در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۰ دی ۱۳۷۷

خاتمی می‌گوید خودش سرپرستی وزارت اطلاعات را برعهده بگیرد/ می خواهد هم اصلاحات انجام دهد هم با مرتکبین قتل‌های زنجیره‌ای برخورد کند

«هنگام افطار، محسن خبر داد که آقاى خاتمى، کار فورى دارند. ساعت هشت شب، براى ملاقات تعیین شد؛ با نیم ساعت تأخیر آمدند. جریان ملاقات با رهبرى و آقاى دُرّى، [وزیر اطلاعات] و دیگران را درباره مسأله قتل‌هاى اخیر گفت و درباره نحوه عمل و برخورد، مشورت کرد.»

 خاتمی می‌گوید خودش سرپرستی وزارت اطلاعات را برعهده بگیرد/ می خواهد هم اصلاحات انجام دهد هم با مرتکبین قتل‌های زنجیره‌ای برخورد کند

در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۰ دی ۱۳۷۷  آمده است:

در منزل بودم. بیشتر وقت به مطالعه خاطرات آقاى [محمدعلی] عمویى، [عضو برجستة حزب توده ایران]، به نام «درد زمانه» گذشت؛ دوران طولانى زندان خودش را خیلى‌خوب نوشته و به جزییات پرداخته و اشاره‌هایى به وضع روحى و اخلاقى و فکرى و علمى اکثر زندانیان، از سال 1332 تا 1357 دارد و گروه‌ها و خطوط فکرى را نسبتاً خوب توضیح داده و بیشتر دربارة زندانیان چپ و ملى‌گراها و مقدارى هم نسبت به مذهبی‌ها و طبیعى است که اطلاعاتش و علاقه‌اش نسبت به مذهبى‌ها زیاد نباشد؛ ارزیابى‌ها دور از واقعیت نیست. در اکثر موارد، قلم هم خوب است. خیلى چیزها را که فراموش‌کرده‌ام، به‌ یادم مى‌اندازد و چیزهایى را که نمى‌دانستم، مى‌فهمم؛ جاذبه دارد.

در گزارش‌ها، مسأله عراق مورد توجه است. عراق اعلان‌کرده‌که دیگر منطقه پرواز ممنوع را قبول ندارد و اجازه پرواز هواپیماى خارجى بر فراز عراق را نمى‌دهد و اگر تجاوزکنند، به آنها شلیک مى‌کنند؛ آمریکا و انگلیس اعلان کرده‌اندکه مثل گذشته عمل مى‌کنند. دیروز عراق، اعلان شلیک موشک به سوى هواپیماهاى متجاوز و گاهى سقوط آنها را مى‌کند و آمریکا با تکذیب سقوط هواپیما، اعلان پرواز مطابق برنامه و بمباران سایت موشکى عراق مى‌کند. در این بین، روس‌ها هم به آمریکا تذکر مى‌دهند و موشک‌هاى قاره‌پیمای جدیدى آزمایش مى‌کنند.

قرار بود، کشورهاى عربى، جلسه سران تشکیل دهند که با مخالفت مصر و عربستان، منتفى شد. در ترکیه، رییس‌جمهور پس از شکست از معرفى دولت حزبى و عجز سران بعضى از احزاب براى جلب مشارکت دیگران براى تشکیل کابینه، یک فرد غیرحزبى و تاجرپیشه‌اى را مأمور تشکیل دولت‌کرده؛ او هم چند روز است، تلاش مى‌کند و هنوز موفق نشده. نصب موشک اس-300 روسی در قبرس یا [جزیره] کِرت [یونان] که مورد مخالفت ترکیه است، روابط ترکیه، روسیه و یونان را متشنج کرده است.

شب بچه‌ها افطار جمع بودند. یاسر، یک برگ قدیمی کارت دعوت مراسم ازدواج من و عفت را پیدا کرده و نشان مى‌دهد. هنگام افطار، محسن خبر داد که آقاى خاتمى،کار فورى دارند. ساعت هشت شب، براى ملاقات تعیین شد؛ با نیم ساعت تأخیر آمدند. جریان ملاقات با رهبرى و آقاى دُرّى، [وزیر اطلاعات] و دیگران را دربارة مسأله قتل‌هاى اخیر گفت و دربارة نحوه عمل و برخورد مشورت کرد.

گفت، آقاى [مصطفی] موسوى، [= کاظمی]، مدیرکل معاونت امنیت و تعدادى دیگر، به ارتکاب قتل‌ها به خاطر دفاع از اسلام و جلوگیرى از خطرها، اعتراف و ادعا کرده‌اند که آقاى دُرّى هم در جریان بوده، ولی آقای دُرّى تکذیب مى‌کند. می‌گویند، آقاى موسوى از همفکران آقاى خاتمى است و نامزد معاونت امنیت اطلاعات ایشان بوده است.

نظرشان این است که آقاى دُرّى، اعلان کنند که خود وزارت اطلاعات، جریان را کشف کرده که واقعیت همین است و خود با پذیرش ضعف و کوتاهى، استعفا بدهد و سپس مدتى آقاى خاتمى، سرپرستى وزارت را به عهده بگیرد و اصلاحات را انجام دهد و با مرتکبین قتل‌ها، مطابق قانون عمل شود. گفتم، مسأله مهم رسیدگى به ادعاى مطلع بودن آقای دُرّى است؛ در صورت مطلع بودن یا نبودن، برخورد فرق مى‌کند. قرار شد، بررسى و مشورت بیشتر بکنیم.

سپس دربارة مشکلات کشور صحبت شد؛ کمبود ارز، به‌ هم خوردن امنیت اقتصادى با مسایل ثروت‌های بادآورده و برخوردهاى خام قوه قضاییه و رسانه‌ها و مواضع رهبرى و برخوردهاى خشن و شعارى‌گروه‌هاى فشار و دلسرد شدن مدیریت‌هاى‌کشور وگرفته‌ شدن شجاعت و خطرپذیرى از آنها و مبهم بودن سیاست خارجى و اختلافات بى‌جهت نیروهاى خودى که باید براى آنها چاره‌جویى شود. از برنامه ضبط‌شد‌ن مذاکرات‌شان با رهبرى ناراحت است و آن را نشانى بر عدم اعتماد مى‌داند.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • زنده باد صلح
    3

    درود بر یگانه مرد مردستان ایران خاتمی قهرمان

  • بابک
    1

    چه دفتر خاطراتی از آقای هاشمی رفسنجانی بعد فوتش گم شد...شاید به دست آیندگان برسد و بخوانند...
    حالا که دفتر خاطرات خارج از کشور ودر یک کشور اروپایی است...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها