گیر افتادن مذاکرات هسته ای در بازی "اول تو"/ اژدهای سرخ میانجی ایران و آمریکا می شود؟

با تغییر رفتار تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس)، تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که شاید چین گزینه بهتری برای میانجیگری بین ایران و آمریکا باشد.

گیر افتادن مذاکرات هسته ای در بازی "اول تو"/ اژدهای سرخ میانجی ایران و آمریکا می شود؟

حسین نیازبخش- ایران و آمریکا در حالی خود را برای دور جدید مذاکرات هسته ای آماده می کنند که چالش آنها در این رابطه و درباره این موضوع چند ساله شده است. این اختلاف و درگیری به خصوص در یک سال اخیر شکل تازه ای به خود گرفته است. در حالیکه جو بایدن با شعار بازگشت به برجام به قدرت رسید اما این بازگشت را منوط به بازگشت ایران به تعهداتش دانست. ایران هم آمریکا را آغاز کننده نقض برجام دانست و از ایالات متحده خواست که اولا همه تحریم‌ ها را پیش از مذاکرات جدید بردارد و ثانیا تعهد کتبی بدهد که دیگر تعهدات خود را در هیچ دولتی نقض نخواهد کرد. آمریکا این درخواست را نپذیرفت و اختلاف و کشمکش ادامه پیدا کرد.

میانجی که تو زرد از آب درآمد

حالا دو طرف (ایران و آمریکا) وارد بازی "اول تو" شده اند و از طرف دیگر می خواهند که گام اول را بردارد. در همان زمان هم که جو بایدن به کاخ سفید ورود کرد، بسیاری از تحلیلگران از این گفتند که بعید است آمریکا یا ایران گام نخست را بردارند و اختلاف بین این دو چنان جدی و عمیق است که بدون واسطه و میانجی نمی توانند با یکدیگر توافق کرده یا پای میز مذاکره بنشینند.

چندی پیش بود که ابتدا چند رسانه غربی از اتحادیه اروپا خواستند که نقش میانجی را بر عهده بگیرد. در آن زمان تصور می شد که اتحادیه اروپا بهترین گزینه برای وساطت بین ایران و آمریکا است. با این حال، این تصور و پیش بینی درست از آب درنیامد. اروپا بعد از ورود بایدن به کاخ سفید، شوق خود را برای ترغیب آمریکا به بازگشت به برجام از دست داد و به علت رابطه خوبی که با بایدن داشت، سعی کرد در کنار آمریکا بایستد و ایران را تنها بگذارد (اینجا بخوانید).

چین، گزینه ای که خیلی ها به آن فکر می کنند

با تغییر رفتار تروئیکای اروپا (آلمان و فرانسه و انگلیس)، تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که شاید چین گزینه بهتری برای میانجیگری بین ایران و آمریکا باشد. چند روز پیش، بیزینس اینسایدر در گزارشی از این گفت که اگر چین نقش واسطه را بین ایران و آمریکا ایفا کند شاید بتوان از این وضعیت خارج شد و راه دیپلماسی را در موضوع برجام و بحث هسته ای نجات داد (اینجا بخوانید).

شواهد نشان می دهد که چین بدش نمی آید در این زمینه فعالیت داشته باشد. وزیر امور خارجه چین در گفتگوی اخیرش با وزیر امور خارجه ایران گفت که ایالات متحده باید مسئولیت خود را در خروج یکجانبه از توافق هسته ای با ایران بپذیرد و آن را جبران کند و ایران هم  به تعهدات هسته ای خود عمل کند.

خبرگزاری شینهوا در خبری ضمن اشاره به گفتگوی تلفنی روز شنبه وانگ یی وزیر امور خارجه و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی او، گزارش داد که چین از تصمیم ایران برای بازگشت به مذاکرات هسته ای استقبال کرده است. همچنین، حسین امیرعبداللهیان هم به وانگ یی گفته که ایران به مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته ای متعهد است و مایل است هماهنگی با چین در این زمینه را افزایش دهد.

بلومبرگ هم ضمن اشاره به این‌ خبر تاکید کرد که ایران هفته گذشته از سرگیری مذاکرات هسته ای چندجانبه را که ماه هاست متوقف شده بود، تایید کرد. هدف از این مذاکرات، احیای توافق هسته ای سال 2015 است که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بیش از سه سال پیش از آن خارج شد.

حالا بسیاری از ناظران بین المللی چشم به چین دوخته اند و منتظرند که اژدهای سرخ آسیا زمینه ساز مذاکرات هسته ای جدید شود. باید صبر کرد و دید که آیا چین می تواند دو طرف را راضی کند که پای میز مذاکره بنشینند و حداقل مذاکرات وین را ادامه دهند یا نه.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • ناشناس
    14

    این دولت کمونیست از ارباش میخواهد کمک بگیرد . این راه را هم بروید خواهید دید که بی راهه میروید .
    چرا وقتی میدانید که همه کاره آمریکا است و این آمریکا است که تحریم میکند . پس چرا مذاکره مستقیم انجام نمی‌شود .
    مذاکره مستقیم چه اشکالی دارد ؟ در مذاکره مستقیم یا توافق میشود یا نمیشود .

    نظرات شما -
    • سیاوش سلطان
      63

      صبور باش اربابت گوزیده 🛴
      وقت ریدنش نیای چرندیات بنویسی 🏗
      آمریکا شیطان بزرگ ⚖

    • ali
      15

      سیاوش تابلوئه داری از جمهوری اسلامی خوب پولی در میاری .
      فقط بپا نترکی

    • ناشناس
      6

      سیاوش امریکا که سهله خود شیطان هم باید پیش مراد شما شاگردی کند .

    • ناشناس
      2

      چین دوست داره که ایران تحریم باشه سیاست اش..
      بعدشم براکلی دولت هاچندنفرتصمیم میگیرن باشن یانه

  • محمد
    7

    اتفاقا بهترین راه ممکن مذاکرات مستقیم است هرطرف ثالثی واسطه وازطرف ایران مذاکره کند ازدریچه منافع ملی خودش وارد گفتگوخواهدشدحداقلش اینست طوری واردگفتگو ازطرف ماواردگفتگو میشودکه اول منافع خودش حفظ شودویا اسیب نبیند ولی درگفتگوی مستقیم ایران فقط منافع خودش رادرنظرداردوبس ،،ولی انطورکه پیداست نظام هنوز به بلوغ سیاسی نرسیده است که خودش بتواند منافع خودش را تشخیص وبعدحراست کند مثل کودک ۱۰۰کیلویی است که مغز نخودی دارد ویک نفر بایستی دستش رابگیرد وراه ببرد ش،،، همین

    نظرات شما -
    • 5

      بایدانجام بشه ماگرسنه ایم بیکاریم بچه هام ازدواج نکردن

  • وطنم ارزوست
    11

    1.اگرچه مدیریت ناکار امد .فساد .بی عدالتی.ودعواهای بی حاصل وزیانبار دوجناح ارکان اقتصاد کشور وملت را ضعیف ودر تنگنا قرار داده و نارضایتی اکثریت ملت را بوجود اورده وجای انکار وتوجیح پذیر نیست.اما در روابط خارجی هرگز شرافت واستقلال وعزت ایران وایرانی را معامله نخواهیم کرد.2.برای شناختن امریکا لازم است کارنامه یک قرن اخیر ش را در دنیامطالعه کرد وبدون حب وبغض قضاوت کرد.3.وساطت چین اگر سودی نداشته باشد درشرایط فعلی ضرری هم ندارد.مثل اروپاییها سرباز امریکا هم نیست.4.همه در یک کشور زندگی میکنیم سختیها ومشکلات برای موافق ومخالف یکسان است.هردولتی که منافع استقلال وعزت کشور وملت راتامین کند مورد قبول وپذیرش است.5.شعار توخالی .فریب وریا کاری.رانت وفساد.بی عدالتی.سهم خواهی وفامیل بازی.دیوسی وخیانت به ملت وکشور است.

  • سلام با تغییر
    2

    سلام با تغییر اتی که در صفحه صورت گرفته و عدم پوشش و اطلاع رسانی از اخبار جدید فکر میکنم سردبیر و مسئول را عوض شدن و امثال فروغی شبکه سه مدیر شدن دلمون به شفافیت خبرفوری خوش بود به اطلاع رسانی و چاپ نظرات کاربران دلگرم بودیم اونم ازمون گرفتن

  • ali
    6

    بیچاره مردم ایران که چوب بی تدبیری مسئولین خودشان را میخورند

  • یک ایرانی
    10

    خواهشا ما قدم اول رو برداریم چی میشه به خدا گرفتاریم ..تعارف بازی بازندگی مردم ممنوع

    نظرات شما -
    • حسن
      6

      این میشه که دوباره به ریشمون میخندند وتف تو دستمون نمیزارن

    • نظر
      3

      در حال حاضر كه كاسبان تحريم دارن به ريش مردم ميخندن

  • ی
    8

    باید دید که چین بیشتر از ایران سود می‌برد یا از آمریکا. لذا وساطت چین در نهایت بالاجبار به نفع آمریکا تمام خواهد شد، چون چین از آمریکا می‌ترسد. بطور کلی اگر با آمریکا قهر و دشمن باشیم، آخرش تضعیف و تجزیه میشویم، و اگر با آمریکا هم آشتی کنیم باز هم وابسته و توسری خور می‌شویم. حالا باید دید تجزیه و نابود شویم بهتر است یا اینکه بله قربان گوی آمریکا باشیم بهتر است. این نیاز به رفراندم دارد.

    نظرات شما -
    • سعید
      6

      با عقل تو یعنی یا نوکری یا ویرانی یعنی از ترس مرگ به تب راضی شیم تا بی عرضه ها خوشحال شن و بعد این احمقهای پر رو خائن به کوروش و داریوش افتخار کنند در حالی که خودشون ستون پنجم دشمند که نسخه ی تسلیم میدن

    • عاطفه
      0

      این خداست ک اول وآخره قادرو قدرتمنده آمریکا کیه ایران کیه فقط الله متوسل به خودش بشین بابا

  • سعید1400
    15

    خبر فوری حقه کثیفی رو ثبت + و - منفی ها بکار می بری. خودت میدونی دارم چی میگم!!! شرم آوره.

  • ناشناس
    5

    ارباب چین ارباب روسیه

  • ایرانی
    2

    چین الان داره نفت ایرانو با تخفیف و کمتر از قیمت بین المللی میخره(هر بشکه ۵ دلار زیر قیمت)چرا ؟؟؟!!چون ایران تحریمه نمیتونه نفت بفروشه و چین داره ازین شرایط سواستفاده میکنه.
    پساختلاف ایران و آمریکا به نفع چین و روسیه است که منابع ایراران را به بهانه اینکه شما تحریم هستید نمیتونید بفروشید با پائین ترین قیمت میخرن و کشور ما هم چون به ارز نیاز داره و جای دیگه به دلیل تحریم ها مشتری نداره منابعش رو با تخفیف در اختیار چین و روسیه قرار میده.
    پس مسلم است که چین و روسیه هرگز نمیخوان روابط بین ایران و آمریکا عادی بشه،چون که منافع ملی آنها بر این است که بین ایران و آمریکا اختلاف باشه.پس هیچ وقت میانجیگر خوبی نیستن.

    نظرات شما -
    • 2

      چین دوست ایران تحریم باشه هی ازش نفت اش ببر

  • ناشناس
    1

    اروپا بعد از ورود بایدن به کاخ سفید، شوق خود را برای ترغیب آمریکا به بازگشت به برجام از دست داد! در دنیای سیاست هر احتمالی ممکن و ناممکن است اما حماقت نه. اروپا و روسیه اصلی ترین موانع بیرونی و درونی در کاهش تنش و تقابل بین ایران و آمریکا و عادی‌سازی روابط دو کشور هستند چون بیشتر سود و منافع را از تشدید تنش و تقابل بین ایران و آمریکا می برند و این سیاست بخشی از راهبرد و استراتژی آنها است.

    نظرات شما -
    • 5

      مقصر اصلی چین چین دوست نداره ایران بادنیاصلح رابط داشته باشه

  • Siavash Geng
    7

    آمریکا توافق بسته و پاره کرده و برگشته و گفت ایران اول به توافق برگردد و حالا این همه ایرانیان اصلا احساس بی عدالتی نمی کنند و می گویند مذاکرات مذاکرات مذاکرات. بایدن شاید بعد از سه سال می ره و ترامپ دوباره بیا و دوباره هرچی به توافق رسیدند را پاره کند و روند کنونی هم یک بار دیگر تکرار می شود. آن برای چی؟ از همین الان ایرانیان باید به فکر عدالت باشند و اصرار کنند آمریکا اول به برجام برگردد و آمریکا تحریم های اضافه شده در دوره ترامپ را لغو کند. این هم همان موضع چین است. غربی ها هر کاری بد علیه ایرانیان می کنند، ایرانیان آنها را می بخشند و می گویند مذاکرات برگزار کنیم.

  • Siavash Geng
    5

    میانجیگری برای چی؟ میانجیگری یعنی آمریکا یه قدم عقب و ایران هم. اما چرا ایران باید یه قدم سازش کند؟ اصلا منطقی نیست. بحث میانجیگری واهی است.

  • احمد
    1

    شرکت کنندگان مواظب شلیکهای بایدن باشند نگید که نگفتید

  • کاوه
    6

    سلام چاپ که نمیشه ولی همه سروته یک کرباسن،،
    فقط ایرانی ایران راباجوانان غیورمیسازدوبس،،

  • علی
    5

    چین هم نمتواند هیچ تضمینی در قبال آمریکا بدهد تمام دنیا هم نمیتوانند تصمینی در قبال آمریکا بدهند ، چون آمریکا ارزش و اعتباری برای قراردادهای جهانی قائل نیست و کار خودش را میکند حتی اگر برجام در آمریکا تبدیل به قانون شود باز آمریکا آنرا نقض میکند

  • گوگولی
    1

    آمریکا هم فهمیده باید با کدخدا صحبت کن😀😀

  • ناشناس
    0

    کدام ضمانت برای احیای برجام؟! ضمانت توهم است، هزاران میلیارد دلار خسارت غرب و متحدانش منطقه ای اش از جمله مرتجعین خلیح فارس زده اند به ایران/ تا فرصت هست جمهوری اسلامی از طریق نیروهای تمام و با بخش عمده مثلا نصف توان تولید نفت و گاز کشورهای خلج فارس نابود میکردیم به طوری تا دهها سال نتواند تولید مجدد کند، باید تاوان سنگین تحریم بپردازند، البته شعوری میخواهد در نزد سپاه و سایر حاکمان ج.ا موجود نیست که وقتی عرضه تلافی ندارد بهانه ندهد و دشمن تراشی نکند، آن چند کیلو اورانیوم به چه درد ملت ایران میخورد که برایش صدها ملیارد دلار خسارت به ملت ایران دادید و دهها میلیون نفر به زیر خط فقر بردید که اقلیتی کاسب تحریم حرام لقمه داخل ایران منفعت ببرند، دین و دنیا ملت ایران نظام ج.ا نابود کرد!

  • 9

    با امریکا مذاکره نمیکنیم .
    امریکا ارباب من نیست .
    بینی آنها رو به خاک میکشانیم .
    نظرات گروهک سایبری تحریف فاقد واقعیت است .
    ایران مثل همیشه آزاد سربلند و پاینده باد ❤

    نظرات شما -
    • ح
      3

      یواش برو،،،احتیاط کن تصادف نکنی

  • ناشناس
    1

    خبر انلاین: دیپلماتیک: آمریکا نه همه تحریم‌ها را لغو می‌کند و نه تضمین می‌دهد. اینجاست که ایرانی ها می گویند "ما می خواهیم به برجام برگردیم" و "ما تضمین میخواهیم" که این چیزی بیش از برجام است. پس آنها باید این تناقض را روشن سازند. ضرورت تضمین برای اجتناب از تکرار خروج از برجام ثبات اقتصادی ایران در آینده حیاتی است و به معنای نقض توافق برجام نمی باشد بلکه تکمیل کننده آن است. لازمه آن جدای از گفتگوهای ۴+۱ گفتگوهای مستقیم با آمریکا با هدف پایان دادن به چهار دهه تنش و تقابل و عادی‌سازی روابط دو کشور بر اساس منافع مشترک و جمعی است. بایدن توانایی چنین اجماعی را در آمریکا دارد و او یک فرصت بی نظیر است.

  • احمد
    4

    به خاطر این خودتحقیری ها آیا آمریکا چیزی هم کف دست شما میذاره ؟؟؟

  • ناشناس
    7

    آمریکا موظفه همونطور که برجامو پاره کرد به زبون خوش ابتدا به برجام برگرده و تمام تحریمهای ایرانو برداره و خسارتهایی که به ملت ایران وارد کرده به خاطر خروج از برجام به طور کامل و به صورت مستقیم به ملت ایران پرداخت کنه اونوقت نوبت ایران میشه درغیر اینصورت برجام باید برای همیشه آتش زده بشه اونم جلوی دوربینها چیزیکه عوض داره گله نداره .مگه آمریکا کیه که به خودش اجازه میده هرکاری بکنه باید این بار پوزشو بزنیم اساسی

  • مبینا
    3

    کاش پول داشتم ازینجا هجرت می کردم

  • ناشناس
    0

    اکثر نظرات رو خوندم، ماشالا همه کارشناس شدن...چرا تو هر چیزی نظر میدیم

  • غلام
    2

    نه شرقی نه غربی اگر قراره عمل بشه اول شرقی نوشته شده

  • نظر
    2

    كاش ميتونستم برم از اين مملكت. اين آرزوي قلبيمه. چون اينجا هميشه دشمن داره.

  • حمید
    4

    ادامه مذاکرات یعنی پایبندی ایران به تعهداتش در همه دولتهاست و برگرفته از مبانی اسلامیست که تاکید شده که انسان باید به تعهداتش عمل کند هرچند که به ضررش باشد.ولی اینجا این تعهد دو طرفه هست ما به تعهد خود با اجرای برجام عمل کردیم ولی دشمن بدعهد زیر بار تعهداتش نرفت و این نکته ای بود که بارها مقام معظم رهبری به آن اشاره کردولی توسط دولت مردان نادیده گرفته شد .هم اکنون ادامه برجام توسط این دولت برای گرفتن حق از دست رفته ماست و دلیل منطق قوی واستدلال جمهوری اسلامیست که اگر موفق شود بهتراست و شاید گشایشی حاصل شود ولی استفاده از تجربه قبل و بد عهدی طرفهای مذاکره کننده سبب شده که ایران سرسخت تر و بی اعتمادتر شود وبا احتیاط بیشتری عمل کند.دشمن عمدا فشارمی آورد که ما میز مذاکره را ترک کنیم . ولی انشا"الله با ایستادگی ومقاومت روی اصول اساسی انقلاب و بالا بردن قدرت بازدارندگی حتمآ ملت ایران موفق وسربلند خواهد شد.وبینی آمریکا واذنابش به خاک مالیده خواهد شد..و بزرگترین مانع آن ترس وناامیدی هست که دشمن از طریق رسانه ها سعی درالقای آن دارد.مطمءن باشید اگر دشمن قدرت رویارویی نظامی داشت یک لحظه درنگ نمیکرد.ولی به لطف خدا وتدبیر رهبر انقلاب و جوانان غیور ونخبه ایرانی درارتش وسپاه این فرصت ازشون گرفته شده .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟