مخالفت ترامپی ها با برجام جدید؛ توافق، بدون تایید کنگره ممکن نیست

نماینده جمهوری خواه کنگره مدعی شد توافق جدید ایران و آمریکا به مراتب بدتر از توافق سال ۲۰۱۵ خواهد بود.

به گزارش خبر فوری، مخالفان توافق هسته ای آمریکا با ایران همچنان فعال هستند. چند وقت پیش بود که از تحلیل سناتوری دموکرات و مخالفت شدید وی‌ با احیای برجام نوشتیم (اینجا بخوانید). حالا، یک نماینده کنگره در پایگاه خبری هیل نیز شروع به مخالفت با برجام کرده و در یادداشتی توافق جدید را بدتر از توافق سال ۲۰۱۵ خوانده است.

این مخالفت ها نشان می دهد جو بایدن برای احیای برجام و توافق با ایران کار سختی را در پیش دارد و جو داخلی هر لحظه در حال بدتر شدن است.

 یادداشت یک نماینده کنگره علیه برجام

لی زلدین(Lee Zeldin)، نماینده جمهوری خواه نیویورک در کنگره که عضو کمیته پارلمانی مرکز جمهوری خواهان اسرائیل هم است در یادداشت خود دشمنی اش با ایران را علنی کرده و مدعی شده اگر جو بایدن توافق جدیدی با ایران امضا کند، این توافق بیشتر از برجام به آمریکا آسیب می زند.

زلدین در یادداشت خود برای پایگاه هیل می نویسد: "از میان همه مسائل مربوط به توافق فاجعه‌بار هسته‌ای با ایران در سال 2015 که توسط دولت اوباما منعقد شد، سه مورد برجسته‌تر بودند. اولی این بود که ایالات متحده امتیازات دائمی را به ایران داد اما در ازای آن، فقط امتیازات موقت از سوی ایرانی ها گرفت. دیگر ایراد مربوط به راستی آزمایی ایران و نیز چشم پوشی از فعالیت های غیرهسته ای ایران بود."

بنابراین، از نظر نماینده جمهوری خواه، توافق جدید، در صورت امضا نیز باید حتما این سه شرط را در خود بگنجاند و به خصوص پا را فراتر از مسائل هسته ای ببرد. این در حالی است که ایران بارها گفته توافق هسته ای مربوط به امور هسته ای است و ربطی به مسائل منطقه ای و... ندارد.

زلدین همچنین مدعی است توافق جدیدی که جو بایدن قصد امضای آن را دارد، نه تنها این سه شرط را ندارد بلکه در سایر امور نیز ضعیف عمل کرده است. نماینده جمهوری خواه کنگره می نویسد: "مقامات دولت بایدن اعلام کرده‌اند که مایلند به توافقی دست یابند که امتیازات دائمی از ایران نمی گیرد، نقص‌ های راستی‌آزمایی برجام را تقویت نمی‌کند و به فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران نمی پردازد. دولت با قبول این نکات و عدم استفاده مؤثر از اهرم هایی که در وهله اول ایرانی ها را به پای میز مذاکره می کشاند، بار دیگر از موضع ضعف عمل کرده و تمایل خود را برای قانع شدن به چیزی بسیار کمتر از آنچه قابل قبول و قابل دستیابی است نشان داده است."

لی زلدین همچنین در یادداشت خود برای هیل از اهمیت خارج نشدن نام سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا گفته و در این رابطه می نویسد: "یکی دیگر از خطاهای فاحش، تمایل دولت بایدن به حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه های تروریستی است. کاهش محدودیت‌ها بر این گروه به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد و ایالات متحده و متحد (اصلی)ش یعنی اسرائیل را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد و این نشانه دیگری است بر این که  توافق جدیدِ در حال شکل‌گیری در حال بدتر شدن است."

لی زلدین در ادامه یادداشت اش تاکید دارد که هر توافقی که دولت بایدن با ایرانی ها منعقد کند باید به عنوان یک معاهده برای تصویب به کنگره ارائه شود. اگر کنگره آن را تصویب نکند، غیرالزام آور است و هیچ ارزشی نخواهد داشت.

زلدین معتقد است توافق سال ۲۰۱۵ نیز غیر قانونی بود چون به تصویب کنگره نرسید و اوباما خود با حق وتویش برخی تحریم ها و تصمیمات کنگره را به صورت موقت معلق کرد، در حالیکه اصل توافق هرگز به امضای کنگره نرسید‌. به نظر می رسد این بار نیز، قرار است بایدن بدون توجه به کنگره تحریم های ایران را وتو کند.

لی زلدین در انتها همان حرف باب منندز (سناتور دموکرات) را می زند  و تاکید دارد که عدم توافق بهتر از توافق بد است. او می نویسد: "بسیار مهم است که دولت بایدن مسیر خود را معکوس کند، قوی و محکم بایستد و از ورود به توافقی که حتی بدتر از توافق 2015 است، امتناع کند. یک توافق بد بسیار خطرناک تر از عدم توافق است. مهم نیست که چه اتفاقی می افتد، دولت باید برای هر توافق هسته ای که انتخاب می کند، از کنگره جواز دریافت کند."

تایید کنگره؛ درخواست مخالفان داخلی و خارجی

یادداشت زلدین در پایگاه هیل نشان می دهد که مخالفان برجام در آمریکا (چه جمهوری خواه و چه دموکرات) یک صدا شده اند و در میان انتقادات شان به یک نکته مهم اشاره می کنند و آن ضرورت "تایید کنگره" است. این هشداری است که قبل از انعقاد برجام در سال ۲۰۱۵ هم توسط برخی سناتورها و نمایندگان کنگره داده می شد و امروز نیز حتی توسط نمایندگان کشورمان بر آن‌ تاکید می شود.

شواهد گویای این است که شرایط برای دست یابی به توافق مجدد سخت و سخت تر می شود. با این حال، به نظر می رسد بایدن و تیم دیپلماسی اش هنوز به سمت مخالفان جذب نشده اند. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ایرانی بدبخت
    0

    بیچاره و بدبخت بودیم و حالا بیچاره تر شدیم .....

  • ناشناس
    0

    در ایران هم ترامپی ها مخالف برجام هستند!!!

  • جابر
    1

    مگه بایدن رئیس جمهور نیست ترامپ چیکاره است پس این وسط امیدورم مردم آگاه فهمیده باشن منظورم چیه.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جمهوری خواهان را نوشته اند ترامپی ها

  • فرزاد جوادی اوچ آغاج
    1

    آمریکا گرگ واقعیه پس بهتره گوسفند آماده ی خورده شدن نباشیم حتی المقدور تا آخرین نفس مقاومت کنیم و شرمنده ی وجدان خودمون نباشیم این گرگ مکار تمامی نقشه هایش را برای هیپنوتیزم ساده لوحان بدون نقص پیشبرده تا جایی که رهبری و پدر خودمون را گرگ بدانیم و گرگ را دلسوز تصور کنیم . امام علی ع : از دست دادن فرصت اندوه بزرگ و جانسوزی است قدر موهبت رهبری را زمانی خواهیم فهمید که گلویمان در دهان گرگ ........ ای خدا ای غفار به خاطر ندانم کاری و جهالت عده ای مکافاتمان نکن خشک و تر باهم نسوزان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس
    1

    آخی نون یه ملت بند یه ترامپ باشه !!! خنده داره

  • متین
    0

    چرا از مذاکرات پشت پرده چیزی نمی‌گویید در آستانه توافق در آخرین روزها زور خود را به این ملت بدبخت با گرانیهای اخیر نشان دادید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها