گزارش تایم درباره سرنوشت مذاکرات هسته ای در وین

نقشه اوباما بعد از برجام چه بود؟/ بایدن، چاره ای جز توافق با ایران ندارد/ مرد مو نارنجی و گره کوری که ایجاد کرد

تایم معتقد است خروج ترامپ از برجام چنان آمریکا را به دردسر انداخته که اکنون بایدن چاره ای جز دادن امتیاز به ایران ندارد.

نقشه اوباما بعد از برجام چه بود؟/ بایدن، چاره ای جز توافق با ایران ندارد/ مرد مو نارنجی و گره کوری که ایجاد کرد

به گزارش خبر فوری، با نزدیک شدن به دور نهایی مذاکرات هسته ای در وین، رسانه های غربی شروع به نوشتن تحلیل های مختلف کرده اند. تایم در گزارشی که اخیرا منتشر کرده به این موضوع پرداخته است.

این گزارش که با عنوان "شکست‌های ترامپ در ایران باعث شد بایدن چاره‌ای جز توافق نداشته باشد" منتشر شده تاکید دارد که آمریکا اکنون باید تمام تلاش خود را بکند تا برجام احیا شود.

اشتباه مرد مو نارنجی آمریکا را به دردسر انداخت

نویسنده در ابتدا تاکید دارد که اشتباهات بزرگ دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری اش باعث شد اوضاع تا این حد پیچیده شود و راه ها برای بایدن بسته شود. تایم در این رابطه می نویسد: زمانی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد، نزدیک ترین مشاوران امنیت ملی امریکا از او خواستند که توافق را پاره نکند. آنها به او گفتند که برجام کار می کند. ایران به وعده‌های خود عمل کرده بود، بخش‌های عمده ای از برنامه هسته‌ای خود را تعطیل کرده و به بازرسان اجازه ورود و نظارت بر مراکز حساس هسته ای خود را داده بود. در آن زمان، بسیاری از مشاوران ترامپ و نخبگان سیاسی آمریکایی از او خواستند که بهتر است با حفظ برجام، روی سیاست های منطقه ای ایران کار کند. آنها به ترامپ گفتند که آمریکا با توافق هسته ای امن تر خواهد بود و منافع بیشتری خواهد داشت.

نویسنده ادامه می دهد: اما ترامپ گوش نکرد. او توافق هسته ای را لغو کرد و بعد از خروج از برجام، تحریم‌ها علیه ایران را دوباره اعمال کرد. در همین حال، هیچ کشور دیگری به آمریکای ترامپ نپیوست و کشورهای عضو برجام و متحد اوباما طرف ایران را گرفتند و تمام تلاش خود را برای کمک به این کشور انجام دادند تا از تأثیر تحریم های اعمال شده ترامپ جلوگیری کنند. بدتر از همه اینکه، ایران شروع به از سرگیری بخش‌ هایی از برنامه تحقیقات هسته‌ای خود کرد. در عرض چند سال، کارشناسان تخمین زدند مدت زمانی که ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با درجه نگران کننده (برای آمریکا) نیاز دارد از یک سال به دو ماه کاهش یافته است.

نقشه اوباما که نقش بر آب شد

نویسنده تایم معتقد است نقشه اوباما این بود که از طریق حفظ برجام، ایران را مجبور به عقب نشینی از سیاست های منطقه ای خود کند اما ترامپ این نقشه را به هم زد و با خروج از برجام باعث شد اولا، متحدین آمریکا طرف ایران را بگیرند و ثانیا، ایران سیاست های هسته ای خود را ادامه داده و سیاست های منطقه ای خود را هم تشدید کند. از این رو نویسنده مقاله تایم می نویسد: "سیاست ترامپ در قبال ایران یک شکست کامل و بدون قید و شرط بود."

تایم سپس به موضع ضعیف بایدن در مذاکرات وین می پردازد؛ موضعی که از نظر تایم، معلول اقدامات اشتباه دولت ترامپ بوده است.

نویسنده تایم می نویسد: از نظر من، بایدن و تیمش به طور جدی تلاش می کنند تا انتخاب های درستی داشته باشند.  دولت آمریکا تلاش دارد ایران را به میز مذاکره بازگرداند، اما پس از یک تجربه تلخ و بعد از اینکه یک بار فرش از زیر پای ایران بیرون کشیده شد، این کشور دیگر به طور قابل ملاحظه ای تمایلی به بازگشت به برجام ندارد.

نویسنده مدعی است:  مواضع ایران نیز به طرز عجیبی سخت تر شده است. یک تیم مذاکره‌کننده جدید در ماه دسامبر به میز مذاکره بازگشته و امتیازات به مراتب بیشتری را از طرف آمریکایی طلب کرده است.

تایم معتقد است با اشتباهات ترامپ، نه تنها نقشه اوباما عملی نشده بلکه حالا درخواست های ایران هم بیشتر شده و بایدن باید بهای عهدشکنی ترامپ را بپردازد.

احیای برجام برای بایدن ضروری است

با این حال، تایم معتقد است بایدن باید به هر شکلی که شده به توافق هسته ای بازگردد. نویسنده در این رابطه می نویسد: تداوم سیاست ترامپ در قبال ایران برای یک ماه یا یک سال دیوانگی است.

نویسنده مدعی است: اگر ایران امروز به دنبال سلاح هسته‌ای باشد، احتمالاً فقط شصت روز زمان نیاز دارد تا این سوخت را تولید کند. این یک واقعیت ترسناک برای دوستان آمریکا در خاورمیانه، به ویژه اسرائیل است. ضمن اینکه،  هر روز که ایران به تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای نزدیک تر می‌ شود، رقبای منطقه‌ ای آن‌ها مانند عربستان سعودی و ترکیه نیز به بیشتر تمایل می یابند که به‌ یک قدرت هسته‌ای تبدیل شوند.

تایم نتیجه می گیرد: بنابراین اکنون زمان آن است که تیم مذاکره کننده بایدن امتیازات هوشمندانه اما ضروری را برای از انعقاد نسخه ای از توافق هسته ای اوباما به ایران بدهد.

نویسنده معتقد است احتمالا توافق سال ۲۰۱۵ احیا نشود و توافق جدیدی (با امتیازات بیشتر به ایران) منعقد شود. او می نویسد: زمان در حال سپری شدن است و باید به زودی یک توافق جدید منعقد شود. این توافق جدید ممکن است شبیه توافق اوباما (برجام) نباشد، زیرا ما در دوران ریاست جمهوری ترامپ آن را از دست دادیم. اما به هر حال، توافق با ایران ضروری است.

نویسنده ادامه می دهد: برای کسانی که مخالف لغو تحریم‌های ترامپ به‌عنوان بخشی از  توافق جدید هستند، واضح است که آمریکا حتی یک منفعت از ادامه این تحریم‌ ها دریافت نکرده است. تحریم های ترامپ به طرز شرم آوری بی نتیجه بود. ترامپ وعده داده بود تحریم ها ایران را به پای میز مذاکره می کشاند اما این اتفاق نیفتاد.

تایم در انتهای مقاله خود می نویسد: در خاورمیانه، کسانی که روزی  از توافق سال 2015 بیشترین انتقادها را داشتند، اکنون از سرگیری  آن را تشویق می کنند.... در نتیجه، بایدن و تیمش باید هر کاری که لازم است انجام دهند تا یک توافق خوب حاصل شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • شهرام.ر
    5

    دولت آمریکا با بازگشت به برجام هیچ امتیازی به ما نمیدهد . هیچ پولی از خزانه امریکا به ما نمیرسه فقط ثروت خودمون(حکومت خودمون ) رو که توقیف کرده بودن به(حکومت) ما برمی گردونن . هیچ توافقنامه نظامی، سیاسی و یا اقتصادی جدیدی !!رو با ما منعقد نمی کنند فقط به ما اجازه ارتباط دوباره با دنیا ( که البته حق هر کشوریست ) را میدهند و درازای آن ورود ایران به این تجارت عظیم ( فروش تکنولوژی هسته ای و انرژی ) را محدود میکنند .
    درکل برنده این برجام ، ابرقدرتهای جهان هستند و نه ما.برجام واسه قدرتهای جهانی یک معامله برد، برد است و برای ما بهتر از باختن است.

    نظرات شما -
    • 8

      برای همین بود که رهبری از همان ابتدا گفتند من خوش بین به این مذاکرات نیستم

    • بهنام
      6

      حالا ابوعلی‌سینا چه کنیم ؟؟ بالاخره توافق کنیم یا نه ؟؟ اگر ناراضی هستی تا توافق نکنیم .
      یعنی تمام ارکان نظام و سیاسیون و تصمیم گیرندگان مملکت [ بوق ] هستند و به اندازه تو مسائل را درک نکرده و با علم به ضرر این توافق در حال اتلاف وقت هستند .

    • ناشناس
      0

      قربون بوق اینها هر بار که می‌زنند تو سرشان با توافقات متعدد که دبه می‌شود همان راه را می روند و مدعی هم هستند خط اولیای خدا را طی می کنند، حال بماند که در مورد خاکمان با دشمنان صحبت می کنند

    • شهرام .ر
      0

      اینکه نظر دیگران رو نمیتونی درک کنی ، دلیل ابوعلی سینا بودن دیگران نیست بلکه ایراد جای دیگریست !!!. انجام دادن این توافق ( از نظر من ) باعث ( همه چیز رو )نباختن است یعنی عدم توافق باعث میشه که ملت (به جز یک قشر خاص !!) همه چیز رو ببازه و از این هم بدبخت تر بشیم .
      اگه تصمیم گیرندگان و سیاسیون و.. بوق نبودند وضعیت کشور ما خیلی بهتر بود و نیازی نبود که با اومدن دولت جدید ، مردم خواهان محاکمه و اعدام اعضا دولت قبلی باشند . این نظر شخصی منه و میتونه اشتباه باشه تو نظر خودت رو بده بنده خدا .
      میدونم که واسه بعضی ها هر گونه توضیحی بیهوده است چون :نرود میخ آهنین در سنگ .

  • در ذیل
    9

    عجب تحلیلی کجا ایران بعد از خروج ترامپ پیشرفت کرد غنی سازی 60 درضد فقط برای این بود که بگن دست ما پره مگر نه در مسائل اقتصادی و منطقه ای که سقوط کردیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اقتصادی که منشا داخلی دارد در منطقه که دست ایران برتر هست یعنی حرف آخر را ایران می‌زند که چی باشد

  • عادل از قطب شمال
    20

    من از برادران امریکایی تقاضا میکنم با ایران هیچ توافقی انجام ندهد. و هیچ دلار بلوکه شده ایران را بر نگرداند. برای اینکه این دلارها مستقیم از امریکا به سوریه و فلسطین و لبنان ویمن میرود.

    نظرات شما -
    • دلتنگ برنج
      5

      بهتره در این توافق یک بند اضافه شود که دولت ایران مکلف شماره حساب هر ایرانی را به یک بانک بیطرف دز دنیا بدهدتا سهم هر ایرانی از دلارهای بلوکه شده تا این جای کار را مستقیما بفرستند به حساب ملت ایران. این خوبه چون هم ملت از مسولینی که بهشون دیگر بی اعتماد شدندخرده نمی گیرند پ دیوار اعتماد قوی تشکیل می شود وهم مسولین میدونند که ملت ایران از همه ملتهای دنیا بهترند و همیشه در کنار دولت و نظام هستند پس هر وقت تقاضای کمک خواستند ملت در صحنه هستند.

    • 0

      کاسب تحریم خودتی !!!به دیگران اتهام نزن !!!

    • ناشناس
      5

      تو از قطب شمال غلط می کنی برای ایران تصمیم بگیری..به هر حال هر سختی و فشاری روزی اثر خودش را از دست میدهد و روسیاهیش به بانیانش میرسد

    • ناشناس
      7

      به تو مزدور ربطی ندارد کجا خرج می کنیم

    • به عادل از قطب شمال
      0

      به کوری چشمت همه چی درست میشه

  • فرشید
    2

    شوخی خوبی بود

  • ایرانی
    9

    بنده بارها عرض کردم که آمریکا مجبور است حتی بدون احیای برجام به ایران امتیاز دهد چون بیش از آنکه از اتمی شدن ایران ترس داشته باشد از اتحاد وبزرگ شدن شرق که ایران می‌تواند نقش مکمل وحتی محوری ایفا کند هراس دارد. سیاست اوباما با پنبه سر بریدن ایران بود ازطرفی به ظاهر تحریم‌ها را رفع کرده بود ولی درعمل با تهدید شرکت‌ها وبانکهای بین المللی درحد قطره چکانی ایران منتفع میشد که در همان زمان دولت روحانی از اینکه کلاه گشادی سرش رفته ولی خجالت می‌کشید واقعیت را بگوید به به چه چه برجام میزد. دراصل برجام یک سند دوطرفه برد برد روی کاغذ ولی یک برد، باخت، به نفع آمریکا در عمل بود.چیزی که اوباما پیش بینی کرده بود این بود که درنهایت باعث می‌شد ابتدا ایران به دلیل عدم کارایی برجام واداربه خروج از برجام شود نه آمریکا. که در آنصورت به راحتی آمریکا می‌توانست پرونده ایران را به شورای امنیت برده وبه راحتی برعلیه ایران رای بگیرد. ولی خدا خواست که این توطئه بزرگ با آمدن یک دیوانه طمعکار نقش برآب شود. وعکس پیش بینی اوباما رخ دهد.

  • ساناز
    16

    چی میشه به ما دختران هم اجازه بدن ۴ شوهر و ۱۰ صیغه ای با هم داشته باشیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      خدا باید اجازه بده که نداده لابد خداوند حکمتش رو بیشتر میدونه

    • ساناز
      8

      میشه به سمت حرام رفت ولی ما میخوایم که حلال باشد ۴ شوهر و ۱۰ تا صیغه با هم
      ما هم انسانیم ‌نیاز داریم

    • ناشناس
      2

      نوش جونت!!!!اگر تحمل این همه دائم و موقت را داری این گوی و این میدان !!ممکنه یک دفعه یک شب همه بهت هجوم بیارند !!! بعد از رسیدن به آرزویت همین جا گزارش شو بده !!!

    • 1

      خیلی خوب میشد اونوقت همه جوراشو امتحان می کردید .😂

    • ناشناس
      1

      کجای دنیا دیدید برای کندن یک چاه ده تا چاه کن باهم کار بکنند ..

    • شیدا
      2

      چرا نمیشه همه هم‌ هجوم بیارن ده تا را حریفیم
      ولی شما مرد ها یه دونه را یه شبه باید کلی تقویت بشید و آمپول bcomplex بزنید
      ولی ما حریفیم

    • شهرام.ر
      0

      شرط داشتن ۴ زن و ۱۰ صیغه ای (از نظر اسلام ) ایجاد عدالت کامل بین زن‌ها است و هیچکس تو دنیا نمیتونه این شاهکار رو عملی کنه یعنی این یه کلاه شرعی دیگه هست که گذاشتن سرمون . حالا اگه مرد یا زنی با بیش از یکنفر رابطه جنسی داشته باشه عواقب عملش رو باید به جون بخره و خودش میدونه و خدای خودش.

  • للبی
    1

    دلار میرهروی پنجاه هزار کدوم توافق اقتصاد از هم پاشیده

  • ناشناس
    0

    پوست خربزه تایم انگلیسی زیر پای مردم ایران برای تداوم و تشدید سیاست تنش و تقابل در منطقه در راستای منافع اروپا. مردم ایران را تحریم کردند بعد آمریکا به دردسر افتاده است! فرض گیریم مذاکرات وین با شکست مواجه شود آنگاه افزایش غنی سازی یعنی فروپاشی توافق برجام و بازگشت تحریم های بین اللملی. یا یک توافق جامع و پایان بیش از چهار دهه تنش و تقابل بیهوده و پر هزینه یا هیچ.

  • ناشناس
    1

    نقشه اوباما این بود البته نقشه آمریکا و نه فقط ایشون که اول برجام یک امضا شود بعد به برجام 2 و 3 که منطقه و توان نظامی هست برسند تا کشور تضعیف شود و دستش خالی برای حمله نظامی به ایران و تجزیه ولی دولت بعدی آمریکا عجله کرد، چیزی که اروپاییان هم گفتند اگر ایران برجام های بعدی را امضا نکند ما هم از برجام خارج می شدیم ولی آمریکا عجله کرد
    فکر کردی آن گروگانگیر برای چی می گفت بر جام های متعدد؟
    ماندم چطور حکومت اجازه فعالیت این ها را می دهد

  • ناشناس
    1

    ساناز خانم هیچی نشده دنبال حرام میگردی الان که اززمان شاه هم خیلی بیشتره صددرصد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      این ساناز خانم وشیدانانم و ناشناس خوب است جلسه حضوری بگذارندمشکل را حل کنند!!!شاید همه شان یک نفرندیه حرف بزنند !!!

  • رضا
    0

    امتیاز!
    پول خودمان را با منت بدهند میشه امتیاز!
    خدا شفا بدهد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها