب یک هیات جدید شامل افراد متخصص و مسئول در زمینه موضوعات اقتصادی، مالی و بانکی وارد عرصه گفت‌وگوها شد. این مساله نشان‌دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بود. این نکته تاثیر خودش را روی طرف مقابل گذاشت و برخی طرف‌ها در صحبت‌هایی که در جلسات داشتیم به این نکته اشاره کردند که ترکیب هیات نشان دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات است.

او همچنین تاکید کرد: اینکه طرف‌های اروپایی خیلی نسبت به برخی از پیشنهادهای ما رضایت نداشتند درست است، اما این پیشنهادها بر اساس مبانی مشترک بین دو طرف تدوین شده و لذا آن‌ها اعتراضی نسبت به اینکه این پیشنهادها نامربوط است نداشتند؛ اما می‌گفتند با دیدگاه‌های ما انطباق ندارد.

باقری اضافه کرد: به آن‌ها گفتم این طبیعی است و ما قرار نیست در گفت‌وگوها و مذاکرات، مطالب و پیشنهادهایی را ارائه کنیم که مطابق با دیدگاه‌های شما باشد. ما مطالبی را مطرح می‌کنیم که با دیدگاه‌ها، منافع و سیاست‌های خودمان سازگار باشد. اما نکته مهم این است که این پیشنهادها بر اساس مبانی تنظیم شده که مورد قبول طرف مقابل هم هست.

این اظهار نظر به خوبی نشان می دهد که مذاکره کننده ارشد ایران قصد دارد توپ را به زمین غربی ها بیندازد. در واقع، تیم جدید مذاکره کننده سعی دارد به عنوان طلبکار یک سری درخواست های جدید  را از غربی ها داشته باشد و در عوض انتظار دارد این بار غرب در مورد تداوم یا عدم تداوم مذاکرات تصمیم بگیرد نه ایران.

موضع غرب: بهتر است همه چیز را تمام کنیم

واکنش غربی ها به مذاکرات روز جمعه وین زیاد مثبت نبود و آنها بر این گمان هستند که این مذاکرات تداوم نخواهد داشت.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا جمعه شب در سخنانی عدم جدیت دولت این کشور در مذاکرات وین را نشان داد و مدعی شد: "چیزی که طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم این بود که ایران درباره آن چیزی که برای بازگشت به تعهدات ضروری است، جدی نبوده و همین موضوع دلیل آن بود که ما به این دور از گفت‌وگوها در وین پایان بخشیدیم."

همچنین، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: "من فکر می‌کنم محتمل است که این دور از مذاکرات، با توجه به مواضع، موفقیت آمیز نباشد... به احتمال زیاد این مذاکرات در کوتاه مدت از سر گرفته نشود."

همچنین، وبگاه آکسیوس به نقل از مذاکره‌کنندگان غربی نوشته است که تیم مذاکره‌کننده ایران در جریان مذاکرات وین خواسته‌های «غیر معقول» و «یک جانبه‌ای» مطرح کرده است.

در همین حال لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌ستریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت که پیش‌نویس ‌های پیشنهادی ایران «غیرقابل قبول» و «زیاده‌روی» است. او در رشته ‌توییتی، به نقل از این دیپلمات اروپایی نوشته که ایران در پیش‌نویس‌ های خود درخواست‌ های مربوط رفع تحریم‌ ها را افزایش داده و همزمان تمام تفاهم‌ های قبلی درباره گام ‌های ایران برای بازگشت به «برجام» را حذف کرده‌ است.

با وجود اظهارات این مقامات غربی، اما مقامات ایرانی بارها اعلام کرده اند که متن ارائه شده صرفا پیشنهادی است و تلویحا گفته اند که حاضرند بر سر این موضوعات مذاکره کنند. اگر چنین است پس علت ناراحتی مقامات غربی چیست؟ به نظر می رسد تغییر موضع ایران باعث سردرگمی و ناراحتی آنها شده است. نباید فراموش کرد که تغییر دولت در ایالات متحده باعث چه تغییراتی در گفتمان مذاکرات هسته ای شد. ادبیات دیپلماتیک دولت ترامپ چنان تغییر کرد که عملا دولت ایران قید مذاکره مستقیم و غیر مستقیم با آمریکا را زد.

هر چند مقامات جدید ایرانی نقض برجام نکرده و با ترامپ و دولتش قابل مقایسه نیستند اما نباید فراموش کرد که گستره انتظارات آنها افزایش یافته و همین امر دیپلمات های غربی را دلسرد کرده است. به هر روی، این دیپلمات ها چند ماه با تیم مذاکره کننده دولت روحانی که به مراتب گستره انتظارات کمتری را داشتند، بحث کرده اند و حالا با ادبیات جدیدی روبه رو شده اند که حداقل در چند ماه گذشته شبیه آن را در بین دیپلمات های ایرانی ندیده اند.

از این رو، غربی ها ترجیح می دهند وارد مسیر جدید مذاکرات نشوند و از این رو می خواهند همینجا جلوی پیشروی طرف ایرانی را بگیرند.  حالا بسیاری گمان دارند که شطرنج ایران و غرب به پایان خود رسیده است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • مانده
    2

    ان شالله به پايان خود برسد وتكليف همه مردم ايران روشن شود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      تکلیف خیلیها روشنه نوکری

  • سخن
    3

    روزگاری که پذیرش مدیریت های برای خدمت به خلق خدا بود شطرنج حرام و هیچ مدیری هفت برابر کارمندها حقوق نمیگرفت ولی اکنون شطرنج برای هضم غذا گویا مفید هست و بر گرسنگان دعای انتظار رفع تحریم ها به نیایش شب و روز اضافه گشته.

    نظرات شما -
    • .
      6

      باید دو واحد درس در دانشگاه های جهان با عنوان درس عبرت سیاست ایران در 20 ساله اش تدریس شود که چطور در این مدت دنبال بتن ریزی و باج دادن بود در قبال گدایی که همیشه هم دشمنانش دبه می کردن ولی باز همان راه را می روند!

  • آزموده
    5

    خاطرات جنگ هنوز زنده است روزی چند صد اسیر و کشته عاقبت جام زهر بود .هسته ای هم تا کنون پوست از استخوان مردم کنده است و عاقبت دیگ زهر است.

    نظرات شما -
    • هرکس
      12

      جام زهر برای زمانی بود که دشمن بیرون کردیم و می خواستیم او را در خاک کشور ادب کنیم نوشیده شد ولی در برجام دشمن راه دادین با برجام

    • تقی معمولی
      1

      اگر برجام بد است چرا پس آقای رئیسی تان خود را به زمین وآسمان میزند که طرفهای غربی را به همون برجام یا به قول شما دیگ زهر برگرداند

  • ناشناس
    6

    انشاء ا... با این وضعیت خودکامگی دشمن تراشی و توهم توطیه اخوندها برای ماندن در مسند حکومت
    هیچ توافقی صورت نمی گیرد ترامپ دوباره رییس جمهور میشه
    و
    تکلیف کاری که باید ۴ سال پیش روشن میکرد این سری با اخوندها میکنه

    نظرات شما -
    • محسن
      24

      ای خائن آرزوی حمله امریکا به ایران رو داری اگه قدرتی داشت که از افغانستان با اون افتضاح فرار نمکرد

    • مملی
      7

      جناب مزدور به کدخدایت بگو دست از دشمنی بردارد و بیاید همکاری کند ولو این که ما باج هم بارها به او دادیم ولی با گستاخی چیزهای بیشتری می خواست که جلویش ایستادیم و قبول نکردیم و اگر همین راه دشمن تراشی با ما را ادامه بدهد نصف ابر قدرتی شما را گرفتیم بقیه اش را هم خواهیم گرفت و اول از منطقه پرتشان می کنیم بیرون و بعد در بقیه جهان که برگردد به همان سرزمین غصبی سرخپوستان و دنیا از شرش راحت شود
      افتاد الان؟

  • سید هرندی
    16

    احسنت بر جناب آقای دکتر سید باقری (ره)دیپلمات برجسته جهان عرب و حوزه بشاگرد

  • منتظر فرج
    0

    انشاالله منتظران روز فرج همراه امضاء قرارداد برجام ۲ که بنام برجام مهدی نامگذاری شود خدایا خدایا تا انقلاب مهدی مذاکره ادامه بده

  • دیوانه
    6

    این بنده خدا منج هم بلد نیست چه برسه به شطرنج. برا چی باید توافق بشه
    ۱.چین نفت ایران را مفت می خرد
    ۲. روسیه جای ایران را در نفت و گاز گرفته
    ۳. اروپا و آمریکا هم از ایران هراسی به اعراب اسلحه میفروشن
    واقع خل هستند توافق کنند!!
    اگه به بمب هست اونا هزارتاش را دارند حتی پاکستان هم دارد کره شمالی هم دارد. ایران هیچ اهرمی برا مذاکره ندارد

    نظرات شما -
    • هرکس
      10

      خخخخخه توافق که بشود برای ناموس فروشی می شود بلد بودن؟همانند ساده لوحان یا خائنین قبلی؟! در ضمن آمریکا دنبال التماس برای توافق است چون هر چی از تحریم‌ها بگذرد بی اثر تر می شود و برای این که بعدا بتواند تحریم کند دستش خالی نباشد

    • ناشناس
      3

      آقای هرکس
      شما احتمالاً از ۴درصدی هستید که می‌فرمایید تحریم ها بی اثر شده و یا میشود.
      اگر تحریم ها ادامه یابد سقفی برای دلار و تورم وجود ندارد . نمونه بارزش ونزوئلا . سالی شش تا صفر از پولش برمیدارد .

    • 4درصدی
      0

      بیچاره کوبا با تورم 5درصدی با وجود تحریم بودن اتفاقا اگر شما 4 درصدی ها همچنان باشید هم راه ونزوئلا می روید و هم راه لیبی و عراق

  • محمد
    2

    چه انتظاری از باقری دارید .....در دور جلیلی امتحانش رو پس داده نه که بگم ادم بدی باشه امتیازی نمیده و طبیعتا امتیازی نمیگیره .....فشار اقتصادی مضاعف و تورم و.....الی ما شاءاله

  • mir
    13

    با وجود جاده صاف کنهای بخت برگشته غرب زده که هنرشان تملق امریکا کردنه هیچوقت تحریم برداشته نمی شه چون اینان که موجب اثر بخشی تحریمند وتا تحریم اثر داره برداشته نمیشه وهر کار کنید باز با بهانه ی دیگه تحریم ادامه پیدا میکنه این ادمهای اسکول نمیگن برای اسایش و پیشرف کشور باید کار کرد وکشور را ساخت بلکه میگن باید مثل ما نوکر امریکا شید تا تحریم برداشته بشه وخوشبخت شید

    نظرات شما -
    • Ahmaf
      0

      بنده خدا ترمز مغزی کردی ما فقط با آمریکا مشکل نداریم ما با اروپا کل دنیای عرب و بسیاری از کشورهای دنیا مشکل داریم بعضیها اینقدر کند ذهنند که خیال واهی میکنند که بدون رابطه با جهان میتوان اقتصاد را اداره کرد در حالی که خود امریکا وچین هم اگر با همه کشورهای جهان قطع رابطه کنند نابود میشوند البته تو ....

  • ناشناس
    1

    خوب تهش
    شطرنج تموم میشه چی شروع میشه مهم اینه
    کسی که نمیخواد شطرنج بازی کنه برای بعدش فکری کرده

  • سانسورچی
    0

    وقتی میگن این دولت دولت فامیل سالاریست قبول نمیکنند خود همین آقای باقری کنی که برادر زاده آقای مهدوی کنی است و به لطف دانشگاه امام صادق عموی خود آقای مهدوی کنی موفق به ادامه تحصیل شده و حالا به لطف فامیل بازی شده مسول مذاکرات هسته ای !!!!!
    شما خودتان آخر وعاقبت این مذاکرات را ببینید چه میشود

  • زمان
    1

    اروپايي. ها مار خوردند و اژادها شدند نميشه اونها را شكست داد

  • اخوندک
    1

    دکتری هست وقتی میخواهد بچه هارو ختنه کنه و حلقه میندازه دور....میگه اخوندکش در آمد. با این روش مذاکره باید بگیم اخوندکش درآمد!!!!

    نظرات شما -
    • رستم
      1

      تو به نظر دادن در مورد مذاکره چه ربطی داره تو تو زیر تنه اسیری فکر و مثل زدنت هم تو همین مایه هاست

  • فرداد
    2

    نتیجه اش فقر و فلاکت بیشتر مردم و کاسبی بیشر آخوندها و پادوهای انها مانند امثال باقری . د

  • ناشناس
    1

    یک نتیجه ملموس : دلار 30600 تومان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جواب از این واضح تر کی داره بده البته برای مخالفان برجام و مذاکره که معلومه اونها از این اوضاع منفعت میبرن و کاسبان تحریم هستند میمونه مردم که از این وضعیت ناراضی هستن

  • ناشناس
    0

    توروخدا آشتی کنین به نتیجه ی خوبی برسین بذارین مشکلات مام تموم شه بابا بخدا خسته شدیم از بس موقع خرید وسایل اول به قیمتش نگاه کردیم و گذاشتیم سرجاش اه

  • کریمی قدوسی
    0

    ولایت اسلامی هیچ گاه جنگ افروزی در جهان را ترک نخواهد کرد.خدایا کمک کن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها