شینهوا چین بررسی کرد

بازی سرزنش غرب و ایران در وین/ استراتژی ایران در مذاکرات هسته ای از منظر چین/ آخر بازی پیچیده برجام چه می شود؟

شینهوا معتقد است ایران و آمریکا، در حال ورود به بازی تقصیر و سرزنش (blame game) هستند؛ به این معنا که یکدیگر را به کندشدن روند مذاکرات، عدم پیشرفت آن و قرارگرفتن در نوعی حالت ایستایی متهم می کنند.

بازی سرزنش غرب و ایران در وین/ استراتژی ایران در مذاکرات هسته ای از منظر چین/ آخر  بازی پیچیده برجام چه می شود؟

به گزارش خبر فوری، ماجرای نشست وین و تبعاتش هنوز یکی از بحث های مهم رسانه های مختلف دنیا است. بیشتر رسانه هایی که به این موضوع می پردازند، رسانه های غربی هستند اما بد نیست از منظر یک رسانه شرقی نیز به این موضوع نگاهی بیندازیم.

خبرگزاری شینهوا چین در گزارشی به سفر تیم دیپلماتیک ایران به وین و نشست مربوط به برجام و فعالیت هسته ای ایران پرداخت. نویسنده این رسانه چینی درباره نشست وین نوشت: "دیپلمات ‌های {غربی} شرکت کننده در مذاکرات هسته ‌ای از جدیدترین پیشنهادهای ایران ابراز ناامیدی و نگرانی کردند. به گفته تحلیلگران {غربی}، این پیشنهاد به تعلیق نشست و افزایش عدم اطمینان در مذاکرات آتی منجر شده و می شود."

بر اساس گزارش شینهوا به نظر می رسد که دو برداشت مختلف از روند گفتگوها وجود دارد. از طرفی، علی باقری کنی گفته که پاسخ طرف‌های دیگر به پیشنهادات ایران، مبنایی برای مذاکرات بیشتر خواهد بود و رسانه ‌های ایران هم به نقل از منابع آگاه و مطلع از مذاکرات وین گزارش دادند که پیشنهادات ایران « کاملا با برجام و اصول مندرج در آن منطبق است»؛ اما مقامات ارشد سه کشور اروپایی در بیانیه‌ روز جمعه خود گفتند که ایران با درخواست های جدیدش از پیشرفت ‌های دیپلماتیک به دست آمده { در این سال ها} یعنی برجام، عقب‌نشینی کرده است.

بازی تقصیر و سرزنش آغاز شد

شینهوا سپس به اظهار نظر یک دیپلمات اروپایی ارجاع می دهد که گفته: «معلوم نیست که چگونه می توان این شکاف های جدید (new gaps) را در یک چارچوب زمانی مشخص و در یک ساختار واقع بینانه پر کرد». طبق تحلیل شینهوا، این «شکاف‌های جدید» میان کشورهای اروپایی و ایران، در امتداد برداشت های متفاوتشان در طول شش دور قبلی مذاکرات است. در حقیقت، شکاف اینجا است که سه طرف اروپایی از ایران می ‌خواهند که با آغاز مجدد مذاکرات از جایی که در ژوئن متوقف شده‌ موافقت کند، در حالی که مذاکره ‌کنندگان ایران تاکید دارند که تصمیمات گرفته شده در شش دور مذاکرات قبلی تنها مقدمه و پیش نویس بوده و بنابراین از نظر قانونی برای ایران الزام‌ آور نیست.

شینهوا معتقد است در وضعیت فعلی هر دو طرف، در حال ورود به بازی تقصیر و سرزنش (blame game) هستند؛ به این معنا که یکدیگر را به کندشدن روند مذاکرات، عدم پیشرفت آن و عدم حرکت به سمت جلو و قرارگرفتن در نوعی حالت ایستایی محض متهم می کنند.

نویسنده تاکید دارد که از طرفی، ایران غرب را به نداشتن برنامه و کند کردن روند مذاکرات با کنار گذاشتن پیشنهادات ایران متهم می کند و از طرف دیگر، غرب و به خصوص آمریکا و وزیر امور خارجه اش یعنی آنتونی بلینکن ایران را به نداشتن عزم لازم برای بازگشت به برجام متهم می نماید.

فشارهای خارجی و مذاکراتی که تحت تاثیر قرار گرفته است

بر اساس تحلیل شینهوا مسائل غیر متنی نیز بر افزایش پیچیدگی مذاکرات هسته ای و نشست وین افزوده است. از طرفی، آمریکایی ها سخت به دنبال افزایش فشار بر ایران هستند و بر اساس گزارش رسانه‌ های آمریکایی، گروهی متشکل از 25 نفر از اعضای جمهوری‌خواه کنگره اخیراً نامه ‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا داده و از او خواسته اند که از هرگونه لغو تحریم‌های ضد ایرانی جلوگیری کند. از طرف دیگر، در ایران هم مخالفت هایی با برجام و توافق هسته ای وجود دارد. از آنجایی که توافق 2015 نتوانست رونق اقتصادی مورد انتظار ایران را فراهم کند و ایالات متحده در سال 2018 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران اعمال کرد، برخی از اصولگرایان مذاکرات هسته‌ای را مورد تردید قرار داده و مانع تراشی هایی هم کرده اند تا دولت نتواند به توافق برسد.

به جز این، فشار اسرائیل نیز شرایط را بدتر کرده است. طبق اعلام رسانه های اسرائیلی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شدت در تلاش است که آمریکا را راضی به یک اجماع جهانی علیه ایران (با ادعای افزایش غنی سازی اورانیوم ایران) کند؛ تلاشی که البته تا کنون به جایی نرسیده و با پاسخ دیپلمات های ایرانی مواجه شده است.

برنامه ایران؛ باید دست بالا را داشت

فن هونگدا (Fan Hongda)، استاد انستیتوی مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، درباره چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای گفت: ایران معتقد است که لغو تحریم‌ها که کلید توسعه اقتصادی و ثبات اجتماعی کشور است، بدون هدایت و اداره مذاکرات (handling the negotiations) محقق نخواهد شد. از این رو سعی دارد در مذاکرات وین تا جای ممکن دست بالا را داشته باشد و بتواند بر طرف های غربی اعمال قدرت کند.

با این حال، هونگدا در مصاحبه خود با شینهوا این نکته را نیز خاطرنشان کرد که با این وجود، نتیجه نهایی فقط به ایران بستگی ندارد، بلکه به آمریکا نیز وابسته است چرا که خروج یکجانبه این کشور از توافق هسته ای منجر به مشکلات کنونی شد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • ناشناس
    17

    تکیه کردن بر برجام این چنینی از تکیه بر تارهای عنکبوت هم بدتر است . اگر ایران مثل آمریکا در سال 97 از برجام خارج شده بود الان اقتصاد کشور در مسیر عادی قرار داست و دیگر اخبار مربوط به برجام بازارها را تکان نمی داد .......... عبارت واکنش بازار ارز به برجام بدترین عبارت این سال ها خواهد بود .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      شما اصلا متوجه نمیشوید تحریم چیست

    • ناشناس
      2

      برجام مانند چاهی است که انتها ندارد.
      این چاه را دیگران برای ما کندند.
      اگر دولت کنونی آمریکا هم به شکل نیمه بند با آن کناربیاید دولت بعدی جمهوری خواهان آنرا کنارخواهندزد.
      ادامه وامید به آن مشکلی را حل نخواهد کردچراکه تغییرات اساسی درسیاست ها لازم است که کسی تن به آن نمی دهد

  • ح.پ
    11

    فقط با بر جام وقت گذرانی کنید و مطمئن باشید آنها با توافق موافقت نمیکنند ایران با همسایه ها خوب همکاری کند و تجارت با آنها انجام دهد و تنش جنگ نداشته باشد وگرنه ایران همه چیز دارد دولتمردان با دلار بازی نکنند و دلار خود به خود پائین میآید و مدیر دزد و بیسواد در دستگاه دولت راه ندهد .همین

    نظرات شما -
    • 0

      هیچ کشوری حاضر نیست منافعشان را بخاطر ایران بخطر بیندازند

    • ناشناس
      1

      کدوم همسایه الان عراق کشور دوست و همسایه پول ایران رو نمیده خودتون رو به خواب نزنید

    • .
      4

      عزیز همکاری می کنند نمونه آن در گمرکات است

  • ع.ا.ق.م۷
    23

    بدیهی است.از این به بعد مثل ۵ تا ۸ سال قبل.بخش اعظمی از بدی.ها و ضرر ها و بد بختی هایی.که از برجام نافرجام به ایران و ملت برسد.به گردن و بر عهده حسن.و..ظر‌ و آن نماینده های سلفی بگیر مجلسی خواهد بود.که می خواستند روز ملی برجام و جشن بگیرند و به رهبری معظم اصرار و پیسنهاد می دادند که این پیروری برجام را تبریک بگویند و.....و لرخی از اینها حتی ذوق زده و گاها وا رفته و غش کرده روی میز و صندلی های مجلس و..‌.دراز کشیدند! و با آن زنک معروف ‌مکار و معلوم الحال (از نظر سیاسی و جاسوسی و‌ گماشته بودن کدخدا..).عکس گرفتند! و گل گفتند و بعدا تا دلت بخواهد. از او و بزرگانش دروغ شنیدند و مکر دیدند!!و اما بعد....& بگذاریم و بگذریم.چرا برخی از افراد به اصطلاح کارشناس و بعضی از رسانه های داخلی... سوراخ دعا را گم کرده اند. و به نوعی می خواهند. غیر مستقیم و مستقیم پس رفت و ... امور بر جام مرده و کفن پو سیده ۶ سال قبل را به گردن و عهده تیم جدید دولت ۱۳ بینداز ند!؟ هر بچه ۷-۸ ساله ایرانی هم می داند:ًکه ضمن اذعان به بد ذا تی و مکار وخائن بودن ابدی کدخدا و نوچه هایش.اما بخش قابل توجهی از علل کش دار شدن و بالا رفتن بهانه تراشی ها و توقعا ت بی جای دشمنان و رقیبان. به علت منش سیاسی و... گروهی از همین داخلی های کد خدا باور و کدخداپرست هست. مردم عزیز مان بابد هوشیار باشیم.که تکراری شدن و افزایش روز افزون مسائل و مصائب برجامی تا دهها سال به برخی از رویکردها و روش کارها و اقدامات بعضی از داخلی های ۵ تا ۸ سال قبل بر می گردد‌!؟و به قولی:از ماست که بر ماست!! چرا که!! نمونه اش را در بال گفتیم: که برخی از همین داخلی های خوش بین وگاها خوش خیال‌ و ساده با دشمنان و رقیبان رفتارهابی کردند.که آنها باور کردند. می شود ایران و ایرانی را با احساسات و ناز و کرشمه بازی زنانه و گریه در نقش ما در و مادر بزرگ....فریب داد.!! با این روشها دشمنا ن و رقیبان ما روز به روز نسبت به ما رودار و‌ پررو شدند/به قول قدیمی ها حالا بیا و خر (برجام و متعلقات و بدبختی هایش ) را ار گل بیرون بیار....الخ..../&

  • mir
    30

    برجام میراثی نکبت از یک دولت نکبت است باید یا در این مذاکرات تحریم برداشته شه یا برجام کنار گذاشته شه متاسفانه اصلاح طلبها به واسطه ی سطحی نگاه کردن به مسایل وقتی در مذاکرات شرکت میشه میگن شما چرا برجام قبول داری چرا انتقاد که میکردی حالا پارش نکردی یا حالا که قبول داری چرا مثل ظریف نیشت تا بناگوش باز نیست گرفتار دوستان نادان ودشمنان دانا شدیم و بدانید و بدانیم که هیچوقت و هیچوقت تحریم برداشته نمیشه مگر نوکر وتسلیم محض (ونه نصف ونیمه) امریکا بشیم اونم خیلی که وضعمون خوب شه میشیم مثل مصر

    نظرات شما -
    • تیرشیش حسن
      14

      برجام میراثی گرانبهاست که گروهی به نام نکبتیون نگذاشتند که منجر به نتیجه شود و اکنون خار و ذلیل این گروه دست گدایی دراز کردند و میگن تورا خدا پنج ریال بده گرسنمونه

    • .
      6

      وقتی حافظه ات قد نده و توافقات ناموس فروشی را ندانی که طرف مقابل می زند زیرش و توسط رسانه های دشمن پاک سازی شوی باید هم بگویی ما زدیم زیرش

    • ضضضضضضققققق
      1

      بدیهی است.از این به بعد مثل ۵ تا ۸ سال قبل. بخش اعظمی از مسئولیت و عواقب انواع و اقسام بدی.ها و ضررها و بد بختی هایی که از برجام نافرجام به ایران و ملت برسد. به گردن و بر عهده حسن.ر... و..ظری...‌ و آن نماینده های سلفی بگیر مجلسی خواهد بود.که می خواستند روز ملی برجام و جشن ... بگیرند و به رهبری معظم اصرار و پیشنهاد می دادند که این پیروزی برجام را تبریک بگویند و از آن تعریف و نمجید فرمایند!!!! .....و حتی برخی از اینها حتی ذوق زده و گاها وا رفته و غش کرده روی میز و صندلی های مجلس و..‌.، دراز کشیدند! و با آن زنک معروف ‌مکار و معلوم الحال ( از سوابق و پیشینه و ابعاد اخلاقی اش اطلاع ندارم. اما از نظر سیاسی و جاسوسی و‌ گماشته بودن کدخدا..). عکس گرفتند! و گل گفتند و بعدا تا دلت بخواهد. از او و بزرگانش دروغ شنیدند و مکر دیدند!!و اما بعد....& بگذاریم و بگذریم.
      چرا برخی از افراد به اصطلاح کارشناس سیاسی و ..... و بعضی از رسانه های داخلی... سوراخ دعا را گم کرده اند. و به نظر می رسد، می خواهند به نوعی غیر مستقیم و مستقیم پس رفت و عواقب و آثار عدم توافقات و شکست های احتمالی امور برجام مرده و کفن پو سیده شده ۶ سال قبل را به گردن و بر عهده تیم جدید مذاکراتی دولت ۱۳ بیندازند!؟ آقایان و خانم های کارشناس! مگر نمی دانید و خبر ندارید: که هر بچه ۷-۸ ساله ایرانی که خواندن و نوشتن باد هست. می داند: و می فهمد که کدخدا شیطان بزرگ است و ااروپایی ها غیر قابل اعتماد و ...، پسً ضمن اذعان به بد ذا تی و مکار وخائن بودن ابدی کدخدا و نوچه هایش.اما باید قبول و اعتراف کنید که بخش قابل توجهی از علل کش دار شدن و بالا رفتن سطح بهانه تراشی و توقعات بی جای دشمنان و رقیبان ما. به علت برخی منش ها و رفتارهای سیاسی و... گروهی از همین داخلی های کد خدا باور و کدخداپرست هست.
      مردم عزیز! ما بابد همچون سابق هوشیار باشیم.که تکراری شدن و افزایش روز افزون مسائل و مصائب برجامی تا دهها سال به برخی از رویکردها و روش کارها و اقدامات بعضی از داخلی های ۵ تا ۸ سال قبل بر می گردد‌!؟و به قول معروف: از ماست که بر ماست!! چرا که؟! چونکه، یکی از دلایل و نمونه اش را به اختصار در بالا گفتیم: که برخی از همین داخلی های خوش بین وگاها خوش خیال‌ و ساده ... به جای به کار گیری کلمه به کلمه و جمله به جمله و بند به بند فرمایشات رهبری، با دشمنان و رقیبان مان له گونه ای گفتارها رفتارهابی داشتند.که آنها نامردها و شیاطین باور کردند. که ی شود، ایران و ایرانی جماعت را روشهای مختلف فریب داد.!! از جمله با تهدید و ترساندن از جنگ خیالی و خالی شدن حساب بانکی و سفرهای اقتصادی و .... و حتی با روش های شرم آور احساسی مثل ناز و کرشمه های زنانه و گریه کردن هایی در نقش مادر و مادر بزرگ و و .... بالاخره با این روشها دشمنا ن و رقیبان ما روز به روز نسبت به سیاسیون و تیم مذاکراتی ما ....، رو دار تر و‌ پررو تر و جری تر شدند/و در نهایت کار را به جایی رساندند. آنچه که نباید می شد، شد!!!! حالا به قول قدیمی ها : بیا و خر را (برجام و متعلقات و بدبختی هایش ) از گل بیرون بیار....الخ... & تو خود بخوان حدیث مفصل از این......{ امان از دل تمام مردم ایران زمین با هر گرایش و اعتقاد و مسلکی و امان از خون به دل شدن خانواده های شهدا و جانیازان و خود رزمندگان و ایثارگران و افسوس و صد افسوس از دست.... } "اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج" &

  • کریمی قدوسی
    6

    نظام مقدس با توسل به کشورهای کمونیستی بالاخص چین و فروش کشور به آن و تامین منابع برای جنگ افروزی ،به حیات خود تا صدها سال ادامه خواهد داد و مردم فقیر و گرسنه هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
    نصر من الله و فتح قریب

    نظرات شما -
    • .
      4

      خخخه 20 سال با گدایی در قالب برجام و سعد اباد می خواستید به بهشت بروید؟ 100 سال که هیچ 1000سال دیگر هم نمی روید بچسبید به درون و اقتصاد را درست کنید تا کارها به غلطک بیفتد

    • ناشناس
      0

      جنال کریمی قدوسی از این دست مسایل زیاد بنویسید و زیاد تحلیل کنید که شما ذخیره هستید برای برخی حضرات !!!!

  • رضا
    4

    این حکومت با هیچ کشوری که ارزش روابط را داشته باشه رابطه ندارد روسیه وچین هم که مشغول غارت ایران هستند وبه کذاف لقب دوست را یدک میکشن ۸۰ میلیارد دلار پول ایران در کشورهای دیگر بلوکه است که بیشترین ان در چین وروسیه هرکدام نزدیک ۳۰ میایارد میباشد متاسفانه ما نه در رقابت حرفی برای گفتن داریم نه در دیپلماسی ننتیجه ان هم کاملا در کشور مشهود است

    نظرات شما -
    • .
      3

      ادرس غلط به تو دادن و با همان پول ها از چین وارد می کنید در روسیه زیاد پولی وجود ندارد

  • حق گو
    2

    ۴۰سال زیر خط فقریم نهایتش زیر زیر فقر میریم خخخخ باج ندید به اجنبی بزارین جنگ بشه بریم شهید بشیم حوری موری گیرمان بیاد اینجا که درارزوی همسر به فناییم حساب کردم زن بگیرم ۵۰۰ خرج داره من مجرد ازکجا بیارم تورو خدا توافق نکنید بریم جنگ دلم حوری میخواد

    نظرات شما -
    • 40 تا
      2

      آیا میدانی این وضع اقتصادی از 60 سال پیش است که نفت آمد در بودجه؟

  • سلمان
    4

    امریکا چیزی برای از دست دادن ندارد ولی بر عکس این ایران است که همه چیز خود را از دست میدهد حتی پایگاه اجتماعی اش در بین جامعه و وضع اسفبار اقتصاد م و جامعه م ناشی از این است پس هر تاخیر لحظه ای هر مقام ایرانی در عقب انداختن تحریم ها خیانت به مردم و کشور و خدمت به چین و روسیه روسیاه است

    نظرات شما -
    • بیدار باش
      1

      امریکا بابت اعمال تحریم ها بالای چند صد میلیارد دلار هزینه داده دوم هم کشورهایی که با تکه ورق کاغذ خام آمریکا شدن الان در قعر جهنم هستند همچون لیبی و شوروی و عراق سوم هم مشکل ایران تحریم نیست سو مدیریت است که اگر حل شود تحریم که برای شما بزرگ کردن به چشم نمی آید

  • جم
    5

    دیدگاه غرب به منطقه ما سودجویی و دوشیدن است حتی بهترین دوست خود را در منطقه گاو شیرده خطاب می کند. بدیهی است که با قدرت نظامی و پیشرفت ما هرگز کنار نخواهند آمد مگر آنکه چاره ای جز پذیرش قدذت ما نداشته باشند که اکنون در آستانه این اتفاق مهم هستیم . فشارها و تحریم همگی ابزار آنها برای بازگرداندن ما به نقطه ی تسلیم و تمکین است. اینها ریاضیات و. معقولات است و فقط سفیهان یا خود فروختگان آن را نفی می کنند. ببینید حتی برای چین و روسیه هم داستان دارند. در این دنیای زور و قلدری قواعد بازی قدرت را رعایت نکنی مثل جنگ جهانی دوم که نه سر پیاز بودیم نه ته پیاز ملت ما لگد کوب شد. امروز نظر و دیدگاه ولایت فقیه در برابر غرب و افزایش اقتدار نظامی راه صحیحی است که عدول از آن چه اکنون و چه در آینده ما را به قهقرا خواهد کشانید. آنچه ما را پیروز واقعی این میدان خواهد کرد و ابرقدرتی ما را تثبیت خواهد نمود یافتن راه غلبه بر مشکلات اقتصادی و افزایش رضایت مردم است. تمرکزنظام باید روی این قضیه باشد حتی اگر با بخشش املاک به کل ملت باشد لازم تحول در اقتصاد و معیشت بروز کند به این صورت آخرین برگ بازی دشمن خنثی شده است. پیروز باشید.

  • مهدی
    2

    خدا همه تان را لعنت کند

  • زیر خط فقر
    0

    مهمترین چیزی که ما از دست دادیم بهترین سال های زندگی بود که همش با بی پولی و فقر و مشکلات اقتصادی گذشت. آقازاده ها که رفتند آمریکا و اروپا و کیف دنیا را بردند. و مدیران فاسد هم از این وضعیت تحریم و بی نظمی و بی قانونی حداکثر استفاده و ثروت اندوزی را کردند.

  • خ
    2

    نه آمریکا نه اسرائیل فقط مرگ مرگ مرگ برچین جنایتکار تاریخی

    نظرات شما -
    • هرکس
      7

      به به نوچه های کدخدای دشمن ایران ریختند تو سایت

    • ناشناس
      0

      جواب به هر کس این جامعه ی اندک نمایی از جامعه ی واقعی است شما تعدادتون اندک هست و خوب دارید مردم رو غارت میکنید و کاسه لیس هستید پس از شرایط کنونی راضی هستید

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    بهترین حرفی که رئیسی در این سخنرانی نه مصاحبه زد این بود که مردم باید به عملکرد دولت نمره بدهند...
    برای این منظور لطفا سایت ها نظر سنجی از عملکرد دولت گذاشته و نتیجه را به نهاد ریاست جمهوری و سایت های پر بیننده بفرستند

  • تهرانی
    3

    رفراندم بهتر گزینه است . نظر مردم را بخواهیم . اما هزران افسوس جمهوری اسلامی از پشتوانه مردم خالی شده نه نظام به مردم اعتماد و نه مردم ...دنیا نیز به نظام بی اعتماد است . سران کشور تا می توانید شعار دهید ...

    نظرات شما -
    • بی نام
      1

      همه پرسی بر سر منافع ملی؟!!!
      در مورد بی اعتباری هم خوب اومدی وقتی آشوب درست می کنید مردم می آیند جمعتان می کنند و تو دهنی به امثال شما

  • .
    0

    چیزی از ایران باقی نمونده.وقتی اقتصادخوب نباشه یعنی مملکتی هم نمونده

  • رضا
    0

    درست میگویند سی میلیارد در روسیه بلوکه داریم البته بخشی ازان حتی از زمان احمدی نژاد میباشد دوستانه میگویم من به روسیه سفر داشتم باور کنید انها حتی بخودشان سلام بدون طمع نمیکنن واین یه ضرب المثل در خوده روسبه ؛ متاسفم برای سران کشورمان که طوری عمل کردند که گیر این نامردان عالم افتادن باور کنید خراب شدن این توافقات بیشتر مربوط به سیاست کثیف روسیه است بعدا مشخص میشود

  • سید
    2

    مشکل کشور غاصب و منفور اسراییل است اگر ایران زمینه را مساعد کند تا ریشه این غده سرطانی کنده بشود تمام مشکلات حل می شود کشور غاصب باید نابود گردد

  • arad
    0

    کدام برجام مرگ یکبار شیون هم یکبار آقااااااااااااا بمب اتمتون رو بسازید ملت را خلاص کنییییییییییید بسه دیگه بخدا حالمون بهم خورد از این سیاستهای توخالی و پوچ

  • خخخ
    0

    آخرش خشتک مردم تا بناگوش پاره میشود

  • nash
    0

    اون دونفری که رفتن استادیوم فوتبال اونا بیشترین نقش را در وین داشتن باز دم اونا گرم خیلی ثاثیر گزار بودن .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها