تحلیل رفتار متقابل در زندگی شخصی و کسب و کار

تحلیل رفتار متقابل(Transactional Analysis) که به اختصار TA نامیده می شود، نظریه ای در روانشناسی اجتماعی است که در سال 1950 توسط یک روانپزشک کانادایی به نام اریک برن پایه گذاری شد و بر اساس این نظریه، کارگاه هایی برگزار می شود که به کارگاه های آموزشی TA معروف است.

تحلیل رفتار متقابل در زندگی شخصی و کسب و کار

این نظریه از نظر کاربرد راحت در حل مشکلات عاطفی و رفتاری به شدت مورد قبول جامعه روانشناسی قرار گرفته و مورد استفاده افراد در زمینه های مختلف قرار می گیرد. این نظریه به بررسی تعامل و ارتباط بین افراد می پردازد، استفاده از این تکنیک امکان شناسایی و حل بسیاری از مشکلات در روابط بین افراد را فراهم می کند. در تجزیه و تحلیل رفتارهای متقابل، می توان رفتارهای بعدی او را با تشخیص اینکه فرد در کدام حالت «خود» با دیگری رفتار می کند، پیش بینی کرد.

مهارت تحلیل رفتار متقابل چیست؟

به طور کلی تحلیل رفتار متقابل نظریه ای است که در مورد شخصیت و به عنوان روشی نظام مند برای روان درمانی مطرح شده است. این تعریف که در اینجا در پاسخ به این سوال که تحلیل تعاملی چیست، مطرح کردیم، برای اولین بار توسط انجمن بین المللی تحلیل تعامل ارائه شده است.

این نظریه سعی دارد تصویری از ساختار روانی انسان ها را به ما نشان دهد. برای این منظور، این نظریه از مدل سه بخشی کودک، والدین و بزرگسال به عنوان مدل حالات عاطفی استفاده می کند. در واقع، مدل شخصیت به ما کمک می کند تا بفهمیم اطرافیان ما چگونه رفتار می کنند و چه نوع رفتاری از خود نشان می دهند.

متخصصان این حوزه با کمک تئوری تحلیل رفتار متقابل دریافته اند که افراد شخصیت خود را در قالب رفتار خود آشکار می کنند. همه ما بارها پس از توجه به رفتار اطرافیان و حتی رفتار خودمان متوجه این موضوع شده ایم. مثلاً فردی که سعی می کند دیگران را آزار دهد مرتکب هیچ اشتباهی نمی شود. زیرا او فقط در صدد تسکین زخم هایی است که در گذشته بر او وارد شده است. در واقع رفتار چنین افرادی نتیجه تاریخ آنهاست! این نتایج با کمک نظریه تحلیل رفتار متقابل به دست آمده است.

تحلیل رفتار متقابل با ان ال پی

ان ال پی به سادگی به این معناست که چگونه به ذهن خود بگوییم که رفتار کند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تصمیم بگیرید یک روز صبح زود از خواب بیدار شوید و به سفر بروید یا خوش بگذرانید. اگر دقت کنید میل به بیدار شدن و تصاویر مربوط به آن انگیزه زیادی به شما می دهد و مثلا اگر تصمیم دارید فردا ساعت ۶ صبح بیدار شوید تقریبا نیم ساعت زودتر از خواب بیدار خواهید شد. زیرا ضمیر ناخودآگاه پیام این کار را دریافت کرده است. حال اگر بتوانیم از این ویژگی ناخودآگاه برای تغییر عادات و رفتار استفاده کنیم و انتظارات خود را به زبان قابل فهم ذهن اعلام کنیم، به نتایج فوق العاده ای دست خواهیم یافت.

با کنترل ذهن خود میتوانید با افزایش تمرکز و تکنیک‌های ان ال پی در تحلیل رفتار متقابل بهترین نتیجه را به دست آورید.

تحلیل رفتار متقابل در بازاریابی

تحلیل تعامل روشی برای جذب مشتری در مشاغل مختلف است. همانطور که می دانید اساس هر کسب و کاری جلب اعتماد و ارتباط با مشتریان است و این موضوع به قدری مهم و حیاتی است که معمولا هر بازاریاب دیجیتال باید بر اساس تحلیل رفتار متقابل و سایر اصول روانشناسی تلاش کند. ارتباط با مشتریان را روان تر کنید. با آگاهی از خواسته های درونی افراد جامعه، بخش عمده ای از مسیر بازاریابی را طی کرده اید. زیرا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ به طور کلی یک رابطه انسانی است که باید بر اساس معیارهای روانشناختی شکل بگیرد و تکامل یابد.

تحلیل تعامل یکی از مهمترین اصول روانشناسی در بازاریابی است. با تسلط بر این اصل روانشناختی می توانید بازخوردها و نیازهای کاربران و مشتریان خود را بشناسید و بر اساس آنها خدمات خود را ارائه دهید. تحلیل رفتار تعاملی در بازاریابی را می توان در عناصر مختلفی خلاصه کرد.

زبان بدن و سایر عناصر رفتار انسان از مهمترین عواملی هستند که در تحلیل رفتار متقابل مورد تحلیل قرار می گیرند. پس مهم است که بتوانید سلیقه و تمایل مشتری را در حوزه فعالیت خود بر اساس رفتار و واکنش های مشتری تشخیص دهید و مطابق همان سلیقه و میل خود عمل کنید.

تحلیل رفتار متقابل در زندگی شخصی

یکی از مهمترین مفاهیمی که در نظریه تحلیل کنش متقابل به آن اشاره شده «پیش نویس زندگی» است. این نظریه به شما در رفتار شخصی کمک می کند و باعث می شود دیگران را بشناسید. اریک برن که نامش با تحلیل رفتار تعاملی گره خورده است، می گوید: مردم دوست دارند وقایع تلخ و غم انگیز دوران کودکی خود را تکرار کنند، بنابراین پیش نویس ها اجباری و دائما تکرار می شوند.

با این توصیف، پیش نویس های زندگی این واقعیت را توضیح می دهند که پیش نویس های زندگی ما در دوران کودکی قبل از اینکه عاقل و بالغ شویم نوشته شده است. در زمانی که اراده آزاد نداشتیم، تحت تأثیر رفتارها و تصمیماتی بوده ایم که تا آخر عمر با ما خواهد ماند. به همین دلیل، حتی در زمان هایی که قدرت تغییر داریم و عاقل هستیم، اغلب دوست نداریم از پیش نویس هایی که در کودکی برایمان نوشته شده بود فرار کنیم. ممکن است بتوانید بر بخش های آزاردهنده زندگی پیش نویس خود غلبه کنید و آنها را تغییر دهید. اما اغلب این کار سخت و با مقاومت زیاد است.

Screenshot_20221010-104226_Word

تحلیل رفتار متقابل در محیط کار

در بسیاری از مشاغل ارتباطات اجتماعی بسیار مهم است. به عنوان یک کارگزار موفق، باید با مشتریان خود در ارتباط باشید و حفظ و توسعه این رابطه کلید موفقیت شماست. اما از آنجایی که برای حفظ و توسعه این رابطه نیاز به تعامل با افراد دارید، باید آنها را به خوبی بشناسید. به خصوص که برخی از منافع تجاری و مالی شما به تصمیمات طرف مقابل بستگی دارد.

اینجاست که اهمیت شناخت طرف مقابل و تحلیل رفتار او برای شما مهم می شود. داشتن چنین تحلیلی از رفتار تعاملی به شما کمک می کند تا بفهمید چه استراتژی هایی را در مذاکرات اتخاذ کنید و چگونه اهداف خود و مشتری را پیش ببرید.

علاوه بر این، برای برخورد با همکاران و حتی رقبای خود باید تحلیلی از رفتار آنها داشته باشید. آموزش و پرورش توانایی تجزیه و تحلیل رفتار متقابل در محیط کار و بین همکاران روابط درون سازمانی را بهبود میبخشد. بر اساس این نظریه، هر فرد دارای یکی از سه شخصیت است: کودک، والد و بزرگسال. وظیفه شما این است که این تیپ شخصیتی را شناسایی کنید و تصمیم درستی برای برقراری ارتباط با او بگیرید.

دانش عمومی فناوری تحلیل رفتار متقابل در برخورد با مشتریان می تواند منجر به رشد و توسعه شرکت شما شود. در زمینه مسائل درون سازمانی باعث بهبود روابط کاری همکاران و چابکی بیشتر سازمان می شود. همچنین هنگام برخورد با رقبای شما را از چالش ها و تنش های احتمالی رها می کند که می تواند سازمان شما را در حاشیه قرار دهد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها