چهارشنبه 23 اسفند ماه 1402

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از توضیحات درباره 2 برابر شدن ارز مسافرتی تا بحث تامین بنزین در تعطیلات عید

از توضیحات درباره 2 برابر شدن ارز مسافرتی تا بحث تامین بنزین در تعطیلات عید، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 23 اسفند ماه 1402 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از توضیحات درباره 2 برابر شدن ارز مسافرتی تا بحث تامین بنزین در تعطیلات عید

توضیحات ضرغامی درباره 2 برابر شدن ارز مسافرتی

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری درباره دوبرابر شدن ارز مسافرتی، گفت: این مصوبه بدون اطلاع وزارت گردشگری انجام شده اما سیاست‌های ارزی دولت ایجاب می‌کند برای کنترل قیمت ارز در بازار در مقطع تعطیلات نوروزی، این اقدام انجام شود.

 عزت‌الله ضرغامی چهارشنبه  - 23 اسفند 1402 - در حاشیه جلسه هئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ستاد سفرهای نوروزی با هماهنگی ۲۷ دستگاه کار خودش را مدتی است که آغاز کرده و دستگاه‌های مرتبط برنامه‌ریزی خوبی انجام دادند و همه آمادگی دارند.

وی افزود: در جلسه دولت، رئیس‌جمهوری و معاون اول تذکرات لازم را به دستگاه‌ها دادند و امیدوارم هماهنگی خوبی برای رضایتمندی حداکثری مردم در نوروز و سفرهای آن حاصل شود. برنامه‌های فرهنگی، دینی و مذهبی هم برای تقارن نوروز با ماه رمضان در نظر گرفته شده که با شورای فرهنگ عمومی هماهنگی انجام شده و ابلاغیه ۱۴ بندی را به همه همکاران ارسال کردیم تا برنامه‌های فرهنگی خوب را با نهادهای مذهبی برگزار کنند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به انتشار اخباری از فروش دو کاروانسرا، یادآور شد: از نظر قوانین یونسکو واگذاری بناهایی که تحت نظر کارشناسان میراث فرهنگی است و با ضوابط آن‌ها فعالیت می‌کند اشکال قانونی ندارد. در جهان هم بسیار از این‌ها در اختیار بخش خصوصی است اما تحت ضوابط یونسکو اداره می‌شود. این دو کاروانسرا هم در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام است و از نظر قانونی مشکل خاصی ندارد ولی باید کاملاً تحت نظارت وزارت میراث مرمت شود که بسیار سنگین و خارج از توان این وزارتخانه است.

ضرغامی ادامه داد: اگر این امر محقق شود و تحت نظر ما مرمت انجام گیرد، مثل کاری که صندوق احیای انجام می‌دهد با کاربری مشخصی که مورد تایید ما باشد می‌تواند فعالیتش را انجام دهد. الان هم خبر نهایی را ندارم که واقعاً واگذاری انجام شده یا نه. البته خوب است دولت اعتبارات لازم را بتواند در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار دهد که بسیاری از این ابنیه تاریخی تحت نظارت و مالکیت دولت بتواند کارش را انجام دهد.

وی ادامه داد: اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد به‌ویژه آنجا که مالکیت بناها در اختیار بخش خصوصی است - چرا که بناهایی داریم که ثبت ملی و در اختیار مردم است و نقل‌وانتقال آن بین مردم هیچ اشکالی ندارد و با نظارت ما انجام می‌شود - نظارت ما وجود دارد که اگر قرار است فروخته شود، تغییر نکند و تا آنجا که امکان دارد مرمت لازم هم انجام شود.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری درباره دوبرابر شدن ارز مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، تاکید کرد: این مصوبه بدون اطلاع وزارت گردشگری انجام شده اما سیاست‌های ارزی دولت ایجاب می‌کند برای کنترل قیمت ارز در بازار در مقطع تعطیلات نوروزی، این اقدام انجام شود. البته ممکن است برخی این ارز را بگیرند، سفر نروند و در بازار آن را به قیمت آزاد بفروشند. اما اعلام شد برخورد بسیار جدی و تنبیهی با کسانی که این اقدام را انجام دهند، صورت می‌گیرد که این مسئله را کنترل می‌کند.

اسماعیلی: از خادمان قرآن کریم با حضور رئیس‌جمهور تقدیر خواهیم کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تثدیر از خادمان قرآن کریم با حضور رئیس‌جمهور خبر داد.

محمد مهدی اسماعیلی چهارشنبه  - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - هم‌چنین خبر داد: ‌سینما از حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در آمد در سال گذشته به ۱۳۰۰ میلیارد در آمد در سال جاری رسیده است.

وی گفت: سند موسیقی در کشور تصویب شده است.

وی با بیان این‌که «برآورد اولیه ما استقبال ۵ میلیون نفری از نمایشگاه قرآن در تهران خواهد بود» اظهار کرد که از خادمان قرآن کریم با حضور رئیس‌جمهور تقدیر خواهیم کرد.

وی افزود: به بخش غزه به صورت ویژه در نمایشگاه پرداخته خواهد شد.

اوجی: مشکلی در تامین بنزین در تعطیلات عید نخواهیم داشت

وزیر نفت گفت: ۴۴۰۰ جایگاه سوخت در ایام تعطیلات نوروز آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

جواد اوجی چهارشنبه  - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه وزارت نفت با تدابیر خوبی که دیدیم برای همه ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه سراسر کشور در ایام نوروز زمینه‌های خوبی تدارک دیده و برنامه تامین بنزین همه هموطنان عزیز ریخته شده است. مخازن همه پر است و الحمدلله مشکلی در تامین بنزین نداریم.

وی افزود: همه جایگاه‌داران موظفند که از کارت جایگاه در تمامی جایگاه‌ها باید استفاده کنند و همه همکاران من هم از ۱۵ اسفند در حال نظارت بر این موضوع هستند. خواهشم از همه هموطنان عزیزمان این است که سفرهای نوروزی حتما کارت سوخت خود را همراه داشته باشند. این کارت سوخت جایگاه‌ها برای هموطنانی است که کارتشان گم شده یا از بین رفته.

اوجی ادامه داد: ذخایر خوبی در تامین بنزین برای ایام مسافرت داریم. چند روزی است که با توجه به رصدی که می‌کنیم و مصرف بنزین این مسافرت‌ها را می‌بینیم. معمولا میانگین مصرف بنزین ما حدود ۱۱۴ یا ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است منتها این روزها به ۱۲۳ میلیون لیتر رسیده است که نشان می‌دهد مسافرت‌های نوروزی شروع شده است.

وزیر نفت همچنین درباره مواضع ایران در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز گفت: خیلی از کشورهای عضو خوشبختانه حمایت کردند که بحث کشورهای صادرکننده گاز و تولیدکننده نفت را باید مجدد انجام کرد. اینکه بخواهند در این قضایا سیاسی کار کنند و کشورهای صادرکننده گاز را ظالمانه تحریم کنند به قشری که نیاز به نفت و گاز دارند در حقیقت ظلم شده است. هم ما و هم خیلی از اعضای گاز با این موضوع موافق بودند. یکی از دلایلی که قیمت جهانی نفت و گاز تثبیت نمی‌شود همین بحث‌های سیاسی است.

آشتیانی: صادرات محصولات دفاعی ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: صادرات محصولات دفاعی نسبت به دو سال گذشته حدود ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته است و در آینده نیز باتوجه به نوآوری‌هایی که انجام می‌شود و ساخت تسلیحاتی که دنبال می‌کنیم، افزایش خواهد یافت.

 امیر محمدرضا آشتیانی چهارشنبه  - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در توسعه تعاملات دفاعی با همه کشورها چه در رابطه با قفقاز و ارمنستان که اخیراً ملاقات داشتیم و چه در رابطه با قطر که کشور بسیار تاثیرگذاری در منطقه است، تعاملاتی داریم‌ که طی آن تمام مباحث منطقه را با وزیر دفاع این کشور مرور کردیم‌.

وی افزود: در توسعه همکاری‌ها کارهایی که می‌توانیم به عنوان مبنای گسترش همکاری قرار دهیم را حتماً در سایر کشورها دنبال می‌کنیم. ارتباطات با ترکیه‌ و روسیه یا سایر کشورها از این موارد است. وزارت دفاع ظرفیت‌های بسیار بزرگی در ساخت هواپیما و تعمیرات اساسی آنها دارد که تلاش داریم آن را با همکاری بخش‌های دیگر به مراحلی برسانیم که قطعیت آن را اعلام کنیم.

وزیر دفاع تاکید کرد: صادرات محصولات دفاعی نسبت به دو سال گذشته حدود ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته است و در آینده نیز باتوجه به نوآوری‌هایی که انجام می‌شود و ساخت تسلیحاتی که دنبال می‌کنیم، افزایش خواهد یافت.

وی گفت: در امر ساخت موتور پهپاد به خود کفایی دست یافته‌ایم. در موتورهای سنگین‌تر هم در حال تلاش هستیم تا بتوانیم به مراحل بالاتر برسانیم.

اسلامی: برق نیروگاه بوشهر مقام اول نیروگاه‌های هسته‌ای شد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برق نیروگاه بوشهر مقام اول نیروگاه‌های هسته‌ای در انجمن بین المللی نیروگاه‌های هسته‌ای شد.

محمد اسلامی چهارشنبه  - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - در حاشیه جلسه هئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ در ارزیابی انجمن بین المللی نیروگاه های هسته ای نانو نیروگاه اتمی بوشهر در صدر جدول ارزیابی قرار گرفت زیرا بهترین راندمان و عملکرد را داشته است.

وی هم‌چنین خبر داد: پرتو دهی محصولات کشاورزی برای اولین بار انجام خواهد شد.

وی گفت: ساخت نیروگاه‌ها ۷ سال زمان می‌خواهد امیدواریم دو نیروگاه ۱۰۰۰ را به نتیجه برسانیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برق نیروگاه بوشهر مقام اول نیروگاه‌های هسته‌ای در انجمن بین المللی نیروگاه‌های هسته‌ای شد.

قاضی‌زاده هاشمی: امیدواریم سال آینده نرخ بیکاری فرزندان شهدا به زیر ۵ درصد برسد

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار امیدواری کرد که در سال آینده نرخ بیکاری فرزندان شهدا و ایثارگران به زیر ۵ درصد برسد.

 سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی صبح امروز چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با همت دولت و مجوز سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه، دفترچه آزمون استخدامی ۳۲ هزار نفر از فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد منتشر شده و جهاد دانشگاهی د رحال برگزاری آزمون است تا ۲۲ فروردین تمامی فرزندان شهدا و جانیازان ۷۰ درصدی که ششرایط عمومی استخدام داشته باشند حتما به استخدام دولت درمی‌آیند.

وی افزود: قانونی که ۱۰ سال معطل مانده بود با حمایت و همت دولت به نتیجه رسید و سال آینده شاهد بیکاری هیچ فرزند شهید و جانباز ۷۰ درصدی نخواهیم بود. اقدام دوم حمایت از سایر عزیزان در قالب تسهیلات اشتغال است که پول خوبی را دولت محترم گذاشته است و امیدواریم با این دو اقدام نرخ بیکاری خانواده ایثا رو شهادت به نصف کاهش پیدا کند. ابتدای امسال این نرخ ۱۵ درصد بود، الان ۹.۸ درصد شده و امیدواریم تا انتهای سال آینده به زیر ۵ درصد برسد.

وزیر ارتباطات خبر داد: بسته اینترنت رایگان ۵ گیگی عیدی دولت به مردم

وزیر ارتباطات گفت: به مناسبت عید نوروز و ماه مبارک رمضان، یک بسته اینترنت رایگان برای مردم در نظر گرفتیم که مردم با مراجعه به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند می‌توانند این بسته را دریافت کنند.

 عیسی زارع‌پور امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار کرد: به مناسبت عید نوروز و ماه مبارک رمضان، یک بسته اینترنت رایگان برای مردم در نظر گرفتیم که حجم آن ۵ گیگ معادل ۱۲ گیگ ترافیک داخل است. مردم با مراجعه به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند می‌توانند این بسته را دریافت کنند.

بهادری جهرمی: استقلال و پرسپولیس سرمایه‌های ملی ما هستند

سخنگوی دولت گفت: دو تیم سرمایه‌های ملی ما هستند و دولت رسالت خود را کمک به این سرمایه‌ها دانسته است.

علی بهادری جهرمی درباره واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: این دو تیم سرمایه‌های ملی ما هستند و دولت رسالت خود را کمک به این سرمایه‌ها دانسته و فرایند خصوصی‌سازی در این دولت انجام شد و بخشی سهام به مردم واگذار شد و در دوسال گذشته بارها آگهی صورت گرفت بخش خصوصی واگذار کند اما قابلیت حقوقی آن محقق نشد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این مقرر شد هیئت وزیران به عنوان بخشی از دیون خود به تأمین اجتماعی یکی از این باشگاه‌ها را به تامین اجتماعی واگذار کند و دولت مجوز را صادر کرد.

وی افزود: هیئت واگذاری روز گذشته به جمع بندی نرسید  که این مجوز استفاده کند و در این فاصله از دو بانک غیر دولتی پیشنهادهایی رسید. پیش‌بینی ما این است که تا چند روزه آینده این کار با توافقاتی با شرکت‌ها انجام شود.

وزیر اقتصاد: پرونده شفاف‌سازی شرکت‌های دولتی در سامانه کدال بسته شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مسأله شفافیت شرکت‌های دولتی که در ماه دوم عملکرد دولت آغاز شده بود، دیشب تمام شد.

 سید احسان خاندوزی امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مسأله شفافیت شرکت‌های دولتی که در ماه دوم عملکرد دولت آغاز شده بود، دیشب تمام شد و پرونده شفاف‌سازی با ثبت ۲۰۰۵ صورت شرکت دولتی یا شرکت تحت مدیریت دولت در سامانه کدال بسته شد.

مرتضوی: برای افزایش یارانه فعلا تصمیمی گرفته نشده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیحاتی را درباره میزان افزایش حقوق در سال آینده ارائه کرد.

سید صولت مرتضوی صبح چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره میزان افزایش حقوق سال آینده و این‌که «پیشنهاد دولت روی چند درصد است»، اظهار کرد: ما پیشنهاد خاصی نداریم و ما باید قانون را اجرا کنیم. قانون دقیقا فرآیندها را مشخص کرده است. تلاش ما این است که ضریبی که همه ساله نسبت به سبد معیشت دیده و معادل آن ضریب پرداخت می‌شد امسال بتوانیم یه تکانی به آن بدهیم یعنی افزایش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که سبد معیشتی را چقدر در نظر گرفته‌اید؟ گفت: قرار است انستیتو تغذیه پیشنهادات خود را بیاورد و بعد از آن محاسبه خواهیم کرد.

مرتضوی درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیک هم گفت: خوشبختانه مرحله دوم شروع شده و با استقبال خوبی مواجه بوده است. کالابرگ کار بسیار کارستانی بود و نزدیک به ۱۸ میلیون از ۲۰ میلیون خانوار جامعه هدفمان از این یارانه استفاده کردند و اگر ضریب ۳.۳ که ملاک است به خانوارها بدهیم تقریبا بالغ بر ۵۴ میلیون نفر از جامعه ۶۰ میلیونی هدف از کالابرگ استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این طرح فرآیندها بسیار خوب بوده استو در بالغ بر ۲۲۰ هزار فروشگاه انجام می‌شود و معطلی، صف و کمبود کالا نداریم و مردم هم در مرحله دوم که از ۱۸ اسفند آغاز شده است با یک شیب ملایم در حال استفاده هستند. کسانی که مشمول کالابرگ و یارانه اضافی می‌شوند قطعا بدانند که منابع آن را تامین کرده‌ایم و مشکلی برای اجرای طرح نخواهیم داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این‌که «آیا میزان یارانه در سال آینده افزایش پیدا می‌کند و یا افراد پردرآمد حذف خواهند شد؟ » گفت: الان این بحث کالابرگ الکترونیک را برای ۳ ماه پیش‌بینی کردیم و تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد و بعد قرار شد مجددا در صحن دولت بحث بشود که ببینیم ادامه پیدا کند یا نه برای افزایش یارانه فعلا تصمیمی گرفته نشده و در جلسات آتی اگر تصمیمی گرفته شد حتما خواهیم گفت.

وزیر راه: بیش از ۲ میلیون مسکن در نهضت ملی در حال ساخت است

وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در نهضت ملی مسکن در حال ساخت است.

 مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه نهضت ملی مسکن هفته آینده آمار دقیق را اعلام می کنم  اما امروز عدد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار را رد کرده ایم که در مراحل مختلف ساخت هستند. ما تا می توانیم زمین و امکانات را در اختیار مردم قرار می دهیم. ۶۰۰ هزار زمین روستایی به خود مردم واگذار شده است. تا خرداد سال آینده به عدد یک میلیون زمین می رسیم.

وی ادامه داد: فردا بیش از ۵۲۰۰ مسکن مهر در پردیس به بهره برداری می رسد و این مسیر باز هم ادامه خواهد داشت تا پایان دولت متقاضی مسکن مهری باقی نماند.

 وزیر راه درباره امکان افزایش قیمت بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما در روزهای اخیر، گفت: یکی از تقاضای شبکه حمل و نقل، افزایش قیمت بلیت است ولی  تا الان هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت گرفته نشده و هر تصمیمی هم موکول به سال آینده طبق روال معمول خواهد بود.

بذرپاش در پایان با اشاره به اینکه امسال بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی ساخته‌ایم که نسبت به سال قبل رشد ۲۰ دردصدی داشته ایم، تصریح کرد: سالن جدید ترمینال فرودگاه مشهد افتتاح می شود و ظرفیت اسمی آن از ۷ میلیون نفراسمی به ۱۰ میلیون افزایش می یابد البته ظرفیت واقعی بیش از این است.

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ناشناس
    0

    وضعیت شب عید مردم خیلی فاجعه بار است ، آدم دلش به حال این مردم و این مملکت با این حجم از فقر و تیره روزی میسوزد ، فقط وضعیت در صدا و سیما و گفتار مسئولان گل و بلبل است .

  • ناشناس
    1

    هیچی چی گفتن حتما یه لایحه دیگه برا جیب مردم

  • ناشناس
    1

    تمام این حرف ها پشیه ای ارزش ندارند.....چون درحال حاظر معیشت مردم مهم است که بسیار خراب است......😡😩😔.

  • تلمبه
    2

    توی حیاط خلوت نشستم تکیه زدم چایی تو دستم یه لحظه چشامو بستم گفتم عفت بیا بشین ور دستم سرمو چرخوندم دیدم اقدس اومده نشسسته ور دستم شنگول شدم چایی رو که سر کشیدم عفت زد پس کله ام یهو از خواب جستم دیدم چایی افتاده روی بد جام هیشکی نیست ور دستم

  • Slam
    0

    چیزی از عیدی که نگفتن بقیش باد هواست

  • ناشناس
    1

    افزایش یارانه ها به یک اقتصاد دان متبحر وکاربلد نیاز داره که فعلا در دولت وجود نداره ولی اگر ازش دعوت کنند با کله وارد میشه وبا سر انگشت تمام مشکلات اقتصادی نه تنها ایران بلکه جهان را حل خواهد کرد واین کس ، کسی نیست جز جناب سردار سرلشکر دکتر محسن رضایی

  • ناشناس
    1

    یه مشت اراجیف

  • سوته دلان
    0

    متاسفم برای ملتی که اینها دولتشونو تشکیل دادند بی ارزشترین پول دنیا مساوی است با بی کفایترین مسولین کشور،

  • ناشناس
    0

    بجای اینکه ارز ملی رو بفرستبن بزور خارج از کشور پنج میلیون به هتل های ایرانی میدادین که به مشتری تخفیف بدن و حداقل هتل ها پر بشن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها