خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۴ دی ۱۳۷۷

مرحوم هاشمی رفسنجانی: قرار شد من و خاتمی درخواست کنیم که کرباسچی عفو شود

«شب آقاى [سیدمحمد] خاتمى، رییس‌جمهور آمد. راجع به مسایل عمده کشور صحبت کردیم؛ از کمبود درآمدها و مشکلات بیکارى و ناامنى و عدم همکارى [وزارت] اطلاعات و ناجا و سپاه و مزاحمت‌هاى جناحى و عدم حمایت لازم رهبرى، ناراحت است.»

مرحوم هاشمی رفسنجانی: قرار شد من و خاتمی درخواست کنیم که کرباسچی عفو شود

در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۴ دی ۱۳۷۷ آمده است:

در منزل بودم. بیشتر وقت به مطالعه بولتن‌ها و کتاب «باد و باران در قرآن»، [مهندس مهدی بازرگان] و [کتاب «درد زمانه»]، خاطرات محمدعلى عمویى گذشت. فاطى در خانه بود و ملحفه براى بیمارستان‌ها مى‌دوخت و براى من افطار و سحرى تهیه کرد. عفت و آقاى [محمدرضا] نورى [شاهرودی]، از عربستان اطلاع دادند که امشب عفت برمى‌گردد. شیرین‌خانم، کارگر افغان هم آمده بود، منزل را براى آمدن عفت تمیزکند.

شب آقاى [سیدمحمد] خاتمى، رییس‌جمهور آمد. راجع به مسایل عمده کشور صحبت کردیم؛ از کمبود درآمدها و مشکلات بیکارى و ناامنى و عدم همکارى [وزارت] اطلاعات و ناجا [= نیروی انتظامی] و سپاه و مزاحمت‌هاى جناحى و عدم حمایت لازم رهبرى، ناراحت است. در مورد محکومیت آقاى کرباسچى صحبت شد؛ قرار شد هر دو از رهبرى بخواهیم، او را عفو کنند.

از محکومیت آقاى [اسدالله] بیات، در دادگاه ویژه [روحانیت] صحبت شد. گفت، از رهبرى خواسته است کمک کنند، نپذیرفته‌اند. پرونده او را آقاى محمدى گلپایگانى، [رییس دفتر رهبری] آورده است و نشان داده که کارخانه‌اى را که مربوط به ایشان نبوده، براى کار دیگر فروخته؛ چون قصد سوءاستفاده شخصى نداشته است، مى‌شود به او کمک کرد، ولى رهبرى صلاح نمى‌دانند اقدام کنند.

در مورد قتل‌هاى اخیر، معتقد است که وزارت اطلاعات، با انگشت‌گذاشتن روى فردى خاص، مى‌خواهد به جناح چپ منتسب کند. راجع به مشکلات احتمالى انتخابات شوراها و کم شدن حاکمیت احتمالى دولت بر اداره شهرها و روستاها، مذاکره کردیم. اظهارتعجب کرد، از اینکه چگونه من مدت هشت سال با این وضع ساخته‌ام.

نگران است که خارجى‌ها که تاکنون خوب رفتار کرده‌اند، با دیدن ضعف دولت، رویه منفى اتخاذ کنند.گفت، آقای [موریس] کاپیتورن، [گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران]، به آقاى [علی] خُرم، [نماینده ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو] گفته، اگر مسأله قتل‌ها در داخل روشن نشود، از شوراى امنیت [سازمان ملل] خواهد خواست که هیأتى براى تحقیق به ایران ارسال کند. در این صورت، مسایلى شبیه لیبى و عراق پیش می‌آید. از بعضى از بحث‌هاى رهبرى در خطبه‌هاى جمعه امروز هم راضى نبود و از مطالبى هم خوشنود است.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها