اروپا جایگزین روسیه در میانجیگری برجام می شود/ پیشنهاد انریکه مورا به ایران چیست؟

سفر انریکه مورا به ایران نشان داد که اروپا دوست ندارد مذاکرات هسته ای ایران و غرب به بایگانی تاریخ برود و تلاش دارد حتی الامکان جای روسیه را به عنوان کاتالیزور بگیرد.

اروپا جایگزین روسیه در میانجیگری برجام می شود/ پیشنهاد انریکه مورا به ایران چیست؟

حسین نیازبخش- در حالیکه سفر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران بسیاری را امیدوار کرد که مذاکرات وین به نحوی مجددا روی ریل قرار بگیرد، اظهارات عجیب اولیانوف، نماینده روسیه در وین باعث یاس و تعجب شد.

نماینده روسیه در وین در توییتی در واکنش به خبرنگاری که به نقل از جوزپ بورل چالش‌های پیش روی ایران و آمریکا برای احیای برجام را بازنشر می‌کرد، نوشت: روسیه تحت شرایط دیگر می‌توانست از ظرفیت خود برای کمک به طرفین برای نهایی‌سازی توافق کمک کند اما در حال حاضر نمی‌تواند.

اولیانوف در ادامه توییت خود و در بحث با برخی خبرنگاران نوشت: فانتزی‌ها و گمانه‌زنی‌های‌تان را کنار بگذارید. ما به عنوان اشخاص واقع‌بین درک می‌کنیم که نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم زمانی که آمریکا وارد جنگ نیابتی با روسیه شده است، گفت‌وگوهایی نتیجه‌بخش بر سر برجام داشته باشیم.

 چرخش کاتالیزور دیپلماتیک، روسیه جایش را به اروپا می دهد؟

توییت اولیانوف و همزمانی آن با سفر انریکه مورا می توان نشان دهنده یک چرخش تاریخی و مهم در ماجرای برجام و مذاکرات هسته ای باشد.

پیش از این نیز بیان شد که به علت شدت اختلاف بین ایران و آمریکا و به خصوص تاکید طرفین بر لزوم برداشتن گام نخست توسط دیگری، احتمالا بازگشت به برجام فقط و فقط با میانجیگری طرف ثالث امکان پذیر است (اینجا بخوانید).

بعد از تغییر دولت در ایران و ورود مذاکرات هسته ای وین به سطحی جدید، روسیه نشان داد که بیش از چین و اروپا مایل است به عنوان میانجی بین ایران و آمریکا فعالیت کند. نقش روسیه و شخص اولیانوف در مذاکرات ادوار اخیر وین آنقدر زیاد بود که بسیاری اولیانوف را شخص نخست وین می دانستند.

با آغاز جنگ اوکراین و تحریم روسیه توسط غرب و آمریکا و افزایش شدید اختلافات بین پوتین و بایدن، روسیه نیز علاقه خود را به برجام از دست داد. این بی میلی حتی در مواقعی جای خود را به کارشکنی داد، تا جایی که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آستانه احیای برجام و توافق نهایی ایران و آمریکا از ایالات متحده درخواست تضمین کتبی کرد که بعد از رسمی شدن توافق،  منافع روسیه در رابطه با ایران به خطر نیفتد.

بی میلی روسیه به برجام، باعث خالی شدن جای یک میانجی یا کاتالیزور دیپلماتیک شد و سرانجام، در مدتی کوتاه، ایران و آمریکا را چنان از هم دور کرد که بسیاری از ناظران بین المللی، امکان هر گونه توافقی را صفر دانستند.

با این حال، سفر انریکه مورا به ایران نشان داد که اروپا دوست ندارد مذاکرات هسته ای ایران و غرب به بایگانی تاریخ برود و تلاش دارد حتی الامکان جای روسیه را به عنوان کاتالیزور بگیرد.

 آخرین تیر ترکش؛ اروپا چگونه می خواهد برجام را نجات‌ دهد؟

مورا در حساب توییتری خود در خصوص سفر به تهران نوشته است: «دوباره به تهران می‌روم تا با علی باقری‌کنی و دیگر مقامات درباره مذاکرات وین و دیگر مسائل دیدار کنم. کار در زمینه حل کردن اختلافات باقی مانده در این مذاکرات ادامه دارد.»

بر اساس گزارش یورو نیوز، انریکه مورا به تهران رفته تا با علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران، در خصوص آنچه پیشتر جوزپ بورل، مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آن‌را «راه حل میانه» خوانده بود گفتگو کند.  بورل هفته گذشته در گفتگو با نشریه فایننشیال تایمز تاکید کرده بود که این آخرین تیر ترکش او برای نجات برجام است و قصد دارد از ایران بخواهد تحت شرایطی، توافق هسته‌ای را بپذیرد.

بر اساس طرحی که فایننشیال تایمز آن را ادعا کرده، قرار است مورا به تهران پیشنهاد دهد که آمریکا برچسب تروریسم را از روی سپاه پاسداران بردارد و این نهاد از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده خارج شود اما در مقابل، تحریم‌هایی که بر زیرمجموعه این نهاد وضع شده همچنان سر جای خود باقی بماند. 

این اقدام به خوبی نشان می دهد که اروپا سعی دارد به جای روسیه کار میانجیگری را آغاز کند.

البته نباید از خاطر برد که کار اروپا به مراتب سخت تر از روسیه است. اروپا نسبت به روسیه نزدیکی بیشتری به آمریکا دارد و ایران نسبت به آن بدبین است. پیش از تغییر دولت ایران هم مشخص شد تلاش های اروپا برای میانجیگری بین ایران و آمریکا مثمر ثمر نیست. با این حال، آنطور که به نظر می رسد و همانگونه که جوزپ بورل گفته، این آخرین تیر برای نجات برجام است و اگر این میانجیگری نیز به ثمر نرسد، ممکن است برجام واقعا به بایگانی تاریخ برود. باید دید پاسخ ایران به پیشنهاد طرف اروپایی چه خواهد بود و سرنوشت مذاکرات چه می شود. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • ناشناس
    14

    بجای دل بستن به روسیه کافر حداقل با حفظ منافع ملی با اهل کتاب مذاکره کنید چهل ساله سیاست اشتباه دارید.......

    نظرات شما -
    • قاسم
      5

      همانگونه که نه باید به روسیه دل بست ، به وعده‌های آمریکای جنایتکار و انگلیس مکار و اروپایی‌های بدون اراده هم نباید دل بست و با تدبیر و هوشیارانه مذاکره نمود.

    • قاسم
      14

      مواظب وعده‌های آمریکا باید بود چرا که آمریکایی‌ها سابقه خوبی در عمل به وعده‌های خود در طول تاریخ با هیچ کشوری نداشته‌اند.
      هم باید اسم سپاه را از لیست تروریسم الکی که خود درست کرده خارج کند و هم باید تحریم‌ها را لغو کند.

    • آرین
      12

      مگه طرف مذاکره روسیه هست؟مگه روسیه زیر برجام زد؟مگه روسیه شرط گذاشت؟مگه روسیه تحریم کرد؟تو تاکسی یه چیزی میشنوی فورا میای فاز سیاسی میگیری٫خخخ

    • علی
      1

      روسیه از پشت خنجر میزنه آقا آرین
      تاریخ بخون.
      نه در باره ایران بلکه همه جهان.
      شما معلومه که مخالف سرسخت اسرائل هستی.
      من هم هستم.
      خوبه بدونی که اگه روسها از پشت به عبدالناصر و انورالسادات خنجر نزده بودند.
      امروز نامی از کشور اسرائیل نبود

  • ناشناس
    4

    یه مثال نقض بیارید که ما مستعمره روسیه نیستیم
    یه مثال نقض بیارید که در مناسبات بین المللی به منافع ملی توجه میکنید

  • حامد
    2

    مسئله این نیست که روسیه نقش کاتالیزور داشت و حالا اروپا جایش را بگیرد بلکه روسیه نقش تعیین کننده در برجام و بلکه بسیاری از سیاست های خارجی و داخلی دارد، متاسفانه.

  • حسن
    1

    نعوذ بالله روسیه نماد حق هست تاج سر است ارباب بزرگ است عامل ظهور است ، جایگزینی اروپا به جای روسیه یعنی مقابله با دین و خدا ...آی ای جوانان حزب الهیا سایبری کجایید که دین به تاراج رفت

  • ناشناس
    3

    تفکیک بین انسانها و اهل کتاب و غیر کتاب و از این دست حرف ها،جهان را برای بشر به جهنم تبدیل کرده است،چون حداقل در این ۳هزار و ۵۰۰ سال که دین قاطی زندگی بشر شده،هیچ کس روی خوشی و آرامش ندیده است.همش جنگ و کشت و کشتار است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      قبلترش خوب بود؟
      چه ربطی به دین داره؟ البته شاید به دیندارها ربط داشته باشه!

  • ناشناس
    1

    روسیه خاین راازگردونه خارج کنیم اوضاع کشورخوب میشه.نفت مارامفت خورد.حالاجایگزین مادرفروش نفت درچین شد؟!!! برجام رابه نفع خوددرتصرف گرفت.و...

  • ارشان
    0

    توافق انجام نمیشود چون دشمن داخلی و خارجی زیاد دارد و روسیه هم حمایت نمیکند و نفوذش در ایران زیاد است و مردم هم یارانه بگیر

  • م-خ
    1

    این کمونیستهای ازخدابی خبرازاول مخالف احیای برجام بودن دولت هم میدونه اماملاحظه کاری میکنه چه ترسی ازاین جنایتکاران داریدماکمتراز اکراین نیستیم مرگ برپوتین

  • صادق
    0

    روسیه از لحاظ جغرافیایی به ایران نزدیک است انا در پشت پرده از اسرائیل خبیث تر و دشمن تر است وتمام این کش وقوس های بیست ساله یقینا یک طرف ان روسیه بود که هر گز خواهان حل برجام نبوده است ، تقصیر هم ندارد منافعش اینچنین ایجاب می کند به عنوان مثال اگر برجام حل شود ایران جایگزین نفت وگاز روسیه برای غرب می شود ایا روس ها به این امر راضی اند ؟ خیر هرگز ! منتهی روس و چین تبارانی در تیم هسته ای ایران وجود دارد که حافظ منافع انهاست !؟

  • ناشناس
    0

    خودمسؤلان ايران وكاسبان بزرك تحريمها درايران نمى خواهند برجام به نتيجه نهايي برسد ونخواهد رسيد
    منتظر نباشيم

  • ناشناس
    0

    تنها اوامر والامقام پوتین ودگر هیچ

  • آرین
    14

    اون سری تبلیغات ضد روسی راه انداختن که ایهاالناس داشتیم توافق رو امضا میکردیم اما روسیه نذاشت،حالا بماند که حرف روسیه به حق بود،روسیه که تضمین گرفت و اومد به جریانات مذاکره اما خبری از توافق از سمت آمریکاییها صورت نگرفت،الانم که مدتهاست مذاکره به بن بست رسیده و همه قطع امید کردن یه دفعه تا نماینده روسیه یه نظر داد که ما مثل قبل نمیتونیم میانجیگری کنیم یه دفعه همه کارزار ضد روسی افتادن وسط که ایهاالناس ما داشتیم توافق میکردیما اما روسیه نذاشت.ملت ایران،بازی نخوریم

    نظرات شما -
    • به آرین
      0

      آقای آرین هرچی میکشیم از دست روسیه کاسب تحریم چه قدر پول میگیری از روسیه دفاع کنی

  • فرزند ایران
    0

    کاش همون اتیشش میزدین بجای اینهمه موس موس.ابروداری برای ایرانی خیلی مهمتره،هرچند یارانه دیگر ابرویی برای ملت نزاشته.

  • ناشناس
    5

    اروپا خودش هویتی مستقل ندارد و نمی تواند داشته باشد.اروپا اسب یدک امریکا و افسارش به دست ان و صهیونیستها است.لازم نیست ایران جواب قاطع سر بالا به ان بدهد.کافی است روی مواضع منطقی خود بایستد.امریکا هم زیاد خواهان توافق نیست.اگر بود خودش مستقیما یا با واسطه های منطقه ای متعدد که دارد با ایران کنار می امد.تنها مسئله مهم این است که ایران با اغتنام فرصت هم مسائل درونی کشوررا به درستی و منطقی و پایدار حل کند و هم صنعت هسته ای را به مرحله غیر قابل باز گشت برساند.ایران بدون قدرت هسته ای شدن و بدون پایه داخلی مردمی استوار و معقول نمی تواند درمیان اجامر و اوباش منطقه ای امریکا و دیگر بازیکنان میدان سیاسی بین المللی سر در اورد.

  • سمی
    0

    هیچ توافقی نخواهد بود چون دو طرف نمیخان نه ایران نه امریکا،

    نظرات شما -
    • 1

      بله سرکاریم.

  • جواد
    0

    بابا تمومش کنید بره این وسط مردم هستن که زیر فشار کرونیها هستن بزار کنی ایران از لحاظ مالی قوی بشه بعد هرکاری خواستید بکنید شما با یک کشور فقیر و زیر فشار نمی تونید تعیین کننده باشید چرا دارید لج می‌کنید کمی هم به فکر مردم خودتون باشید

  • ج.م
    0

    هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت چون الان بحانه همه مسیولین گردن تحریم است .همه این حرفا ریالی نمی ارزد .دلخوش نیستم تجربه نظام ما نشان داده شدنی نیست

  • ناشناس
    0

    ملت،سرکار،توافقی،نخواهد،شد

  • محمد
    0

    ما بد سابقه هستیم طرفهای امریکا و اروپا همچنان برای احیا برجام تفاهم دارند ،متاسفانه بعضی ها از روی احساسات صحبت می کنند نه از روی عقل و منطق

  • علی
    0

    هیچ توافقی نخواهد بود همانطور که اینجا خیلی از عزیزان گفتند ملت را بیشعور فرض نکنید کمی در بازار با مردم صحبت کنید خود داخل کشور خیلی ها از مسولین از شرایط تحریم کاسبی و رانت حالشو می‌برند. ولی این بهترین شرایط و شاید آخرین فرصت هست که جهان و اروپا به گاز و نفت ایران نیاز داره و الان فرصتیست که رابطه مان را با جهان عادی کنیم مثل ۱۷۰ کشور دیگر. چرا باید تافته جدا بافته باشیم و توهم توطئه و هی اشاره به دشمن، دشمن. دیگه همچین فرصتی نخواهید داشت و اگر این رو از دست بدهید مردم دیگه طاقت فقر بیشتر را ندارن و آماده تنش های اجتماعی بیشتر باید بود.

  • احمد
    0

    احتمالا در موبایل انریکه مورا بد افرار بدون اطلاعش نصب شده که در ایران جاسوسی کند و برای همین موقع ورود به المان ۴۰ دقیقه بازداشت شده تا تلفن اش تخلیه شود.

  • محمود
    0

    بزرگترین اشتباه جمهوری اسلامی که نهایتا به ضرر خودش تمام خواهد شد اتحاد و دل بستن به کمونیست های روس است که به هیچ خدا و وجدانی پایبند و معتقد نیستن

  • ناشناس
    0

    اگر هیأت مذاکره کننده هسته ای ایران در دولت سیزدهم می خواست در قضیه برجام با آمریکا بدون هیچ گونه زیاده خواهی به توافق برسد هیچ عضوی از اعضاء برجام همچون روسیه و چین نمی توانست مانع آنها بشود. مشکل اینجاست مسؤولین ما در مذاکرات هسته ای به دنبال کسب امتیازات بیشتر هستند و به این دلیل احیای برجام با تأخیر یا حتی توقف مواجه شده است! روسیه و چین هم در مذاکرات هسته ای به جای اینکه نقش اهرم فشار را نسبت به طرفی که زیاده خواهی می کند ایفا نمایند متأسفانه به دنبال مماشات با طرف زیاده خواه هستند!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها