گزارش وضعیت بازار پروفیل در زمستان 99

شاید باورتان نشود که قیمت پروفیل فولادی در سرتاسر زمستان امسال تغییر محسوسی نکرده است. افزایش قیمت سایزهای مختلف این مقطع فولادی از ابتدای دی‌ماه تاکنون زیر 1000 تومان بوده است.

گزارش وضعیت بازار پروفیل در زمستان 99

این در حالی است که در وضعیت اقتصادی فعلی، کمتر کالایی در طول زمستان اخیر ثبات قیمت داشته است. البته مانند سایر مقاطع فولادی، قیمت پروفیل هم در برخی بازه‌های زمانی نوسان را تجربه کرده و همیشه ثبات ندارد. با توجه به این موضوع اگر قصد خرید پروفیل را دارید، حتماً پیش از صرف هرگونه هزینه، به لینک زیر رفته و راهنمای خرید پروفیل را مطالعه کنید:

https://www.asroon.ir/blog/detail/راهنمای-خرید-قوطی-و-پروفیل/1054/view/

اگر می‌خواهید در مورد فراز و نشیب بازار پروفیل در زمستان اخیر بدانید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

1. قیمت پروفیل در دی‌ماه 99 چه تغییراتی داشت؟

بازار پروفیل در آغاز زمستان 99، یعنی در هفته اول دی‌ماه، نوسانی نسبی را تجربه کرد. گرچه در اواسط این هفته با کاهش قیمت پروفیل روبه‌رو شدیم؛ اما در اواخر هفته به قیمت اولیه خود نزدیک شد. برای مثال قیمت قوطی 40*40 کارخانه فولاد گستر حداد با ضخامت 2 میلی‌متر، در اوایل هفته 21.800 تومان بود و در اواخر هفته به 21.350 تومان رسید.

در هفته دوم دی قیمت این مقطع فولادی، افزایش محسوسی داشت و به 22.000 تومان رسید. این افزایش قیمت در هفته بعد هم ادامه داشت و پروفیل 40*40 با ضخامت 2 میلی‌متر، به ازای هر کیلو، 23.000 تومان قیمت‌گذاری شد. در اواخر دی‌ماه قیمت پروفیل کمی کاهش یافت و 25 دی‌ماه 99، به 22.500 تومان رسید.

در دی‌ماه 99 شاهد ثابت ماندن قیمت دلار نیمایی در کانال 25.000 تومان بودیم؛ اما در ابتدای ماه قیمت ورق فولادی عرضه‌شده در بورس کالا به علت زیاد بودن تقاضا، همچنان بالا بود. همین موضوع باعث شد که قیمت قوطی در اواخر ماه افزایش یابد.

2. وضعیت بازار و قیمت پروفیل در بهمن‌ماه 99

در بهمن انتخاب رئیس‌جمهور جدید آمریکا، اثرات مثبتی بر اقتصاد ایران و بازار آهن و فولاد گذاشت. در هفته اول بهمن تغییرات سیاسی آمریکا باعث شد قیمت دلار کاهش محسوسی داشته باشد و همین موضوع منجر به کاهش نسبی قیمت مقاطع فولادی نیز شد. در هفته اول بهمن‌ماه قیمت قوطی با کاهشی 1200 تومانی نسبت به اواخر دی، به 21000 تومان رسید.

در هفته دوم، بورس کالا به منظور افزایش تقاضا برای خرید ورق فولادی، قیمت پایه محصولات فولادی را کاهش داد. این کاهش قیمت، بیشتر از 5 درصد درج شده در شیوه‌نامه فولادی بود و اثر خود را در هفته‌های بعدی نشان داد. اثرات مثبت تغییرات سیاسی آمریکا در این هفته نیز ادامه داشت. قیمت قوطی 40*40 با ضخامت 2 میلی‌متر که در ابتدای هفته به 20.800 تومان رسیده بود و آخر هفته به کمترین قیمت خود در زمستان 99، یعنی 20.200 تومان رسید.

در هفته سوم کشمکش بر سر بازگشت ایران به برجام و اظهارنظرهای دولت جدید آمریکا در این زمینه، بر اقتصاد ایران اثرگذار بود. قیمت پروفیل نیز همانند سایر مقاطع فولادی در این هفته نوسان اندکی را تجربه کرد؛ اما افزایش چندانی نداشت و در انتهای هفته 20.500 تومان معامله شد. هفته بعد کاهش قیمت پایه ورق گرم فولادی در بورس کالا، افزایش تقاضا و کشمکش‌های سیاسی منجر به افزایش قیمت‌ها شد و قیمت پروفیل فولادی را به 21.000 تومان نزدیک کرد.

در هفته پایانی بهمن، قیمت قوطی نوسان چندانی نداشت و در آخر هفته در کانال 21.000 تومان باقی ماند.

3. قیمت پروفیل در اسفند 99 چقدر تغییر داشته است؟

نوسانات قیمت ارز و مقاطع فولادی در اسفندماه نیز ادامه داشت. با وجود این نوسانات، قیمت قوطی 40*40 با ضخامت 2 میلی‌متر در هفته اول اسفند تغییر چندانی نکرد. قیمت این مقطع فولادی با باقی ماندن در کانال 21.000 تومان، در انتهای این هفته 21.250 تومان قیمت‌گذاری شد.

در هفته دوم اسفند و با نزدیک شدن به پایان سال، اکثر تولیدکنندگان به علت روشن نبودن وضعیت بازار در سال آینده، تغییر چندانی در قیمت محصولات خود اعمال نکردند. انتظار برای مشخص شدن وضعیت بازار، باعث شد که قیمت پروفیل در حوالی 21.000 تومان باقی بماند.

در هفته‌های پایانی سال جاری، وضعیت بورس کالا و افزایش تقاضا در آن، تغییرات سیاسی و روشن شدن تکلیف برجام، می‌تواند تأثیر زیادی روی قیمت مقاطع فولادی مانند پروفیل داشته باشد. برای خواندن تحلیل‌های بیشتر در مورد وضعیت بازار آهن و فولاد، می‌توانید به وب‌سایت آسرون ( https://www.asroon.ir ) مراجعه کنید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها