رها سازی آب مدیترانه در تونل های غزه؛ طرحی که می تواند به فاجعه بینجامد/ حماس یا اسرائیل، کدام یک از طرح سیل مصنوعی استفاده خواهند کرد؟

مقاومت برای مقابله با ایجاد سیل در تونل‌ها توسط اسرائیل آماده است. خاک شنی جنوب که در اختیار اسرائیل است و رژیم صهیونیستی احتمالا از آن منطقه عملیات خود را شروع کند می تواند مانع از پیشروی سیلاب شود، هر چند ممکن است زیرساخت های غزه را به خطر بیندازد.

رها سازی آب مدیترانه در تونل های غزه؛ طرحی که می تواند به فاجعه بینجامد/ حماس یا اسرائیل، کدام یک از طرح سیل مصنوعی استفاده خواهند کرد؟

به گزارش خبر فوری، انتشار فیلمی در رابطه با ورود آب دریای مدیترانه به تونل های مقاومت در غزه (اینجا ببینید)، بحث های فراوانی در رابطه با نقش دریای مدیترانه در رابطه با پیشبرد جنگ مطرح کرده است. الجزیره قطر در گزارشی به این بحث پرداخته است.

به طور کلی دو تحلیل در رابطه با نقش دریا در جنگ غزه مطرح شده است. یک تحلیل که مدتی پیش توسط یک استراتژیست و تحلیلگر هندی مطرح گردید بر این امر مبتنی است که آب دریای مدیترانه می تواند ورق جنگ را به نفع قوای مقاومت تغییر دهد. بر اساس این تحلیل، اگر غزه آب دریا را از طریق تونل هایش وارد خاک غزه کند و در واقع، آب در زیر خاک مناطق مهم این منطقه جریان یابد، آب در خاک نفوذ کرده و زمین غزه به صورت باتلاق یا گل در می آید و تجهیزات و تانک های اسرائیلی در غزه زمین گیر می شوند. همچنین، بر اساس این تحلیل، می توان اسرائیلی ها را به تونل های مقاومت کشاند و سپس از طریق انفجار دینامیت یا بمب، آب دریا را وارد دهانه یکی از تونل هایی که نزدیک ساحل است، کرد.

تحلیل دوم که از سوی وال استریت ژورنال مطرح شده ادعای متفاوتی دارد. بر اساس این تحلیل، جریان آب به نفع اسرائیل است و اگر رژیم صهیونیستی بتواند آب دریای مدیترانه را وارد غزه کند می تواند تمام تونل های زیرزمینی را مسدود کرده و حدود 30 درصد خاک این منطقه را زیر آب ببرد. وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده که اسرائیل سیستم بزرگی از پمپ ها را در اختیار داشته و در نزدیکی دریای مدیترانه نصب کرده است. این پمپ ها می توانند برای انتقال آب دریا و ایجاد سیل  در تونل های القسام مورد استفاده قرار گیرند.

چرا امکان ایجاد سیل مصنوعی در غزه وجود ندارد؟

الجزیره به نقل از تحلیلگران نظامی و استراتژیست های مشهور معتقد است هر دو تحلیل غلط هستند. استفاده غزه و اسرائیل از آب دریا و ایجاد سیل در باریکه هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ عملی ناممکن است.

چند دلیل وجود دارد که نشان می دهد انتقال وسیع آب به داخل تونل ها و خاک غزه ممکن نیست. یکی از مهم ترین دلیل ها به ماهیت تونل ها بازمی گردد. استفاده از پمپ های بالابر و پمپاژ آب دریا به داخل دهانه های تونل با فشار زیاد آب همراه است و از آنجا که دیواره تونل ها محکم نیست و غالبا شنی و لومی است، این امر باعث تخریب تونل ها حین پمپاژ و ریزش آنها و مسدود شدن راه ها می شود و این کار، به خصوص شرایط را برای مقاومت سخت می کند.

البته نباید گمان کرد که اسرائیل می تواند این طرح را اجرا کند. مساله مهم در رابطه با اسرائیل، عدم آگاهی رژیم صهیونیستی از مسیر پیچ در پیچ تونل ها است. این مساله ای است که حتی گروهی از اعضاء مقاومت نیز از آن ناآگاهند. در واقع، فقط تعداد کمی از فرماندهان ارشد حماس هستند که مسیر تونل ها را به طور کامل می شناسند و این مسیر طولانی برای اعضاء معمولی حماس هم ناشناخته است.

مساله خاک غزه و عملیات سیل در باریکه

شاید مهم ترین مساله، خاک خاص منطقه غزه باشد. زکریا همیمی، کارشناس علوم زمین، معتقد است برخی مناطق غزه از خاک شنی تشکیل شده که اجرا کردن سناریوی سیلابی شدن تونل های غزه را سخت می کند اما منطقه شمالی غزه از خاک رسی تشکیل شده که می تواند در اجرای طرح مذکور مفید باشد. حماس در منطقه شمالی می تواند طرح سیل مصنوعی را اجرایی کند و اسرائیل در منطقه جنوبی این کار را خواهد کرد. با این حال، بعید به نظر می رسد که مقاومت بخواهد این طرح را اجرا کند زیرا مقاومت نمی خواهد مناطق وسیعی از نوار باریک غزه را خراب کند و عملا باعث آواره شدن مردم شود.

در واقع، بنا به گفته زکریا همیمی خاک رس می تواند آب را در خود نگه دارد و باعث گلی یا باتلاقی شدن منطقه شود و این امر کار صهیونیست ها را برای عبور و مرور سخت می کند اما این کار، مشکلات فراوانی را برای مردم غزه ایجاد خواهد کرد و ممکن است آنها را با مشکلات متعددی مواجه سازد.

از سوی دیگر، همیمی اطمینان دارد که مقاومت جهت مقابله با بمب‌های آب دریا و ایجاد سیل در تونل‌ها توسط اسرائیل آماده است و هشدار می ‌دهد که خاک شنی جنوب که در اختیار اسرائیل است و رژیم صهیونیستی احتمالا از آن منطقه عملیات خود را شروع کند می تواند مانع از پیشروی سیلاب شود، هر چند ممکن است زیرساخت های غزه را به خطر بیندازد.

مشکل دیگری که همیمی به آن اشاره می کند مساله شور شدن آب مصرفی در غزه است. او می گوید: « موفقیت این طرح به معنای نفوذ بیشتر آب شور دریا به آب های زیرزمینی و غیرقابل استفاده شدن آب آشامیدنی غزه است. آب زیرزمینی تنها منبع اصلی آب نوشیدنی در نوار غزه است و از طریق آن، بیش از 4000 چاه مورد بهره برداری قرار می گیرد.»  

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • ناشناس
    11

    چه گزارش مزخرف عملٱ اسراییل غزه را غرق خواهد کرد وچیزی بنام غزه نخواهد ماند با سلاح حماس حماس را خفه می کند مردم اسراییل یادشان نرفته حماس در روز هزاران موشک شلیک میکرد مهم کوچاندن مردم است که با این اتفاق سرعت خواهد گرفت

  • 🐜
    8

    مقاومت شکسته شد بروید سراغ طرحی دیگر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      لعنت به مقاومت ، مفت خوران مزدور

  • ناشناس
    7

    تونلها متعلق به حماسه پس حماس به تونلها آب نمی ده که خراب بشن هر چند خراب هم که بشن از جیب ملت ایران دوباره بازسازی می شوند ولی اسرائیل قطعا به تونلها آب سرازیر می کنه تا کامل تخریب شوند

  • عادل
    7

    حماس توان هیچ کاری نداره فقط تنها بلده ملت غزه را سپر خودش کنه مردم براش ارزش نداره اینه در این جنگ ثابت کردن

  • ایرانی
    2

    تونل یا در اسلام قدیم خندق دامی است برای کشتار .

  • یه نفر
    6

    حماس جنگ را شروع کرده و باید پاسخگوی این همه کشتار مردم بدبخت باشد . ..............................

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      سران حماس در قطر خوش می گذرانند و به مردم می گویند طاقت بیاورید . حماس حمله را شروع کرده حالا به چُس ناله افتاده و صلح و آتش بس می خواد اما به لطف یزدان بزودی تونل ها خراب و خودشون فراری و آواره میشن .

  • ناشناس
    2

    اینکار بکنن موشهای صحرائی میان بیرون ؟

  • ناشناس
    5

    حماس جلواسراایل نمیتواندبه ایستدتابحال ضربه محکمی خورده واسراایل فاش نمیکندکه چه کاری میخاهدانجام بده این تحلیلها مزخرفه اسراایل راه خودشومیداندبازنده حماس واطرافیانش هستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      اگراسرائیل کل غزه راهم با خاک یکسان کند حماس ازبین نمی رود چراکه اصل رهبران حماس هستند که درجای امنی قراردارند آنکه نابودمی شودمردم غزه هستند

  • ناشناس
    3

    با خواندن این جمله از خنده غش کردم ( با این حال، بعید به نظر می رسد که مقاومت بخواهد این طرح را اجرا کند زیرا مقاومت نمی خواهد مناطق وسیعی از نوار باریک غزه را خراب کند و عملا باعث آواره شدن مردم شود.) از کی حماس بفکر مردم بود نه قدرت

  • ناشناس
    2

    موشهای ترسو در سوراخهایشان غرق خواهند شد .

  • به تو چه
    5

    به من چه
    به تو چه
    به کشورت بچسب
    به مردمت . به اقتصادت و قیمت مرغ و تخم مرغ و ماهی و گوشت رو درست کن
    اون کشور اون یکی دیگری و ... به من چه

  • دانا
    1

    حماس تونل را اب پر می کند تا باتلاق درست کند بعد خود حماس که در تونل موضع گرفته است قراره کجا موضع بگیرند تا آب خودشان را خفه نکند؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      31

      خودشون تبدیل به ابابیل میشن و بر سر صهاینه فرود میان

    • ناشناس
      2

      ۱۲:۲۷ ساندیست خیلی ناخالصی داشته

    • ناشناس
      2

      مغزهای زنگ زده در قرن تکنولوژی صحبت از ابابیل می کنند . عقب ماندگان عصرحجری که اربابانشان توکری کمونیست ها را می کنند .

  • ناشناس
    0

    همین کارشناسای یه شاهیتون لابد طراح تونلها بودند

  • مردم
    0

    چرا افراد داخل تونل فارسی صحبت میکنند

  • ناشناس
    36

    امیدواریم که در نهایت حماس پیروز و قدس شریف آزادشود

    نظرات شما -
    • متفاوت
      5

      خوش خیال نباشید. این جنگ همچنان ادامه خواهد داشت و وعده گاه هردو طرف مکه خواهدبود.

  • متفاوت
    17

    درجنگ تاکتیک‌های خاصی بکارمیبرند. بنده خودم درجزیره مجنون زمانی که پیشروی کرده بودیم تا انتهای آب حدود500متری مانده به خشکی نیروهای عراقی مستقربودند وکاملا مسلط برما. وما در جاده ای در میان آب. تنها راه ارتباطی ما همین جاده بود اماچون آنها مسلط بودند ماتصمیم گرفتیم که نیمه های شب بوسیله گالن های تی ان تی جاده راشکاف بدهیم تا راه ارتباطی بین ما وآنها قطع شود.اما اوایل شب خود عراقی ها زودتراز ما باانفجارهای قوی جاده راقطع کردند وکارما راحت ترشد. این بود که متوجه شدیم بااینکه آنها درخشکی بودند وقدرت مانور زیادی هم دارند ولی ترس وخوفی عجیب از نیروهای ایرانی دارندوهمین باعث شد نیروها خیالشان از هجوم عراقی ها آسوده شود.

  • ناشناس
    6

    لعنت برغزه ولعنت خدا بر اسرائیل هردو امیدوارم نابود بشن سیل از طرف خدا بیاد همشونو سرنگون کنه

  • ناشناس
    2

    احسنت

  • ناشناس
    9

    لعنت بر اسرائیل متجاوز
    خاک فلسطین متعلق به مردم فلسطین است
    یهودیان مهاجر، جایی در فلسطین ندارند.

  • سیدابراهیم میری
    8

    اسرايیل باید نابودشود هفده سال دیگر پایان حتمی اسرايیل

    نظرات شما -
    • ...
      2

      یعنی تا هفده سال دیگه منتظر باشیم؟؟؟!!!!
      حالا چرا هفده سال؟؟؟
      چرا یکسال و دوسال نه؟؟
      خدا لعنت کنه اسرائیل و همدستان و حامیانش که بویی از شرف و انسانیت نبردن...
      تف به روی همه شون.
      تف😬😬😬😬

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها