قسم حضرت عباس و دم خروس آمریکا

آمریکا هم قطعنامه علیه ایران صادر می کند و هم اجازه فروش نفت ایران را می دهد! / در سر بایدن چه می گذرد؟

بلومبرگ مدعی شده که ممکن است آمریکا بدون انعقاد یک توافق یا احیاء برجام به ایران اجازه دهد نفت خود را بیش از پیش بفروشد. این در حالی است که احتمالا قطعنامه ای علیه ایران به تحریک آمریکا صادر شود.

آمریکا هم قطعنامه علیه ایران صادر می کند و هم اجازه فروش نفت ایران را می دهد! / در سر بایدن چه می گذرد؟

به گزارش خبر فوری، در حالیکه بسیاری منتظر رای شورای حکام در مورد پرونده هسته ای ایران هستند بلومبرگ مدعی شده که ممکن است آمریکا بدون انعقاد یک توافق یا احیاء برجام به ایران اجازه دهد نفت خود را بیش از پیش بفروشد.

چرا بایدن قصد دارد اجازه فروش نفت ایران را بدهد؟

بلومبرگ مدعی است دولت جو بایدن و شخص او احتمالا این تصمیم را به علت تعادل بازار نفت و تاثیر مثبتش روی انتخابات میان دوره ای می گیرند. این خبرگزاری مدعی است بایدن متوجه شده که افزایش فروشندگان نفت و تزریق پول به این بازار به مراتب بهتر از تحریم یکی از اصلی ترین اعضاء آن یعنی ایران و توقیف نفتکش های آن است.

بلومبرگ این نظر را بر اساس اظهارات  مایک مولر، رئیس آسیا در گروه ویتول (Vitol) ارائه کرده است. مولر یکشنبه در پادکستی که توسط آژانس اطلاعات خلیج فارس مستقر در دبی تهیه شد، گفته که نوسانات بازار نفت و بنزین برای بایدن بسیار مهم است و در آستانه انتخابات میان دوره ای مجلس تصمیم گرفته سر و سامانی به این بازار دهد. آمریکا ماه گذشته نفت یک کشتی با پرچم ایران را در نزدیکی یونان مصادره کرد و چند روز بعد تهران دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف نمود. به گفته مولر، بعید است که این اتفاقات نشانه آغاز توقیف نفتکش های بیشتر توسط ایالات متحده باشد چرا که این رخداد باعث به هم ریختن بازار نفت و بنزین می شود.

به گفته مولر ایران صادرات نفت را در سال جاری افزایش داده است که بیشتر آنها به چین ختم شده است. به گفته تحلیلگران انرژی، توافق هسته ای جدید منجر به ورود 500 هزار تا یک میلیون بشکه نفت در روز به بازارهای بین المللی می شود که این میزان برای تعادل قیمت ها و بازار کافی است. جمهوری اسلامی ایران همچنین حدود 100 میلیون بشکه نفت در انبار دارد که می تواند به سرعت فروخته شود. ورود این میزان نفت به بازار می تواند به سود معاملات جهانی نفت تمام شود.

به گفته مولر، قیمت نفت خام در سال جاری بیش از 50 درصد افزایش یافته و به 120 دلار در هر بشکه رسیده است که بیشتر به دلیل پیامدهای تهاجم روسیه به اوکراین است. در حالی که بسیاری از جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها مخالف هرگونه لغو تحریم‌های ایران هستند، بایدن برای کاهش قیمت بنزین که به طور متوسط ​​به بیش از 4.80 دلار در هر گالن در ایالات متحده رسیده است، تحت فشار زیادی قرار دارد.

علت سیاسی اقدام احتمالی بایدن در قبال رفع تحریم های ایران

اظهارات مایک مولر و گزارش بلومبرگ نشان می دهد که هنوز نوعی «دوصدایی» در داخل ایالات متحده وجود دارد. بعید است تصمیم احتمالی بایدن فقط جنبه اقتصادی داشته باشد. پیش از این نیز گفته شد که بایدن علاقه دارد در برجام بماند اما مخالفت شدید لابی صهیونیستی و دموکرات ها و جمهوری خواهان سنا و کنگره مانع از ابراز علاقه جدی او می شوند (اینجا بخوانید).

همچنین، مساله «اول تو» و اینکه آمریکا قصد ندارد آغاز کننده فرایند احیاء بازگشت به برجام باشد نیز بر تعلل و عدم صراحت و جدیت بایدن در بازگشت به برجام تاثیر داشته است (اینجا بخوانید).

این دو عامل باعث شده رئیس جمهور آمریکا به صورت «غیر مستقیم» ایران را تشویق به احیاء برجام کند. پیش از این بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود تنها راه موجود برای حل مساله هسته ای ایران تداوم گفتگو ها است. در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه علیه ایران، فرایند غنی سازی راکتورهای هسته ای ایران سرعت می گیرد و این به معنی بسته شدن هر گونه باب گفتگو و دیپلماسی است. جو بایدن احتمالا سعی دارد از طریق کم کردن تحریم های نفتی تا حد امکان مانع از بسته شدن آخرین دروازه گشوده به روی برجام شود.

سیاست چماق و هویج؛ ورژن 2022

به نظر می رسد روش جو بایدن در قبال تنفس مصنوعی به بازار نفت ایران خیلی کارساز نباشد. سیاست «یک بام و دو هوای» روسای جمهور ایالات متحده هیچ وقت در مورد ایران جواب نداده است. مروری بر رفتار سیاسی دوگانه بیل کلینتون، جرج بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ نیز به خوبی این مساله را تایید می کند. آمریکا قصد دارد با سیاست «چماق و هویج» از طرفی ایران را امیدوار به برجام نگه دارد و از طرفی با صدور قطعنامه علیه ایران به ما فشار بیاورد. این دقیقا سیاستی است که در این چند دهه پی گرفته شده و هر بار نیز شکست خورده است. به نظر می رسد این بار نیز عدم شفافیت و صراحت آمریکا در قبال مساله هسته ای ایران ضربه ای سخت به اعتماد دوجانبه زده و مساله توافق هسته ای ایران را به گره ای کورتر از گذشته تبدیل نماید.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • ایرانی آباد و آزاد
    14

    صدور قطع نامه علیه ایران!!!!
    مبارک دولت و وزیر نخبه خارجه!!!! و مجلس یکدست و انقلابی باشه !!!
    کاری که دولت ترامپ چهار سال نتونست بکنه در عرض ۸ ماه این دولت منصوب نظام و حداقلی و بی سواد انجام داد!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ترامپ نیازی به قطعنامه علیه ایران نداشت
      چون مستقیم رفت سر اصل کار و برجام را پاره کرد 🤭

      نکنه پاره کردن برجام هم در این دولت اتفاق افتاد؟

  • کارشناس
    4

    آقای بایدن حتما چراغ سبزی از ما دیده و احتمال زیاد پشت پرده مسائلی مطرح شده و در اینده احتمال شنیدن خبرهای خوبی را ‌شاهد خواهیم بود

  • ممد
    14

    عمو بایدن کدخدای دنیاست و بالاخره برجام رو به فرجام میرسونه به کوری چشم کاسبان تحریم و مغز فندقیها

    نظرات شما -
    • 2

      مغزهای کوچک زنگ زده. عمو بایدن!!!! عجب عمویی داری.

    • ناشناس
      0

      جناب آدمک شما اصلا بعید میدانم مغز داشته باشی!

  • ناشناس
    5

    قعطنامه علیه ایران صادر نمیکنند
    تاکنون امریکا در خواب هم نمیدید که ایران بتونه دلارش رو به ۳۰ هزار تومان برسانه اگه میدونست اینطوری میشه زودتر شاه رو بر میداشت

    نظرات شما -
    • عارف
      5

      باریکلا به دولت قبل دیگه اینم از هنراوناهنراوناس

  • ستارخان
    3

    وقتی میری میشینی پای مذاکره باید بلد باشی تهش معامله کنی بخوای بشینین همدیگه رو. نگاه کنین و چش غره برین و من فقط اینو میخوام و فقط اینجوری خوب معلومه تهش به هیچ جا نمیرسه معامله ست بالاخره باید یکی شل کنه اون که آمریکا ابر قدرته میگه نه اینور هم که ما هستیم روسیه میگه نه که هرجور دوست داره با ما بازی کنه خوب تهش میشه قطعنامه دیگه اگر معامله کردن بلدین خوب معامله کنین اگرم بلد نیستین که معلومه نیستین الکی نرین نشینین شبیه خنگا چایی بخورین برگردین بگین نه نمیشه اونا همه چی میخوان اگر یه قدم الکی هم حتی بردارین به این روسیه حرومزاده و اسراییل و. کشورهای عربی و ترکیه و چین میفهمونیم که معامله کردن بلدیم همین یه حرکت کو چیک باعث میشه این کشورهای عوضی ماستا رو کیسه کنن میفهمن پس ایران سیستم رو عوض کرده منفعل نیست حتی وجهه ایران در نظام سیاسی جهان هم مثبت میشه

    نظرات شما -
    • امیرحسین
      10

      برادر روحانی مگر شل نکرد نتیجه این شلکردن می شود برای ما شرح دهید؟ تا کجا باید شل کرد

    • ایمان
      10

      بله دولت قبل شل کرد وسفت خورد بدم خورد

  • ناشناس
    14

    بایدن دوست داریم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      درد و بلا ی شما یگسر ظالمان

    • متین
      7

      بایدن تنها رییس جمهور آمریکاست که ملت ایران بهش علاقه دارن

    • 6

      خدا تو را با بایدن محشور کند.

    • ناشناس
      5

      آدمک تو هم با ارباب پوتین محشور بشی

    • ناشناس
      4

      با بایدن محشور شدن خیلی بهتر است تا با خائنین به ایران و ملت محشور بشویم خائنینی که نانشان از نشان دادن دندان ها به ملت مظلوم بدست میآید

    • ناشناس
      3

      واقعا با بایدن محشور شدن خیلی بهتر از زندگی با حرامخوران و شیطان صفتان است

    • ناشناس
      4

      محشور شدن با بایدن بهتر از محشور شدن با حرامزاده ها است

    • عارفه
      10

      ملت ایران بهش علاقه دارن؟سگ می باشه بایدن
      تو دوسش داری ما دشمنش میدونیم

    • کیوان
      1

      عارفه،، نمیدونم چه پدر کشتگی شما با این مرد دارید والا ادم خوبیه حتما باید مثل ترامپ عوضی بود خیلی هم با ماه راه اومده دمش گرم

    • ناشناس
      1

      من نه به ارباب پوتین و نه به پدر سگ بایدن علاقه ندارم که با ایشان محشور شوم. ناشناس های محترم من که نفرین نکردم گفتید درود بر بایدن و علاقه نشان دادید گفتم در آخرت هم با این شخص همنشین باشید و از خیراتش بهره ببرید چرا به شما برخورد نمی دانم.

    • به عارفه
      1

      نظرات رو ببین بعد بگو کی سگه

    • ممد
      0

      فعلا در نظرسنجی دوستداران و مخالفان اقای بایدن مساوی هستند رقابت بسیار نزدیک و تنگاتنگه

    • محمد
      0

      اصلا اسم حیوان روی انسان گذاشتن درست نيست من نمیدانم کی خدا به این انسان نما های بی شعور عقل می ده

  • ناشناس
    1

    برجام بهم بخوره دولت دیگه نمیتونه تورم و افزایش دلار رو جلوگیری کنه و اونهایی که از تحریم نان می‌خورند بدونند کشور رو به هرج و مرج و نابودی خواهند کشاند. دلیلی نداره ما بخاطر فلسطین خودمون رو نابود کنیم الان با نفت ۱۲۰ دلاری ۶ ماهه میشد کشور رو درست کرد ولی فقط عربستان و امارات هستند که دارند برد می‌کنند. ما میتونیم از فلسطین دفاع کنیم ولی رشد اقتصادی رو فدا نکنیم.الان دیگه فرصت اشتباه نیست.

  • 0

    نفت ما فروش بره ولی سویفت باز نباشه پول نفت رو نگیریم و چین هند فقط کالای بنجل بفروشند؟

  • فریبرز
    1

    قطعا این تفکر که بایدن قصد اجازه دادن به فروش نفت ایران رو داره اشتباست، چون در این‌صورت نفت ایران رو در یونان مصادره نمی‌کرد.

  • ناشناس
    2

    در ازای فروش جنس وارد کنیم و در ضمن هیچ وقت پول تو بانکهای خارجی ذخیره نکنیم چون هر لحظه امکان بلوک هست و این برگ برنده آمریکاست
    البته جنس میتونه کالا باشه شمش و طلای واقعی و آزمایش شده ای باشه و یا اسکناس دستی وواقعی باشه
    اون وقت یه کمی تحریم بی اثر میشه

  • ناشناس
    3

    سلام یه ضرب والمثل هست میگه یکی به نعل میزنه یکی به میخ آمریکا مثل شهرداری هست روسیه مالیات انگلیس قوه مجریه وکشورهای اروپای مانند کارکنان این ادارات اگر شخصی به شهرداری پول ندهد مغازه خود رامیتواند باز کند خیر خانه اش رابر سرش خراب می‌کنند ایران نیاز تازمانی که بتواند به آمریکا وروسیه وانگلیس چه از طریق اصلاح طلب یا اصول گرا می‌تواند حکومت کند شاه نداد سرنگون شد صدامسزنگون شد قرافی نداد سرنگون شد حالا چطوری میدن به آمریکا بزار بگم میدن به امثال آدمهای مثل خاوری یا جزایری یا هر شخص دیگری میگن اختلاص کرد رفت یه پولی هم میدن به طرف بره کانادا حال کنه به همین سادگی تا ملت ایران شیر بدن میدوشن بعد فرارمیکن میرن

  • ناشناس
    8

    آقای ایرانی آباد وآزاد، اینا فقط هیاهو و ایجاد ترسه، با این قطع نامه ها فقط اوه اضافی میخورن. این برجام به هم بخوره و ایران هم خاج بشه، اروپا و اسرائیل گور خودشون رو کندن، نمیبینی الان حدود 10،15 ساله همش با زور و تحریم و... این آخر هم برجام ..... فقط دارن لفت میدن و وقت کشی میکنن. فقط کافیه ایران خارج بشه و غنی سازی 90 درصد رو استارت بزنه، اروپا (غرب) و اسرائیل به اوه خوردن میفتن و..... درخواست مذاکره میکنن.
    واما جواب ستارخان. تیم مذاکره کننده ما خوب بلدن و خوب هم وارد عمل شدن، این یه معامله بچه بازی نیست که، گفتی یه کم شل کنن و...
    تواین جور معاملات با غرب و... اگر شل کنی، خودت رو هم به باد میدی

    نظرات شما -
    • ایرانی آباد و آزاد
      1

      توهمات و حرف های تکراری چهل و چهار ساله نظام و افول گرایان!!!!!! که کوچکترین خاصیتی برای عموم مردم نداشته است...
      نتیجه اش همین زندگی نکبت بار مردم و انزوای کامل کشور که فقط برای امثال شما و کاسبان تحریم و تندروها منفعت داشته است و منجر به فرار هزاران انسان و نخبه و تحصیل کرده شده است...

  • ناشناس
    0

    گریه نکنید
    با بایدن صحبت کردم فعلا نفت بفروشیم

  • ناشناس
    0

    فروش نفت را نقداً دریافت کنید نه اینکه مثل گذشته کار کنید اعتماد نکنید مثل روسیه کار را انجام دهید

  • ناشناس
    0

    بالاخره ارباب ایران بایدنه یا پوتین

  • ناشناس
    0

    شما فکر کردید آنها چراغ سبز نشان می‌دهند . اگر اینطور فکر میکنید سخت در اشتباه هستید . آنها مسایل را تک بعدی نمی‌بینند . آنها می‌دانند فروش اندک و ارزان نفت مشکل ایران را حل نخواهد کرد ولی در برابر تحریم نفتی روسیه آزاد گذاشت ایران مهم نیست آنهم برای کنترل اوضاع تا افزایش تولید سایر تولید کننده ها

  • ایرانی
    0

    حالا فهمیدید من از پارسال می‌نوشتم که برجام مرده وبایدن نه می‌خواهد ونه می‌تواند به برجام برگردد. همینکه نفت ایران به صورت نیم بند به بازار ارائه می‌شود وتا حدودی درتعدیل قیمت اثر گذاشته، بایدن را راضی نگه داشته. تنها دلیل بایدن برای بازگشت به برجام تا قبل از جنگ اوکراین توقف سرعت نزدیکی ایران به چین بود. حال که دنیا با چالش جنگ اوکراین مواجه شده بایدن باسیاست کمی به غرهای اسرائیل توجه کند کمی فکر نفت بالقوه ایران باشد با برجام کژدارو مریز رفتار میکند. لذا می‌بینیم شرط جدید بازگشت به برجام ازسوی تندروهای آمریکا، قطع روابط ایران با چین است. وبیان بهانه های قبلی همچون سپاه، یا کار شکنی روسیه فقط ایجاد تفرقه بوده وحساب کردن روی افراد ساده لوح از جدی گرفتن این قضایا. واقعیت اینست که خود آمریکا به جز اعراب واسرائیل ویا اروپا هیچ واهمه ای از ایران هسته ای ندارد چون قدرت‌های بسیار بزرگتری مانند چین وروسیه در قالب دشمن دارد. ولی از این موضوع صرفا به عنوان بهانه استفاده می‌کند.به هرحال ایران بدون برجام یعنی ایران بدون کنترل ازلحاظ سلاح هسته ای وترسناک برای کسانی که آمریکا به راحتی بتواند با ایران هراسی آنها را بدوشد.

    نظرات شما -
    • کتونی زرنگی
      0

      اکی الان بنظرت ما که داریم با همین فرمون میریم جلو تو جنگ سیاست آمریکا و اروپا و چین و روسیه حرفی واسه گفتن داریم یا داریم تو جنگ سیاست اینا حل میشیم با توجه به اینکه هر روز دارن فشار رو بیشتر میکنن و. اینکه آیا ما موفقیم

  • ناشناس
    1

    اگر صد سال دیگرهم توی مملکت اتفاق و مشکلی بوجود بیاید مقصر دولت روحانی است.

  • ناشناس
    1

    نفت ما مجانی تخلیه میکنه !! تنها اجازه میده بارگیری بشه و بعد مصادره و مفت خوری میکنه

  • به عارف
    0

    بازم پیدات شد عارف خان بسیجی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها