مروری بر پشت پرده ترس بایدن از سنا/ بانفوذترین مخالف برجام را بشناسید/ دلایل مخالفت سناتور دموکرات با توافق هسته ای چیست؟

سناتور پرنفوذ دموکرات ها بر خلاف بایدن و گروه موافق برجام، معتقد است عدم توافق بهتر از توافق بد است و اگر قرار باشد توافق با ایران همه خواسته های آمریکا را تامین نکند بهتر است اصلا توافقی صورت نگیرد.

مروری بر پشت پرده ترس بایدن از سنا/ بانفوذترین مخالف برجام را بشناسید/ دلایل مخالفت سناتور دموکرات با توافق هسته ای چیست؟

به گزارش خبر فوری، روند مذاکرات وین در حالی پیچیده شده و به عبارتی به هم خورده است که بسیاری معتقدند ترس جو بایدن از دموکرات های مخالف برجام باعث شده تا حد زیادی از مذاکرات عقب نشینی کند. در راس این مخالفان به اصطلاح خودی که نفوذ زیادی هم بر بایدن و دولتش دارند، سناتور «باب منندز» قرار دارد.

باب منندز سناتور دموکرات اما مخالف برجامی است که تاثیر زیادی هم بر سناتورهای جمهوری خواه و هم بر دموکرات ها دارد. او رییس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده هم است و تصویب هرگونه توافق دولت بایدن با یک دولت دیگر بدون شک مستلزم جلب حمایت و توجه او است.

باب منندز در گفتگوی اخیرش با «فاکس نیوز» مواضع خود را در قبال برجام اعلام کرده است. بررسی دیدگاه های او به خوبی نشان می دهد طرف آمریکایی چه خواسته هایی دارد و دقیقا چرا  مخالف برجام است و قصد دارد چه امتیازاتی از ایران بگیرد.

بد نیست در این قسمت به مهم ترین نکات بیان شده توسط سناتور منندز اشاره ای داشته باشیم تا از مواضع او و مخالفان برجام در ایالات متحده آگاهی یابیم:

الف. دولت آمریکا باید از ایران مطمئن شود

باب منندز در همان ابتدا تاکید دارد که مهم ترین خواسته اش از دولت بایدن این است که مطمئن شود که ایران نمی تواند به تسلیحات هسته ای دست یابد. این چیزی است که برای سناتور مخالف برجام مهم است و معتقد است «عبارات» الزام آورتری باید در برجام گنجانده شود تا این خواسته تحقق یابد.

ب. برجام باید الزام آورتر باشد

باب منندز به طور کلی توافق برجام (JCPOA) را که در زمان باراک اوباما منعقد شد، ناقص می داند و مدعی است این توافق نتوانسته به طور کامل از دست یابی ایران به تسلیحات هسته ای ممانعت کند. او مدعی است به طور کلی توافق جدید با ایران باید سه هدف را نشان بگیرد: اول اینکه قابلیت موشکی این کشور را محدود کند، دوم اینکه مانع از افزایش درصد غنی سازی ایران شود و سوم اینکه مانع از دست یابی ایران به قابلیت های انفجاری (detonation capabilities) شود.

ج. برجام باید برای موشک های بالستیک هم محدودیت ایجاد کند

منندز همانطور که در بالا اشاره شد، تاکید کرد که برجام جدید باید درخواست خود را به حوزه موشکی ایران هم تعمیم دهد. سناتور دموکرات در این رابطه به فاکس نیوز گفت: «بازگشت به توافق قدیمی که باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا آن را منعقد کرده بود، با توجه به اینکه موشک های بالستیک ایران را مورد بررسی قرار نمی داد و نقص هایی جدی داشت، کارساز نخواهد بود.»

د. زمان از دست رفته است

رییس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده در این رابطه به فاکس نیوز گفت: «از سوی دولت {بایدن} به ما گفته شد که اگر مذاکرات تا پایان فوریه به نتیجه نرسد، در واقع، زمان از دست رفته و آنچه به دست می آوریم برای ما از اهمیت بسیار کمی برخوردار خواهد بود. خب، اکنون پایان آوریل است.»

منندز مدعی است اگر زمان عامل مهمی در توافق است و تا فوریه نیز توافقی صورت نگرفته پس تا پایان آوریل نیز بعید است توافقی به دست بیاید و به همین دلیل، آمریکا باید هر چه سریعتر میز مذاکرات را ترک کند.

ه. عدم توافق بهتر از یک توافق بد است

باب منندز در این رابطه به فاکس نیوز گفت: «من می ‌خواهم دولت بفهمد که «هیچ» توافقی بهتر از یک توافق بد است». در واقع منندز بر خلاف بایدن و گروه موافق برجام که معتقدند برجام تنها راه حل ممکن برای توافق با ایران است و حتی اگر هم مشکل داشته باشد بهتر از «هیچ» است، معتقد است عدم توافق بهتر از توافق بد است و اگر قرار باشد توافق با ایران همه خواسته های آمریکا را تامین نکند بهتر است اصلا توافقی صورت نگیرد.

ی. نام سپاه نباید از لیست سیاه بیرون بیاید

یکی از مواردی که بنا به گزارش ها مورد بحث جدی بین ایران و آمریکا قرار گرفته است، حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از لیست سازمان های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا است. منندز در گفتگو با فاکس نیوز گفت که "بسیار بسیار مهم" (critically important) است که این اتفاق {خروج نام سپاه از فهرست گروه های تروریستی خارجی آمریکا} نیفتد. منندز اذعان داشت که این نکته می تواند به خوبی «دلیل» عدم دستیابی به توافق جدید را شرح دهد و در حقیقت، نقطه ای باشد که توافق احتمالی در آن به بن بست برسد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • داریوش اقبالی
    1

    بر مخالفان برجام لعنت چه اینوری چه اونوری مردیم از شرمندگی پیش زن و بچه‌ها پایمال کردین خدااااا نفرین

  • محمد گلکار خوزانی
    0

    باسلام
    اصلاح طلب و اصولگرایان یاد بگیرید. سیاست جناح دمکرات و جمهوری خواه در آمریکا در هر شرایطی باهم هستند برای منافع خودشان و حاضر نیستند یک قدم عقب نشینی کنند و در هر صورت پشت دولت خودشان هستند و حاضر به تخریب همدیگر برای منافع جناحی نیستند.

  • محمد
    6

    مشکل صد در صد از ماست ،، حسن نیت طرف مقابل مشخص است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      دقیقا همینطوره غرب خواهان به نتیجه رسیدن است ولی کاسبان تحریم و حرامخوران نمی گذارند ننگ بر انها

    • به محمد هرهری مذهب
      17

      مزدور اجنبی ببند مشنگ

    • متین
      0

      مشنگ و مزدور شرق خودتی بی احترامی نکن داره نظرشو میگه روانی بیشعور

    • ممد
      1

      هرهري معلومه سرت تو اخور دزدان وطن فروشه که اينطور داري ميسوزي

    • کیوان
      0

      جالبه بعضیها خودشون مزدورن دیگران رو نسبت میدن کافر همه را به کیش خود پندارد

    • به محمد هرهری مذهب و دوستان فیکش
      1

      ای زارررررررت زورت زرت به شما

    • ب محمد .....؟
      1

      میدونی چرا توهین کردم واسه اینکه به سید محمد خاتمی عزیز توهین کردی این به اون در سریال سعید قاسمی یادته

    • متین
      0

      آخر مردک کجا به آقای خاتمی توهین شده است

  • سالاری
    1

    سلام مخالین برجام در ایران بیشتر از امریکاست درایران سامانه رئیسی و نظام دوستدار برجام هستند وی هستند امثال کیهان مخالف سر سخت پیشرفت ایران و اما در امریکا مخالف برجام در کابینه بایدن نداریم ولی خارج از کابینه مخالف خارج کردن سپاه از لیست سیاه تروریست زیاد هست مجلس سنا تا شش ما دیگر انتخابات دارد خروج سپاه از تروریست به معنی از دست رفتن کرسی های دموکرات ها و پیروزی حذب جمهوری خواه ترامپ و احتمال بازگشت گروه ترامپ در 4 سال بعد لذا هرگز امریکا تا شش ماه دیگر سپاه را از لیست تروریست و تحریم خارج نمی کند متن توافق چند صد صفحه برجام اماده است ایران امضاء نمی کند و خواسته های خارج از توافق برجامی دارد پس منتظر توافق نباشیم حداقل برای شش الی یک سال دیگر یعنی از دست دادن زمان طلایی قیمت نفت تا امثال شریعتمداری هست ملت در رنج هستند و رئیسی خواب امیر کبیری و ناجی ایران را در خواب ببیند و دیدیم بی برجام قیمت ها در این هشت ماه رئیسی به قلعه اورست رسیده بی برجام دولت رئیسی ضعیف ترین دولت خواهد بود با داشتن امتیاز شل گرفتن دور زدن تحریم توسط بایدن وضعیت تورمی جشی رشد می کند حتی امریکا جلوی صادرات قاچاقی نفت ایران 5 ماه است نمی گیرد ولی در کنترل پوشک توان نداریم چون 85میلیون ایرانی با حرف ای رئیسی خام نمی شوند

    نظرات شما -
    • به جناب سالاری
      2

      در ایران هر چقدر هم مخالف برجام باشن اما این امریکاست که باید موافقت کنه و تحریم ها رو برداره و وارد برجام بشه! اگر امریکا تحریم ها رو برداره چه کسی میتونه جلوی احیای برجام رو بگیره؟ یعنی شریعتمداری نمیزاره امریکا تحریم ها رو برداره؟ موشکی یا منطقه ای هم اصلا ربطی به برجام ندارن که بخوایید عدم موافقت امریکا با برداشتن تحریم ها گردون اون ها بندازید! برجام راجع به فعالیت های هسته ایه!کدوم یکی از خواسته ها خارج از برجامه؟ رفع تمام تحریم ها چیزی بود که از اول زمان توافق برجام توسط جناب ظریف و عراقچی و روحانی اعلام شده بود! ایران هم گفت خواسته اش برگشتن به همین برجامه نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر! رفع تمام تحریم ها خارج از برجامه؟ مهم ترین تحریم ها و اصلی ترین تحریم های ایران دست همون مجلس امریکاست! وقتی مجلس امریکا حاضر به رفع تحریم نیست شما چجوری میخوایید برجام رو احیا کنید؟

  • ناشناس
    0

    حالا متوجه شدیم حق با‌‌ اقای بایدن است

  • حضوری
    5

    این سناتور بی شرف و بی وجدان و همفکران او در مجلس سنای آمریکا به شدت از طرف کارتل ها و غولهای اسلحه سازی آمریکا حمایت مالی میشوند(با رشوه ها و حق الزحمه های چند صد میلیون دلاری) تا همچنان و برای همیشه تنور"سندروم ایران ترسی" را در دل و روح و جان سردمداران بزدل ممالک عربی داغ نگهدارند تا این حکام بزدل با هزینه های چند هزار میلیارد دلاری از جیب ملتهای عمدتا فقیر خود کماکان به خرید انواع جنگ افزار از این کارتل های اسلحه سازی ادامه دهند.این حکام بیشرف به ویژه بن سلمان و امثالهم در سایه این خرید های هنگفت به شکم بارگی ها و زن بارگی های خود ادامه میدهند تا برسد آن زمان که خروش ملتها با پشتیبانی ایدئولوژیک قوی دمار از روزگار سیاهشان در آورد و خونهای ناپاک، پلید،متعفن و کثیفشان را راهی فاضلاب ها نماید انشاء الله.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      لطفا شعر نگید فعلا ک منافع ملی و معیشت اقتصادی ما در زیر فشار تحریمها حال تضعیف شدن هست،با شعار و توهم ک زندگی و آینده مردم تامین نمیشه!

  • علی
    0

    باسلام بخدا اگه در این دولت محترم توافقی هم صورت بگیره دیگه مفت نمی ارزه شرمنده زنو بچه نشودیم که شدیم پراید دویست ملیونی ندیدیم که دیدیم بابا خدا قسم اینا دلشون واسه این مردم نمیسوزه قول شرف میدم اینا فقط بخاطر منفعت خودشانه که یکساله برجام را کش دادن بابا بخدا دیگه ابرومونو بردن با این مذاکرات ما وقتی دولتمردان خودمون بهمون نمیکنن چطور باید از امریکا توقوع داشته باشیم

  • 0

    هرهری هر کشوری یکی مثل تو را داشته باشه زندگی کردن درش حرامه شماها وجدانتان را با حقوقهایه نجومی و اختلاس فروختین ویا شاید هم سرکارت گذاشتن نظر دادن ازاده مشنگ اگه نمیدونی بدون

  • ناشناس
    0

    ایران بجای مذاکره باآمریکاوکشورهای غربی وباج دادن به پوتین وچین بهتربودخائنین داخلی راریزش میکردکه دراین صورت با انسجام بیشتری هم پول ملی قدرت و پوشتوانه اش قوی ترمیشد هم قدرت بین المللی تقویت میشدوباکشورهای همسایه اقدام به گسترش روابط میکردکه دراین صورت قدرت چانه زنی بیشری رادرروابط جهانی پیدامیکرد.

  • 0

    اصلاح چراهاواصولچراهادرایران فقط بفکر چپاول کشور ازطریق رانت خواری های سازمانی شده برای خودشان هستنددستگاه های اطلاعاتی وامنیتی هم هیچ برنامه ای برای برخوردقاطع نیستند فقط منتظردستورند که به صلاحدیدآقایان عمل کنند نه قانون جمهوری اسلامی ایران برایشان معنی ومفهومی داردنه کیان امنیتی کشورایران فقط چیزی که برایشان مهم جلوه گراست نظرآقان است خط قرمزشان شده نظرآقایان حتی قدرت درک این راهم ندارند که خط قرمز نیروی امنیتی بایدمنافع ملی مردمش باشد.

  • مه
    0

    دمش گرم خوب اینها رو شناخته.حرفهاش کاملا منطقیه

  • ناشناس
    0

    تو که همه رو مشنگ میدانی میدونی گندم ما از کجا میاد فوق مشنگ مغز تهی

  • ناشناس
    0

    کسانی که از آمریکا حمایت می کند اشتباه می کنند از طرف حق با مردم است اگر باهم نباشیم آمریکا وانگلیس بیشتر پاس می کند

  • متین
    0

    ای زاااااااارت و زورت برای خودت بی نزاکت

  • محمد
    0

    منندزد چون امریکایی ها درد هستند منندزد حرفهای دولت خودش را بیان میکند ایران هم باید منافع خودش را مد نظر داشته باشد واز همه مهم تر اگ دولت مردان عرضه مهار گرانی وکمی هم رفاه مردم را در نظر داشته باشند نه رفاه خودشان دیگر نیاز به برجام انقدر هم مهم نیست ووقتی طرف مقابل ببیند ایران هم با اکراه به برجام نگاه میکند حساب کار دستش میاد وبرجام تا حالا صد بار اجرایی شده بود

  • محمد
    0

    به خدا امریکا وانگلیس هم نظرشون باشما موافقه وتحسین میکنند شمارا که اینطوری چندتا ایرانی به همدیگر توهین میکنیم یک کم جنبه داشته باشیم دشمن هامون هم به ما اینطور توهین نمیکنند با پنبه سرمون رامیبرن یادتون باشه ما ایرانی هستیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها