تغییر نگرش مدیریت؛ مدیریت اصولی در کسب و کار

آسیب شناسی در هر علمی، به یافتن ریشه های مشکل و تلاش برای حل آن کمک می کند. در بازار کسب و کار فعلی، ماندگار نبودن نیروی کار، هزینه زیادی را بر سازمان ها تحمیل می کند. دلیل کارمندان در تغییر محل کار، مناسب نبودن فرهنگ سازمانی و شیوه مدیریتی آن است.

تغییر نگرش مدیریت؛ مدیریت اصولی در کسب و کار

از سوی دیگر وقتی با مدیران صحبت کنیم می گویند کارمندان نسبت به قبل، انتظارات بیشتری از مدیران دارند و نقش ریاستی و سنتی مدیران برایشان پذیرفتنی نیست.

چنین کسب و کارهایی که مدام در حال تغییر کارمندان و حتی مدیران خود هستند پیش از آنکه بر دستیابی به اهداف خود تمرکز داشته باشند در حال تلاش در جذب نیروی هستند و بهره وری آنها به میزان مطلوبی نمی رسد.

مدیریت مثل هر دانش و علم دیگری با پیشرفت امکانات و تغییرات زندگی بشری دچار تحول می شود و علاوه بر پیگیری دانش روز، باید از خلاقیت و نوآوری هم در آن استفاده کرد و در هنگام بروز مشکلات پیشدستی کرده و به سرعت راه حل های مناسب برای هر مشکلی اندیشیده شود.

دانش مدیریت چند وجهی و مهارت محور است نه تک بعدی و تئوری

مدیریت ترکیبی از دانش ها و مهارت های مختلف است. اطلاعات مربوط به دانش مدیریت به راحتی قابل دسترسی هستند اما فن و مهارت های آن چیزی نیست که به راحتی به دست آید یا به صورت ذاتی در فردی وجود داشته باشد. مهارت مدیریت نیاز به آموزش و پرورش و تمرین دارد. مدیریت بخشی از هر دانشی را در خود گنجانده است و خود نیز به شاخه های مختلفی تقسیم شده که برای هر کدام از آنها باید مهارت های خاصی را پرورش داد و استراتژی های ویژه ای را به کار برد.

مدیران سازمان ها باید با هوشمندی، رهبری را برعهده گیرند و با ایجاد انگیزه و به کار گیری استراتژی های درست، سازمان ها را در رساندن به اهدافشان یاری رسانند.

کارکنانی که پیکره هر سازمانی را تشکیل می دهند با تلاش و برنامه ریزی درست مدیران، شادابی و طراوت خود را حفظ می کنند و برای رشد و پیشرفت خود و سازمان تلاش می کنند.

پافشاری بر شیوه مدیریت سنتی تبدیل به یک آفت سازمانی شده است

سیستم های سنتی مدیریتی به جامعه و سبک کاری دوره های قبلی تعلق دارند که در آنها سلسله مراتب و ایجاد فاصله بین کارمندان و مدیران مفید واقع شده بود. استفاد از استراتژی های مدیریتی خاص برای انجام کارها جواب داده بود و در مقطعی از زمان باعث رشد و شکوفایی مدیریت و سازمان ها شده بود. با تغییر فرهنگ جامعه، فرهنگ سازمان ها هم نیاز به تحول و هماهنگی دارد. فرهنگ هر سازمانی نشان دهنده ارزش ها و اولویت های مدیران آن است. زمانی که فرهنگ سازمانی به درستی تدوین نشده باشد، رفتار سازمان هم دچار ایراد خواهد شد و انتظار خرد سازمانی هم نباید داشت. در کل با یک خطا و سهل انگاری دامنه مشکلات پیوسته بیشتر شده و سازمان با کوچکترین تغییر، دچار چالشی بزرگ خواهد شد.

پا فشاری در تداوم شیوه‌های مدیریتی گذشته یکی از آفت های سازمانی ما در حال حاضر است.

شکوفایی به پشتکار و خلاقیت نیاز دارد

اگر فکری به حال پیکره بیمار مدیریت نکنیم به زودی شاهد افول کیفی آن خواهیم شد. هر نسلی که وارد بازار کار می شوند شرایط روحی و توانایی های خاصی در انجام کارها دارند. نسل ها و انتظاراتشان همیشه در حال تغییر و دانش همیشه در حال پیشرفت است. مدیران باید همیشه از آگاه ترین افراد زمان خود باشند.

به تناسب پویایی جامعه، مدیران هوشمند نیز در حال یادگیری و پیشرفت پویا هستند و به جای آنکه در برابر تغییرات مقاومت کنند، از آن استقبال کرده و مزایا و ویژگی های آن را به نفع خود به کار می گیرند.

سازمان ها و کسب و کارهای موفق به این رمز پی برده اند که باید بازی برد- برد را دنبال کنند. یعنی هم به رقابت در سهم بازار و هم به نیروی انسانی خود اهمیت دهند و انرژی و انگیزه کافی در محیط کار را به وجود آورند: استعداد یابی کنند، به نیروی کار آزادی عمل دهند و در کنار نیروی کار به سوی هدف مشترک حرکت کنند.

رقابت سالم، سازنده و مفید است. هیچ کس دوست ندارد محیط کاری پویا با مدیرانی همراه و توانمند را ترک کند.

هنگامی که آفت مدرک گرایی و کهنه گرایی در سازمان ها ریشه کن شود و مدیران به مهارت آموزی و پرورش مهارت های خود و کارکنانشان گرایش داشته باشند، جامعه و کیفیت زندگی همه اعضای آن بهبود خواهد یافت. برای پیشرفت هیچ وقت دیر نیست. پیشرفت به افرادی نیاز دارد که آن را برنامه ریزی کنند و آموزش های لازم را در اختیار مدیران قرار دهند. موسسه ماهان با تدارک دوره های مهارت محور آموزشی در کنار مدیران قرار می گیرد تا آنها را در تغییر نگرش و مهارت آموزی بیشتر یاری رساند و آینده بهتری را برای جامعه مدیریت فراهم آورد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها