خاطرات ۳۱ تیر ۱۳۷۸

هاشمی رفسنجانی: با خاتمی در مورد پیام اخیر بیل کلینتون مذاکره کردیم

«درباره پیام اخیر [آقای بیل کلینتون]، رییس‌جمهور آمریکا مذاکره شد. وی خیلی نگران نیست و منتظر مراجعت آقای خرازی از عربستان [سعودی] است که با توجه به موضع عربستان، بررسی شود.»

هاشمی رفسنجانی: با خاتمی در مورد پیام اخیر بیل کلینتون مذاکره کردیم

در خاطرات هاشمی، ۳۱ تیر ۱۳۷۸ می خوانید:

تا ساعت یازده صبح، در منزل نمونه دایره‌المعارف قرآن را که مرکز فرهنگ و معارف قرآن [وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی قم]، برای اظهارنظر فرستاده است، مطالعه می‌کردم. یکی از نتایج کار قرآنی من است؛ بر اساس واژه‌های پیشنهادی من، دایره‌المعارفی تنظیم می‌شود. کار خوبی است و کمک می‌کند به هدف نهایی ما که تفسیر موضوعی و کلید قرآن است.

تا ساعت پنج بعد از ظهر، در دفتر کوشک کارکردم. بیشتر وقت، به بررسی رسانه‌ها گذشت. نامه فرماندهان سپاه به رییس‌جمهور و بازداشت آقای [کاظم] شکری، [عضو شورای سردبیری] از روزنامه صبح‌امروز و مسایل آشوب‌ها و کوی دانشگاه، استخوان‌بندی اصلی مطالب جراید است. مصاحبه‌های منوچهر محمدی، رحیم رضایی و [غلامرضا] مهاجری‌نژاد نیز گوشه‌هایی از عوامل آشوب را معرفی کرده است؛ ارتباط با ضدانقلاب خارج و گرفتن کمک مالی و هدایت از آنها.

در رسانه‌های جهانی، خبر انتشار نامه فرماندهان س.پ.ا.ه، به نفع آقای [سیدمحمد] خاتمی، تمام شده و باعث توجیه موضع ایشان در محکوم کردن آشوب‌ها و دستور تنبیه آنها شده که نوعی اجبار را تداعی‌کرده و از همین زمینه، در داخل هم برای توجیه هواداران عصبانی استفاده می‌شود.

شب، آقای خاتمی به منزل آمد. توضیحاتی در مورد نحوه ورود شورای عالی امنیت ملی در ماجراهای اخیر داد و از من خواست که در بعضی از جلسات مهم شورای عالی، شرکت کنم و گفت، آیت‌الله خامنه‌ای هم همین را خواسته‌اند؛ جواب صریحی ندادم. درباره پیام اخیر [آقای بیل کلینتون]، رییس‌جمهور آمریکا مذاکره شد. ایشان خیلی نگران نیست و منتظر مراجعت آقای خرازی از عربستان [سعودی] است که با توجه به موضع عربستان، بررسی شود.

از ناهماهنگی و تضاد، در مسایل مهم امنیتی و اقتصادی و سیاست خارجی ناراحت است و ... نگران احتمال اعدام برای عوامل شورش اخیر است و از ادامه بازداشت بعضی از دانشجویان دفتر تحکیم وحدت، ناراضی است و تقصیر را به گردن س.پ.ا.ه می‌اندازد. هفته آینده به همدان می‌رود و فرصتی است، برای ابراز نظر و تجدید اظهارات خاص.

در گزارش‌ها، خبر اجرای برنامه‌ای کامل از تلویزیون آلمان درباره فائزه را خواندم. او را امید زنان ایران معرفی کرده و شیطنت‌هایی هم دارد. دکتر [ابراهیم] یزدی، [دبیرکل نهضت آزادی]، در روزنامه نشاط، خبری از ملاقات سران نهضت آزادی با من در سال 1360 را آورده و با بیان مطالب نادرست، سوءاستفاده کرده است ؛ یادداشت‌های من در مهرماه سال 1360، چیز دیگری را دارد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها