خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۵ آبان ۱۳۷۷

رفیق حریری گفت که آمریکا بالاخره بهانه‌اى پیدا مى‌کند و صدام را می‌زند

«آقاى رفیق حریرى گفت که شخصاً معتقد است که آمریکا، مصمم به سرنگونى صدام است و بالاخره بهانه‌اى پیدا مى‌کند و او را مى‌زند.»

 رفیق حریری گفت که آمریکا بالاخره بهانه‌اى پیدا مى‌کند و صدام را می‌زند

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷:

آقاى [حسن] دانایى‌فر، [مدیرعامل شرکت سپاسد] آمد و ضمن گلایه از وضع سپاه، درخواست کار فعال‌تری کرد. آقاى [رضا] امراللهى، [رییس دانشگاه خواجه نصیر] آمد. اوضاع اقتصادى را رقت‌آور خواند و گفت، محافل دانشگاهى صریحاً به ارزش‌کارهاى دوره سازندگی، اعتراف و تأکید دارند و آن دوره را مدیریت مناسب مى‌دانند. دعوت کرد که در همایش دانشجو و عفاف دانشگاه خواجه نصیر شرکت‌کنم.

آقاى [مرتضی] قربانى آمد. از حذف نیروهاى مستقل سپاه از قبیل دانایى‌فر و خودش و احمد کاظمى و... انتقاد کرد و براى حُسن انجام امداد ایثارگران استمداد نمود و حاکمیت خط‌بازى در سپاه را خطرناک خواند.

عصرآقاى رفیق‌ حریرى، نخست‌وزیر لبنان به‌ملاقات آمد. پیامى از صدراعظم آلمان آورد که خواسته‌اند، نگذاریم آقاى [هلموت] هوفر، [بازرگان آلمانی]، محکوم به اعدام شود و اینکه آلمان، مایل به تحسین روابط با ایران است وگفت، آلمانى‌ها از عربستان هم خواسته‌اندکه میانجیگرى‌کند و آقاى امیرعبدالله، [ولیعهد عربستان سعودی] هم در این رابطه توسط آقاى حریرى پیام داده بود.گفتم، قوه قضاییه مستقل است، ولى اگر رسانه‌هاى آلمان تحریک نکنند و جوسازى نشود، به خاطر مصلحت همکارى دوکشور، موضوع قابل توجه مى‌شود.

از توافق اخیر مریلند [میان اسراییل و فلسطین]، ابراز ناراحتى کرد و گفت، اسراییل سود زیادى برده و چهره خشن [بنیامین] نتانیاهو، [نخست‌وزیر اسراییل] را ترمیم‌کرده و در میان فلسطینى‌ها، مشکل جدید پیش‌آمده و گفت، اسراییل در پوشش شرکت‌هاى ترکیه در کشورهاى مسلمان آسیاى مرکزى و قفقاز، نفوذ زیادى پیدا کرده و گفت، لبنان مرکز چریک‌هاى پ‌ک‌ک [= حزب کارگران کُرد ترکیه] نیست، گرچه کُردهاى زیادى آنجا هستند و گفت، اسراییل بدون شرط از جنوب لبنان عقب‌نشینى نمى‌کند و مشروط به حفظ امنیت مرزهاى اسراییل توسط نیروهاى لبنانی، حاضر به عقب‌نشینی است و لبنان، حاضر نیست به مثابه پلیس اسراییل عمل کند.

آقاى حریرى گفت، شخصاً معتقد است که آمریکا، مصمم به سرنگونى صدام است و بالاخره بهانه‌اى پیدا مى‌کند و او را مى‌زند. تحت‌تأثیر زیبایى کاخ مرمر و نقاشى‌ها و تزیینات آن قرارگرفته بود وگفت، زیباترین‌کاخى است‌که در سراسرجهان دیده‌ام و خیلى کاخ هم دیده‌ام.

خبر رسید که آقاى محمدتقى جعفرى در لندن فوت کرده؛ به خاطر بیماری سرطان به آنجا رفته بود؛ پیام تسلیت دادم.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • درر
    0

    اون زمان هم بیچاره خارجی ها را میچزوندند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها