واکنش اردوغان به عقب‌ نشینی پوتین

اردوغان تصمیم روسیه برای عقب نشینی نیروهایش از منطقه خرسون در جنوب اوکراین را "مثبت و مهم" ارزیابی کرد.

واکنش اردوغان به عقب‌ نشینی پوتین

 رجب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیش از عزیمت به اجلاس سران کشورهای ترک در ازبکستان به خبرنگاران در پایتخت آنکارا گفت: «تصمیم روسیه در مورد خرسون مثبت است، یک تصمیم مهم».

اظهارات اردوغان با قول به ادامه گفتگو با همتای روس خود ولادیمیر پوتین، پس از آن بیان شد که مسکو روز چهارشنبه به نیروهای خود دستور خروج از خرسون به کرانه شرقی رودخانه دنیپر را داد.

اردوغان تصریح کرد: من نمی دانم که آیا روسیه در گروه 20 مشارکت خواهد داشت یا خیر. ما این فرصت را خواهیم داشت که در آنجا (با پوتین) رو در رو ملاقات کنیم. در غیر این صورت، ما به حفظ دیپلماسی تلفنی با روسیه ادامه خواهیم داد.

او درباره تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط ترکیه با ارمنستان گفت که مهاجران این کشور در فرانسه و آمریکا مانع این روند هستند.

فرارنگی‌ها هم در فرانسه و هم در ایالات متحده دائماً علیه آن کار می کنند. اگر دولت ارمنستان به این مهم دست یابد، البته گام‌هایی که با آذربایجان بر سر کریدورهای لاچین و زنگزور برمی‌دارند، تأثیر مثبتی بر اقدامات ما خواهد داشت. ما تلاش می کنیم دوست پیدا کنیم، نه دشمن.

کریدور لاچین جاده‌ای است که ارمنستان و منطقه قره‌باغ را بر اساس توافقنامه‌ای به هم متصل می‌کند مسیر زنگزور یک ارتباط برنامه ریزی شده از طریق خاک ارمنستان برای اتصال آذربایجان و منطقه نخجوان است. اردوغان گفت که معتقد است نشست سران سازمان کشورهای ترک که روز جمعه در سمرقند آغاز می شود، همکاری بین کشورهای عضو را به سطح جدیدی ارتقا خواهد داد.

وی گفت: در اجلاس سمرقند، ما در مورد آینده سازمان خود و تعمیق همکاری های موجود خود رایزنی خواهیم کرد و تصمیمات مهمی خواهیم گرفت.

اردوغان افزود: روابط دوجانبه و مسائل جهانی در تماس های خود با سران کشورها و دولت ها در نشست شورای ترک در دستور کار قرار خواهد گرفت.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها