یک رسانه آمریکایی بررسی کرد

خطای بزرگ آمریکا در خوانش دیپلماسی ایران/ چرا بایدن در یک مسیر اشتباه گام گذاشته؟

نویسنده فارن پالیسی معتقد است که مقامات آمریکا خوانش اشتباهی از ایران و اقداماتش دارند. نویسنده تاکید دارد که دولت جدید ایران نمی خواهد میز مذاکره را ترک کند و تهدیدهای نظامی از سوی واشنگتن، فقط امیدهای باقی مانده برای دستیابی به یک توافق را از بین می برد.

خطای بزرگ آمریکا در خوانش دیپلماسی ایران/ چرا بایدن در یک مسیر اشتباه گام گذاشته؟

به گزارش خبر فوری، در حالیکه بسیاری در آمریکا در تلاشند که ایران را به تعلل متهم کرده و ما را مقصر اصلی ترک میز مذاکره و برجام و نشست وین جلوه دهند، برخی دیگر (به خصوص چند رسانه غربی) در تلاشند که این توهم را از بین ببرند. این رسانه ها به خصوص به دولت جدید آمریکا هشدار می دهند که در سیاست خود دچار اشتباه نشده و طناب محکم دیپلماسی را رها نکنند.

ابتدا چند روز پیش، پایگاه بیزینس اینسایدر در تحلیلی به این موضوع پرداخت. نویسنده این پایگاه معتقد است وین، تنها راه برای بایدن و دولتش است تا مساله ایران را حل کند و اگر این مساله با دیپلماسی حل نشود ممکن است وضعیت منطقه بحرانی شود.

باربارا اسلاوین (Barbara Slavin)، تحلیلگر سیاسی و متخصص مسائل منطقه خاورمیانه و روابط ایران و غرب معتقد است که هنوز همه امیدها برای به سرانجام رسیدن مذاکرات از بین نرفته است. او می گوید که ممکن است با میانجی‌گری چین و یا برداشتن تحریم ها توسط آمریکا یا تغییر زبان دیپلماسی این کشور در رابطه با جمهوری اسلامی ایران، بین ایران و آمریکا یک توافق جدید (هرچند کوتاه مدت) برقرار شود. این کارشناس معتقد است وضعیت اقتصادی ایران از یک طرف، و نداشتن نقشه و راهبرد جایگزین دیپلماسی توسط آمریکا از طرف دیگر، شاید دو طرف را مجاب کند که با یکدیگر توافق کنند.

چنین تحلیلی توسط چند رسانه معتبر دیگر هم ارائه شده است. جالب اینکه فارن پالیسی نیز چند روز پس از انتشار گزارش بیزینس اینسایدر، در تحلیلی مفصل به موضوع مذاکرات هسته ای ایران و غرب پرداخت و شبیه همان حرف های بیزینس اینسایدر را زد.

نویسنده فارن پالیسی در گزارش خود از این نوشت که مقامات آمریکا و سیاستگذاران آن، خوانش اشتباهی از ایران و اقداماتش دارند. نویسنده تاکید دارد که دولت جدید ایران نمی خواهد میز مذاکره را ترک کند و تهدیدهای نظامی از سوی واشنگتن، فقط امیدهای باقی مانده برای دستیابی به یک توافق را از بین می برد.

فارن پالیسی به مقاله اخیر دنیس راس (Dennis Ross )، تحلیلگر سیاسی مشهور آمریکایی اشاره دارد که در آن شروع به هراس افکنی در مورد ایران کرد و مدعی شد دولت جدید ایران به هیچ وجه قصد ندارد به میز مذاکره بازگردد و به دنبال آن است که با ایجاد تاخیر و تعویق مذاکرات، آسوده خاطر، فعالیت هسته ای خود را کامل کند. راس در نهایت معتقد است دولت آمریکا باید به اصطلاح شمشیر را از رو بکشد و با شدت تمام در مقابل ایران بایستد و فعالیت هسته ای آن را متوقف کند.

نویسنده تحلیل فارن پالیسی معتقد است این نظر اشتباه است. او تاکید دارد که این دقیقا همان سیاست ترامپ است که با اقدامات اشتباهش باعث شد وضع به اینجا برسد. فارن پالیسی معتقد است تنها راه برای آمریکا "دیپلماسی" است و هیچ پلن بی (plan B) برای او و دولتش وجود ندارد.

فارن پالیسی همچنین معتقد است که دولت ایران به هیچ وجه قصد دوری از توافق و ننشستن پای میز مذاکره را ندارد و شکی نیست که این کشور به مذاکرات باز می گردد چرا که به لغو تحریم ها نیاز دارد. نویسنده مدعی است مخالفت های مجلس ایران و اصولگرایان حامی دولت هم بیشتر ریشه در دوران ریاست جمهوری روحانی دارد که مدعی بود برجام بزرگترین دستاوردش است و منتقدان می خواستند نشان دهند که چنین نیست اما اکنون که روحانی رفته، بعید است مخالفت جدی با مذاکره صورت بگیرد.

نویسنده در پایان می نویسد: "پیشنهادات دنیس راس، در صورت پیگیری بایدن، چشم‌اندازهای باقی‌مانده برای احیای برجام را از بین می‌برد و ایالات متحده و ایران را در یک دور خطرناک درگیری و چالش حبس می‌کند. برجام یک نشانه عالی بود برای آنچه که می توان از طریق دیپلماتیک به دست آورد و احیای آن یکی از منافع اصلی امنیت ملی ایالات متحده است. در این مرحله، به نطر می رسد (که به جای تهدید نظامی) بهتر است آمریکا ژست دلسوزانه بگیرد و اقداماتی چون آزادسازی دارایی‌ های مسدود شده ایران را در اولویت قرار دهد."

 

گفتنی است گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • ناشناس
    8

    سیاست گذاری خارجی آمریکا فردی نیست . از دید ناقص شما سیاست آمریکا غلط است ولی وقتی که سیاست گذاران ایران ده ها بار بصورت رسمی میگویند ما میخواهیم اسرائیل را از روی زمین محو کنیم . آیا آنها اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای میدهند مطمئن باشید مشکل از خودمان است .

  • محمد
    1

    فکر میکنی اشتباه کرده.خیلیم برنامه ریزی شده هست

    نظرات شما -
    • شهروندی که ۴۲ ساله در حال مقاومته
      10

      بایدن می خواد به برجام برگرده تا بتونه در صورت لزوم مکانیسم ماشه رو فعال کنه .

      در هر صورت برجام و مذاکرات یه بازی مسخره فرسایشی است برای ادامه چپاول و غارت منابع ایران و خاورمیانه .
      آمریکا و شرکای او با
      مستقر کردن طالبان در افغانستان
      ایجاد انقلاب در ایران
      تصرف عراق
      حضور و تسلط در سوریه
      تسلط بر کشورهای منطقه مثل عربستان ، امارات ، پاکستان ، هند ، تایوان و . . . کاملا بر منطقه اشراف دارند .

      برجام یه بازی مسخره است برای گمراه کردن ذهن مردم .

  • محسن ازغدی
    4

    عدم مذاکره ایران با آمریکا و کشورهای پیشرفته جهان هیچ ضرری را متوجه آنان نمی کند و ایران کوچکترین نقشی در اقتصاد جهانی ندارد فقط ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران ضرر می کنند و زندگی آنها به فنا می رود.
    اجرکم عندالله

  • شهروند
    7

    همانطور که می دانیم ، حزب دموکرات آمریکا انقلاب سال ۱۹۹۷ ( ۱۳۵۷ ) ایران را طراحی و اجرا کرد . در کنفرانس گوادلوپ برای حکومت آینده ایران تصمیم گیری شد .
    انقلاب اسلامی زاییده حزب دموکرلت آمریکااست ، بیخود نیست که فرزندان مسئولان نظام در آمریکا بسر می برند . شهید چمران دانشجوی دانشگاه های آمریکا بود ، ظریف ، تخت روانچی ، معصومه ابتکار و سایرین اجرا کنندگان طرح آمریکا در ایران بودند و هستند .

    حزب دموکرات هیچگاه حکومت ساخته خود را نابود نمی کند . مگر اینکه با اتمام منابع خاورمیانه تاریخ مصرف اش تمام شود .

  • ناشناس
    0

    مغز فندقیها.......

  • ستارخان
    1

    آقای رییسی ، من بعنوان مسئول خانواده بریدم.ی کاری کن ما خسته شد.اینو میفهمی؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    9

    واقعا اگه آمریکا به برجام برکرده اتفاقی خواهد افتاد و تحریم‌ها برداشته خواهد شد،اگه کسی چنین فکری میکنه باید در مورد عقلش تامل کرد، آمریکا با اینکار میخواد مکانیسم ماشه را فعال کنه،، اولویت اول و آخر آمریکا اسرائیله ،،خواهشا مسئولین کشور از خواب خرگوشی بلند بشن........

    نظرات شما -
    • کیوان
      4

      مکانیسم فشار رو خود مسئولین ما برای خودمان درست کردن و مقصر شخص اقای بایدن و اروپا نیست از ماست که بر ماست

    • م
      5

      تا زمانی که شعار ایرانیها نابودی اسرائیل است اش همین اش و کاسه همین کاسه بسته دیگه مردم خسته شدن شما شعار میدید اسرائیل که نمیشینه نگاه کنه او ملت ایران رو نابود میکنه چون حریف دولتی ها نمیشه همه شون بار خودشون رو بسته اند مفت خورهای دولتی مسئولین خیانتکار آمریکایی و انگلیسی

    • ناشناس
      3

      اگه وارد رابطه با دنیا نشیم مطمئنا اقتصادمون ورشکست خواهد شد.اگه برجام اثر نداره چرا چند ماه از دولت ریسی گذشته ولی باز گرانی هست ..چرا این دولت هیج فرقی با دولت قبل نداره چون اشکال کار جای دیگه است اون قطع رابطه با دنیاست

  • hadad
    3

    بجای پلن بی، بنویسید برنامه جایگزین.

  • کیوان
    7

    دیپلماسی ما متاسفانه اشتباهه و گرنه اقای بایدن و اروپا برای به ثمر نشاندن برجام خیلی تلاش می کنند

  • ناشناس
    2

    امریکا گروگان صهیونیزم جهانی و بویژه اسرائیل است.اروپا هم تاحد زیادی چنین است.غرب باید یا از صهیونیزم کناره گیرد ,که به علت سرمایه هنگفتش تقریبا نشدنی است و رخنه صهیونیستها در ارکان و اجزای زندگی اجتماعی غرب چنان است که برای ان کناره گیری انقلابی لازم است.مسئله ریشه ای نگاه صهیونیزم به منطقه و ایران است.

  • ناشناس
    0

    فارن پالیسی: شکی نیست که دولت ایران به مذاکرات باز می گردد چرا که به لغو تحریم ها نیاز دارد. تمام بدبختی های مردم و کشور ایران در همین جمله کوتاه خلاصه می شود حاکمیت ایران به لغو تحریم ها نیاز دارد نه به پایان دادن تنش و تقابل ها با آمریکا. توافق برجام صورت گرفت و بطور موقت برخی از تحریم ها لغو شدند اما همچنان استخوان لای زخم چهار دهه تنش و تقابل ایران و آمریکا باقی مانده بود و دو طرف حاکمیت های ایران و آمریکا دقیقا به این موضوع واقف بودند با این وجود از آنجا که توافق نصف و نیمه برجام هم سو منافع حاکمیتی ایران و امریکا و سیاست های راهبردیشان بود احساس رضایت می کردند تا با یک وقفه و تنفس کوتاه همچنان به تنش و تقابل شان ادامه دهند.

  • سیاوش سلطان
    6

    آمریکا کار تمام شده است و به این نتیجه رسیده که ایران از خط قرمزها رد شده
    تنها راهکار نجات دیپلماسی بی طرف با ایران است ، آمریکا باید با رفتار منطقی به ایران احترام بگذارد در این صورت منافع طرفین تامین خواهد شد ، در غیر اینصورت آمریکا بازنده جهانی بازی با ایران خواهد بود
    این قدرت پوشالی سیاسی آمریکاست که به جای رابط با حاکمیت ایران دست به دامن اوبی زیسیون شد هم سرمایه هم اعتبار خود را از دست داد
    مگر ادعا ندارند اسقاطیل قوی است ، پس این گوساله های سامری را رها کن و اقتصاد ورشکسته و مستهلک خودت را نجات بده

    نظرات شما -
    • علی اکبر
      0

      سلام رفقا ایران انقدر معادن وثروت دارد که اگر تا ۱۰۰ساله دیگه هم تحریم بشه مردم بهترین زندگی را خواهند داشت ولی ای کاش دزد نداشت

    • علی اکبر
      1

      سلام رفقا ایران با این ثروت و معادن زیاد باید مشکل اقتصادی نداشته باشد ولی چه کنیم که دزدان فراوانی دارد

  • پ ف
    0

    هرکاری میکنید بکنید مردم خسته ان. حرفها و روش شما هیچ تعثیری تو دنیا و اقتصاد نداره بیشتر از این مردمو خسته نکنید لطفا

  • اباذرعبدالله وند
    2

    بنام خدا.انقلاب اسلامی ایران این کشور مسلمان را نجات داد این کشور فروخته شده بود به آمریکاییها ی جنایتکار روباه پیر انگلیس وسایرین ودر مقابل چیزی هم گرفته نشده بود یعنی در حقیقت بخشیده شده بود به تعدادی از کشورهای جنایتکار به انسانهای پست وشاه شده بود ژاندارم آمریکا اسرائیل وانگلیس شاه خائن اصلا قدرت تصمیم گیری نداشت همانطور که حضرت امام خمینی رحمت الله علیه فرمودند شاه نفت مارا می روخت وبا پول نفت برای آمریکاییها پایگاه درست میکرد هر کس با این انقلاب دشمنی کرده نابود شده است این یک واقعیت است رهبر عزیزمان فرمودند آمریکا مثل کشتی تایتانیک درحال غرق شدن است آمریکاییها در هرکجای دنیا وارد جنگ شده اند شکست خورده اند خصوصا در خاور میانه چون هرجا وارد شدند جنایت کرردند ودرطول تاریخ همه جنایتکاران شکست خوردندوکسی که این انقلاب اسلامی را به آمریکا و انگلیس نسبت میدهند آنها فکرشان مشکل دارد چون حرفهای شبکه بی بی سی در حقیقت شبکه ابلیسی وسایر شبکه های معاند را دیکته میکنند به کوری چشم دشمنان جمهوری اسلامی ایران باسیاست درست وحساب شده به پیروزی نهایی خواهد رسید وبرای همگان ثابت شده بینی دشمنان را به خاک مالیده ایم وخواهیم مالید.

    نظرات شما -
    • محمد
      2

      اباذر عزیز مغز فندقی هستید

  • سید
    1

    به جای این حرف ها به فکر مردم ایران باشید
    که خجالت زن و بچه را میکشند
    خجالت نمیکشید تو قرن ۲۱ که کل دنیا پیشرفت کرده
    حالا باید به چه کنم چه کنم بیوفتیم واسه خرید یه شونه تخم مرغ و برنج
    گوشت قرمز داره آرزو میشه واسمون خوردن میوه آرزو شده برامون
    خدا میگذره ازتون

  • ابراهیم
    1

    اگرامریکایی ها این همه بی اعتمادی دروغ وظلم ستم برمردم ودست به ترورباارزشترین سران کشورایران نمی زدندن الان خیلی ازمشکلات حل میشد سران کشور امریکا ادمهای جاهطلب هستن ازهرطرف نگاه کنیم امریکاهیچ وقت برای دلسوزی یه کاری انجام نمیدهدهرکاری یاهرنظری میدهدفقط وفقط به منافع خودش این کارراانجام میدهد نه به نفع کشوردیگرمن اگراین طوربودهرجایی پای امریکا بازشدهمان کشور حداقل 50سال عقب افتادوجزویرانی چیزی باقی نماند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها