جنگ جدیدی که ایران و غرب بایدنی وارد آن شده اند/ ۳ زمین نبرد ایران و اتحادیه اروپا را بشناسید

اصولاً نباید دوره فعلی را

جنگ جدیدی که ایران و غرب بایدنی وارد آن شده اند/ ۳ زمین نبرد ایران و اتحادیه اروپا را بشناسید

به گزارش خبر فوری ، رابطه ایران و دولت بایدن پیچیده تر از آن چیزی شده که بسیاری حدس می‌زدند. در حالیکه بسیاری امیدوار بودند به محض ورود بایدن به کاخ سفید، آمریکا به توافق هسته ای بازگردد اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و شواهد گویای این است که این مساله هر لحظه پیچیده تر از گذشته می‌شود.

بسیاری از پایگاه‌های خبری خارجی و اندیشکده ها معتقدند اصولا نباید دوره فعلی را "گذر از سیاست تخاصم به دوستی" تعبیر کنیم بلکه باید از آن با عنوان "گذر از سیاست تخاصم سخت به تخاصم نرم" یاد نماییم.

پایگاه تحلیلی "موسسه خاورمیانه" (MEI) در مقاله ای از روابط ایران و غرب (به خصوص اتحادیه اروپا) در عصر بایدن با عنوان "مواجهه‌ی دیپلماتیک" (diplomatic confrontation) یاد می‌کند. مواجهه ای که البته خیلی هم دوستانه نیست و شاید بهتر باشد از آن با عنوان "جنگ دیپلماتیک" یاد کنیم نه مواجهه دیپلماتیک.

سلاح بایدن غیر ازسلاح ترامپ است

اندیشکده (موسسه) خاورمیانه معتقد است در زمان ترامپ مساله اصلی عدول آمریکا از دیپلماسی روشن و مشخص غربی بود. ترامپ بدون دلیل و توجیهی از برجام خارج شده بود و اتحادیه اروپا، تروئیکا و حتی حزب مخالفش سخت به دنبال این بودند که او به توافق هسته ای بازگردد. با ورود جو بایدن به کاخ سفید اما مساله تغییر کرد. حالا اروپا بار دیگر روی آمریکا حساب باز می‌کند. دولت بایدن سردمدار دیپلماسی غربی شده و دیگر چالشی بین اروپا و آمریکا در مورد "روش" تقابل با ایران وجود ندارد.

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، اندیشکده MEI معتقد است حالا دعوای ایران و غرب در حقیقت تبدیل به دعوای دیپلماتیک شده است. آمریکا و اتحادیه اروپا سعی دارند از طریق روش های مرسوم و به شیوه فشار دیپلماتیک، ایران را اسیر منویات خود کرده و بر او فشار بیاورند. نویسنده مقاله معتقد است این فشار و دعوا در سه حوزه شدت خواهد گرفت و در واقع زمین جنگ دیپلماتیک ایران و غرب در این سه ناحیه خواهد بود:

الف. جنگ دیپلماتیک اول: بازگشت به برجام

چند جلسه بحث فشرده در وین به خوبی جنگ دیپلماتیک ایران و غرب (آمریکا) را در زمینه بازگشت به توافق هسته ای نشان می‌دهد. مساله تقدم لغو همه تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات هسته ای تبدیل به گره کور وین شده است. فشار آمریکا از طریق اروپا به ایران و مقاومت ایران باعث شده جنگ اول دیپلماتیک ایران و غرب بسیار حساس شود. حالا باید دید خواست کدام یک از طرفین در این جنگ دیپلماتیک بر دیگری خواهد چربید و عاقبت این مواجهه چه خواهد شد.

ب. جنگ دوم دیپلماتیک: مساله حقوق بشر

مساله حقوق بشر همواره یکی از بهانه‌های غرب برای فشار بر ایران بوده است. بسیاری معتقدند آمریکا و غرب بسیاری از تحریم‌هایی را که در برجام لغو شده یا خواهد شد، ذیل مسائل حقوق بشری قرار داده و از این طریق بر ایران فشار وارد خواهند کرد. همین حالا نیز اروپا فشار زیادی را به بهانه این مسائل بر ایران وارد می‌کند. زمین دوم نبرد دیپلماتیک ایران و غرب بدون شک همین مساله است.

ج. جنگ سوم دیپلماتیک: مساله زمان

گرفتن تصمیم درست و اجرای دقیق آن حرف اول را در روابط دیپلماتیک می‌زند اما نباید از خاطر برد که اجرای این تصمیمات در زمان مناسب از خود اجرا نیز مهم تر است. اندیشکده خاورمیانه معتقد است از نظر مخالفان آمریکا، زمان بندی دولت بایدن در مورد اجرای سیاست‌های مربوط به ایران و برجام بسیار بد بوده و اصولا بایدن دیر اقدام کرده است. نویسنده معتقد است که همین مساله زمان بندی باعث شده مساله بازگشت به برجام پیچیده شود و دو طرف دچار چالش شده و فرصت ها را از دست بدهند.

به سوی چند سال کشمکش نرم می‌رویم؟

اگر موارد فوق الذکر صحیح باشد شاید باید منتظر بازگشت و احیاء جدال کلاسیک ایران و غرب ( که به خصوص در سالهای زعامت باراک اوباما شاهدش بودیم) باشیم. کشمکش‌های طولانی دیپلماتیک که انرژی بسیاری می‌گیرد و به خصوص کشور و سرنوشتش را دچار تعلیق می‌کند. نباید از خاطر برد که "زمان" برای ایران بسیار مهم است و نباید وارد بازی و کشمکش زمان‌بری که غرب به آن بی‌علاقه نیست، بشود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • داروغه
    0

    بایدن و اوباما جنگ فرسایشی میکنند

  • ایران مظلوم
    0

    انقد شل کن سفت کن میکنن تا هیچ دستاوردی به نام این دولت ثبت نشه (هرچند دولت هیچ کاره س)،آمریکا هم می‌دونه اینا آخر کارشونه و به خودش زحمت نمی‌ده و عجله ای نداره

  • مهرداد سربندی
    0

    با جنگ جنگ کردن شما جنگ نمی شه. جز عده ای دیوانه در ایران و اسرائیل هیچکس به جنگ فکر نمی کند. آنچه در حال حاضر بین ایران و امریکا وجود دارد حل مشکلات از طریق دیپلماسی است. که هم اسرائیل را به وحشت انداخته و هم اسرائیلی های داخل کشور را.

  • خالو
    0

    بعضی هابلدندتوهین کنند،مثلا .بازم ازموتوری جنس خریدی، نه عزیز ازننه تو.....آخه چکاربه دیگران. دارند آدمها این مطالب ومیخونن

  • ن
    0

    به نظرتون الان در ایران حقوق بشر رعایت می شود.؟ بروید بین مردم کوچه و بازار و نظر انها را جویا شوید. همین فقر و فلاکت بزرگترین فقض حقوق بشر است . همین که مخالفین اجازه فعالیت و بدست گرفتن قدرت را با روش صلح جویانه و طی یک انتخابات ازاد و عادلانه را نداشته باشند ایا نقض حقوق بشر نیست؟. ایا مخالفان خود را زندانی کردن مخالف حقوق بشر نیست و ..... پس اروپا و غرب دیوانه نیستند و الکی یک مسعله ای را مطرح نمی کنند و .....

  • مبینا
    0

    بایدن آدم خوبیه ازش استفاده کنید و برجام رو تموم کنید این فرصت پیش نمیاد

  • دولت مقتدر نظامیان دانشمند
    0

    با روی کار امدن یک دولت مقتدر جوان حزب الهی و انقلابی و جهادی ؛ *امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند* امریکا اصالتا مجودی ضعیف کش است.قوی که باشی هیچ طرفی نمی تونه ببنده.

    نظرات شما -
    • الن
      0

      مقتدر؟!!! اسرائیل 200 با به ما در سوریه حمله کرده وما هیچ جوابی به ایشان ندادیم ، چند دانشمند ما را ترور کرده و ما فقط شعار می دهیم!!! دیگه توهم بسه !! اصلا اجازه نخواهیم داد باقی عمرمان به پای ایدئولوژی مزخرف شما تلف شود

  • مصطفی
    0

    ما شدیم عامل نظرسنجی یه سری مفت خور .اینقدر حرص و جوش نخورین .دارن با این روش درصدو میسنجن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها