پارکت لمینت بهتر است یا سرامیک؟

حتماً شما هم احساس کرده اید که این روزها افراد مثل گذشته علاقه و وسواس چندانی برای پوشاندن همه فضای کف منزل خود را با فرش و موکت را ندارند.

پارکت لمینت بهتر است یا سرامیک؟

حتی دکوراسیون هایی را که از این ایده پیروی می کنند را از مد افتاده تلقی می کنند. اینکه چه عاملی منجر به تغییر سلیقه افراد تا به این حد شده است موضوع بحث ما نیست اما می خواهیم بدانیم برای پذیرا بودن این رویکرد جدید چیدمان چگونه خود را آماده کنیم

در واقع هویدا شدن بخش اعظمی از کفپوش منزل نیازمند دقت و سلیقه بیشتر در انتخاب آن را ایجاب می کند، چراکه کفپوش هم به لحاظ رنگ و هم جنس و تکسچر بر دکوراسیون منزل مؤثر خواهند بود، کفپوش ها دارای تنوع بالایی هستند و انتخاب یکی از میان آنها به انتظارات و نیازمندی های شما بستگی دارد. اما دو گزینه ای که اغلب سبب سردرگمی بسیاری از خریداران می شود بحث داغ انتخاب بین پارکت لمینت و سرامیک است. در این مطلب سعی خواهد شد، تفاوت ها و مزیت های هردو محصول به طور کامل توضیح داده شود.

لمینت یا سرامیک؟

برای اینکه بهتر بتوانیم به مقایسه این دو کفپوش پرطرفدار و البته جنجالی بپردازیم بهتر است با آنها آشنا شویم و مزیت ها و معایب هر یک را به صورت ریشه ای مرور کنیم تا مقایسه ای آگاهانه تر داشته باشیم:

لمینت چیست؟

لمینت برخلاف پارکت از چوب طبیعی و خام تهیه نمی شوند؛ در عوض آنها دارای ساختار لایه ای هستند. لایه مرکزی یا به اصطلاح لایه مغزی که همان لایه اصلی تلقی می شود از فیبرهایی با تراکم بالا ساخته می شود، این لایه مسئول حفظ مقاومت پارکت در برابر قرارگیری سطوح سخت می باشد. روی این لایه لایه ای پرینت شده قرار می گیرد که اغلب نقوش چوب طبیعی را دارد.

در ادامه لایه ای برای محافظت و افزایش مقاومت سطحی لمینت روی آن قرار می گیرد که به آن لایه اورلی گفته می شود، در صورت فقدان لایه اورلی امکان ایجاد خط و خش در کوتاه مدت روی سطح لمینت بسیار بالاست و عمر محصول بشدت کاهش خواهد یافت. لایه ای هم برای محافظت از لایه مغزی از رطوبت کف زیر آن قرار می گیرد با داشتن چنین لایه ای دیگر نباید نگران رطوبت موجود در سطح زمین و درنتیجه آسیب به لمینت باشید.

سرامیک چیست؟

سرامیک ها یکی از شناخته شده ترین و رایج ترین انواع کفپوش ها می باشند، این کفپوش دارای رنج قیمتی بسیار بالایی است و براساس کیفیت مواد اولیه به کار رفته قیمت گذاری می شوند. به طور کلی سرامیک ها را در دو دسته طبقه بندی می کنند: سرامیک های لعابدار و سرامیک های بدون لعاب. سرامیک های لعابدار نیز خود به دو دسته سرامیک های مات و براق دسته بندی می شوند. سرامیک ها کفپوش هایی همه کاره هستند و امکان نصب آن در همه فضاها وجود دارد.

مقایسه لمینت و سرامیک

عایق گرما
یکی از مهم ترین ویژگی های لمینت این است که لمینت ها عایق خوب گرما هستند و راه رفتن بر روی آنها در فصول سرد لذت بخش است، این درحالیست که سرامیک عایق گرما نیستند و می توان گفت در زمستان قدم گذاشتن بر روی آن رنج آور است و بخصوص در افراد سالمند منجر به پادرد می شود.

سطح صیقلی
سرامیک ها دارای سطحی بسیار صاف و بی نقص هستند و از این رو جذاب به نظر می رسند ولی لمینت ها فاقد این ویژگی هستند. با این حال صیقلی بودن بیش از حد سرامیک ها می تواند دردسرساز هم باشد. زیرا با اندکی خیس شدن امکان سر خوردن بر روی آن بشدت افزایش می یابد.

مقاومت در برابر رطوبت
لمینت ها به این دلیل که از فرآورده های چوبی در تولید آن استفاده شده است در برابر رطوبت آسیب پذیر هستند و امکان شستشو به طور مستقیم در آنها وجود ندارد، این درحالیست که سرامیک ها به طور کامل در برابر آب مقاوم بوده و از این رو در محیط های بیمارستانی و شرایطی که نیازمند شستشوی مکرر است بهترین گزینه می باشد.

مقاومت سطحی
سرامیک ها پس از راه رفتن های مکرر و یا سقوط اجسام سنگین دچار آسیب دیدگی و ترک می شوند ولی لمینت ها به دلیل دارا بودن سطحی انعطاف پذیرتر و در ضمن وجود فوم در زیر آن مقاومت بیشتری در این موارد از خود نشان می دهند.

مقاومت حرارتی
سرامیک ها در برابر حرارت مقاومت بهتری نسبت به لمینت ها دارند. شاید بهتر باشد در منازلی که دارای سیستم گرمایش از کف هستند از لمینت استفاده نکنید زیرا حرارت می تواند به برخی از انواع لمینت آسیب های جدی وارد کند.

نصب
لمینت ها دارای کلیک هایی هستند که به صورت برجستگی و فرورفتگی می باشند و در هنگام نصب کافی ست که برجستگی یک لمینت در فرورفتگی لمینت بعدی قفل شود. بنابراین در نصب لمینت از هیچ گونه چسبی استفاده نمی شود. از این رو نصب لمینت در زمان بسیار کوتاهی و بدون ریخت و پاش صورت می گیرد. این درحالیست که نصب سرامیک فرآیندی زمانبر و البته پر ریخت و پاش می باشد.

نصب مجدد
لمینت ها را می توان جدا کرد و در مکانی دیگر نصب نمود، ویژگی که در سرامیک ها مشاهده نمی شود.

نگهداری
نگهداری از کفپوش های سرامیکی بدلیل مقاومت بالای آنها در برابر آب بسادگی صورت می گیرد اما در مورد لمینت ها باید فرآیند تمیزکاری با دقت بیشتری و حدالامکان به صورت خشک و در موارد لزوم یا دستمال نم دار صورت بگیرد.

مقاومت در برابر نور خورشید
برخی از انواع نامرغوب لمینت ها در برابر نور خورشید مقاوم نبوده و تغییر رنگ می دهند اما سرامیک ها کاملاً در برابر نورخورشید مقاومت دارند.

تنوع طرح و رنگ
سرامیک ها دارای تنوع بسیار گسترده تری در زمینه طرح و رنگ نسبت به لمینت ها هستند.

طول عمر
به طور متوسط سرامیک ها می توانند بیش از 40 سال عمر کنند این درحالیست که لمینت ها در بهترین حالت عمری 20 ساله دارند.

البته اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در زمینه انواع کفپوش ها به طور تخصصی افزایش دهید می توانید از مجله های دکوراسیون داخلی موجود در سطح وب بازدید کنید تا با مزیت ها و معایب انواع مختلف کفپوش ها آشنا شوید، جهت کسب اطلاعت بیشتر و برای مشاهده انواع کفپوش اینجا کلیک کنید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها