۹ خاصیت عسل طبیعی و خام که احتمالا نمیدانید!

خواص عسل طبیعی و فواید مصرف آن بارها در منابع مختلف گفته شده ولی در این مقاله میخواهیم خواص اثبات شده عسل طبیعی را بررسی کنیم.

۹ خاصیت عسل طبیعی و خام که احتمالا نمیدانید!

عسل یک مایع طلایی رنگ و شیرین است که توسط زنبورها با استفاده از شهد گل تولید می شود. زنبورهای عسل، عسل خود را لانه های کوچک و شش ضلعی ذخیره می کنند. در نتیجه عسل خام مستقیماً از این لانه ها بیرون می آید.

صدها سال است که انسان ها از عسل در طب سنتی استفاده می کنند. این ماده طبیعی شیرین حاوی عناصر مفیدی است. عسل طیف وسیعی از خواص برای سلامتی را ارائه می دهد. عسل خام که مستقیماً از کندوی زنبور عسل به دست می آید، حاوی گرده گل، بره موم و مقدار زیادی آنتی اکسیدان است.

خواص عسل برای سلامتی

در این مقاله برخی از خواص عسل را که توسط دانشمندان به اثبات رسیده است، مورد بررسی قرار می دهیم:

1- حاوی بسیاری از مواد مغذی است

از نظر تغذیه ای، 1 قاشق غذاخوری عسل (21 گرم) حاوی 64 کالری و 17 گرم قند و همچنین شامل فروکتوز، گلوکز، مالتوز و ساکارز است. عسل به طور طبیعی حاوی مقادیر مشخصی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله: نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، کلسیم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، فسفر، روی و ... می باشد.

با این حال، حتی با داشتن فروکتوز بالا، عسل می تواند گزینه ای سالم تر از شکر برای مصرف باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که از جمله خواص عسل می توان گفت، ممکن است اثری قوی محافظتی در برابر دیابت داشته باشد. همچنین برخی از انواع عسل نیز به بهبود سطح کلسترول کمک می کنند.

افرادی که مبتلا به دیابت یا دارای محدودیت های رژیمی هستند، بهتر است عسل را در حد اعتدال مصرف کنند تا از تغییرات قابل توجه در سطح قند خون آن ها جلوگیری شود.

2- سرشار از آنتی اکسیدان

عسل با کیفیت بالا حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های مهم است. این ها شامل اسیدهای آلی و ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدها می باشد. دانشمندان بر این باورند که وجود این ترکیبات در عسل، آنزیم های آنتی اکسیدانی قوی به آن می بخشد. جالب است که مطالعاتی نشان داده عسل گندم سیاه باعث افزایش میزان درصد آنتی اکسیدان در خون شما می شود.

آنتی اکسیدان ها با کاهش خطر حملات قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان و سلامت بدن را بهبود می بخشند. همچنین ممکن است این آنتی اکسیدان ها برای سلامت چشم نیز موثر باشند.

3- کاهش تری گلیسیرید خون

افزایش تری گلیسیرید خون یکی دیگر از عوامل خطر بیماری قلبی است. تری گلیسیریدها با مقاومت به انسولین می تواند بیماری دیابت نوع 2 را ایجاد و تشدید کند. سطوح تری گلیسیرید با رژیم های غذایی روزانه حاوی قند و کربوهیدرات های تصفیه شده، افزایش می یابد.

جالب است که مطالعات متعددی مصرف منظم عسل را با سطح تری گلیسیرید پایین تر مرتبط می دانند، به ویژه هنگامی که از آن برای جایگزینی برای قند استفاده می شود. به عنوان مثال، یک مطالعه در مقایسه عسل و شکر، نشان داد که میزان تری گلیسیرید در گروه مصرف عسل 11 تا 19 درصد کاهش داشته است.

4- بهبود سوختگی و تسکین زخم ها و جراحات

درمان موضعی عسل از زمان مصر باستان برای التیام زخم ها و سوختگی ها مورد استفاده قرار می گرفته و امروزه نیز رایج است. بررسی 26 مطالعه روی خواص عسل و مراقبت از زخم و جراحات نشان داد که عسل در درمان سوختگی ها و زخم هایی با ضخامت جزئی که بعد از جراحی عفونی شده اند، موثرتر است.

عسل همچنین یک درمان موثر برای زخم پای فرد دیابتی است که دارای عوارض جدی بوده و می تواند منجر به قطع عضو شود.

مطالعه ای میزان موفقیت بالایی را با عسل به عنوان درمان زخم گزارش کرد. در مطالعه دیگری، عسل برای استفاده موضعی 97 درصد از زخم های دیابتی بیماران را درمان کرد. محققان معتقدند که قدرت درمانی عسل ناشی از اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن و همچنین توانایی تغذیه بافت اطراف آن است.

علاوه بر این، می تواند به درمان سایر بیماری های پوستی، از جمله پسوریازیس و ضایعات تبخال کمک کند. از خواص عسل مانوکا می توان گفت که برای درمان زخم های ناشی از سوختگی بسیار موثر است.

5- مناسب برای افراد مبتلا به دیابت

از جمله خواص عسل می توان به این اشاره کرد که دارای شاخص قند خون پایین تری نسبت به قند است، به این معنی که سطح قند خون شما را به همان اندازه که قند مصنوعی دارد، افزایش نمی دهد. عسل همچنین طعم شیرین تری نسبت به شکر دارد و ممکن است به شما کمک کند از شیرین کننده کمتری در غذاها استفاده کنید.

عسل می تواند گزینه انتخابی بهتری نسبت به شکر باشد. در یک مطالعه، محققان دریافتند که تعویض عسل با شکر خالص یک راه موثر برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون است. توصیه میکنیم در هنگام خرید عسل طبیعی به فاکتورهای آزمایشگاهی آن دقت کنید.

6- جلوگیری و درمان سرطان

عسل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده است که باعث می شود بسیاری از خود بپرسند که آیا می تواند به پیشگیری یا درمان سرطان کمک کند. مطالعه ای که در سال 2011 در ایران انجام شد، نحوه تاثیر عسل بر سرطان سلول های کلیوی، نوعی سرطان کلیه، را مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که عسل در جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی موثر است و به این نتیجه رسیدند که مطالعه بیشتر به عنوان درمان سرطان ضروری است.

7- تقویت باروری

عسل به دلیل توانایی بالقوه خود در افزایش باروری در مردان و زنان مورد تمجید قرار گرفته است، اما شواهد این امر متفاوت است. دو مطالعه جداگانه با استفاده از موش ها، که در نیجریه در سال 2013 انجام شد، نتایج بسیار متفاوتی را نشان می دهد.

در حالی که یکی از مطالعات نشان دهنده این بود که عسل تعداد اسپرم های موش های صحرایی نر را افزایش می دهد. مطالعه دیگری نشان داد که عسل زیاد می تواند بر باروری موش ها تأثیر منفی بگذارد. در این زمینه تحقیقات بیشتری لازم است انجام شود.

در این زمینه ژل رویال آهوتا و عسل کنار بسیار توصیه میشودو تاثیر گذار است.

8- تقویت حافظه

برخی از محققین معتقدند که عسل می تواند حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را به ویژه در بانوانی که به دوره پساقاعدگی پا گذاشته اند، تقویت کند. دریک مطالعه با منبع معتبر بر بانوان در دوره پساقاعدگی که برای چند هفته تحت درمان با عسل توالانگ قرار گرفتند، به همان اندازه که باعث تقویت هورمون درمانی استروژن و پروژسترون شدند، حافظه آن ها نیز تا حدودی بهبود یافت.

9- کاهش فشار خون

فشار خون یک عامل خطر مهم برای بیماری های قلبی است و عسل ممکن است به کاهش آن کمک کند. این جریان به این دلیل است که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی می باشد که با کاهش فشار خون مرتبط است. مطالعات روی موش ها و انسان ها کاهش متوسط فشار خون ناشی از مصرف عسل را نشان داده است.

فواید عسل طبیعی

عسل می تواند کاربردهای شگفت انگیزی داشته باشد. همان طور که دارای شاخص گلیسمی پایین است، جایگزین خوبی برای قند و شکر بوده که می تواند به شما در کنترل قند خون کمک کند.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها