موج جدید بنت علیه برجام/ آیا اسرائیل می تواند میز مذاکرات وین را بهم بریزد؟

اسرائیل به شدت به دنبال این است که مانع از احیاء برجام شود. تلاش این رژیم علیه توافق هسته ای، همزمان با افزایش خبرهای مثبت از وین، افزایش یافته است.

موج جدید بنت علیه برجام/ آیا اسرائیل می تواند میز مذاکرات وین را بهم بریزد؟

به گزارش خبر فوری، با جدی تر شدن توافق ایران و غرب و احیاء برجام بار دیگر رژیم صهیونیستی به صرافت افتاده و سخت در تلاش است که مانع از احیاء توافق هسته ای شود.

در همین راستا، نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در هفته ‌های اخیر زمزمه توافق با ایران در پرونده هسته ‌ای، وی را نگران کرده است، یکشنبه شب با "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا، تلفنی درخصوص ایران گفت وگو کرد. این دومین بحث جدی بایدن و بنت درباره مسائل هسته ای ایران بوده است. بنت شهریورماه نیز برای مانع تراشی در راه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین به واشنگتن سفر کرد و با بایدن و دیگر مقامات آمریکایی در این خصوص رایزنی کرد. در آن زمان، مقامات آمریکایی ضمن هشدار به نفتالی بنت در مورد خودسرانه عمل کردن اسرائیل، قول دادند که منافع رژیم صهیونیستی را تضمین کنند و در عین حال، به نحوی بنت را راضی کردند که با احیاء برجام و مذاکرات وین مخالفت نکند.

سیاست خودسرانه عمل کردن اسرائیل از زمان نخست وزیری بنیامین نتانیاهو آغاز شد. در انتهای دوران نخست وزیری نتانیاهو روابط دولت بایدن و اسرائیل به بدترین وضعیت خود تبدیل شد. در مقابل، نفتالی بنت در ابتدای نخست وزیری خود وعده داد که در هر اقدامی با آمریکا هماهنگ باشد. علت سفر او به واشنگتن نیز همین بوده است. با این حال او چند بار گفته که برای اسرائیل هیچ الزامی در مورد رعایت چارچوب برجام و رعایت تصمیمات این توافق وجود ندارد. هر چند مشخص است  بنت میل و قدرت لازم را برای استقلال از آمریکا ندارد و به همین دلیل دائما با بایدن به صورت تلفنی تماس گرفته و سعی دارد او را به اسرائیل دعوت کند.

ترس و لرز اسرائیل؛ بنت جرات قدم علم کردن در مقابل آمریکا را دارد؟

تماس تلفنی چند روز پیش بنت و بایدن در حالی برقرار شد که نخست وزیر اسرائیل پیشتر در نشست کابینه دولت خود اظهارات ضد ایرانی خود را برای چندمین بار تکرار کرده بود. بنت در آن جلسه تاکید کرد: از نزدیک روند مذاکرات وین را دنبال می‌کنیم. رویکرد ما در قبال این توافق نیز روشن و مشخص است. این توافق با شروط فعلی، به تلاش‌ ها برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران آسیب می‌زند.

بنت مدعی شد: هر کسی که تصور کند این توافق {برجام} به ثبات منطقه کمک می‌کند، اشتباه کرده است. این توافق بهترین کاری که می‌کند، { این است که} روند غنی‌سازی اورانیوم را موقتا به عقب بیندازد اما در نهایت، همه ما در منطقه هزینه گزاف آن را خواهیم پرداخت.

بنت در بخش دیگری از گفته‌ های خود مدعی شد: توافق حاصل شود یا نشود، اسرائیل حق آزادی عمل برابر ایران را برای خود محفوظ می‌داند.

این اظهار نظر در حالی ایراد شد که به نقل از اکسیوس، در همان جلسه ایال هولاتا (Eyal Hulata) مشاور امنیت ملی نخست وزیر اسرائیل، گفت، اسرائیل بر ضرورت حفظ روابط خوب با دولت بایدن بدون توجه به اینکه کدام سناریو در مذاکرات وین محقق می شود، تاکید دارد.

این دو اظهار نظر نسبتا متناقض در یک جلسه رسمی نشان می دهد که اسرائیل بین یک دوراهی گیر کرده است. دولت بنت از طرفی نمی خواهد راه خود را از بایدن جدا کند و از طرف دیگر اصلا دوست ندارد با احیاء برجام، جلوی هر گونه اقدامی علیه ایران بسته شود و اسرائیل نتواند با دیگر شرکا و متحدانش علیه ایران عمل کند.

علت مخالفت شدید اسرائیل با برجام چیست؟

ایال هولاتا در بخش دیگری از اظهاراتش در جلسه شنبه گفت که اسرائیل برای سناریویی آماده می ‌شود که در آن «توافق هسته ‌ای جدیدی» وجود داشته باشد و توافق هسته ای فعلی از بین برود. اسرائیل مخالف هیچ توافقی نیست، اما نگران پارامترهای یک توافق است. بر اساس اظهارات مشاور امنیت ملی نخست وزیر اسرائیل، در حال حاضر برجام پارامترهای یک توافق خوب را ندارد و به همین دلیل با وضع فعلی بهتر است احیاء نشود.

این اظهار نظر نشان می دهد که مخالفت اسرائیل با برجام دقیقا از چه منطقی ناشی می شود. آنها معتقدند باید برخی مفاد مربوط به اسرائیل و جبهه مقاومت نیز در برجام گنجانده شود و این قرارداد نباید فقط مربوط به توافق هسته ای باشد.

گویا این دغدغه و مساله برای اسرائیل همیشگی است. بر اساس گزارشی که اسکای نیوز عربی در آذر ماه منتشر کرد منابع آمریکایی بعد از سفر هیاتی اسرائیلی به واشنگتن و بحث درباره ایران تحلیل کردند که نگرانی و مساله اسرائیلی ها در واقع مربوط به دو چیز است. اول اینکه، آمریکا در مذاکرات وین به ایران امتیازاتی داده است بدون اینکه در مقابل چیزی دریافت کند و دوم اینکه، آمریکا طرح‌ های نظامی علیه سایت های نظامی ایران را نپذیرفته است. به نظر می رسد این مسائل که همگی مربوط به تغییر محتوای برجام و انعقاد یک توافق جدید می شود، هنوز ادامه دارد.

زنجیری که دوستان را به هم وصل می کند/ آمریکا نمی تواند اسرائیل را کنار بگذارد

اگرچه به نظر می رسد در رابطه اسرائیل و آمریکا فعلا آمریکا دست برتر را دارد و در مورد توافق هسته ای به اسرائیل فشار می آورد تا آن را محدود نگه دارد اما برخی شواهد گویای این است که به لحاظ استراتژیک، آمریکا به اسرائیل احتیاج دارد و حداقل در برخی زمینه ها باید مراعات این رژیم را بکند.

یکی از این مسائل، مساله مربوط به روسیه است. آنطور که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفته، اتحاد اسرائیل-آمریکا در برابر ایران و روسیه ضروری است. آمریکا به خوبی می داند که احتمالا بر سر مساله اوکراین دیر یا زود با روسیه درگیر می شود و از این رو، روی دوستی اسرائیل حساب ویژه ای باز کرده است.

از طرف دیگر، اسرائیل سخت به دنبال افزایش قدرت اقتصادی خود است. ارتباط تجاری وسیع اسرائیل با کشورهای عربی به خصوص امارات و غول اقتصادی شرق اسیا یعنی چین به خوبی این مساله را نشان می دهد.

بر اساس گزارش چند ماه پیش، هاآرتص، روابط تجاری چین و اسرائیل هر روز بیشتر می شود و این امر آمریکا را نگران کرده است.

همچنین، بر اساس گزارش وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، دولت بایدن به فشارهایش بر اسرائیل و دیگر دولت‌ها افزوده تا میان آمریکا و چین یکی را انتخاب کنند. کارشناسان می ‌گویند که دولت تل ‌آویو بین حفظ یک اقدام متوازن به منظور حفظ روابط تجاری با چین و طرفداری فعال ‌تر از ایالات متحده که نزدیک ‌ترین متحد ژئوپلیتیکی آن به شمار می ‌رود، دچار اختلاف شده است. اما اگر قرار باشد برجام احیاء شود ممکن است اسرائیل نزدیکی خود به چین را حفظ کند.

پارادوکس اسرائیل و آمریکا

مسائل فوق به خوبی نشان می دهد که آمریکا و اسرائیل دچار یک پارادوکس در ارتباط با هم هستند. آمریکا از طرفی، دوست ندارد به خاطر فشار اسرائیل دست از برجام بردارد اما از طرف دیگر، در مساله روسیه و چین به اسرائیل وابسته است. از آن سو، اسرائیل در مورد مساله برجام و توافق هسته ای با ایران احتیاج به آمریکا دارد اما اگر می خواهد آمریکا با او همکاری کند باید در زمینه سیاست مربوط به چین و روسیه بیشتر به آمریکا نزدیک شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • برجام
    2

    ایشالا، چون برجام برای مردم ایران سودی ندارد تا زمانی آخوند ،پاسدار ، حشدالشعبی،حزب شیطان لبنان، سوریه ویمن هست چیزی عاید مردم مظلوم ایران نمی شود

    نظرات شما -
    • ایرانی
      1

      آنچه که دردنیا درحال اتفاق افتادن است چند قطبی شدن دنیا وگرایش دولت‌های باهوش به گره زدن خود به تمام قدرت‌های اول ودوم ودردولتهای وابسته وضعیف تکیه به یک کشور است. ازطرفی آمریکا هم می‌داند با افزایش گزینه های پیوندی کشورها به جز آمریکا هرچه با کشورهای مطرح حتی درقالب دشمن مراوده وروابط اقتصادی برقرار کند دراصل از پیشی گرفتن کشورهای رقیب ممانعت می‌کند. به هر حال او در زمان مشغول بودن در جنگهای خاورمیانه ودشمن تراشی این موضوع را درک کرده که همه این هزینه ها نهایت به نفع رقبای اصلیش یعنی چین وروسیه بود. لذا در دنیای چند قطبی آن قدرتی نهایت برتر است که روابط سیاسی واقتصادی خود را تنوع ببخشد وچون ایران به مراتب از اسرائیل برتر است حتی درقالب دشمن نمی‌تواند به این سادگی از ایران ونقش بسیار مهم او در پیشرفت رقبایش چشم بپوشد.

  • ناشناس
    2

    خدای کریم ترامپ و بنت و امثال کیهان رو به درک واصل کنه
    که زندگی رو بر مردم ایران سخت کردن جهنم کردن
    مگه چند سال قرار است زندگی کنیم
    40 سالمه
    دقیقا 40 ساله تو تحریمیم
    و با این سنم حس میکنم پیرمرد هفتاد ساله ام
    هیچ احساس جوانی و شادابی ندارم

  • ناشناس
    0

    شک نکنید ،،چون پول و ثروت و سیاست دنیا دست صهیونیست‌هاست...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها