گزارش سالانه پلتفرم آنالیز موبایل مارکتینگ متریکس در سال ۱۳۹۹

گزارش سال ۱۳۹۹ متریکس با هدف کمک به ایجاد بینش منطقی و کاربردی برای صاحبان اپلیکیشن، دیجیتال‌مارکترها و فعالین در این حوزه، تهیه شده است.

گزارش سالانه پلتفرم آنالیز موبایل مارکتینگ متریکس در سال ۱۳۹۹

این گزارش در سه بخش انتشار یافته است. بخش اول این گزارش به بررسی رفتار کاربران در تمامی اپلیکیشن‌های دارای متریکس می‌پردازد و دو بخش دیگر آن به طور جداگانه به دسته‌بندی‌های برنامه‌ و بازی اختصاص دارد. مطالعه و بررسی گزارش متریکس که شامل آنالیز و تحلیل رفتار کاربران پس از نصب اپلیکیشن‌های ایرانی در سال ۹۹ است، می‌تواند به گسترش افق دید توسعه‌دهندگان و صاحبان کسب‌و‌کارهای موبایلی ایران و افزایش دانش آن‌ها در مورد بازار اپلیکیشن‌های موبایل و نوع رفتار کاربران، کمک کند. محتوای ارزشمند دیگری که در گزارش به طور مفصل به آن پرداخته شده، ارائه‌ی آمار و ارقام مربوط به تقلب‌های صورت گرفته در نصب اپلیکیشن‌ها است.

در ادامه خلاصه‌ای از این گزارش آورده شده است.

متریکس به روایت اعداد
روزانه در بیش از ۷۵۰ اپلیکیشنی که از متریکس استفاده می‌کنند، به طور میانگین بیش از ۶۰۰ هزار نصب جدید شمارش می‌شود. با تحلیل رفتار بیش از ۵۰ میلیون کاربر یکتا در سال ۹۹، روزانه ۲۰ میلیون کلیک، ۶۰ میلیون سشن و ۸۰ میلیون رخداد در این اپلیکیشن‌ها گزارش شده است.

نرخ تبدیل کلیک به نصب
یکی از مهمترین فاکتور‌ها برای بررسی کیفیت کمپین‌های تبلیغاتی برای اپلیکیشن‌ها پاسخ این سوال است که چه مقدار از کلیک‌های کاربران روی تبلیغ‌های نمایش داده شده در کانال‌های مختلف تبلیغاتی به نصب منجر می‌شوند؟

بر اساس گزارش متریکس، میانگین نرخ تبدیل کلیک به نصب در دسته‌بندی برنامه‌ها ۸۳٪ است. همچنین اپلیکیشن‌های دسته‌های اتومبیل و سلامتی بیشترین نرخ تبدیل کلیک به نصب و اپلیکیشن‌های پیام رسان کمترین نرخ تبدیل را دارند. با توجه به این نمودار دور از انتظار نیست که اپلیکیشن‌های پیام‌رسان نسبت به سایر اپلیکیشن‌ها با دشواری بیشتری برای جذب کاربر روبرو هستند.

در گزارش مربوط به بازی‌ها نیز میانگین نرخ تبدیل کلیک به نصب ۶٪ است. نرخ نصب در دسته‌ی دانستنی‌ها اختلاف فاحشی با سایر دسته‌ها دارد و از آن‌سو، بازی‌های دسته کارتی با سختی بیشتری برای جذب کاربران مواجه هستند.

میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن‌های مختلف
هر تعاملی که کاربر با یک اپلیکیشن دارد، در قالب یک نشست صورت می‌گیرد. متریکس در گزارش خود میانگین سشن به ازای هر کاربر و میانگین مدت سشن‌ در دسته‌های مختلف برنامه و بازی را ذکر کرده است. بر این اساس، کاربران در دسته خانوادگی در میان اپلیکیشن‌های برنامه و در دسته دانستنی در میان اپلیکیشن‌های بازی، در هربار باز کردن اپلیکیشن تعامل طولانی‌تری با اپلیکیشن دارند. از منظر پراستفاده‌تر بودن نیز دسته پیام رسان در اپلیکیشن‌های برنامه و باز هم دسته دانستنی در اپلیکیشن‌های بازی بیشترین میزان تعداد سشن به ازای هر کاربر را دارا هستند.

نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن

بر اساس گزارش متریکس، میانگین نرخ بازگشت کاربر به اپلیکیشن در روز اول در دسته‌ی برنامه‌ها ۲۴/۵۹٪ و در دسته‌ی بازی‌ها ۴۶/۳۶٪ است.

با مشاهده‌ی نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن‌های برنامه در یک بازه چهار هفته‌ای پس از نصب، به نظر می‌رسد به طور کلی، کاربران دسته ابزارها بیشتر از سایر اپلیکیشن‌ها به برنامه باز می‌گردند، در حالی که کمترین مقدار بازگشت به اپلیکیشن مربوط به دسته موسیقی و صدا است.

تقلب موبایلی

یکی از مشکلات بزرگ اکوسیستم اپلیکیشن مارکتینگ، تقلب است که خود را به صورت سرقت ترافیک و ارسال ترافیک جعلی به دیجیتال مارکترها نشان می‌دهد. در آمارهای جهانی، نرخ نصب تقلبی سال به سال در حال افزایش است. سیستم مقابله با تقلب متریکس در راستای وظیفه خود در تلاش حداکثری برای جلوگیری از هدررفت بودجه‌های تبلیغاتی مشتریانش، در دو فاز مختلف پیشگیری و تشخیص به مبارزه با روش‌های نوین متقلبانه می‌رود و بر همین اساس در سال گذشته، در مجموع نزدیک به ۱ میلیارد و ۷۴۰ میلیون ﺗﻮﻣﺎن در هزینه سالیانه بودجه تبلیغاتی مشتریان صرفه‌جویی شد.

در این نمودار، متریکس سهم انواع تقلب موبایلی شناسایی شده در نصب اپلیکیشن‌ها در سال ۹۹ را به تصویر کشیده است.

بر اساس گزارش متریکس از اپلیکیشن‌های حوزه برنامه سهم نصب‌های تقلبی از نصب‌های غیر ارگانیک اپلیکیشن‌های ثبت شده در پلتفرم متریکس در مورد اپلیکیشن‌های سرگرمی از همه بیشتر است. اما از آن سو، دسته‌ی آموزشی و موسیقی و صدا چندان با معضل ترافیک تقلبی روبرو نبوده‌اند.


در حوزه‌ی بازی‌ها نیز دسته استراتژی دارای بیشترین نرخ تقلب و دسته تخته‌ای دارای کمترین نرخ تقلب است.

این گزارش شامل آمارهای دیگری هم است که البته موضوعی کلان‌تر از بحث اپلیکیشن مارکتینگ را نمایش می‌دهند. برای مثال توزیع آمار به تفکیک اپراتور‌ تلفن همراه، نوع اتصال به اینترنت، برند دستگاه، نسخه سیستم‌عامل، شبکه‌های تبلیغاتی و ….

گزارش کامل سال ۹۹ متریکس از اپلیکیشن‌های ایرانی را می‌توانید از اینجا دانلود و مشاهده کنید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها