اختلاف شدید داخلی بین مذاکره کنندگان آمریکایی در مورد ایران/ خروج حداقل سه دیپلمات از تیم رابرت مالی/ پیرمرد آمریکایی مردد شده است؟/ مخالفان، بایدن را مجبور به خروج از مذاکرات می کنند؟

حداقل سه دیپلمات آمریکایی که مسئول رسیدگی به مذاکرات وین بر سر احیای برجام بوده اند، از مسئولیت خود کناره گیری کرده اند. اختلافات داخلی آمریکایی ها بر سر برجام زیاد شده و برخی از اعضاء دولت بایدن معتقدند رئیس جمهور آمریکا باید میز مذاکره را ترک کند.

اختلاف شدید داخلی بین مذاکره کنندگان آمریکایی در مورد ایران/ خروج حداقل سه دیپلمات از تیم رابرت مالی/ پیرمرد آمریکایی مردد شده است؟/ مخالفان، بایدن را مجبور به خروج از مذاکرات می کنند؟

به گزارش خبر فوری، خبرهای متناقضی از وین به گوش می رسد. در حالیکه برخی گزارش ها حاکی از این است که مذاکرات در مسیر خوبی قرار گرفته و حتی دو طرف (ایران و آمریکا) قرار است به مذاکرات مستقیم روی بیاورند (اینجا بخوانید)، امروز اخبار دیگری منتشر شد که به نوعی خبر از اختلاف نظر شدید تیم آمریکایی می داد.

قبل از این هم گزارش هایی منتشر شد که از دو قطبی شدن تیم سیاست خارجی جو بایدن خبر می داد. این اختلافات حتی به لابی های صهیونیستی نیز رسیده بود و گروهی از آنها به شدت در مقابل سیاست بایدن در قبال ایران ایستاده و خواستار خروج از مذاکرات بودند و گروهی دیگر نیز، دیپلماسی را بهترین تکنیک و تنها راه مناسب برای حل اختلافات می دانستند (اینجا بخوانید).

این اختلاف نظر در بین نمایندگان کنگره و سنا نیز وجود داشته و دارد. غالب جمهوری خواهان مخالف بازگشت آمریکا به برجام هستند و حتی در نامه ای که به بایدن زده اند از او خواسته اند هر چه سریعتر نمایندگان خود را از وین فرا بخواند. از طرف دیگر، گروهی از نمایندگان با شخص بایدن همسو هستند و معتقدند بهتر است آمریکا در شرایط حساس کنونی میز مذاکره را رها نکند.

اختلاف نظر شدید تیم دیپلماسی بایدن/ ترک وین یا ماندن، مساله این است!

حالا به نظر می رسد این اختلاف نظر و دوقطبی شدن در جبهه ایالات متحده شدت و حدّت بیشتری گرفته است تا جایی که به داخل خود تیم دیپلماسی و مذاکره کنندگان آمریکا نیز راه یافته است. بر اساس گزارش نیویورک پست، دو مقام آمریکایی که در مذاکرات بر سر تمدید توافق هسته‌ای سال 2015 ایران شرکت داشتند، از مذاکرات عقب ‌نشینی کردند و نفر سوم نیز تیم مذاکره کننده و دیپلماتیک آمریکا را به ‌دلیل اختلافات داخلی در مورد اینکه کاخ سفید چقدر باید در رابطه با مساله هسته ای تهران سخت گیر باشد، به کلی ترک کرده است.

وال استریت ژورنال روز دوشنبه گزارش داد که ریچارد نفیو (Richard Nephew)، معاون فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران که برای رویکرد سخت‌گیرانه‌ تر نسبت به تهران تلاش می‌ کرد، از اوایل ماه دسامبر در مذاکرات وین شرکت نکرده است. در همین رابطه، سخنگوی وزارت امور خارجه در همان روز به رویترز گفت که نفیو دیگر فرستاده مخصوص آمریکا برای حل مساله ایران نیست، اما او هنوز در وزارت امورخارجه مشغول فعالیت است.

بر اساس گزارش نیویورک پست، دو عضو دیگر اعضای گروه مخصوص وزارت امور خارجه آمریکا برای حل مساله ایران که ناشناس هم هستند از گفتگو عقب نشینی کرده اند، زیرا همانند ریچارد نفیو به دنبال موضع سخت تری از جانب دولت جو بایدن در قبال ایران بودند.

علت مخالفت اپوزیسیون داخلی تیم بایدن – بلینکن با احیای برجام چیست؟

بر اساس ادعای نیویورک پست، مشکل افراد جدا شده از تیم دیپلماتیک بایدن – بلینکن  افزایش توان هسته ای ایران همزمان با پیشبرد مذاکرات بوده است و آنها از دولت بایدن می خواستند با فشار بیشتر مانع از پیشبرد هر دو طرح توسط ایران شود.

بر اساس ادعای این افراد، مساله "زمان" تبدیل به یک بحران شده چرا که از نظر آنان، زمان لازم برای نجات توافق برجام در حال اتمام است. بر اساس ادعای این مذاکره کنندگان آمریکایی توان هسته ای ایران هر لحظه بیشتر می شود و ایران به زودی قادر خواهد بود به غنی سازی حداکثری سوخت هسته ای دست پیدا کند و اگر ایران به این مرحله برسد احتمالا دیگر آمریکا نتواند با آن مذاکره کرد.

بایدن مردد است

بر اساس گزارش نیویورک پست، برخی از دیپلمات های غربی، در رابطه با توان بایدن در حل مساله برجام و سایر مسائل مهم دیپلماتیک شک کرده و مردد شده اند. آنها معتقدند بایدن نمی خواهد به طور کامل مذاکرات را رها کند چرا که با تسریع برنامه غنی‌ سازی هسته ‌ای ایران، خروج از مذاکرات می‌ تواند بحران دیگری را برای کاخ سفید، آن هم در زمان تشدید تنش‌ ها با روسیه بر سر اوکراین ایجاد کند.

اختلاف درونی تیم بایدن از چه زمانی آغاز شد؟

بر اساس ادعای نیویورک پست، اختلافات بین تیم دیپلماتیک جو بایدن از اواخر تابستان بر سر برخی مباحث اصلی و مهم شدت گرفته است. بیشترین اختلافات در رابطه با مساله برجام این است که مخالفان درون ساختاری بایدن و بلینکن مدعی اند که سازمان ملل متحد باید تهران را به دلیل منع بازرسان از نظارت بر برنامه هسته ‌ای و (بنا به ادعای آنان) امتناع از همکاری با تحقیقات جداگانه در مورد مواد هسته‌ ای یافت شده در ایران محکوم کند.

اعضای جداشده از تیم دیپلماسی آمریکا همچنین در مورد چگونگی اجرای شدید تحریم ها علیه ایران، به ویژه در مورد واردات نفت ایران توسط چین و همچنین سخت تر کردن محدودیت های هسته ای برای ایران اختلاف نظر داشتند.

اکنون باید دید واکنش بایدن به این اختلافات و جدایی ها چیست و آیا تیم مذاکره کننده در وین بدون تاثیر از این جدایی ها و اختلافات به همان روند سابق خود ادامه می دهد یا نه، سیاست خود را تغییر خواهد داد.

 

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • هه
    9

    از ترس مردم ونجات از سقوط حاضرند هر
    باجی بدن وبهر خفت خواری حتی بوسیدن
    کفش پوتی و مایو و بایدن را انجام بدن
    بی محلی پوتین کم بود هرکی بود هاراگیری
    میکرد

    نظرات شما -
    • بهروز
      24

      بس بابا مزخرف نگو،آمریکایی ها برسرامتیازدهی به ایران اختلاف پیدا کرده انداین یعنی تیم مذاکره کننده ایران کارش خوب بوده ،گزارش را درست بخوان بعدنظربده،

    • بهنام
      4

      زررررررررررررررررررررررررررررت
      تو برو از ترس پوشک بپوش

    • علی
      0

      از عجایب این ملت این است که حتی ضعف دشمن و اختلافات داخلی آنها را به پای باج دهی ایران قرار میدهند واقعا که چه نوابغی توی این کشور زندگی میکنند

  • ناشناس
    0

    این مذاکرات به غیر از فشار مالی و روانی و بلاتکلیفی و توقف اقتصاد ملت ایران ثمر دیگری ندارد و فقط به نفع استمرار طلبان و سود برندگان از وضع موجود میباشد تکلیف ملت را روشن کنید یا زنگی زنگ یا رومی روم.مرگ یکبار شیون یکبار ......

    نظرات شما -
    • احیای توان داخلی کشور ناراحت کننده نیست !!!!!!!!
      2

      بی تعارف و بی ملاحظه دولت آقای رییسی و دستگاه دیپلماسی کشور می بایست دقیقا برعکس راهی را می رفت که دولت شکست خورده روحانی رفته بود ..........
      استفاده از قدرت پنهان و پیدای مولفه های قدرت ملی و قاطعیت و دست کاری کردن منافع دشمنان برای بدست گرفتن ابتکار عمل در اقتصاد بین الملل کارهای پرثمری است که باید توسط همین دولت انجام شود ...
      آمریکای بایدن با آمریکای ترامپ تفاوتی در اصول کاخ سفید ندارد صرفا آب و رنگ بایدنی هاست که برای اصلاح طلبان ریش پرفسوری جذاب می باشد !!!!!
      امیدواریم تجربه بسیار نامطلوب و خسارت بار دیپلماسی بنفش بیش از این هزینه آفرین به کشور و مردم و انقلاب نباشد و تورم بنفش اقتصاد شرطی شده جایش را به اقتصاد پویا و مقاوم دهد .........

  • ناشناس
    3

    با فرستادگان دروغین خدا میخواهید مذاکره کنید
    اینها همان جنایتکاران بین المللی هستند که
    شما بجان دنیا انداختین بسه فیلم بازی کردن

  • ناشناس
    6

    تمام مشکلات و به نتیجه نرسیدن احتمالی مذاکرات برعهده ما است و مقصر اصلی کارشکنی مقامات ما هستند

    نظرات شما -
    • متین
      3

      احسنت کاملا درست گفتید

    • ناشناس
      15

      واقعا نبوغ به خرج دادید!!!!!!! ...
      اصلا بفرمایید که کشور را تعطیل کنیم و به امریکا پیوست شویم !!!!

  • الف
    1

    وقتی از سوی نظام در عرض دو سال، سم (مذاکره) تبدیل به شربت تعامل شد (نبود استراتژی) البته که شیطان بزرگ باید ناز کند.

    نظرات شما -
    • تلخ تر از تلخ ...... زهر تر از زهر ....
      3

      سم همان سم است ........... شربتی در کار نبوده ونیست ......
      صرفا برای اقناع ذهنی امثال شماست که مذاکرات ادامه می یابد که حداقل های شیطان بزرگ بشناسید و به امید این شیطان در یک دستتان یک دلاری و در دست دیگرتان هزار تومانی نگیرید و کشور را به قهقرا نبرید !!!!

  • ناشناس
    4


    کشور‌های اروپایی تفرجگاه تروریست‌ها/ دانمارک و بلژیک تروریست‌ها را تحویل ایران دهند
    واین در حالی است که ایران متاسفانه خودش در مذاکرات وین در مورد جنایت های آمریکا، کشورهای اروپایی و کشورهای عربی دفاع، حمایت و استقبال می کند.


    چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ ۱۷:۵۴:۲۷
    ایران متاسفانه هنوز هم در مورد جنایت های انگلیس و متحدانش از شهریور ماه سال 1359 تاکنون درس عبرت نگرفته است.
    مذاکره ایران با آمریکا، کشورهای اروپایی وغیره تاکنون به نفع مردم و کشور نبوده است و از سال 1392 تاکنون هم ثابت شده است.

  • ناشناس
    0


    واین در حالی است که ایران متاسفانه خودش در مذاکرات وین در مورد جنایت های آمریکا، کشورهای اروپایی و کشورهای عربی سرپوش می گذارد.

  • ناشناس
    8

    تشییع 250 شهید گلگون کفن 8 سال دفاع مقدس که پس از 30 سال از پایان جنگ شناسایی شده‌اند در روز شهادت سردار دل‌ها به ما درس ایستادگی و شهامت و صبر می‌دهد. ان‌شاءالله این شهدا و حاج قاسم عزیز دعاگوی ملتند تا این پرچم را به صاحب اصلی انقلاب بسپارند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      فردا روزی بایدجواب خون اینها را بدید
      که شدن ابزار کاسبی شما مگر مردم جونشونو
      یر را اوردن که ملعبه شما دزدان بشه

    • ناشناس
      3

      تمام جونهای ما را در این جنگ لعنتی با بی سیاستون کشتید وحالا دست ور نمیدارید وایران را غارت کردید و با ان پول جوانهای خودتان را به دیار فرنگ فرستادید تا در امان باشند وهی الان انقلاب انقلاب می کنید ودانستید که مردم دیگر از شماها قهر کرده وپشتیبان شماها دیگر نیست این را درک کنید ولی زمانی درک میکنید که دیر شده

  • 3


    احتمال محاکمه سربازان آمریکایی و انگلیسی به جرم جنایت جنگی درعراق سال 2003/ ولی متاسفانه تاکنون خبری نیست چرا؟!
    چرا دیوان کیفری بین المللی ازسال 2003 تاکنون به پرونده جنایات جنگی آمریکا و انگلیس درعراق رسیدگی نمی کند.

  • 6


    مسئولان و نمایندگان مجلس توضیح و پاسخ دهند
    چرا جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی ضد انقلاب، اشرار، گروهک تروریستی منافقین، تروریست ها و حامیانشان به رهبری آمریکا، توسط روحانی، ظریف، عراقچی و... تاکنون پیگیری نمی شود، نمی کنند و نشده است.

  • ناشناس
    7

    غارت نفت سوریه توسط اشغالگران آمریکایی با همدستی "قسد"

  • 2

    اعتراف فرمانده سنتکام: هرگز نگفتیم عراق را ترک می‌کنیم!

  • 1

    از مذاکرات وین چه خبر؟

  • 2

    اعتراف مک کنزی: آمریکا هرگز نگفته بود نیروهایش عراق را ترک خواهند کرد

  • 6

    هراس شدید اسرائیل از توانایی انصارالله

  • 6

    سلاح‌های دقیقی برای هدف قرار دادن عمق خاک کشورهای متجاوز در اختیار داریم

  • 0

    برجام، توافق هسته ای و مذاکرات وین تاکنون برای مردم و کشور دستاوردی نداشته است.

  • ایثار گر
    1

    یادروحانی بخیر حاضربود تمام ایران تقدیم دشمن کند تابه توافق برسد امروز دنباکنندگانش افسوس میخورند که چرا مستعمره جدیدی برا عمو سامشون دست وپانکردنند ای اف برتقی زاده ها قرن۲۱

  • ناشناس
    0

    دموکراسی آمریکایی به درد دیگر کشورها نمی خورد.
    تمام دولت های آمریکایی از رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی حمایت کرده اند.
    رژِیم اسرائیل بزرگترین تهدید برای صلح منطقه است.
    زرادخانه اتمی رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت منطقه و جهان است.

  • ناشناس
    0

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران، اگر از گشنگی بمیرند دست از حمایت از سیاست های نظام ولایت اسلامی که مبتنی بر جنگ افروزی در منطقه و تبعیت از نظام های کمونیستی جهان و فقیر و بی سواد نگه داشتن مردم و فروش سلاح های ابرقدرت هاست بر نخواهند داشت.
    موفق باشید عزیزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها