طالبان: نمی‌خواهیم رابطه‌مان با ایران خراب شود

در پی درگیری‌های اخیر میان نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه دولت طالبان گفت که دولتش نمی‌خواهد روابطش با کشورهای همسایه، از جمله ایران خراب شود و خواستار حل‌وفصل دیپلماتیک مناقشات موجود شد.

طالبان: نمی‌خواهیم رابطه‌مان با ایران خراب شود

به گزارش روزنامه عرب نیوز، حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه دولت طالبان در پی درگیری‌های اخیر میان نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان گفت: ما نمی‌خواهیم روابطمان با کشورهای همسایه‌مان خراب شود. درخواست ما از تمامی کشورهای همسایه، از جمله ایران این است که این مسائل را از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل کنند.

این مقام دولت طالبان ادامه داد: وضعیت موجود عادی است. امارت اسلامی افغانستان هیچ گاه با گسترش تنش‌ها موافق نبوده است.

اظهارات ضیا احمد در پی این مطرح می‌شود که از حدود ساعت ۱۱ صبح روز شنبه بین نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با نیروهای طالبان در محل پاسگاه ساسولی شهرستان هیرمند درگیری رخ داد.

در پی این درگیری از  ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه پل ابریشم توسط نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با توقف یک دستگاه کامیون بر روی این پل مسدودشد.

پل ابریشم تنها راه ارتباطی شهر زرنج افغانستان با مرز میلک ایران است. نیمی از این پل قلمرو ایران و نیمی از آن قلمرو افغانستان به‌شمار می‌آید. پل بزرگ ابریشم بر روی رودخانه هیرمند در مجاورت روستای میلک قرار دارد و این پل از گذرگاه‌های مهم مرزی ایران و افغانستان است.

همچنین مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیش از ظهر شنبه مرزبانان جان برکف هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند که منجر به تبادل آتش و درگیری مسلحانه گردید.

در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند.

مرزداران غیور مرزبانی استان سیستان و بلوچستان با اقدامات عملیاتی و تشدید پوشش منطقه به حراست از مرزها پرداختند.

سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور نیز درباره اقدام نسنجیده نیروهای طالبان در مرز ایران گفت:‌ حدود ساعت ۱۰ روز شنبه، ششم خرداد ماه نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان مواجه شدند.

بر اساس اعلام پایگاه خبری پلیس، وی ادامه داد که بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه۱ تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است. اما متاسفانه مجددا تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه یافت.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور افزود: درپی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان،  فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان را ابلاغ و تأکید کرد که شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند. در این دستور تاکید شده است که  نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

با توجه به این درگیری‌ها که با وجود پابرجا بودن مسئله حقآبه ایران از رود هیرمند انجام شده است، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چند روز پیش در سخنانی با انتقاد از لفاظی‌های برخی مقامات طالبان علیه ایران گفت: ما در ارتباط با موضوع  حقابه ایران از هیرمند، گفت وگوهایی با مقامات افغانستان داشته ایم و معتقدیم که بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ باید در این ارتباط مسیر حقوقی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان این که به مقامات افغانستان گفته‌ایم که مشکل حقآبه از طریق بیانیه سیاسی حل نمی شود و باید در چارچوب اقدامات حقوقی این موضوع پی گیری شود، افزود: درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته بعضا در مرز ایران و افغانستان رخ داده است، باعث نگرانی است.

وزیر امور خارجه با اشاره به همسایگی ایران و افغانستان و وجود مرزهای طولانی بین دو کشور در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این ارتباط گفت: راهی جز تعامل بین دو کشور وجود ندارد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • ناشناس
    2

    دروغه حرفهای اینا هیچ باوری نیست در هیچ زمان

    نظرات شما -
    • علی
      2

      این ها خوارج نهروان هستند که به دست یعقوب لیث صفاری به کوه های پاکستان فراری شدند. اصلاً افغان نیستند. به صورت و چشم هایشان دقت کنید. این ها اصلا نماینده مردم افغانستان نیستند. به این ها سفارت دادن گناه است.

  • غریبه
    1

    شما که کلی نماینده تندر تر از خودتان در ایران دارید !! چرا کارها را به اونها واگذار نمی کنید که تلافی همه مشکلات تون را از مردم ایران بگیرند؟؟

  • ناشناس
    2

    قشنگ مشخص است که راحت پشت پرده به تروریستهای طالبان باج خواهید داد و دیر یا زود گندش در خواهد آمد!

  • ناشناس
    2

    عجب مزدوران طالب را بیرون برانید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مسؤلینی که هم خانواده طالبان ها هستند چی؟

  • ناشناس
    2

    چند تا هموطن مارا کشتند بعد اعلام میکنند شرایط عادیست و با گفتگو حل میکنیم مسائل را معنی اقتدار را هم خوب شد فهمیدیم با وجود جمهوری اسلامی . امریکا فقط بخاطر فوت یک پیمانکار امریکا در یک حمله نامشخص با موشک که انهم مشخص نبود از طرف ایران باشد در جواب سردار سلیمانی را به شهادت رساند و برای مسئولین ما هیچ اهمیتی جان سرباز ندارد . برای گرفتن حق اب که التماس میکنید و در جواب حمله و کشتن سرباز ما گفتگو میکنید و پرونده رو میبندین . همین است که دنیا ما را حساب نمیکند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هموطنت غلط کرد که رفت جلوی گلوله طالبان تا کشته بشه‌. وسط درگیری حلوا خیرات نمیکنند ابله

  • اردبیل
    2

    رابطه تان را با تهران نگه دارید ، ولی مرزبانان را وقتی اسیر گرفتید تیر خلاص نزنید آن بی گناهان هیچ یار و یاوری ندارند و کسی نیست که انتقام آنان را از شما بگیرد و نخواهد گرفت.

  • خ
    2

    ما میخوایم خراب بشه.برید همتون بیرون.خودتون نشون دادین.

  • ناشناس
    2

    نمیدانم پشت پرده ارتباط دولت و قسمتی از حکومت و سینه چاکی تعدادی تریبون دار و منبر دار در ایران برای شما طالبان چیست ،که با وجود بی مهری و تهدیدات و ارعاب و کشتار نیروهای مرزبانی ما باز هم شما تطهیر میشوید و در پشت تریبون هایشان و منبر هایشان و روزنامه هایشان کشتار و گستاخی شما را محکوم نمی کنند و این خودش چراغ سبزیست برای گستاخی و خرابکاری‌های دیگر شما

  • 🐜
    2

    قبل از هرگونه فعالیت تمام اتباع افغان وپاکستانی بایداز سرزمین ایران کوچ کنند ب افغان بعداً حق آبه سرزمینی مادری مان بدون هیچ توضیحی وارد شرق کشور قدرتمند ایران شود ورییس طالبان باصدایی بلندبگوید غلط کردند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      پاکستانی با بیست بچه اخرین ایستگاه شهر کنار امامزاده گرسنه می ماند

    • 3

      انسان بودی می دانستی اخرین ایستگاه شهر ما کنار امامزاده بیست بچه پاکستانی گرسنه می، ماندند و خیلی ادم های مهربان بودند و بیشتر از همشهری خوب بودند و اندک کمک که کرذم چند برابر خدا عنایت کرد
      بچه می گفته ماما چرا ان خانم نمیاد

  • ناشناس
    1

    پشمالوهای شیره ای

  • ناشناس
    1

    لعنت الله علی الطالبان و علی اولاد الطالبان و علی اصحاب و تابعین طالبان

  • ناشناس
    1

    افغانستانیها همشون بد نیستند این مسئولین با سیاست کثیفشون مردم رو به جون هم میندازه لعنت بهتون فقط جوانها رو میکشید

  • ناشناس
    1

    جناب رادان اگر اون روز که سرباز ایرانی رو با تی پا اینور اونور جوابی دندان شکن میدادید جرات این غلط هارو نداشتن،یکی دیگه میگه دعوای خانوادگیه

  • مردم
    2

    کارخداست که خودشون اذعان کنند که با طالبان هم خانواده هستند. ملت یک عمریست میگفت طالبانی حکومت نکنید.

  • داود
    1

    ترسوی بی ناموس تو از ترس امریکاییها زن و بچت رو گذاشتی رفتی کوه جهاد میکردی . الان کوچه رو خلوت دیدی لات شدی بی غیرت بیا ایران مادرتوبه عذات مینشونه

  • ناشناس
    1

    جوانان را کشتید برای چند روز آروم هستید

  • امیرعلی
    0

    به نظرم بجای اینکه سیمان رابه افغانستان صادر میکنیم که سد بسازند وجلوی رود هیرمند بگیرند باهاشون سنگر برای سربازامون بسازیم تا جانپناه داشته باشن .طالبان و داعش قابل اعتماد نیستن مگس میشینه زیر دمشون شروع به جفتک زدن میکنن .هردفعه به یک بهانه ..

  • ناشناس
    2

    تندروهای بی ریشه !
    عوضی های عصر حجری!

    نظرات شما -
    • 2

      اینها دلبرند .اینها فاطمیون و زن ایرانی ول کنن . اینها سربازان گم نامند برادران افغانی .

    • منافق کش
      2

      لعنت بر منافق که شیعه فاطمیون رو با طالبان وهابی یکی میکنه. شیعه هرجا باشه غیرت داره ومثل منافق بی غیرت نیست.

  • ناشناس
    1

    من که با تو قهرم . ولی اگر مردی هر روز یک 5 کیلویی ........بفرست تا کاریش بکنم . دمت گرم .هرچند داخل سوریه داریم خودکفا میشویم ولی به خوبی مال شما نیست . عزیز فعلا قهر

  • ناشناس
    2

    ایران به یک نادر شاه احتیاج دارد جواب سیلی سیلی هست نباید کوتاه بیومدن درهمون لحضه اول باید با قدرت پاسخ میدادند که دیگر کسی جرات نکند بطرف خاک ایران تیراندازی بکند اما امان از فرماندهان ترسو

    نظرات شما -
    • منافق کش
      2

      زیر لحاف نظر دادن راحته.
      آمریکا انگلیس 20سال تو باتلاق افغانستان بودند آخرش دست از پا درازتر برگشتند، مگه ما مغز خوردیم بریم سراغ دست نشانده آمریکا.
      مردم افغانستان باید خودشون قیام کنند که نمی کنند.

  • ناشناس
    2

    این گرگ های وحشی فقط دستشان زیر سنگه و دارن آماده مشوند کوهی از آتش کینه و دشمنی تعجب بر انگیز از ایران و ایرانی و ملت فارسی زبان دارند* چه اشتباه بزرگی داریم میکنیم و چه فرصت ها و روزهای خوبی هنوز داریم که طالان هنوز ظعیف هستند و کله پاشون نمیکنیم و برای ۲ ملت داریم قاتل جان پرورش میدیم*مسعولینی که در تعامل با طالبان هستند در درگیری های بعدی و آینده طالبان خودشان بروند جوابگوی طالبان باشند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها