چهارشنبه 18 بهمن ماه 1402

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از بحث تعطیلی شنبه ها تا موضوع رای دادگاه هلند درباره بانک های ایرانی

از بحث تعطیلی شنبه ها تا موضوع رای دادگاه هلند درباره بانک های ایرانی، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 18 بهمن ماه 1402 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از بحث تعطیلی شنبه ها تا موضوع رای دادگاه هلند درباره بانک های ایرانی

وزیر فرهنگ: ان‌شاءالله ۲ بر صفر قطر را می‌بریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر پیش‌بینی فوتبال ایران و قطر، توضیحاتی را درباره جشنواره فیلم فجر ارائه کرد.

محمد مهدی اسماعیلی صبح امروز –چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲- در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پیش‌بینی خود از مسابقه فوتبال ایران و قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: ان‌شاءالله امشب دو بر صفر می‌بریم و به فینال صعود می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال دارد فیلم بی‌بدن به سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر برسد، گفت: بعد از ظهر دبیر جشنواره اعلام می‌کنند.

اسماعیلی درباره اینکه گفته می‌شود خانواده هر دو طرفی که فیلم بی‌بدن از زندگی آنها ساخته شده راضی نیستند، یادآور شد: این دیگر مسائل حقوقی است و ما درگیر مسائل حقوقی آن نیستیم. ان‌شاءالله که مردم از دیدن این فیلم هم لذت ببرند.

وی در ادامه تاکید کرد: از همه اصحاب فرهنگ و هنر که یک جشنواره کم‌نظیر را رقم زدند تشکر می‌کنم. تمام بلیت‌هایی که برای فروش فیلم‌ها گذاشتیم تقریبا در بیشتر موارد فروخته شده و به نمایش‌های فوق‌العاده رسیده است که این الان نسبت به سال‌های گذشته نظیری ندارد و فیلم‌ها مکررا در بخش‌های اضافه‌تری پخش می‌شود.

وزیر ارشاد از بازگشت سیمرغ مردمی در سال آینده خبر داد و همچنین درباره بودجه جشنواره فجر خاطرنشان کرد: بودجه جشنواره فجر از طریق حامی‌های مالی آن تامین می‌شود چون ما واقعا بودجه خاصی نداریم و بر اساس میزان جذب حامی در انتهای کار اعلام خواهیم کرد.

اسماعیلی درباره اینکه آیا از مجتبی امینی به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر راضی است یا خیر؟ بیان کرد: آقای امینی خیلی زحمت کشیده و ما هم از او تشکر می‌کنیم.

پیش‌بینی رییس دیوان عالی کشور از صعود تیم فوتبال به فینال آسیا

رییس دیوان عالی کشور گفت: پیش‌بینی‌ام در تیم فوتبال کشورمان این است که با انگیزه‌ای که در بچه‌های تیم می‌بینم ان‌شاءالله به فینال می‌روند.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران گفت: نمی‌توانم بازی ایران با قطر را پیش‌بینی کنم اما با انگیزه‌ای که در بچه‌های تیم می‌بینم ان‌شاءالله به فینال جام ملت‌های آسیا خواهیم رفت.

وی یادآور شد: الحمدلله با سجده‌ای که در برابر خداوند انجام دادند، کارهای‌شان توام با موفقیت خواهد بود و ان‌شاءالله به فینال مسابقات می‌روند.

امیدواری دهقان برای صدور رای دادگاه هلندی به نفع بانک‌های ایرانی

معاون حقوقی رییس‌جمهور گفت: پس از اقدامات دقیق اطلاعاتی و شناسایی حامیان تروریست‌ها، از کشورهای حامی به مراجع قضایی بین‌المللی شکایت می‌کنیم.

محمد دهقان در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: در جایی که مشخص است که ترور شهدای مدافع حرم توسط کدام گروهک تروریستی انجام شده است، در دستگاه قضایی با آن‌ها برخورد کیفری  می‌شود.

وی شناسایی کشورهای حامی تروریست‌ها و شکایت از آن‌ها در مجامع قضایی بین‌المللی را موکول به اقدامات دقیق اطلاعاتی دستگاه‌های اطلاعاتی کشورمان کرد.

معاون حقوقی رییس‌جمهور با اشاره به حساب‌های بانکی کشورمان در کشور بحرین، گفت: بخشی از وجوه کشورمان در این کشور متعلق به بانک صادرات و ملی است که پس از شکایت و رسیدگی به پرونده مربوطه ۲۴۳ میلیون دلار به نفع این دو بانک، رای صادر شد. بانک بحرینی به رای صادر شده اعتراض کرده و شکایتش را به محکمه هلندی سپرده و در این کشور مسئله را دنبال می‌کند.

دهقان ابراز خوشبینی کرد که رای دادگاه هلندی نیز به نفع بانک‌های ملی و صادرات ایران صادر شود.

وی در عین حال با اشاره به وجوه بانک مرکزی کشورمان در کشور بحرین، گفت: متاسفانه وجوه  بانک مرکزی کشورمان توسط بحرین توقیف شده است. ما برای طرح پرونده شکایت  از بحرین از مجلس تقاضای حکم کردیم و با تصویب اولیه مجلس، موضوع به شورای نگهبان فرستاد شد و شورا متن مصوب را مبهم تشخیص داد و برای رفع ایراد به مجلس باز گرداند. با رفع نهایی ایراد و تصویب مجلس و شورای نگهبان،  طبق اصل ۱۳۹ قانون اساسی اقدام می‌کنیم.

خبر خوش «خزعلی» برای مادران

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: ادارات یا باید مهد کودک استاندارد و یا اتاق مادر و کودک ایجاد کنند.

 انسیه خزعلی صبح امروز -چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲- در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره حمایت از مادران شاغل و اینکه آیا قرار است در ادارات مهد کودک‌هایی دایر شود؟ اظهار کرد: بله این موضوع را آقای رئیس جمهور دستور داده‌اند. ادارات در جاهایی که می‌توانند باید مهد کودک را در قالب استاندارد ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در جاهایی هم که این امکان وجود ندارد باید اتاق مادر و کودک داشته باشند. مسئول پیگیری این موضوع ستاد جمعیت است و این موضوع جزء ارزیابی‌های جشنواره شهید رجایی به صورت پیگیری جدی می‌شود.

بهادری‌جهرمی: حساب واحد خزانه نهایی شد/ قطر را با ۳ گل میبریم

سخنگوی دولت گفت: گزارش ویژه خزانه داری کل کشور به هیات دولت ارائه شد

 علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه دولت اظهار کرد: با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، حساب واحد خزانه نهایی شد . امروز از این زیر ساخت های نهایی رونمایی شد.

وی گفت: ۲۲ بهمن اعضای هیات وزیران برای افتتاح پروژه ها به نقاط مختلف کشور سفر می کنند، رئیس جمهور هم به صورت ویدیو کنفرانسی برخی پروژه ها را افتتاح خواهد کرد.

وی درباره بازی امروز فوتبال گفت: ان‌شاءالله با ۳ گل قطر را می‌بریم.

سخنگوی دولت گفت: برد تیم ملی برای مردم بهترین عیدی است.

سرعت اینترنت تحت فیبر نوری که در استان یزد افتتاح شد، ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه بود. تاکید می‌کنم مردم باید حتما درخواست فیبر نوری بدهند تا برای‌شان فراهم شود

اسلامی: دستگاه ایرانیوم در صنعت هسته‌ای و پتروشیمی‌ها کاربرد اساسی دارد

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: دستگاه ایرانیوم هم در خطوط تولید و فرآیند آزمون صعنت هسته‌ای و هم در پتروشیمی‌ها برای طیف‌سنجی ایزوتوپی کاربرد اساسی داشته و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به پیشرفت‌های اخیر کشور در صنعت هسته‌ای، گفت: امیدورام رویه حاضر در توسعه فناوری‌ها و تجهیزات هسته‌ای، تداوم یابد تا بتوانیم فضایی که توسط دشمنان بر ضد صنعت هسته‌ای کشورمان ایجاد می‌شود، بشکنیم و اجازه ندهیم بیش از این در کارمان اخلال به وجود بیاورند.

وی در پیش‌بینی بازی امروز ایران و قطر هم گفت: اگر بچه‌های تیم ملی با رعایت اصول تکنیک و تاکتیک و دستورهای سرمربی تیم عمل کنند و همانطور که با ژاپن بازی کردند با قطر، روبرو شوند حتما در بازی امشب برنده می‌شویم.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ساخت دستگاه ایرانیوم توسط متخصصان کشورمان، گفت: انحصار تولید این دستگاه در اختیار آمریکا، انگلیس و آلمان بود اما دانشمندان صنعت هسته‌ای کشورمان طی چهار سال کار پژوهشی طاقت‌فرسا توانستند دستگاه راهبردی ایرانیوم را بسازند. این دستگاه هم در  خطوط تولید و فرآیند آزمون صعنت هسته‌ای و هم در  پتروشیمی‌ها برای طیف‌سنجی ایزوتوپی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پاسخ رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به یک ادعا

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت ادعاهایی مبنی بر افزایش نرخ ارز با هدف رفع کسری بودجه را منطقی ندانست.

 سپهر خلجی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان این‌که «دولت لایحه بودجه را بر اساس توانمندی کشور داده است»، اگر بیشتر از این به بودجه باری اضافه شود، طبیعی است که بدهکاری ایجاد می شود.

وی ادامه داد: بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اضافه بار به بودجه افزوده شده که اکنون مذاکره در حال انجام است و امیدواریم طوری تدبیر شود که هم شاکله بودجه عوض نشود و هم کسری بودجه ایجاد نشود، زیرا کسری بودجه موجب تورم خواهد شد و آثار آن در سال بعد گریبان مردم را خواهد گرفت. دولت می‌گوید باید منابع وجود داشته باشد تا هزینه کند اما اگر منابع نباشد، نمی‌توان هزینه کرد و کسری ایجاد می‌شود.باید همه دستگاه‌های متوجه اهمیت کسری بودجه شوند. یکی از افتخارات دولت این بوده است که در دو سال گذشته، بودجه با کسری مواجه نشده است.

وی درباره این‌که گفته می‌شود امسال کسری بودجه داریم، گفت: امسال هنوز به پایان نرسیده است و در آخر سال گزارش را رئیس سازمان برنامه و بودجه می دهد. گزارش آن را اعلام می کنیم.

خلجی همچنین در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر افزایش نرخ ارز با هدف رفع کسری بودجه گفت: این کار منطقی نیست و هیچ‌ دولتی این کار را نمی کند. افریاش قیمت‌ها هزار عارضه دیگر ایجاد می‌کند. همه تلاش دولت هم بر کاهش قیمت‌هاست. توضیحات فنی را رییس بانک مرکزی داده است و هیچ بنایی برای این کار وجود ندارد.

وزیر ورزش برای مسابقه فوتبال امشب به قطر نمی‌رود

حسینی: درباره تعطیلی شنبه فعلا تصمیمی گرفته نشده

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: دولت تصمیمی درباره تعطیلی شنبه نگرفته است.

 سیدمحمد حسینی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع تعطیلی شنبه ۲۱ بهمن در دولت  مطرح شد اما تصمیمی اتخاذ نشد.

وی افزود: مرخصی شنبه به خود کارکنان واگذار شده که اگر می‌خواهند مرخصی بگیرند. فعلا برنامه‌ای برای تعطیلی روز شنبه وجود ندارد ولی ممکن است هر لحظه  تصمیم دیگری گرفته شود ولی تا این لحظه تصمیمی برای تعطیلی گرفته نشده است.

وزیر اقتصاد: پرداخت لحظه‌ای طلب پیمانکاران

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از این به بعد پرداخت‌ها به پیمانکاران طرح‌های عمرانی به صورت لحظه‌ای و به حساب خودشان انجام خواهد شد.

 سیداحسان خاندوزی صبح امروز -چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲- در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیش از این تامین مالی طلب‌های پیمانکاران طرح‌های عمرانی کشور بسیار با سختی صورت می‌گرفت و رسوب پول در حساب دستگاه‌های اجرایی کشور می‌ماند اما تولیدکنندگان و پیمانکاران متاسفانه نمی‌توانستند طلب خود را وصول کنند.

وی افزود: ما برای اینکه رسوب پول در دستگاه‌های دولتی صفر شود برای اولین بار با دستور آقای رئیس جمهور موفق شدیم از بهمن ماه، نظام پرداخت اعتباری به ذینفع نهایی را برای تمام پرداخت‌های بودجه‌ای دولت انجام دهیم که یک کار بسیار بزرگ مشترک مابین خزانه‌داری کل کشور و کمک بانک مرکزی بود.

خاندوزی در ادامه تاکید کرد: بعد از این، اتفاق مبارکی که رخ خواهد داد این است که بدون حتی یک روز تاخیر یعنی به محض اینکه صورت وضعیت‌ها نهایی و برای پروژه‌های عمرانی تایید می‌شود و سازمان برنامه، تخصیص را صادر می‌کند در همان روز و در کمتر از چند ثانیه پرداخت‌های پیمانکاران طرح‌های عمرانی کشور به طور مستقیم به حساب خود پیمانکاران خواهد رفت.

وزیر اقتصاد همچنین درباره درباره اعلام لیست فهرست کالاهای صهیونیستی بیان کرد: آقای دکتر صفری در معاونت اقتصادی وزارت خارجه به همراه سازمان توسعه تجارت پیگیر این موضوع بودند و فهرست هم ظاهرا تهیه شده بود ولی درباره برخی از موارد اختلاف نظر وجود داشت که به محض اینکه رفع اختلاف شود سازمان توسعه تجارت حتما اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

وی هم‌چنین درباره عیدی 1403 گفت: عیدی بازنشستگان برای هر نفر معادل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، همسر ۷۰۰ و هر فرزند ۳۰۰ هزار تومان است و اوایل اسفند پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: عیدی و پاداش کارگران در قانون مشخص است و معادل ۲ ماه حقوق دریافتی در اسفند ماه پرداخت می‌شود.

زارع‌پور: ماهواره سایر کشورها را با قیمت‌های اقتصادی در مدار زمین قرار می‌دهیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تا پایان دولت سیزدهم ماهواره کشورهای متقاضی را هم با قیمت‌های اقتصادی در مدار زمین قرار می‌دهیم.

عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران، گفت: پوشش فیبر نوری در ۲۰۰ شهر  از روز گذشته - ۱۷ بهمن -  از شش میلیون خانوار عبور کرد و در صورتی که این خانواده‌ها درخواست بدهند ظرف یک ماه خطوط با کیفیت و پرسرعت را برای‌شان  فراهم می‌کنیم.

وی ادامه داد: سرعت اینترنت تحت فیبر نوری که در استان یزد افتتاح شد، ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه بود. تاکید می‌کنم مردم باید حتما درخواست فیبر نوری بدهند تا برای‌شان فراهم شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش پوشش فیبر نوری به هفت میلیون خانوار تا پایان سال ۱۴۰۲ سخن گفت.

زارع‌پور با بیان این‌که «به دنبال درآمدزایی از صنعت فضایی کشور هستیم»، گفت: در پی اقتصادی کردن صنعت فضایی کشور هستیم اما لازمه‌اش تثبیت و ارزان کردن فناوری‌های موجود در این صنعت است.

وی از قیمت‌های اقتصادی برای پرتاب ماهواره سایر کشورها توسط ایران به فضا سخن گفت و افزود: دنبال این هستیم تا پایان دولت سیزدهم ماهواره کشورهای متقاضی را هم با قیمت‌های اقتصادی در مدار زمین قرار دهیم.

مرتضوی: پرداخت عیدی کارگران و بازنشستگان در اسفند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: عیدی کارگران و بازنشستگان در اسفند پرداخت می شود.

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: عیدی کارگران در اسفند معادل دو ماه حقوق دریافتی به مدتی که کار کرده است، پرداخت می شود یعنی اگر ۱۲ ماه در سال کار کرده باشد، ۲ ماه  از کارفرمای خود عیدی دریافت می کند.

وی افزود: عیدی بازنشستگان به ازای هر نفر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و به ازای همسر ۷۰۰ هزار تومان و به ازای هر فرزند تحت تکفل۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. بعد از پرداخت حقوق بازنشستگان، در اوایل اسفند آنها عیدی پرداخت می شود.

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    0

    حرف صد من یک غاز

  • تلمبه
    0

    هیچی نگن‌بهتره وقتی میگن بدتره

  • ناشناس
    0

    هیچ ودیگر هیچ

  • ناشناس
    0

    گفتندانشالااختلاس بعدی بیشتر هوای همدیگررودارند

  • جوانان السیتی
    0

    زارع پور از خانه سالمندانت چه خبر ؟

  • ناشناس
    0

    خلایق هر چه لایق

  • ناشناس
    0

    چه گفتند؟ دو دسته شدند اینوریها میگفتند "لب لب من لب لب تو" اونوریها "باقالی به چند من"

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها