یک تحلیلگر امور بین الملل:

طالبان، بخشی از یک نقشه منطقه‌ای علیه ایران است!

درگیری مرزی اخیر بین ایران و طالبان از یک سو و مسئله حق آبه ایران از رود هیرمند از سوی دیگر، باعث شده است توجه بسیاری از تحلیلگران سیاسی منطقه به موضوع روابط ایران و طالبان جلب شود.

طالبان، بخشی از یک نقشه منطقه‌ای علیه ایران است!

روابط فعلی ایران و طالبان در مقطع فعلی را می‌توان با رویکرد آینده پژوهانه نیز مورد نقد و بررسی قرار داد. دیدگاهی که می‌تواند ابعادی متفاوت از روابط دولت اسلامی افغانستان و ایران را پیش‌بینی کند. بر همین اساس با دکتر مهدی مطهرنیا، آینده پژوه و تحلیلگر مسائل بین الملل گفتگو کردیم:

طالبان، بخشی از یک نقشه منطقه‌ای علیه ایران است!مهدی مطهرنیا در این خصوص گفت: «مناسبات ایران و طالبان، در چارچوب وضعیت‌های موجود، قابل آینده پژوهی است. جهت‌گیری‌ها به سمتی است که ایران تبدیل به دارالاسلام شود و مرکزیت اسلام انقلابی در جهان باشد. از طرف دیگر بر آن است که در عمل با هر محور و رویکردی که علیه ایران در جریان است، مبارزه کند. در گفتار هم آمریکا را به عنوان مرکز شرارت در ادبیات خود مطرح می‌کند.»

وی افزود: «در سوی دیگر ماجرا، افغانستان را داریم. طالبان از یک رویکرد اسلامی متکی بر نگرش رادیکالیسم اهل تسنن در جهت سیاسی کردن اسلام استفاده می‌کند. این گروه، از همان چارچوب‌های القاعده و داعش پیروی می‌کند. با همه این‌ها، طالبان با تهران از دو جهت همسویی دارد؛ از یک سو طالبان در اصول، به اسلام ارجاع می‌دهد و از سوی دیگر در عمل بر ضد نظام سلطه بین‌المللی سخن می‌گوید. همین وضعیت موجب شد، با وجود این که طالبان فاقد ذهنیت اسلامی اصیل (مبتنی بر رویکرد مد نظر ایران) است، به عنوان جنبش اصیل منطقه‌ای شناخته شود.»

این تحلیلگر امور بین الملل ضمن اشاره به نوع برخورد ایران به بازگشت طالبان بر اریکه قدرت گفت: «درست است که ایران می‌توانست خوشحالی خود از خروج آمریکا از منطقه را دیرتر عیان کند و سفارت را تحویل طالبان ندهد، اما مشکل اصلی ناشی از تغییر مولفه‌های بین المللی و منطقه‌ای است که در سایه حضور طالبان در افغانستان دیده می‌شود. لحظه‌ای که طالبان موفق به فتح کابل شد و تصاویری از خروج هواپیمای آمریکایی منتشر شد که مردم افغانستان از آن آویزان شده بودند، اعلام کردم که خروج نیرو‌های ایالات متحده از افغانستان به این شکل که طالبان بتواند بدون هیچ زحمتی افغانستان را تسخیر کند، موضوعی بسیار حساسیت برانگیز است.»

جوجیستوی ژاپنی

مطهرنیا در خصوص پشت پرده خروج آمریکا از افغانستان گفت: «این نوع خروج آمریکا و ظهور طالبان، پشت پرده‌های مهمی دارد. ایالات متحده تلاش کرد تا با ورود به این منطقه امنیتی بسیار حساس و ژئواستراتژیک، حضور خود در خاورمیانه را تثبیت کند. در آن زمان حرکت‌های آمریکا در افغانستان، در نهایت به نفع جمهوری اسلامی ایران بود و زمینه‌های نفوذ منطقه‌ای تهران را افزایش می‌داد. اما خروج آمریکا از منطقه، بازگشت طالبان و تغییر رویکرد همسایه مرزی ایران به معنای بازگشت ناامنی به مرز‌های شرقی است. آمریکا در مرز‌های غربی ایران با آذربایجان و در جنوب ایران با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و اعراب رابطه نزدیکی دارد.»

این آینده پژوه در خصوص روش خاص مواجهه غرب با ایران در منطقه گفت: «من معتقدم در آینده نزدیک شاهد سناریوی جوجیستوی ژاپنی و بوسه مرگ برای تهران خواهیم بود. در جوجیستوی ژاپنی باید به رقیب نزدیک شد، او را در آغوش گرفت، انرژی او را تحریک کرد و سپس او را مغلوب کرده و بوسه مرگ زد. در مبارزات این رشته، هدف نهایی به دست آوردن وضعیت برتر نسبت به حریف و بی‌دفاع ساختن او با استفاده از تکنیک‌های قفل‌کننده است. تمام رفتار‌های این مدت اخیر درباره تهران به همین سمت و سو گرایش دارد. از یک سو امارات به ایران نزدیک می‌شود، عربستان با میانجیگری چین به ایران نزدیک می‌شود و مصر تلاش دارد مسائل خود با تهران را حل کند، از سوی دیگر، نیاز تهران به حل مسائل اجتناب ناپذیر است، در نتیجه وارد مرحله در آغوش گرفتن رقیب شده و احتمالات آینده نیز مشخص است.»

وی افزود: «بدین ترتیب ایالات متحده و متحدانش تلاش خواهند کرد، ایران را درگیر ضربه‌های متعددی در مرز‌های گوناگون کرده و با دیگر بازیگر‌های مهم منطقه اصطکاک ایجاد کنند تا ایران درگیر این تزاحم‌های طولانی، اما متنوع باشد. روابط طالبان و ایران در آینده مصداق همین شرایط خواهد بود.»

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • ناشناس
    4

    از اولش هم معلوم بود یه جایی ما به هم میرسیم اشکال نداره الان هم دیر نشده الان میتونیم افغانستان رو به ایران برگردونیم

  • پیشگو
    1

    برای یک بار هم که شده از خودتون بپرسید، چرا؟
    چرا علت نگاه منفی دیگران را اشکال در اعمال و رفتار خود نمیبینیم؟!
    همیشه ایراد از دیگران است!

  • 0


    یک مقام سابق اطلاعاتی صهیونیستی در ایتالیا غرق شد

  • 0


    آمریکا و کره جنوبی در حال رایزنی برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران هستند

  • 0


    فیلم/ شادی ترویست‌ها بخاطر پیروزی اردوغان
    حمایت‌های اردوغان از گروهک‌های تروریستی در سوریه حکایت دیگری دارد.
    1402-3-7 22:43

  • علی
    1

    ۸ میلیون مهاجر رو جا دادید تو کوچه پس کوچه ای ایران پاش بیوفته مردمو همینا قتل و عام می کنن طالبان نیاز به لشگر کشی نداره

  • ‏آمریکا و متحدانش به همراه تروریسم، القاعده، طالبان و داعش چه بلایی بر سر مردم افغانستان آوردند؟
    4


    ‏آمریکا و متحدانش به همراه تروریسم، القاعده، طالبان و داعش چه بلایی بر سر مردم افغانستان آوردند؟

  • ناشناس
    0

    آمریکا و متحدانش هنوز هم تسلیحات مورد نیاز طالبان را تامین می کنند.

  • رابی
    0

    تحلیل آب دوغ خیاری.
    طالبان مخالف نظام سلطه بین المللی نیست و بارها رهبران آنها علنا اعلام کرده اند که خواستار روابط حسنه با آمریکا هستند.

  • ناشناس
    1

    از قدیم گفتن زن و شوهر دعوا کنند ابهلان باور کنند
    به هر حال بیننده باید عاقل باشه
    دولت خودش با طالبان نقشه کشیده که این تنش رو ایجاد کنه تا اعتراضات دوباره جریان پیدا نکنه چون میدونن که اینبار اعتراض حجاب نیست اینبا بحث اقتصادیه

  • ناشناس
    0


    داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش مسئولیت حمله به کرد‌های سوریه را به عهده گرفت

  • داعش مورد حمایت ترکیه مسئولیت حمله به کرد‌های سوریه را به عهده گرفت
    0


    داعش مورد حمایت ترکیه مسئولیت حمله به کرد‌های سوریه را به عهده گرفت

  • مریم
    0

    دوباره یه مشت جوان بی گناه ازبین میرند وای آن وارد یه مرحله جنگ فرسایشی میشه

  • ناشناس
    1

    ‌کشف ۲۰۰ راکت جنگی آرپی‌جی در بلوچستان
    فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از انهدام ۱۶ باند سازمان‌یافته جرائم و کشف ۲۰۰ تیر راکت جنگی برای اولین بار در استان در جریان اجرای طرح "رعد۲" خبر داد.

  • ناشناس
    3


    سیستان و بلوچستان بدتر از تکفیری ها است

  • ناشناس
    0


    طالبان: زنان بدحجاب و مردانی که تنبان نپوشند، مجازات می شوند
    طالبان چند ماه پس از به قدرت رسیدن و در اوایل سال ۱۴۰۱ دستور دادند که زنان جز چشم‌ها، بدن و صورتشان را بپوشانند و از روبنده (برقع) که چهره آن‌ها را کاملا می‌پوشاند، استفاده کنند. اگرچه طالبان این دستور را نوعی «توصیه» خواندند اما برای کسانی که آن را رعایت نکنند، «مجازات» تعیین کردند.

  • 0

    شایعه‌پراکنی ضدانقلاب درباره تنش مرزی افغانستان با ایران

  • 0

    حمله صهیونیست‌ها به دانش‌آموزان یک مدرسه فلسطینی
    اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی در دیدار با همتایان اروپایی

  • 0

    تداوم جنایات ائتلاف سعودی؛ 5 هزار زن یمنی کشته و زخمی شدند

  • 0

    آمریکا: از حملات در داخل خاک روسیه حمایت نمی کنیم

  • ناشناس
    0

    اکثر کامنتها چرت و پرت نوشته شده و ربطی به موضوع این نوشته ندارد. چیزی که مشخصه با توجه به قامت پر ادعای طالبان و تفاوت بنیادین نگرش و ایدئولوژی دینی آنان با حکومت کنونی ایران، مطمئنا در آینده نزدیک دوباره درگیری های پراکنده ای در امتداد مرزهای ایران و افغانستان رخ خواهد داد. البته جناب درگیری ها و بازه زمانی امتداد آنها نشان از جنگ گسترده ندارد چون طالبان هم میداند که از نظر نظامی در قد و قواره هماوردی با ایران نیست اما موضوع نارضایتی داخل ایران و شکننده بودن قالب اعتماد عمومی مردم ایران به نظام کنونی را هم بخوبی میداند و رصد میکند و همین می تواند حکایت فرصت طلبی و منتظر رویداد خاص بودن برای ضربه زدن به قامت امنیتی ایران را به واقعیت نزدیک کنه. از طالبان باید ترسید اما نه به دلیل توان نظامی که در آن شک و شبهه زیادی وجود دارد بلکه برای بهم زدن آرامش اعتمادی مردم ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها