رئیس‌جمهور برزیل: در صورت شکست در انتخابات، از سیاست کناره‌گیری می‌کنم

رئیس‌جمهوری برزیل، برای اولین بار از کناره‌گیری خود از سیاست در صورت شکست در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو (دوم اکتبر/ ۱۰ مهر) خبر داد؛ احتمالی که تا به امروز هرگز به زبان نیاورده بود.

رئیس‌جمهور برزیل: در صورت شکست در انتخابات، از سیاست کناره‌گیری می‌کنم

به گزارش نشریه میلِنیو آرژانتین، ژائیر بولسونارو که از محبوبیت بالاتری نسبت به «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری پیشین برزیل و رقیب سرسخت او در میان مسیحیان انجیلی برخوردار است، در مصاحبه‌ای خطاب به جوانان انجیلی گفت: اگر خواست خدا باشد، (در منصب ریاست جمهوری) ادامه می‌دهم. اگر نه، ریاست جمهوری را تحویل می‌دهم و بازنشسته می‌شوم. زیرا در سن من، اگر این قدم در سیاست در ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) سال جاری به پایان برسد، اینجا روی زمین کار دیگری ندارم.

بولسونارو تا به حال هرگز به این صراحت در مورد امکان پذیرش مسالمت‌آمیز شکست انتخاباتی صحبت نکرده بود. وی پیشتر تا جایی بر قطعیت پیروزی خود تاکید کرد که گفت «تنها خدا» او را از صندلی ریاست‌جمهوری برکنار خواهد کرد.

این رئیس‌جمهوری از جبهه راست افراطی، در طول مصاحبه چندین بار از لزوم تضمین «انتخابات پاک» صحبت کرد. وی که در سال ۲۰۱۹ میلادی به قدرت رسیده همچنین نسبت به نظام رای‌گیری الکترونیکی این کشور ابراز نگرانی کرده است. او بدون هیچ مدرکی تاکید دارد که این سیستم در برابر تقلب آسیب‌پذیر است؛ ادعایی که توسط کارشناسان قضایی رد شده و آن‌ها می‌گویند رئیس‌جمهوری به دنبال ایجاد شک و تردید قبل از رای‌گیری سال ۲۰۲۲ است تا نتایج را به چالش بکشد.

رئیس‌جمهوری برزیل همچنین بابت برخی اظهارات گذشته عذرخواهی و ابراز پشیمانی کرد؛ مانند زمانی که در پاسخ به پرسشی درباره مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ گفت: می‌خواهی من چه کار کنم؟ من گورکن نیستم.

بولسونارو که یک ملی‌گرای طرفدار مالکیت سلاح است، با نارضایتی فزاینده عمومی در مورد مدیریتش در همه‌گیری ویروس کرونا و تلاش برای تشویق استخراج معادن در آمازون مواجه شده و این در حالی است که تورم بالا و افزایش قیمت سوخت نیز به محبوبیت او لطمه زده است.

انتخابات برزیل، دوم اکتبر (۱۰ مهر) برگزار خواهد شد و رئیس‌جمهوری منتخب از یکم ژانویه کار خود را آغاز خواهد کرد.  

بر اساس داده‌های آخرین نظرسنجی پیش از انتخابات دوم اکتبر (۱۰ مهر) انجام شده توسط موسسه «ایپک» (IPEC)، لولا داسیلوا نامزد حزب کارگران با افزایش دو امتیازی اختلاف خود نسبت به «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری فعلی برزیل، از تصاحب ۴۴ درصدی آرا (در نظرسنجی هفته گذشته/ پنجم سپتامبر) به ۴۶ درصد رسید. میزان کسب آرای موافق توسط بولسونارو اما در ۳۱ درصد ثابت باقی ماند، بنابراین اختلاف این دو رقیب اکنون ۱۵ امتیاز است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها