چهارشنبه 9 اسفند ماه 1402

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از درخواست وزیر نفت از مردم برای صرفه جویی در مصرف گاز تا موضوع تعیین حداقل حقوق کارگران

از درخواست وزیر نفت از مردم برای صرفه جویی در مصرف گاز تا موضوع تعیین حداقل حقوق کارگران، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 9 اسفند ماه 1402 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از درخواست وزیر نفت از مردم برای صرفه جویی در مصرف گاز تا موضوع تعیین حداقل حقوق کارگران

مرتضوی: امیدواری به تشکیل جلسات شورایعالی کار برای تعیین حداقل حقوق کارگران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار امیدواری کرد که جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل حقوق کارگران از هفته آینده تشکیل شود.

سید صولت مرتضوی صبح چهارشنبه نهم اسفند ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره حقوق و دستمزد کارگران اظهار کرد: بحث حقوق و دستمزد کارگران از وظایف شورای عالی کار است. این شورا سه‌جانبه‌گراست و متشکل از ۳ نماینده کارگران، ۳ نماینده کارفرمایان و ۳ نماینده دولت و وزیر تعاون به عنوان مدیر جلسه است.

وی اضافه کرد: باید از هفته آینده آرام آرام جلسات شورای عالی کار را برگزار کنیم. البته جلسات کارشناسی آن همکاران ما در حوزه معاونت روابط کار برگزار و شاخص‌ها را بررسی می‌کنند. امیدواریم بتوانیم تصمیمی که حق و عدل است را بگیریم.

مرتضوی همچنین یادآور شد: اساس هم بر سه‌جانبه‌گرایی است تا هر سه طرف (کارگر، کارفرما و دولت) راضی باشند. بعضا فکر می‌کنند که حداقل حقوق و دستمزد را دولت یا وزیر کار مشخص می‌کند در حالی که نه دولت نه وزارت کار حداقل را مشخص نمی‌کنند بلکه این شورای عالی کار است که این کار را انجام می‌دهد. البته شخصیت‌های حقوقی هم در این جلسه حضور دارند امیدواریم بتوانیم با شاخص‌هایی که به دست می‌آید تصمیم معقول و منطقی در این بخش بگیریم.

وزیر کار درباره طرح کالابرگ الکترونیک هم بیان کرد: مردم عزیز ما از طرح کالابرگ الکترونیکی به احسن وجه استقبال کردند. با توجه به اینکه مدت قابل توجهی هم به پایان مرحله اول باقی مانده، آخرین گزارشی که دیشب از سامانه دربافت کردیم نزدیک به ۱۵ میلیون خانوار تا الان از این طرح استفاده کرده‌اند.

وی افزود: اگر بخواهیم ضریب ۳.۳ به خانوارها بدهیم حدود ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ۶۰ میلیون نفر از این طرح استفاده کرده‌اند. پیش‌بینی این است که مابقی مردم هم استقبال خواهند کرد. این طرح سه ماهه است و در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.

مرتضوی با بیان این‌که «ماه اول طرح کالابرگ الکترونیک تا ۱۷ اسفند است»، گفت: هر کسی که کالابرگ خود را نگرفته است به هر کدام از این ۲۱۰ هزار فروشگاهی که در سراسر کشور تعیین شده مراجعه کند می‌تواند خریداری کند. البته اشخاصی که بالاتر از دهک ۷ هستند مشمول نیستند.

سلاجقه: وضعیت حیات‌وحش دریاچه ارومیه خیلی خوب است

رئیس سازمان محیط زیست گفت: قبل از بارش‌های اخیر، تالاب‌های یازده گانه اقماری دریاچه ارومیه با توجه به انتقال آب و تامین حقابه، وضعیت خوبی داشتند.

علی سلاجقه صبح چهارشنبه نهم اسفند ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من هفته پیش از دریاچه ارومیه بازدید کردم. سازمان محیط زیست دارد کار می‌کند. قبل از بارش‌های اخیر، تالاب‌های یازده گانه اقماری دریاچه ارومیه با توجه به انتقال آب و تامین حقابه، وضعیت خوبی داشتند.

وی گفت: وضعیت حیات وحش دریاچه هم خیلی خوب است. تراز دریاچه به ۱.۵ میلیارد متر مکعب رسیده است. آب دو سد هم رهاسازی شد. وزارت نیرو پای کار آمده  و حقابه را رعایت می‌کند.

وی ادامه داد: سد شهید کاظمی مهاباد ۳۰ مترمکعب  بر ثانیه و از سد بوکان ۱۵۰ مترمکعب رهاسازی آب انجام شده است و رهاسازی اب بقیه سدها هم تا پایان سال انجام می شود.

سلاجقه در پایان در خصوص آخرین وضعیت حقابه هیرمند، اظهار کرد: هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است ولی وزارت نیرو مرتب با طرف مقابل جلسه دارد. ما بحث حقابه محیط زیست را تفکیک کردیم و به آن‌ها اعلام کردیم که این موضوع باید از توافق ایران و افغانستان جدا شده و منتظر این هستیم که مسئولان انها به ایران بیایند و موضوع پیگیری شود.

درخواست وزیر نفت از مردم

وزیر نفت با بیان اینکه تا این لحظه در هیچ جای کشور در بخش خانگی قطعی گاز و افت فشار نداشتیم از مردم خواهش کرد که در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

 جواد اوجی صبح امروز - چهارشنبه نهم اسفند ۱۴۰۲ - در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران عنوان کرد: ما هیچ وقت در اسفندماه این موج سرمای شدید و یخبندان را نداشتیم و خیلی از دوستان می‌گویند واقعا مساوی با سرمای سیبری است. این سرمای شدید در همه استان‌های کشور که در خیلی جاها یخبندان و تا یک متر برف وجود دارد باعث یک جهش مصرف در گاز شد که تا این میزان سابقه نداشته است.

وی با بیان اینکه تا این لحظه همه همکاران ما در حوزه نفت و گاز و پالایش و پخش آماده‌باش هستند، افزود: همکاران ما شبانه‌روز درگیرند و در سکوهای عملیاتی، پارس جنوبی، توسعه میادین مستقل گازی، پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال، ایستگاه‌های تقویت و توزیع در حال فعالیتند و الحمدلله هیچ جای کشور قطعی و افت فشار گاز نداشتیم.

اوجی در ادامه اظهار کرد: از رسانه‌ها تشکر می‌کنیم چون واقعا می‌طلبد یاری کنند که مردم عزیز همکاری بیشتری در بهینه مصرف کردن داشته باشند که راهکارهای آن هم خیلی راحت است. سیستم گرمایشی که در محیط کار یا خانه استفاده نمی‌شود را خاموش کنند. اگر هر هموطنمان یک بخاری اضافه را خاموش کنند تمام هموطنانمان در مناطق سردسیر از این نعمت بهره‌مند می‌شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا چنین شبکه گازرسانی که همه خانه‌های مردم در شهرها نزدیک ۹۸ درصد و روستاها نزدیک ۸۷ درصد گازرسانی شده باشد، نداریم. کشور صاحب رتبه دوم ذخایر گازی دنیاست و مردم باید از این نعمت بهره‌مند شوند اما مصرف خیلی بالا است و چهار برابر نرم آن صورت می‌گیرد. خواهشم این است برای اینکه همه هموطنان به خصوص در این چند روز که هوا سردتر هم می‌شود، با بهینه مصرف کردن، لباس گرم پوشیدن در منزل، نگه داشتن دمای منزل بین ۱۸ تا ۲۲ درجه و خاموش کردن سیستم گرمایشی اضافه کمک کنند تا پایان این سرما در هیچ جای کشور قطعی گاز خانگی نداشته باشیم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه همه تلاش همکاران من این است که حداکثر تولید را انجام دهیم، افزود: از حداکثر ظرفیت پالایشگاه‌ها دارد استفاده می‌شود که این اعداد و ارقام هم در تولید، هم در ظرفیت و هم در انتقال بی‌سابقه است. منتها از این طرف رقم مصرف با کشورهای دیگر هم که مقایسه می‌کنیم قابل قیاس نیست. به جایی رسیده‌ایم که مردم عزیز باید کمک کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در استان مازندران وضعیت قرمز گزارش شده است، اظهار کرد: خیر. تمام استان‌های سردسیر در شمال، شمال شرق و شمال غرب که به سرشاخه‌ها می‌رود در حالی که میادین گازی و پالایشگاه‌ها عمدتا در جنوب کشور است و ۱۸۰۰ کیلومتر خط لوله کشیده شده تا به سرشاخه‌ها مثلا تا استان گلستان و مازندران و خراسان شمالی رسیده است. در این مسیر اگر مصارف خیلی بیش از اندازه باشد معلوم است که در آخر خط لوله افت فشار ایجاد می‌شود ولی تا این لحظه به لطف الهی هیچ جای کشور نه قطع گاز داشتیم و نه افت فشار.

اوجی در پاسخ به این سوال که آیا سوخت نیروگاه‌ها تمام شده است، یادآور شد: می‌بینید که در هیچ کجای کشور خاموشی نیست چون ما علاوه بر اینکه سوخت خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده را تامین می‌کنیم، تامین سوخت نیروگاه‌ها را هم با گاز و هم با سوخت مایع انجام می‌دهیم. امسال هم یک میلیارد لیتر بیشتر به نیروگاه‌ها سوخت دادیم که کمک کرده الحمدلله پایداری شبکه برق را هم داشته‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بنزین تاکید کرد: ما در این دولت روزی که کار را در شهریور ۱۴۰۰ شروع کردیم تولید بنزین تقریبا ۹۶ میلیون لیتر در روز بود امروز با تلاش همکارانمان در ظرفیت‌های پالایشگاهی و اصلاحیه‌هایی که انجام شده و با اضافه شدن فاز دوم پالایشگاه آبادان، خوشبختانه نزدیک به ۱۱۴ میلیون لیتر تولید بنزین داریم یعنی حدود ۱۵ درصد رشد تولید بنزین صورت گرفته است.

وزیر نفت اضافه کرد: برنامه این است که پالایشگاه‌های جدید را شروع کردیم. در دولت قبل اعلام می‌کردند اعتقادی به پالایشگاه‌سازی نداشتند و حتی کثافت‌کاری می‌دانستند همین باعث شد که امروز در تامین بنزین یا یربه یر شود یا ناترازی داشته باشیم اما در این دولت به محض شروع، پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی را شروع کردیم و پالایشگاه‌های دیگر را که صحبتش بود به مرحله اجرا گذاشتیم و امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۳ اولین پالایشگاهمان بالا بیاید.

وی با بیان وزارت نفت حوزه سنگینی در امنیت انرژی کشور است، گفت: همزمان با هوای سردی که داشتیم و تعطیلاتی هم در هفته گذشته بود که موج مسافرت‌هایی ایجاد کرد، مصرف بنزین به نزدیک ۱۳۳ میلیون لیتر رسید. حمل و نقل و لجستیک بنزین ما توسط تانکرهای نفت‌کش صورت می‌گیرد و با توجه به سرما و صعب‌العبور بودن جاده‌ها همکاران ما خیلی خوب هم تامین سوخت جایگاه‌های سوخت و هم تامین سوخت مایع صنایع و نیروگاه‌ها و حتی فرودگاه‌ها را به خوبی انجام دادند.

اوجی همچنین خاطرنشان کرد: در هیچ کدام از مبادی مصرف، اعم از نیروگاه‌ها، صنایع، فرودگاه‌ها، خانگی و تجاری با توجه به این موج سرما و ناترازی در سوخت اتفاقی نیفتاد و شبکه گاز را پایدار نگه داشتیم و این نشان‌دهنده کارهای جهادی همکاران ما است.

وزیر ارتباطات: دوازدهمین پرتاب فضایی در دولت سیزدهم فردا انجام می‌شود

وزیر ارتباطات: دوازدهمین پرتاب فضایی در دولت سیزدهم فردا انجام می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فردا دوازدهمین پرتاب فضایی در دولت سیزدهم انجام می شود.

 عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: ان شاءالله فردا دوازدهمین پرتاب فضایی در دولت سیزدهم را خواهیم داشت. ماهواره سنجشی تصویربرداری پارس ۱ که ماهواره ۱۰۰ درصد ایرانی است و توسط پژوهشگاه فضایی ایران و با کمک شرکت‌های دانش بنیان داخلی ساخته شده است، در مدار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این ماهواره فردا صبح در جهت توسعه تعاملات بین‌المللی با یک پرتابگر روسی به فضا پرتاب خواهد شد.

وی در ادامه افزود: ما در راستای فعالیت فضایی کشورسال آینده با تکمیل فاز اول بزرگ ترین پایگاه فضایی غرب آسیا در جنوب ایران می توانیم خودمان چنین ماهواره ها را در مدار  خورشید آهنگ قرار دهیم. مسیر توسعه صنعت فضای کشور پرشتاب ادامه دارد. سال آینده هم ساخت و پرتاب ماهواره های متعدد انجام می شود.

سخنگوی دولت: استقبال گسترده مردم از کالابرگ الکترونیکی

سخنگوی دولت از استقبال گسترده مردم از کالابرگ الکترونیکی خبر داد.

 علی بهادری جهرمی در حاشیه حیاط دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در جلسه امروز هیات وزیران گزارش‌های متعددی از سوی اعضای کابینه اشاره شد. با توجه به نزدیکی ایام نوروز و سفر مردم در این ایام، ستاد سفر جلسات خود را از شنبه آینده با حضور ۲۴ دستگاه آغاز خواهد کرد. وزیر کار گزارشی دادند که نشان از استقبال گسترده مردم از کالابرگ الکترونیکی بود و ۷۵ درصد مشمولین یعنی بیش از ۱۵ میلیون خانوار از این طرح استقبال کردند. رئیس بانک مرکزی گزراشی ارائه درباره نرخ تورم تولیدکننده ارائه کرد که طبق این گزارش، نرخ تورم تولیدکننده شیب کاهشی خود را حفظ کرده و به ۲۸ درصد رسیده است و تورم نقطه به نقطه ماهانه ما ۱.۲ درصد به رسیده است.

وی با اشاره به مصوبات امروز هیات وزیران، خاطرنشان کرد: یک مصوبه برای رفع مشکلات صادرکنندگان و تسهیل صادرات تصویب شد. عوارض صادرات کالاهای خام و نیمه خام که قبل از این طبق قانون بودجه مقرر شده بود، اصلاح شد و این عدد کاهش پیدا کرد و امروز به گمرک ابلاغ شد. اصلاح عئارش از ابتدای سال اجرا می شود. مصوبه دیگر برای افزایش و تقویت توان صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در جهت تسهیل وام اشتغال زنان سرپرست خانوار بود. هیات وزیران مصوب کرد که با توسعه بانک های عامل، توان این صندوق افزایش یابد.

سخنگوی دولت همچنین درباره اهمیت مشارکت در انتخابات، گفت: مردم تعیین تکلیف کننده همه امور هستند. با انتخابات، رویکردهای کشور مشخص می شود  و مردم به نمایندگان وکالت می دهند که به نیابت از آنها در مجلس تصمیم گیری کنند. هرچه مشارکت بیشتر باشد و انتخاب ها دقیق تر، هشومندانه تر  و عالمانه تر باشد، اثار داخلی و بین المللی در زمینه امنیت، ثبات و همبستگی ملی خواهد داشت.

وزیر صمت: وضعیت بازار لوازم خانگی بسیار خوب است

وزیر صمت ابراز امیدواری کرد که با توجه به وضعیت خوب لوازم خانگی بازار به سمت تعادل منطقی برود.

 علی‌آبادی صبح چهارشنبه نهم اسفند ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: در لوازم خانگی وضعیت بسیار خوبی داریم و وقت آن است که بازار به سمت تعادل منطقی برود و بتوانیم بازار را به صورت طبیعی کنترل کنیم.

وی درباره آخرین اخبار از واردات خوردرو اظهار کرد: درباره این موضوع فکر می‌کنم مرتب از طریق وزارتخانه اطلاع‌رسانی می‌شود. تا الان حدود ۶۶ هزار خودرو ثبت سفارش شده و در مسیر انجام است و الان هم خودروسازان در حال وارد کردن هستند.

وی با بیان این‌که «اجازه دهید اطلاعات دقیق‌تر را روابط عمومی وزارتخانه ارائه دهد»، گفت: درباره واردات خودروهای کارکرده هم از لحاظ مقررات مشکلی وجود ندارد و در حال انجام است. امیدوارم پدیده خودرو به یک شرایط عادی برگردد و ما هم تلاش می‌کنیم به این هدف برسیم.

علی‌آبادی در پاسخ به این سوال که خودروی جانبازان در چه مرحله‌ای است یادآور شد: آیین‌نامه خودروی جانبازان ابلاغ شده و در حال اجراست. مراحل اداری آن باید توسط خود جانبازان انجام شود،  چون مقررات به گونه‌ای است که هم به خود جانبازان و هم به خودروسازان اختیار داده است و می‌توانند توافق کنند. در حال کار هستند.

وی در واکنش به اخبار منتشره درباره زیان‌ده بودن ساعتی یک و نیم میلیارد تومن یکی از خودروسازان بیان کرد: بررسی این‌ها را خود خودروساز باید بگوید چون اینها شرکت هستند و طبق قانون تجارت کار می‌کنند. من فکر نمی‌کنم که چنین شرایطی در هیچ یک از خودروسازان حاکم باشد به ویژه که ما داریم به سمت تعادلی کردن بازار می‌رویم و اگر بازار متعادل شود دیگر شرکت‌ها باید کارکردشان قاعدتا اقتصادی باشد. من اطلاعات دقیق‌تر از این ندارم و باید بررسی کنم.

وزیر صمت درباره عرضه و تقاضای بازار خودرو در سال آینده تاکید کرد: سیاست ما در وزارت صمت این است که خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود و الان مهم‌ترین چالش اینجاست. الان روزانه بیش از۵ هزار خودرو تولید و در اختیار مردم گذاشته می‌شود ولی با وجود این حجم عظیم تولید با توجه به تقاضای بازار باید متعادل باشد اما یک مقدار التهابات دیگری است که به این موضوع دامن می‌زند که باید با کمک شما رسانه‌ها فضا را آرام کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا واردات آیفون آزاد نمی‌شود تا کلاهبرداری‌هایی مثل ماجرای کوروش کمپانی اتفاق نیفتد، تصریح کرد: بله متاسفان از این جنس ناملایمات در اقتصاد ما وجود دارد که باید سازماندهی شود. من در وزارت صمت همه تلاشم این است که نظام تجارت ما به یک مدار عادی برگردد و کمتر دخالت کنیم و اجازه دهیم بازار کار خودش را انجام دهد.

علی‌آبادی همچنین درباره واردات لوازم خانگی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در لوازم خانگی وضعیت بسیار خوبی داریم و الان وقتش است که بازار را به سمت تعادل منطقی خودش ببریم و به صورت طبیعی کنترلش کنیم. الان تولیدکننده‌های خیلی خوبی داریم و مردم نباید فریب تبلیغات غیرفنی را بخورند. انصافا من آمادگی دارم که اطلاعات بیشتری را توسط خود سازندگان در این صنعت به مردم بدهم.

وی با اشاره به این‌که الان متاسفانه تقلب ممکن است در بازار وجود داشته باشد، افزود: باید دنبال کنیم که جلوی این تقلبات را بگیریم که بعضا توسط واردکنندگان انجام می‌شود یعنی یک محصول کیفیت را به عنوان محصول باکیفیت به مردم می‌دهند که باید نظارت کنیم. در این بخش فعالانه در حال اقدام هستیم و خوشبختانه در بخش صنعت وضعیت خیلی خوبی داریم و تولیداتمان قابل قبول است.

وزیر صمت با توضیح درباره سفرش به ابوظبی برای شرکت در اجلاس .W.T.O گفت: ما در حال حاضر عضو ناظر هستیم. تلاش کردیم در این اجلاس با وزرای کشورهای مختلف، مقامات اماراتی و مسئولین خود .W.T.O تماس بگیریم و صحبت کردیم. قاعده‌مند کردن نظام تجارت ما و همساز کردن آن با نظام تجارت جهانی عامل بسیار مهم و زیرساختی و از کارهای مهمی است که در وزارتخانه در حال انجام شدن است. این اجلاس خیلی خوب بود و ما قدم‌های مثبتی برداشتیم که توسط روابط عمومی وزارتخانه آگهی خواهد شد. آنچه تا به حال مانع از عضویت ما شده یکجانبه‌گرایی بوده که سعی کردیم این موضوع را به نحوی مدیریت کنیم.

علی‌آبادی در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن بحث سوئیفت داخلی و اف.ای.تی.اف داخلی اظهار کرد: بهتر است این‌ها را از رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد سوال کنید. من از زاویه تجارت می‌گویم نه از زاویه اقتصاد. به نظرم قاعده‌مند کردن اقتصاد از هر جهت کار بسیار ضروری و لازمی است. ما داریم تلاش می‌کنیم اقتصادمان را مطابق قواعد بین‌المللی کنیم. در تجارت در این بخش موفقیت‌هایی هم داشتیم منتها اینها زمانبر است و شما رسانه‌ها باید کمک کنید چون من روی شما حساب کرده‌ام که ما بتوانیم همه چیز را در قواعد استاندارد قرار دهیم. معتقدم این قواعدی که الان اسم بردید نمی‌توانند برای ما مضر باشند و می‌توانند کمک کنند به ویژه در بخش داخلی.

وی با تاکید بر این‌که «ما در مجموع با مقررات و ضوابط بین‌المللی مخالف نیستیم»، عنوان کرد: منتها بعضا ممکن است سوءاستفاده‌هایی از برخی از عناوین بشود که این نیازمند مداقه است و مسئولان مربوط در حال تلاشند تا آن سوءاستفاده‌ها صورت نگیرد.

وزیر صمت درباره نظر وزارت صمت در موضوع افزایش سریالی قیمت خودرو تصریح کرد: من معتقد به اقتصاد بازار هستم و فکر می‌کنم اگر ما بتوانیم شرایط را از نظر تعادل در بازار و رفع ناترازی به سمتی ببریم که خود بازار این سیستم را کنترل کند، مطلوب است وگرنه اینکه بخواهیم به زور دستور و با فشار عدم تعادل ایجاد کنیم فقط به نفع بعضی‌ها می‌شود و جامعه به صورت عام ضرر می‌کند. الان با واردات داریم ناترازی را برطرف می‌کنیم یا در تولیدات دقت می‌کنیم که کیفیت را بالاتر ببریم تا بتوانیم ناترازی کیفی را بهبود ببخشیم. در حال هدایت شرایط به سمت خوبی هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تنظیم بازار شب عید اظهار کرد: ما اگر بتوانیم شرایط را به نحوی مدیریت کنیم که نیاز و عرضه با هم متوازن باشند وضعیت سفره مردم بهبود پیدا خواهد کرد. همه تلاش دولت این است که این توازن را برقرار کند. البته با وجود توازن ممکن است سوءاستفاده‌هایی صورت بگیرد که باید با نظارت برطرف شود. ما در وزارت صمت تلاش می‌کنیم که سیستم نظارتمان را مردمی کنیم و با سامانه‌هیی مثل ۱۲۴ از خود مردم کمک بگیریم تا جلوی سوءاستفاده گرفته شود.

علی‌آبادی با بیان این‌که «تلاش من همیشه این بوده به گونه‌ای عمل کنم که منطقی و صحیح باشد»، ادامه داد: اگر ما صرفا با اتکا به زور بازو و دستور بخواهیم چیزی را دنبال کنیم حتما به تعادل کاملی نمی‌رسیم و پایداری د روضعیت احساس نمی‌کنید و هر لحظه ممکن است وضع ناپایدار شود. باید ریشه‌ها را درست کرد و ما هم داریم در خودرو و سایر لوازم ریشه‌ای عمل می‌کنیم که تامین نیازها به صورت ریشه‌ای صورت گیرد. مردم متاسفانه از سوءاستفاده‌ها رنج می‌برند. بعضا اوضاع خیلی خوب است اما سوءاستفاده‌ صورت می‌گیرد.

وی با مثال زدن از برخی کشورهای دنیا، خاطرنشان کرد: در دنیا بحث اعتبار مطرح است. ما در وزارت صمت تلاش می‌کنیم و این طرح عید تا عید این است که به مردممان اعتبار بدهیم. مردم اعتبار دارند منظورم این است که اعتبار مالی بدهیم که بتوانند خرید کنند و بعد پرداخت کنند. به معلمان و اساتید دانشگاه در شانشان اعتبار بدهیم. اینها کارهایی است که در وزارت صمت در حال برنامه‌ریزی است.

وزیر صمت در پایان گفت: الان بیش از ۳ هزار فروشگاه در نظر گرفته شده تا مردم در ایام ماه رمضان و عید خرید کنند و پرداختش را بعدا بدون سود انجام بدهند که شامل کالاهای اساسی می‌شود. مردم می‌توانند به سامانه «عید تو عید» ما مراجعه کنند. این اعتبارسنجی برای کارکنان دولت از طریق مجاری خودش و برای سایر مردم از طریق بانک‌ها اعتبارسنجی می‌شوند و اگر کسی چک برگشتی نداشته باشد این اعتبار داده می‌شود و تا ۲۰ میلیون تومان می‌تواند خرید انجام دهد و حدودا بین دو تا چهار ماه بعد می‌توانند پرداخت کنند.

خزعلی: مشکل ضمانت زنان سرپرست خانوار در بانک‌ها حل شد

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از حل مشکل ضمانت زنان سرپرست خانوار در بانک‌ها با تصویب دولت خبر داد.

 انسیه خزعلی صبح چهارشنبه نهم اسفند ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره ضمانت برخی از زنان سرپرست خانوار که در برخی از بانک‌ها با مشکل مواجه بود اظهار کرد: امروز تصویب شد که همه بانک‌ها این ضمانت را از طرف دولت اعمال کنند و تسهیلات را به زنان سرپرست خانواری که در دهک‌های یک تا ۵ هستند، به ضمانت دولت بدهند.

وی همچنین بیان کرد: لایحه‌ای که برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار داده بودیم به آیین‌نامه‌ای ختم شد که پنجره واحد و سامانه‌ای برای زنان سرپرست خانوار ثبت شد که از این طریق همه خدمات و حمایت‌هایی که از زنان سرپرست خانوار انجام می‌شود از طریق این پنجره صورت می‌گیرد.

خزعلی افزود: از طریق این پنجره واحد می‌توانیم وضعیت آن‌ها را بهتر رصد کنیم و خدمات بیشتری را در بخش‌های مختلف مشاوره، حقوقی، حمایتی، اشتغال و مهارت‌افزایی به آن‌ها داشته باشیم. امیدواریم این لایحه سامان بهتری بگیرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در پایان یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مسائل مساله لایحه امنیت زنان بوده که بعد از ۱۲ سال در این مجلس به نتایجی رسید اگرچه نهایی نشده ولی مراحلی را طی کرده و امیدواریم بهتر از این پیش برود. در برنامه هفتم هم شرایط خوبی برای زنان پیش‌بینی شده است که امیدواریم آن هم به مرحله نهایی برسد.

توضیح وزیر ورزش درباره محل رای دهی ورزشکاران

وزیر ورزش گفت: سالن شهید افراسیابی ورزشگاه شیرودی به عنوان یکی از حوزه های انتخابیه برای ورزشکاران در نظر گرفته شده است.

 کیومرث هاشمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ورزشکاران در سراسر کشور مصمم به مشارکت در انتخابات هستند. خواست جامعه ورزش و قهرمانان مشارکت در انتخابات بود و سالن شهید افراسیابی ورزشگاه شیرودی را به عنوان یکی از حوزه های انتخابیه برای ورزش در نظر گرفتیم تا ورزشکاران در این حوزه حضور یابند.

وی افزود: در سراسر کشور ورزشکاران مصمم هستند که حضور پررنگی داشنته و در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشند.

دهقان: انتخابات پرشور موجب خشنودی دوستان ملت ایران می‌شود

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: انتخابات پرشور می تواند موجب خشنودی دوستان ملت ایران و ناامیدی دشمنان شود.

 محمد دهقان در  حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اهمیت مشارکت در انتخابات، اظهار کرد: بحث انتخابات، بحث امنیت و آبروی کشور است و بحث الگو شدن کشور در  جهان است. مخصوصا با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، انتخابات پرشور می تواند موجب خشنودی دوستان ملت ایران و ناامیدی دشمنان شود.

وی افزود: فضای انتخابات نسبتا خوب است و 52 نامزد برای هر کرسی وجود دارد و فضای نسبتا بهتری در کشور ایجاد و نامزهای زیادی تایید صلاحیت شده اند. ان شاءالله انتخابات پرشوری خواهیم داشت تا موجب پایه سازی برای پیشرفت و ارتقای امنیت کشور خواهد شد.

وزیر فرهنگ: ساخت دهکده جدید فناوری نوین فرهنگی در قشم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دهکده جدید فناری نوین فرهنگی در جزیره قشم ایجاد می شود.

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: منطقه آزاد قشم بزرگ‌ترین جزیره کشور است. دیروز تفاهم نامه جامعی بین همکاران من و سازمان منطقه آزاد امضا شد و ما یک زمین بسیار خوبی را به ساخت دهکده جدید فناری نوین فرهنگی اختصاص دادیم.  در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی مصوب شده و به زودی کارهای مهم و اساسی در این زمینه انجام خواهد شد.

وی درباره تغییر ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: لایحه تغییرات ساختاری وزارت فرهنگ را آماده کردیم. در قانون برنامه هفتم هم همین تکلیف را داریم. قرار است اصلاح ساختار با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی انجام شود و تغییر اسم را همان جا اعمال خواهیم کرد.

توضیحات معاون علمی رئیس‌جمهور درباره انواع شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون علم و فناوری رئیس جمهور توضیحاتی را درباره انواع شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ارائه کرد.

 روح‌الله دهقانی فیروزآبادی صبح چهارشنبه نهم اسفند ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره روند دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها اظهار کرد: ما سه مکانیزم برای دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها داریم. یک روند این است که شرکت‌های جدیدی تاسیس شوند که تحت عنوان شرکت‌های نوپا نامگذاری می‌شوند. شرکت‌های مشخصی که کمتر از ۱۰ نفر هستند.

وی ادامه داد: دسته دوم شرکت‌های نوآور هستند اینها شرکت‌هایی هستند که دانش‌بنیان نبوده‌اند و با اضافه کردن فرآیندهای تحقیق و توسعه ورود به فعالیت‌های تحقیقاتی به جمع شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه می‌شوند.

دهقانی فیروزآبادی در توضیح دسته سوم بیان کرد: دسته سوم شرکت‌هایی هستند که سال‌های سال کار می‌کردند و محصول دارند و بالای ۵۰ درصد فروششان دانش‌بنیان است که شرکت‌های فن‌آور گفته می‌شوند.

وی با اشاره به آیین‌نامه جدید یادآور شد: الان در دسته‌بندی‌هایی که در آیین‌نامه جدید مشخص شده، از قریب به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان، ۸۰۰ شرکت فن‌آور، ۲ هزار تا ۲ هزار و ۲۰۰ شرکت نوآور و ۷ هزار شرکت نوپا هستند. یعنی کاملا مشخص می‌شود که سهم اینها از تولیدات دانش‌بنیان چقدر است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درباره تاکید رهبر انقلاب مبنی بر تبدیل صنایع بزرگ به شرکت‌های دانش‌بنیان هم گفت: این دسته نوآور دقیقا از همین جنس است یعنی شرکت‌هایی که با اضافه کردن قراردادهای تحقیق و توسعه و تقویت واحدهای تحقیق و توسعه‌شان آنها را دانش‌بنیان می‌کنیم. سعی می‌کنیم اینها وارد توسعه فناوری شوند و دانش‌بنیان بشوند. این از همان جنس جریان دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ کشور است.

این خبر بروز شده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    همین فردا وزیر نیرو هم همین در خواست رادارد

  • اعتراض به سیاستهای اقتصادی دولت
    0

    دلیل منفی شدن بورس موارد زیر است:
    1- حتما در رسانه ها پیگیر حذف ارز ترجیحی و ارز نیمایی و تک نرخی شدن ارز باشید تا جلوی فساد مسئولان گرفته شود.پیگیر حذف سودهای بانکی 30 درصدی و حتی 23 درصدی باشید.نرخ بهره باید بیاد 15 درصد تا تولید رشد کند.پیگیر اصلاح نرخ تسعیر ارز باشید که فساد درست کرده.نرخ خوراک و گاز صنایع باید طبق یک فرمول ثابت برای 5 سال باشد نه اینکه سالی چند بار نرخ را هر جور دوست دارند دستوری تغییر دهند.
    2- بانک مرکزی نرخ ارز را چند نرخی کرده و عملا فساد بزرگی با نرخ ترجیحی 28500 و نرخ نیمایی 39000 تومان برای عده ای رانتخوار و واردکننده نور چشمی درست کرده است.در حالیکه همه کالاها و حتی دارو و مواد غذایی با دلار 60000 تومان بدست مردم می رسد.رئیس بانک مرکزی دقیقا دارد سیاستهای دولت روحانی و احمدی نژاد را ادامه می دهد که باعث تورم شدید و رکود اقتصادی و افزایش رانت شده است.
    3- معلوم شد بانک مرکزی و رئیس آن با وزیر اقتصاد و رئیس بورس هماهنگ هستند.نرخ سود بانکی را برای یکهفته 30 درصد کردند تا بخش زیادی از پولهای جامعه را جمع کنند تا کسری بودجه و حقوق و عیدی و پاداش آخر سال کارمندان و بازنشستگان و مدیران را تامین مالی کنند.و با این کار بورس منفی تر شد و سهامداران سودی از بازار بورس نبردند.فقط شرکتهای دولتی و صندوق های بازنشستگی و بازارگردانها سود می برند.
    4- رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد باید برکنار شود چون نرخ بهره بانکی را بالاتر برده تا هزینه تولید بالای 50 درصد شود تا تورم همچنان بالای 50 درصد باقی بماند.تا بتوانند املاک مازاد بانکها را گرانتر بفروش برسانند.بیشتر شرکتهای تولیدی بر اثر سیاستهای بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال نابودی هستند.حتی افغانستان و عراق و کشورهای آفریقایی هم نرخ بهره پایین تر ایران دارند.بروید تو سایتها نگاه کنید.

  • ناشناس
    0

    از اسناد افشا شده ه چیزی نگفتن ؟؟؟؟

  • ایران
    0

    یعنی داخل جا نبود رفتندحیاط مجلس.
    انشاءاله وبه هول وقوه الهی آخرین حیات
    درحیاط مجلشون باشه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها