نبرد خیر و شر در آمازون/ ترامپ دوم آماده برای نبرد با منجی برزیل/ لولا داسیلوا می تواند بار دیگر رئیس جمهور شود؟

برزیل در یک برزخ تاریخی قرار دارد. تا چند روز دیگر مردم باید تصمیم بگیرند که برای نجات امازون، احیای اقتصاد، کاهش مالیات ها و شکوفایی برزیل به لولا داسیلوا رای دهند یا با بولسونارو برزیل را وارد یک چالش جدید و پرفراز و نشیب کنند.

نبرد خیر و شر در آمازون/ ترامپ دوم آماده برای نبرد با منجی برزیل/ لولا داسیلوا می تواند بار دیگر رئیس جمهور شود؟

به گزارش خبر فوری، پیش از برگزاری حساس ترین رقابت انتخابات ریاست جمهوری برزیل همه از تقابل قطعی خیر و شر صحبت می کردند. رقابت ژائیر بولسونارو که یکی از منفورترین روسای جمهور دنیا به حساب آمده و بسیاری او را "ترامپ برزیل" می نامند با لولا داسیلوا، رئیس جمهور سابق برزیل که باراک اوباما روزی او را محبوب ترین سیاستمدار جهان نامید از هر نظر تقابل روشنایی و تاریکی بود. اما این تقابل چگونه شکل گرفت و به کجا کشیده شد؟

لولا داسیلوا، پدر برزیل چگونه جای خود را به یک تندرو داد؟

لولا داسیلوا رئیس جمهور چپ گرای برزیل در دهه اول هزاره جدید، پدر برزیل مدرن نامیده می شود. او که یک کارگر بود و سواد چندانی هم نداشت از طریق فعالیت های صنفی و سندیکایی وارد سیاست شد و توانست رئیس جمهور کشوری شود که میلیون ها زاغه نشین داشت. لولا داسیلوا در طول مدت ریاست جمهوری اش توانست برزیل را به یک کشور مدرن، قدرتمند و پردرآمد تبدیل کند. سیاست های اقتصادی او باعث افزایش صادرات، جذب سرمایه های خارجی، اعمال دقیق سیاست های بوروکراتیک و تنظیم مالیات ها گردید. به همین دلیل زمانی که در پایان دوره ریاست جمهوری اش آماده ترک قدرت شد، بیش از ۸۰ درصد محبوبیت داشت.

با این حال، رویای داسیلوا به سرعت پایان یافت. با کناره گرفتن او از قدرت، حزب چپ گرای برزیل، دیلما روسف (معاون داسیلوا) را جایگزین او کرد. در زمان ریاست جمهوری دیلما روسف، فساد اقتصادی در کشور برزیل زیاد شد و این فساد چنان گسترده شد که سرانجام روسف در سال ۲۰۱۶ از قدرت عزل شد.

این اتفاق آسیب زیادی به اعتبار لولا داسیلوا زد. بیشتر اعضای حزب او متهم به ارتشاء و فساد شدند و در نهایت خود او هم به این اتهام گرفتار و محکوم به حبس شد.

بعد از محکومیت لولا داسیلوا، محبوبیت او به شدت پایین آمد. در همین زمان، جناح راست گرا و تندرو برزیل از فرصت استفاده کرده و علیه حزب لولا داسیلوا فعالیت کردند. نتیجه تبلیغات و فعالیت آنها، ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو بود.

بولسونارو یک راست افراطی تمام عیار است. او مانند دونالد ترامپ با وعده های اقتصادی و  شعارهای پوپولیستی و جذب طبقه متوسط شهری و نسبتا ثروتمند برزیل به روی کار آمد. بولسونارو در ابتدا در برخی شاخص های اقتصادی خوب کار کرد اما عملکرد فاجعه بار او در زمینه کنترل کرونا به سرعت باعث کاهش محبوبیتش شد. همچنین، تخریب شدید جنگل های آمازون که مهم ترین پدیده طبیعی برزیل هستند و نیز افول اقتصادی حاصل از رکود دوران پساکرونا منجر به تنفر گروهی از برزیلی ها از رئیس جمهور شان شد. 

انتخاباتی که باعث شوک شد

از آنجا که مردم گمان دارند همیشه خیر بر شر پیروز است، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ برزیل معتقد بودند که لولا داسیلوا بر بولسونارو پیروز می شود اما چنین امری رخ نداد. داسیلوا حدود ۴۸ درصد رای آورد و بولسونارو حدود ۴۳ درصد و در کمال تعجب، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

ظاهر لولا داسیلوا از کسب نتیجه مطمئن است. او بعد از برگزاری انتخابات در مصاحبه ای گفت؛ بازی به وقت اضافه کشیده شده اما در نهایت ما پیروزیم‌.

با این حال، پیرمرد برزیلی نباید زیاد خاطر جمع باشد. رقیب او یک پوپولیست تمام عیار است. بولسونارو رگ خواب طبقه متوسط را در دست دارد و با شعارهای ترامپ گونه اش آنها را به‌ پای صندوق های رای می آورد. همچنین لولا داسیلوا دیگر به عنوان ناجی برزیل شناخته نمی شود. نسل جدید دوران او را درک‌ نکرده و افراد مسن تر هم خاطره بدی از فساد اقتصادی حزب او دارند.

به هر حال، اکنون برزیل در یک برزخ تاریخی قرار دارد. تا چند روز دیگر آنها باید تصمیم بگیرند که برای نجات امازون، احیای اقتصاد، کاهش مالیات ها و شکوفایی برزیل به لولا داسیلوا رای دهند یا با بولسونارو برزیل را وارد یک چالش جدید و پرفراز و نشیب کنند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها