مروری بر خاطرات

مرحوم هاشمی رفسنجانی: آقای زنگنه آمد گفت مهدی «بهترین» کارشناس گاز است

یکی از ویژگی‌های ثابت در خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی این است که دیگران مدام از او تعریف و تمجید می‌کنند و او هم در تعریف و تمجید از فرزندانش کم نمی‌گذارد؛ یا این خود اوست که از آنها تعریف می‌کند یا دیگران پیش او می‌آیند و از فرزندانش تمجید می‌کنند.

 مرحوم هاشمی رفسنجانی: آقای زنگنه آمد گفت مهدی «بهترین» کارشناس گاز است

مثلا همین خاطرات 30 تیر 78 که بیژن زنگنه آمده و گفته پسرش «بهترین» کارشناس گاز است: «آقای [بیژن نامدار] زنگنه، وزیر نفت آمد و گفت، در بخشی از طرح‌های نفت در مذاکره سرمایه‌گذاران خارجی، پیشرفت داشته‌اند و در بخشی دیگر نداشته‌اند. خواست کمک کنم که عملیات نفت در قالب شرکت انجام شود تا امکان مانور بیشتر باشد. گفت، مهدی، بهترین کارشناس گاز است؛ برای صدورگاز با لوله و یا به صورت گاز مایع، تلاش می‌کنند.»

یا در بخشی دیگر از خاطرات سال ۷۴ از تعریف سفیر وقت ایران در روسیه از تاثیرات سفر مهدی نوشته است: «آقای [مهدی] صفری، سفیرمان در روسیه آمد. از سرعت پیشرفت اعتماد و همکاری با روسیه گفت و از اصرار روس‌ها برای فروختن سیستم پیشرفته ضد موشک اس-300 و از تأثیر زیاد سفر مهدی و هیأت همراه گفت.»

در مواردی هم پدر از هوش فرزند در تدبیر کار‌ها تعجب می‌کند. در خاطرات سال ۷۴ هاشمی اینطور نوشته شده: «مهدی [هاشمی، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی] آمد. گزارش آوردکه ‌کارشناسان نفت با نظریه او در مورد محل پالایش گازهای پارس ‌جنوبی موافقت ‌کرده‌اند. مهدی، مدتی پیش نظر داد که می‌توانیم ‌گاز پارس‌ جنوبی را به پالایشگاه کنگان بیاوریم و بالاخره از ساخت پالایشگاه جدید، صرفه‌جویی زیادی داشته باشیم. آن روز وزارت نفت موافق نبود؛ اگر کاملاً پذیرفته شود، با همین اعتبار موجود، به جای یک فاز، دو فاز را می‌توانیم انجام دهیم. "از هوش مهدی تعجب کردم.»

جدا از تعریف‌ها و تمجیدها البته هاشمی در جریان کار‌ها و فعالیت‌های مستقیم‌ فرزندانش قرار داشت و البته از کمکی هم فروگذار نمی‌کرد؛ مرحوم هاشمی در بخشی از خاطرات سال ۷۴ نوشته است: «با محسن و مهدی، دربارة مسایل انرژی هسته‌ای و صنایع نفت و گاز مذاکراتی داشتیم. محسن خواست که وام حساب 210 برای ساخت مصلای تهران را ببخشم‌که بیشتر کار بکنند.»

راه یافتن مهدی به صنایع نفتی ایران هم جالب است که در خاطرات دیده می‌شود. هاشمی در خاطرات 17 ابان 71 نوشته که از «وزیر نفت وقت خواستم که یک کاری برای مهدی پیدا کند که مزاحم درسش هم نباشد». از قضا خروجی این جلسه این شد که مهدی عضو هیات مدیره سکوهای پارس جنوبی شد که در آن زمان البته مهدی تنها 23 سال داشت.

عباس عبدی از فعالان اصلاح طلب بعدها در گفت وگویی با تائید این موضوع گفت که:" این اصلا برای آقای هاشمی چیز عجیبی نبوده و به صراحت این را در خاطراتشان نوشته اند که به وزیر نفت گفتم کاری برای مهدی پیدا کند که مزاحم درسش نباشد. مساله این است که کسانی که با موقعیت و رانت پدر می آیند از موقعیت برخوردارند اما آن ویژگی ها را ندارند."

البته گره و مخالفتی هم اگر در کار بود به گوش پدر می رسید و او هم تا جائیکه می توانسته کمک می کرده. او ۱۰ تیر ۱۳۷۸ نوشته: «شب مهدی، مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی آمد. از آقایان [بیژن نامدار زنگنه، 

وزیر نفت و بهزاد نبوی که مانع واگذاری کارهای بزرگ به شرکت تأسیسات دریایی می شوند، شکایت دارد و می گوید، کارها را به شرکت های خارجی می دهند.» 

در بخشی از خاطره ۱ مرداد سال ۷۸هم از پیدانشدن سرمایه گذار برای فازهای بعدی پارس جنوبی صحبت است: «عصر با فؤاد- فرزند مهدی- سرگرم بودم. در استخر، تمرین شنا می کرد. مقداری وقت صرف تنظیم کتابخانه شد. با مهدی، دربارة طرحها توسعه نفت و گاز مذاکره کردیم. گفت برای فازهای بعدی پارس جنوبی، تاکنون سرمایه گذاری پیدا نشده است.»

منبع: فرهیختگان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • ناشناس
    0

    الان هم بقیه همینطوریدو ان زمان هم همه بودید....

  • یه بنده خدایی
    1

    آره دیگه خب، به هرحال مدام در حال گاز درکردن بوده

  • ناشناس
    0

    این بادنجانهای دور قاب چین که الان به وفور دور دولت دارد هی زیاد هم میشود را از خودتان دور کنید.که مملت روی اسایش را ببیند

  • ناشناس
    0

    وزیر نفت آن زمان که مطیع رفسنجانی ها بود، آقازاده امارنویس و آمار دان و شیفته قدرت بود که سالیان طولانی در دولت ریاست طلبی کرد و همواره وزیر و رییس باقی ماند. هم وزارت نفت را با کمک رهسنجانیهای اشرافی به فساد و تباهی کشاند و هم انرژی اتمی را و هم ملت را به استضعاف شدید.

  • ناشناس
    2

    هاشمی یکی از ستون‌های مملکت بود و گند زد به مملکت اگه بهشت جهنمی باشه با دوستان مثل خودش قعر جهنمه

  • ایمان
    2

    زر زیادی زده

  • محسن
    0

    آقای زاکانی گفت دامادم بهترین فرد برای فلان کار است..اونجا حداقل (آقای زنگنه) گفت که مهدی هاشمی بهترین فرد برای این کار است..حداقل خود مرحوم هاشمی این رو نگفت..

  • رضا
    0

    یک خاطره جالب ازاکبرهاشمی رفسنجانی
    برایتان بگویم.افتتاحیه فولادمبارکه بود
    حدود32سال پیش .ایشان رابردندفولاد
    سازی وکوره هاراروشن کردند درحالی که
    خروجی واقعی نداشت.بعدسایرقسمت ها
    مدیرعامل وقت گفت ما به تولیدفولاد
    رسیدیم واکبرهم گفت ماهم بودجه راقطع
    می کنیم ودوباره برگشت فولادسازی دید
    کوره هاخاموش است.
    زیادبه دل نگیربد قوم مغول جزتاخت وتاز
    وغارت چیزی بلدنیست.ایشان هم که
    نژادمغول است وکارخدا باهیج عمل روی
    صورت نمی توان آن راپاک کرد.

  • ناشناس
    0

    همتون مثل همید خواهشا ول کنید این ملت بیچاره را. هیچ چیز ابدی نیست تا ملت بیرونمان نکرده.

  • ناشناس
    0

    رفسنجانی مردی که ایران باین روز کشاند.

  • ناشناس
    0

    بسیاری از مسئولان از صدر تا ذیل همینطورند. پستها بین هزار فامیل می چرخد. به غیر خودشان اعتمادی ندارند.

  • اسماعیل
    0

    زنگنه همین چاپلوسی و رانت دادنش بود که مدت زیادی وزیر نفت ماند

  • ناشناس
    1

    اگر سیاهه ی از وابستگان مسنولین که به واسطه خویشاوندی پست و مقام گرفته اند تهیه شود لیست بسیار بزرگی خواهد شد. از مسئولیت در صدا و سیما بگیرید تا وزراتخانه ها، دفاتر مسئولین، فدراسیونهای ورزشی، نهادهای اقتصادی و هیات مدیره دانشگاهها و مراکز پژوهشی ............. و الی آخر

  • ناشناس
    0

    مسلما اگر رفسنجانی نبود ایران امروز جای بسیار بهتری بود.

  • 0

    بی تردید یکی ار اصلی ترین عوامل در شکل گیری اوضاع فعلی کشور هاشمی رفسنجانی است

  • فرهادی
    2

    فقط این را فراموش نکرده ام که در پایان هشت سال ریاست جمهوری هاشمی ودر مراسم تنفیذ ریاست جمهوری خاتمی رهبری انقلاب فرمودند که هیچ کس در این کشور برای من هاشمی نمی شود !؟ حال مانده ام که چطور ان روز هاشمی بی نظیر بود و امروز این کسی که شما می گویید ؟ معلومه که از مرده هاشمی هم هراس دارید ، همان هایی هستید که رهبری در پیامش به مناسبت فوت هاشمی شما را خناسانی نامید که سعی کردید رابطه ان دو را به هم بزنید .

  • فرداد
    2

    در استانه عملیات بزرگ مرصاد علیه جیره خوران رو سیاه صدام و سعودی بدون شک ۹۰ درصد کامنت گذارانی که علیه هاشمی لجن پراکنی می کنند همین بازمانده های منافقین لعین و خود فروخته اند که اینک در سوله های کمپ لیبرتی در البانی محبوس اند واز صبح تا شام کارشان شده است لجن پراکنی علیه نظام و بزرگان واقعی انقلاب چون شهید بهشتی و هاشمی و رجایی و... . سفاکان روسیاهی که بزرگترین برگ افتخارشان ۱۰ سال جاسوسی و مزدوری برای صدام عفلقی واینک جاسوسی برای اسرائیل وسعودی است . ننگتان باد روسیاهان همیشه تاریخ .

  • ناشناس
    0

    منظورش گاز لحاف بوده شما جدی نگیر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها