فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

برجام به نتیجه نرسد، ماه عسل دولت رئیسی پیش از نوروز به پایان خواهد رسید

بر اساس اعلام طرفین ایرانی و غربی ۸ آذرماه مذاکرات معلق شده ایران با کشورهای بزرگ درباره پرونده هسته‌ای ایران آغاز خواهد شد. این مذاکرات در دوران حسن روحانی به مراحل تعیین‌کننده‌ای رسیده بود.

برجام به نتیجه نرسد، ماه عسل دولت رئیسی پیش از نوروز به پایان خواهد رسید

فیاض زاهد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به تحولات اخیر در حوزه مذاکرات و برجام در روزنامه اعتماد نوشت:  در این میان خللی ایجاد شده بود که از ماهیت و روح برجامی که در دوره اوباما به نتیجه رسیده بود چیزی باقی نگذاشته بود. ایران مدعی بود که مسوول این ناکارآمدی دولت امریکا و ترامپ است و باید هزینه‌های مترتب بر این سیاست را بپردازد. با این سخن ایران افکار عمومی جهانیان و دولت‌های اروپایی همراه بودند؛ چرا که دولت‌های فوق با استراتژی امریکا ناسازگار بودند.  در مقابل نه امکان و نه اراده جدی برای حمایت از ایران را داشتند.

 ایران هم به‌رغم مانورهای مختلف، به دلایلی که از بیان آن سودی حاصل نیست، هیچگاه از برجام خارج نشد. درست است که محافظه‌کاران تندرو از تخریب و تحقیر برجام هیچگاه دست نکشیدند، اما هرگز در توان خود ندیدند تا از آن خارج شوند. برجام معشوقه زیبایی نبود، اما جایگزینی هم نداشت. تندروهای ایرانی این سیاست ریاکارانه را آنگونه پیش بردند که محاسن برجام را انکار و معایب آن را بر سر روحانی و ظریف بکوبند. اما آن دوران سپری شد و معشوق بدفرجام در دستان متولیانی است که نه توان طلاقش را دارند و نه طرحی برای احیا.  اما این میراث نامبارک! وضعیت بغرنجی را سبب شده و افکار عمومی و توان اقتصادی ایران واقعیت‌های محتومی هستند که اپوزیسیون دیروز دولت را در وضعیت پوزیسیون و خود دولت مستقر قرار داده است. دوران شعارهای دهان پرکن تمام شده و دولت جدید باید طرحی روشن برای ختم ماجرای هسته‌ای ایران تدارک بیند. دولت روحانی بد یا خوب برجام را به بار نشاند، حال این دولت انقلابی است که باید طرح جایگزین مناسب خود را به مردم نشان دهد. 

ایران و غرب اما با چند مشکل اساسی روبرو هستند

ایران خود را مغموم می‌داند.  نه از مزایای اقتصادی برجام بهره برده و نه توانسته بابت بی‌مسوولیتی امریکا، آن کشور را محکوم به پرداخت غرامت کند. متاسفانه سیاست‌های نامناسب رسانه‌ای و کنش‌های بین‌المللی در داستان تغییر دولت امریکا و روند نامطلوب بر مناسبات بین‌المللی کار را به جایی رسانده که اینک صحنه بین‌المللی مشحون از تکرار تخلفات ایران شده است! این همان فرآیند نامطلوبی است که صحنه مناسبات بین‌المللی را شکل داده و بر منهج حق و عدالت تبیین نشده است. در این میانه تنها کشورهایی برنده هستند که بتوانند تناسبی میان حقیقت و واقعیت‌های موجود و توان بازی‌گردانی خود فراهم آورند. 

برجام به نتیجه نرسد، ماه عسل دولت رئیسی پیش از نوروز به پایان خواهد رسید

از سوی دیگر ایران می‌تواند به خواسته‌های مطلوب خود دست یابد. ترکیبی از فشارهای اسراییل و کشورهای عربی مخالف برنامه هسته‌ای ایران و فقدان متحدینی قابل اتکا برای ایران، حوزه بازیگری ایران را محدود کرده است. در این میانه، ایران اما به سوی یک اقدام راهبردی و امنیتی روی آورده. گسترش فعالیت هسته‌ای و غنی‌سازی با سرعت اغنای بیشتر. این موضوعی است که می‌تواند به اهرم فشار علیه کشورهای غربی بدل شود. در این میانه امید ایران آن است که بتواند از نگرانی و احساس خطر از سوی اروپا، اسراییل و برخی دولت‌های مرتجع عربی برای خود فرصت بسازد. اما این بازی خطرناکی است. کارایی این سیاست به قدرت انعطاف و تاب‌آوری چنین راهبردی بستگی دارد. اما اشکال بزرگ ایران در آن است که نمی‌داند از برجام و مذاکرات چه می‌خواهد. ترکیبی از مشکلات و ناهمگونی تهدیدکننده فرصت‌های ایران است. به عنوان مثال به تیم وزارت خارجه بنگرید. امیرعبداللهیان دیپلماتی است که هرچند مورد تایید میدان بوده، اما با قواعد بازی دیپلماتیک آشنایی دارد. هرچه باشد زبان او، زبان دیپلماتیک است. در مقابل معاون سیاسی او از اردوگاهی می‌آید که اساسا هیچ اعتقادی به مذاکرات مطلوب با غرب نداشته و از مخالفین که نه از دشمنان برجام بوده است. باقری از سنت سیاسی و نافرجام سعید جلیلی درباره برجام آمده است. او تفاوت عمده‌ای با عبداللهیان دارد. وزیر خارجه کارنامه مطلوب خود را در موفقیت در این پرونده می‌بیند. این درحالی است که توفیق وی با آرمان‌های معاونش در تعارض است. موضوع کلیدی‌تر در آن است که چگونه می‌توان به مذاکراتی تن داد و آن را به ثمر رساند که از اساس آن را قبول نداشت! شاید در این میانه نقش ابراهیم رییسی بتواند رهگشا باشد. این نکته که رییس‌جمهور که بیش از همه در جریان مشکلات کشور است، حل برجام را گریزگاه معتبری برای گذر از بحران‌های موجود و پیش رو بداند. این، یعنی رییسی باید در کنار وزیرخارجه‌اش اصل را بر حل مساله بگذارد. 

نکته دوم و اساسی‌تر برای ایران، راهبرد نگاه به روابط خارجی با دنیای غرب است. صریح می‌گویم؛ تا زمانی که مقامات ایران فکر می‌کنند با زمان خریدن و بازی برای انتخاب محل مذاکره یا زمان آن می‌توانند در پشت صحنه به هدفی راهبردی در نتیجه این دفع‌الوقت کردن‌ها برسند، به نظر نمی‌رسد به نتیجه دلخواهی برسند. فارغ از موضوع برجام، آنچه که در آینده وضعیت سیاسی و اقتصادی دولت رییسی اهمیت دارد، تعیین تکلیف رابطه با جهان است. شواهد گذشته و دست‌آوردهای سیاستی که از آن به «نگاهی به شرق» یادشده، ناکارآمدی خود را نشان داده است. 

ضمن آنکه به نظرمن دیگر چیزی ‌به نام شرق معنا ندارد. شرق و غرب جای خود را به عرصه مناسبات بین‌المللی داده است. جهان چندقطبی محور کنش سیاست‌های اقتصادی شرکت‌های بزرگ و دولت‌های حامی آنهاست. بر اساس همین قاعده است که نه چین و نه روسیه، خارج از قاعده حاکم بر مناسبات اقتصادی بین‌المللی هیچگونه کنش اقتصادی و بین‌المللی نداشته و ندارند. 

ایران نیازمند بازبینی است. شاید اگر به دولت روحانی نمی‌توانستند اعتماد کنند! این دولت انقلابی می‌تواند محل وثوق و پیشبرد تغییر راهبردی باشد. اگر در این باره به سرعت تغییری صورت نگیرد، حتی نهادهای سنتی و کلاسیک مذهبی از خود واکنش‌های بیشتری شبیه آنچه در داستان آیت‌الله العظمی صافی شاهد بودیم، نشان خواهند داد. 

اما مشکل برجام از منظر غربی‌ها نیز دچار اختلال است. فاصله چندساله و تعلیق تعهدات طرفینی، ابهاماتی را درباره تعهدات ایران و پایان محدودیت‌های تسلیحاتی، تحقیقاتی، تحریم‌های هدفمند و بین‌المللی به وجود آورده است.  امریکا نمی‌تواند تضمین عدم خروج از برجام در دولت‌های آینده و حتی دولت بایدن را بدهد. اتحادیه اروپا نیز نمی‌تواند تعهد دهد که ایران از مزایای اقتصادی برجام به حد کمال بهره ببرد. نوعی رندی امپریالیستی هم در ذات نگاه این دولت‌ها به کشورهای جهان سومی چون ایران وجود دارد. منافع اسراییل و پافشاری عربستان سعودی هم نمی‌تواند در حل منازعه لحاظ نشود. لذا تلاش برای ایجاد فاصله میان منافع اسراییل و عربستان حیاتی است. توصیه می‌شود مذاکرات با عربستان با سرعت بیشتری به پیش رود. این امر می‌تواند بخشی از حل منازعه‌ای منطقه‌ای با محوریت ایران و بدون مداخله دیگران باشد. به‌رغم تمایل تندروهای دو طرف در تهران و ریاض، ما نمی‌توانیم یکدیگر را انکار کنیم. تاریخ و جغرافیا ما را در کنار یکدیگر نشانده است. 

در پایان باید به این نکته نیز توجه کرد که عزت همه ملت‌ها در اقتدار اقتصادی و حفظ ارزش‌های انسانی آنها معنا می‌شود. برای تحقق این امر، هر هزینه‌ای توجیه می‌شود. با چنین نگاهی شاید واقعیت‌های موجود و محتوم حکمرانی، دولتی را که با شعار بهبود حکمرانی و یکدست شدن حاکمیت کار خویش را آغاز کرده، وادارد کار ناتمام رقیبش را به شکل بهتری به انجام رساند. در غیر این‌صورت، ماه عسل دولت رییسی بیش و پیش از نوروز به پایان خواهد رسید و زمستانی سرد بر شرایط کشور سایه خواهد افکند. امید که چنین مباد. 

منبع: اعتماد آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • ناشناس
    21

    مردک این آش شماست به این زودی یادت رفته

  • ناشناس
    6

    برجام هیچ سودی برای مردم عادی نداشت اگر هم سودی در میان بود برای یکسری اشخاص خاص بود که اونا از کشور رفتن.

  • محمد
    17

    من از شما سئوال میکنم تند رو یعنی چه اگر منظورتان این است که شما اصلاح طلبان دنیا طلب وطرفدار آمریکا وغرب باهزاران هزار ترفندهی اعلام کردید نمیگدارند ما با دنیا ارتباط برقرار کنیم رفتید ودیدید چه بلایی سرمردم آوردید.. حالاهم صدایتان بلند شده وهی میگوید تندروها فلان وتندروها بهمان ...آخه چرا شما وجدان ندارید دار ودسته شما یک نارنجک از ضامن کشیده را دست آقای رئیسی داده اید عوض اینکه ایشان را کمک کنید ونگدارید تیشه به ریشه نظام وارد شود از بام تاشام فریاد میزنید تندرو چه وچه شما از خدا نمی ترسید این سید خدا این همه بلا سر این مملکت آوردید یک کلمه حرف نمیزند خجالت هم چیز خوبی است از خدا بترسید واین همه سمپاشی نکنید که خداوند قادر مطلق بدجوری تو کاستون میگذاره ...چرا این اواخر که مردم گرفتار شدند به خاطر امسال هم پالاکی های شما همه خفه شده بودید.... چه شده همتان تحلیلگر شده اید لابد پس فردا هم میخواهید همه گرفتاری ها را به گردن دولت جدید بگذارید لابد فکر میکنید مردم هم شما را تائید میکنند.... نه خیر این خبرا نیست ومردم تک تک شما ها را خوب میشناسند ....جوانان باشرف وبا وجدان این مملکت شهید شدند وشماها دم درآوردید و به ناحق اظهار نظر میکنید خجالت بکشید..واین را بدانید که خدا ی روزی ی جایی جواب شماها را خواهد داد وآن روز دیر نیست

    نظرات شما -
    • فرجام
      2

      لعنت بر خودشون و جد ابادشون ،اونهایی که باعث برهم خوردن برجام شدند،،
      در ضمن یک سوال !جوانان وطن رفتند و جان عزیز خود را برای .......فدا کردند،،لطفا جای خالی را با کلمه ی مناسب پر کنید،(فقط یکی از کلمه های دین، مملکت ،مردم،،اصولگرا اصلاح طلب)

  • داود
    0

    برام باید حفظ شود و تحریم ها برداشته شود

  • سیاوش سلطان
    10

    غرب دیدگاه سلطه گری ندارد ، خوی سلطه گری دارد ، آش را با جاش میخواد و شما غربگداها این را نفهمیدید
    بحث زهرجام نیست ، بحث تضاد داخلی آمریکاست که با خوی سلطه گری در حال نابودی خویش است
    چه رسد به ایران و سایر کشورها
    آبروی خود مریز و وقت ما مگیر
    اخرشم ، ایران کشوری نیست که باج دهد ، هشت سال سعی کردید که بشه نشد ، حالا لطف کنید سکوت یا منطقی نظر دهید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      آخوندها هم دیدگاه سلطه گری دارند و هم خوی سلطه گری، آش را با جاش میخواهند و شما بردگان چاپلوس آنها، این را نفهمیدید

  • رضا1400
    1

    این که آدم نادان باشد یک چیزاست واینکه
    خودودیگران را نادان فرض کندچیزدیگر!

  • یک نفر
    25

    عنوان رو که خوندم بدم آمد ولی وقتی تصویرش رو دیدم حام هم بد شد. مغلومه که یک آدم به شدت غربگراست. امیدوارم دولت تحت تأثیر سربازان دشمن قرار نگیره.

    نظرات شما -
    • محسن ازغدی
      0

      تمام بدبختی های جنگ با دنیا نصیب ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران است به کسی آسیبی نمی رسد.

  • محمد
    7

    جناب تحلیلگر چطور ایران نمیداند در مذاکرات چه میخواهد.؟با بلندگو اعلام کرده رفع تحریم ها را میخواد همین.

  • علی
    12

    چراهنوز تریبون در اختیار خیانتکاران هست چراهنوز نفوذ دارن

  • کاکُ
    4

    برجام باتلاقی است که تلاش برای خروج، منجر به بیشتر فرو رفتن در آن میشود.
    عدم خروج نیز دردی را دوا نمیکند چون بودن در باتلاق مانع تکاپو و توسعه است.

    کسی به مذاکره با آمریکا ایرادی نداشت، اما بحث در این است که ما در سال 93 این برگ را با اجرای بد سوزاندیم و در آن زمان ثمره‌ی 35 سال مقاومت ملت ایران را با ناشی گری از دست دادیم.
    و حالا توقع داریم یک مسئله بغرنج به سادگی توسط یک دولت جدید با هزاران مشکل داخلی حل شود.

    لذا ما برای خروج از این وضعیت متناقض نیاز به یک هُل بزرگ داریم.
    این انرژی و هُل بزرگ باید درونی و برونی باشد.

    پیوستن و تقویت پیمان شانگهای، تقویت روابط با همسایگان و رفع مشکل با عربستان، افزایش جهشیِ قدرت نظامی در مقطع کنونی خصوصا در حوزه ی سایبر و الکترونیک ، آزاد سازی هوشمند اقتصادی و دادن امتیازات اقتصادیِ دست و دلبازانه به توده ی مردم جهت ایجاد رضایت مندی عمومی، و تیزهوشی در سوق دادن آمریکا در توجه به خطر چین به جای ایران، جلوگیری از معضل شدن طالبان و سریعتر شدن شرایط نرمال در افغانستان، پرهیز از تنش با کشورهایی چون آذربایجان و.. به منظور هدر نرفتن انرژی جمعی، استفاده از ظرفیت تمام طیفهای دلسوز داخلی، و مهمتر از همه استعانت از محبت و لطف بیدریغ حق متعال می‌تواند مجموعه ای از عوامل تجمیع انرژی ملت ایران برای عبور از شرایط فعلی و بالا بردن قدرت چانه زنی ایران گردد
    ان شاء الله

  • دادا
    14

    اقای زاهد فساد طلب برجام بجز ضرر کلی سودی به ایران ندارد شما برجام را شروع کردید که نان و ابی برای شما بشه نشد ملت را بیچاره کردید کشور و ملت نیازی به برجام که جز تله ای بیش نیست نیاز ندارد خودتو پاره نکن نمیرویم

  • ناشناس
    0

    مخالفان دیروز برجام امروز دارن راه برجام رو ادامه میدن البته واقعا شاید به صلاح مملکت باشه ولی چیزی که جالبه همون کسانی که روحانی رو به خاطر برجام سرزنش میکردن حالا خودشون دارن مذاکره میکنن

  • کریم
    1

    سلام
    دوستان عزیز
    همه ما سرکاریم فکر نکنید که این گروه یا آن گروه واقعیت ها را میگن.همه مردم را سرکار گذاشته و مردم بدبخت شدند

  • محمدجواد
    10

    ماه عسل اصلاحاتی ها با آمریکاییها به پایان می رسد. چون دولت حاضر مردمیاست و شخصی نیست.

  • درختان سبز
    1

    دولت رییسی نگید بگید بازی جدید حاکمیت و الا کجای دنیا به کسی که روخونی بلد نیست رییس دولت میگن.

  • ناشناس
    10

    ایران اسلامی حقوق خود را با قدرت الهی از حلقوم سران آمریکا بیرون خواهد کشید
    ---
    برجام اگر بمعنای تسلیم به زور گوییهای سران همیشه عهد شکن آمریکا باشد این سران و اقمار و نوکرانشان حسرت آن را با استقامت مردم خدا پرست دلیر و صبور عزتمند ایران حتما به دیار فانی خواهند برد.
    ایران ، بی نهایت از ثروتهای خدا داده پایان ناپذیر بر خور دار است و با بهره بردن علمی سازمان یافته ی ضابطه مند از این ثروتها در اجرای اقتصاد مقاومتی به دلارهای کثیف آمریکایی هیچ نیازی نخواهد داشت.
    شیر دلان خدا پرست ایران اسلامی با استمداد از خداوند توانای مطلق تمام حقوق ملت ایران را از حلقوم سران آمریکا بیرون خواهند کشید.

  • یکی از مردم
    6

    در جواب اقای فیاض زاهدی باید بگویم ت ررررررررررررررررر کدام کار را به سرانجام رساند دولت ملانصردین(روحانی) برشرف دروغ گو لعنت ابدی باد.من مانده ام این رادیکال های غرب گرا چرا از رو نمی رند..هوچیگری..تهمت به دیگران.فرار رو به جلو¡¡¡¡ به جای گردن گرفتن مسولیت خرابکاری و ویرانی مملکت دارند اراجیف تحویل مردم میدهند

  • معرفت
    7

    ایران نمیداند از برجام چه می‌خواهد.!حتما شما می‌دانید پس تا بحال چرا نتیجه‌ای نداشتید بنظر من شما عاری از شعور سیاسی وحقوقی هستید .اینرا ایران میداند

  • حامد
    7

    این اخبار گرا دادن به دشمنه.

  • تیغ اره
    2

    برجام از همون اول مرده به دنیا اومد توافق دوباره با آمریکا خریته باب مکانیسم ماشه رو باز میکنه از همین الان بدون تعارف خارج شیم خیلی ضررش کمتره از ما گفتن بود .

  • قلی
    0

    اصلاح طلب و اصول گرا هر دوتاشون یه ....
    هر دو بی کفایت هر دو فاسد و هر خائن به کشور و ملت

  • مهدی
    1

    با سلام. برجام اگر کامل اجرا می شد هم به ضرر ایران بود چه رسد به اینکه آنها به تعهدات خود عمل نکردند. باید به مقاومت ادامه داد. یا بگذرد یا بشکند کشتی در این گردابها.

  • من
    0

    تا وقتی رانت‌های هزاران میلیاردی نصیب یه عده میشه برجامی در کار نخواهد بود

  • ح ز
    0

    برجام تصمیم نظام بود نه دولت والاان هم همین است هر اتفاقی دراین مورد به عهده نظام وکل کشور است پس بارش را باهم به دوش میکشیم به غیر از تصمیمات خود سر و یک جانبه از طرف هر حزب وهر ارگان وهر شخص که بی توجه به نظر نظام ومردم بخواهد چک سفید به کسی بدهد ویا بخواهد بارندی ایران را مسؤل شکست این توافق نشان دهدزهی خیال باطل

  • مهرالی
    0

    اولاانچه داده ایم خیلی بیشترازانچه تصورمیکنیدهست الان بازهم توافق کردیم بازهم بتون ریختیم تمام درهارابستیم تابه خودمان بیاییم دولت امریکاعوض میشودبیایددوباره توافق راپاره کنددراین بین چه کسی ضررکرده اوناحرف میزنندولی ماسرمایه میزاریم نمیشودهربارتوافق کنیم ماهزینه بزاریم اوناحرف بزننددوباره پاره کنندپس بهترکه توافق نکنیم وسرمایه ملی راهدرندهیم یابایدتهدازشون بگیریم هرکس تعدی کردبایدازطرف سازمان ملل خصارت به طرف مغمون پرداخت خواهدشدجای تاسعف هست میگویندتوافق کنیدتعهدنمیدندکه ندهندپس خصارت محضراچه کسی پرداخت میکندمتاسفانه اصلاحهاتی ها فقط میگویندتوافق بشه مسئله ای نیس چهارسال دیگه خارج شوندنمیشه چهارسال توافق چهارسال دعواخصارت به کشورچه میشود

  • رضا
    0

    به نظرم تا زمانی بعضی ها از تحریمها سود دارند وکاسب تحریم هستند برجام به جایی نمی رسه کسانی هستند فقط فکر جیب خودشون هستن یا اینقدر عقده ای هستند بخاطر دولت قبل همیشه دست از کارشکنی برجام برنمی دارند به امید خدا رییسی این افراد رابشناسه نزاره به ضررمردم کار کنند مردم دگه تاب ندارند وامشب از درگاه خداوند منان خواستارم کسانی که برا خودشان کار می کنند ودر فکر مردم نیستند روسیه کنه وبه بدترین درد رنج بکشاند

  • تام
    0

    حرف حرف ،،نوروزی

  • ناشناس
    0

    برجام را من درست میکنم من یک ایرانی زجر کشیده هستم..برجام را رضا پهلوی و هیچ احدی نمی تواند درستش بکند من اوایل سال 1401بر میدارم و ب ملت عزیزم تقدیم میکنم....من یک مادر پنجاه ساله هستم...خداوند این مقام...و عظمتی را ک ب من نصیب کرد...شما بعدا تو رسانه‌ها دنیا برام افتخار میکنی...صبور باشید...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها