معرفی خواص انواع چای و ادویه لاغری

شاید تا به حال از رژیم‌های غذایی برای لاغری استفاده کرده باشید. در برخی از آن‌ها از انواع مختلفی از دمنوش‌ها، چای، ادویه‌ها و چاشنی‌های مختلف برای لاغری سریع‌تر و چربی‌سوزی بیشتر استفاده می‌شود.

معرفی خواص انواع چای و ادویه لاغری

این مواد خوراکی مؤثر در لاغری تنوع بسیار زیادی دارند و به روش‌های مختلفی می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. در ادامه قصد داریم با چند نمونه از آن‌ها مانند چای ماچا، خواص تخم گشنیز و خواص چای سبز برای بدن و لاغری آشنا شویم.

آشنایی با خواص چای ماچا

چای ماچا یکی از چای‌های معروف در سراسر دنیا بوده که متعلق به آسیای شرقی است. این چای به صورت پودری سبز رنگ و بسیار خوشبو است که به روش‌های خاصی پودر شده تا کلروفیل آن از بین نرود و رنگ خاص آن حفظ شود. این چای خاصیت‌های بسیار زیادی برای بدن دارد و می‌تواند به دفع فلزات سنگین از بدن کمک کند. مهم‌ترین خواص چای ماچا به صورت زیر هستند:

  • چای ماچا در کاهش میزان کلسترول بد خون نقش بسیار مهمی دارد.
  • به دلیل وجود کافئین، نوشیدنی بسیار پرطرف‌دار است و می‌تواند سطح انرژی بدن را افزایش دهد.
  • با ترشح سروتونین و دوپامین حس شادی را در افراد افزایش داده و باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود.
  • ماچا حاوی آنتی اکسیدان طبیعی کاتچین است که می‌تواند بر روی سلامت چشم تأثیر بگذارد. همچنین برای مبارزه با آب مروارید نیز مفید است.
  • به دلیل وجود آنتی اکسیدان در این چای، خاصیت ضد التهابی دارد.

 

چای ماچا و لاغری

یکی از مهم‌ترین تأثیرات و فواید این چای برای بدن، تأثیر آن در لاغری است. این چای تأثیر زیادی در چربی سوزی بدن داشته و می‌تواند به مرور زمان باعث لاغری و تناسب اندام شود. عملکرد این چای در لاغری مشابه چای سبز است، اما نمی‌تواند در زمان کم برای شما معجزه کرده و وزن زیادی از شما را کاهش دهد. در واقع از این چای باید در کنار رژیم غذایی اصولی و ورزش استفاده کنید.

خواص چای سبز برای بدن

چای سبز نیز مشابه چای ماچا نوشیدنی پرطرف‌دار با مزایا و معایب متفاوت است. این چای مشابه با چای سیاه بوده؛ اما نحوه فراوری آن متفاوت است. همچنین به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان شناخته می‌شود. انواع مختلفی از فلاونول‌ها در چای سبز وجود دارد که شناخته شده‌ترین آن‌ها اپیگالوتچین گالات است. این ماده می‌تواند از بروز بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی و حتی انواع سرطان جلوگیری کند.

چای سبز و لاغری

از سال‌های گذشته تاکنون از این چای برای تسکین درد و به عنوان دارویی آرامش بخش استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزیت‌های آن می‌توان به تأثیر در لاغری و تناسب اندام اشاره کرد. این چای میزان سوخت و ساز بدن را تا حد زیادی افزایش داده و از این رو به لاغری کمک می‌کند. افزایش سوخت و ساز بدن به کمک پلی فنل انجام شده که باعث تشدید سطح اکسید شدن چربی مفید می‌شود. ماچا در واقع پودر چای سبز است و ارزش غذایی بیشتری نسبت به برگ آن دارد.

6

چای سبز و افزایش کافئین بدن

مصرف نوشیدنی‌هایی مانند قهوه که دارای کافئین زیاد هستند، بسیار رایج شده است. این موضوع به این دلیل است که سطح انرژی روزانه فرد را بالا می‌برد. اما از طرفی می‌توانند مضراتی برای بدن ایجاد کنند. کافئین موجود در چای سبز بسیار کمتر از قهوه است؛ اما با مصرف آن می‌توانید بدون آسیب به بدن از کافئین استفاده کنید. کافئین می‌تواند تأثیر زیادی در چربی سوزی داشته باشد و عملکرد بدن را بهبود بخشد. از این چای در کنار رژیم غذایی سالم و ورزش استفاده کنید تا تأثیر آن را بر لاغری و تناسب اندام خود مشاهده کنید.

حرکت سلول‌های چربی

زمانی که فرد در حال ورزش است، بدن سوخت لازم خود را از طریق چربی‌ها دریافت می‌کند. به این صورت ابتدا باید چربی‌ها تجزیه شده تا انرژی آن‌ها به بدن برسند. این کار توسط هورمون‌های چربی سوز انجام می‌شود و چای سبز به عنوان نوشیدنی مفید می‌تواند به انجام این فرایند کمک زیادی داشته باشد.

خواص تخم گشنیز

تخم گشنیز ادویه‌ای بسیار کاربردی و مفید است که در انواع مختلفی از غذا‌ها نیز استفاده می‌شود. در خواص تخم گشنیز میتوان گفت برای مصارف دارویی نیز استفاده شده و خواص زیادی برای بدن به همراه دارد. کنترل دیابت، کاهش نفخ بدن، کنترل کلسترول، سلامت پوست، درمان ریزش مو، سلامت قلب، درمان روماتیسم و کاهش وزن و لاغری از مهم‌ترین خاصیت‌های تخم گشنیز برای بدن هستند.

سبزی بسیار مفید و پرخاصیت که دارای ویتأمین‌های A، C و B6 است. همچنین انواع مختلفی از مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم و... در آن وجود دارد. تخم گشنیز منبع بسیار خوبی از فیبر است. از این رو با مصرف آن تا مدت زیادی فرد احساس سیری داشته و میل به خوردن غذا ندارد. به همین دلیل می‌تواند در کاهش مصرف کالری روزانه و کاهش وزن کمک کند. می‌توانید از تخم گشنیز در انواع مختلف غذا‌های خود مانند سوپ‌ها، آش، کباب، کوکو و... استفاده کنید.

7

تخم گشنیز برای دیابت نیز مؤثر است و می‌تواند به عنوان ماده‌ای برای کنترل قند خون استفاده شود. عصاره تخم گشنیز دارای ماده‌ای است که پس از مصرف به خون وارد شده و باعث ترشح انسولین می‌شود. به این صورت سطح قند خون در اندازه نرمال باقی مانده و فرد دچار افزایش قند خون نمی‌شود. افراد دیابتی می‌توانند از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

سخن آخر

همان‌طور که دیدید چای ماچا، چای سبز و تخم گشنیز هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود بوده و به روش‌های مختلف می‌تواند به لاغری و کاهش وزن افراد کمک کنند. این چای و ادویه‌ها به خودی خود برای بدن ضرر ندارند و معمولاً حاوی مواد مفیدی هستند. اما دقت کنید زیاده روی در مصرف آن‌ها می‌تواند عوارضی نیز برای بدن به همراه داشته باشد. از این رو هیچ گاه سر خود و به میزان زیاد از آن‌ها مصرف نکنید.

بهتر است ابتدا به متخصص مراجعه کرده و رژیم غذایی اصولی و متناسب با شرایط بدن خود دریافت کنید. در صورت نیاز پزشک از موارد گفته شده به میزان کافی در رژیم شما قرار می‌دهد. به این صورت می‌توانید با حفظ سلامتی بدن خود، کاهش وزن موردنظر را تجربه کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها