گفتگو با مریم روحانی، مشهورترین دختر ترمیم‌کنندۀ رنگ خودرو در ایران

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران ۴۹ درصد جمعیت کل کشور را زنان تشکیل می‌دهند و از همین رو بحث اشتغال آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

گفتگو با مریم روحانی، مشهورترین دختر ترمیم‌کنندۀ رنگ خودرو در ایران

اگرچه شاید از نظر گروهی، مشاغل اداری و پشت میزنشینی برای زنان مناسب‌تر باشد اما زنان و دخترانی هم هستند که به دنبال کارهای مورد علاقه خود و متفاوت با مشاغل مرسوم برای زنان می‌روند.


یکی از این دختران، مریم روحانی است که در سال ۱۳۶۶ در روستای «آغمزار» بجنورد در استان خراسان شمالی متولد شد.

او در ابتدا آرایشگاه زنانه‌ای در شهر بجنورد به راه انداخت اما علاقه‌اش به خودرو باعث شد که دنبال دیتیلینگ خودرو (پولیش و احیای رنگ) برود و برای رسیدن به آرزوی خود، راهی پر فراز و نشیب را طی کند.

وی در این باره می‌گوید: «اول آمدم تهران و مراکز دیتیلینگ خودرو را گشتم و با آنها صحبت کردم. اما همه‌ من را مسخره می‌کردند و می‌گفتند این کار به درد یک خانم نمی‌خورد و نمی‌توانید انجامش بدهید چون جثه‌ شما ریز و دستانتان کوچک است و خسته‌ می‌شوید.»

اما گویا فرهنگ مردسالار مختص به ایران نیست و زمانی که مریم برای گذراندن دوره‌های حرفه‌ای راهی استانبول می‌شود، در آنجا هم با برخوردی مشابه روبرو می‌شود.

خانم روحانی در این باره می‌گوید: «وقتی که برای دوره دیدن به استانبول رفتم، گفتند که چون خانم هستی به تو آموزش نمی‌دهیم.»

در نهایت پس از یک هفته، مریم با اثبات ریزبینی و مهارتش، آنها را وادار می‌کند که دوره‌ آموزشی‌اش را برگزار کنند. اما اینجا پایان مشکلات مریم نبود.

او پس از اتمام دوره به ایران برمی‌گردد و مغازه‌ای را برای انجام کار دیتیلینگ اجاره و تجهیز می‌کند، اما عاقبت مجبور می‌شود پس از سه ماه آن را واگذار کند.

مریم درباره علت رهایی مغازه‌اش می‌گوید: «اینجا که مغازه گرفتم هیچ کس نمی‌آمد. مشتریانی هم که می‌آمدند، چند نفر پیدا می‌شدند و می‌گفتند که ماشین دست خانم نده، خرابش می‌کند و کار خانم‌ها به درد نمی‌خورد.»

حالا با گذشت یک سال و نیم از فعالیت حرفه‌ای مریم به عنوان دیتیلر خودرو در تهران، او تبدیل به یکی از استادکاران ماهر در این زمینه شده است و حتی دوره‌های آموزشی برای دختران و پسران علاقمند به این حرفه را برگزار می‌کند.

در این میان، نکته حائز اهمیت این است که تعداد دخترانی که چون مریم آرزوی انجام کارهای غیرمتعارفی چون دیتیلینگ خودرو دارند، کم نیست.

«اینجا که مغازه گرفتم هیچ کس نمی‌آمد. مشتریانی هم که می‌آمدند، چند نفر پیدا می‌شدند و می‌گفتند که ماشین دست خانم نده، خرابش می‌کند و کار خانم‌ها به درد نمی‌خورد.»

وی در این باره می‌گوید: «خیلی از خانم‌هایی که با من در ارتباط هستند، از تمام شهرها آمده‌اند و من هم کار را به آنها آموزش دادم.»

بر اساس گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران، در بین جمعیت حدود ۲۴ میلیونی شاغل در این کشور، تنها چهار میلیون و ۴۲۰ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند؛ بدین ترتیب سهم زنان ایرانی از اشتغال ۱۸ درصد است.

منبع: یورونیوز

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • اییتیا
    0

    افرین به مردان بزرگ جمهوری اسلامی ایر ان هواپیما میسازن موشک میسازن در نیروگاه هسته ایی واتمی پیشرفت بیشربه ایی دارن در مقابل دشمنان ایستادن اما کاش همین افراد تدکراتی به ریئس جمهور ودولتمران میدادن که اوصاع واحوال معسشتیتی مردم نا بسامان است فکری بکنید تا کی سختی وگرونی وفقر تا کی اختلاس ودزدی واحتکار مردم خسته شدن تحملشون کم شده خودکشیها زباد شده بالاخره مردم انقلابی توقع دارن از نظام که بدردهاشان ایتام ببخشد

    نظرات شما -
    • ب ه
      0

      گودرزی چه ربطی داشت به شقاقی...

  • هخامنش
    0

    از نسل رکسانا همیشه قهرمان

  • ناشناس
    0

    زنده باد، آفرین

  • روح اله
    0

    اینهمه نگید گرانی گرانی گرانی. اونموقع که تو فضای مجازی جو گیر میشید با دیدن یه ربان بنفش هوش از سرتون میره و میزنید میرقصید این میشه نتیجش.

  • فدای رهبر
    0

    این خا نم اول برود وظیفه ای که خدا براش در نظر گرفته انجام بده و حجا بش حفظ کنه اون تعمیر ماشین که انجام میده هنر نیست حقارت است

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      خاک بر سرررت هر چی میکشیم ار جاهلیت امثال شماست

    • علی
      0

      چرت و پرت نگو چه ربطی داره اخه امثال شما باعث شدید مملکت به این روز بیفته خاک تو سر بدبخت ما بکنن که امثال شما واسه این مملکت تعیین تکلیف میکنن

    • حجاب
      0

      من خودم چادریم ولی این خانم برای کارش مجبور با این حجاب باشه... به شما ربطی نداره. بعد خانمهای شما هم میدان دار بشن بی حجابتر از این خانم زحمتکش میشن خانمهای شما از صبح تا شب خونن و میخورن و میخوابن....و وقتی بیرون میان بخاطر موقعیت شما چادر الکی سرشون میکنن... از این جور آدمها زیاد دور و برمون تا شوهرشون به یه موقعیت میرسه سریع چادری الکی میشن وقتی هم میرن خارج از کشور یا انظار کلا بی حجاب.

    • علیرضا
      0

      من یک فرد مذهبی و بسیجی هستم و با این شیوه حرف زدن شما مخالفم و اصلا درست نیست این نوع کامنت گذاشتن شما .

    • بنده خدا
      0

      با عرض سلام حقارت کشورمون از افکار امثال شما سرگرفته تا شماها در این کشور نظر و عقاید این چنینی دارید معلوم است که چه میشود راستی یادم رفت تخصص شما چیست ملا هستید

    • پزشک سهمیه ای
      0

      چرا به طوسی نمیگی این فرمایشاتتو

  • یه خانم
    0

    من کارشناس سخت افزار هستم وقتی استخدام شدم شرکت وقتی من رو به شرکتهای دیگه برای تعمیر میفرستاد یا اصلا قبولم نمیکردند یا خیلی بد برخورد میکردند ولی بعد از چند ماه و البته اعتماد یه چندنفری که با بقیه فرق داشتند همه نظرشون عوض شد و خودشون ازمن عذرخواهی میکردند و میخواستند که کارشون رو خودم فقط انجام بدم.... متاسفانه به اشتباه بین مردم جا افتاده که کارهای فنی برای خانمها نیست...ولی خانمها میتونند خودشون رو ثابت کنند

  • ازاد
    0

    این کار با فرهنگ ایرانی وغیرت اسلامی جور در نمی آید اگر خانوم ها خانه داری کنند به پسر ها کار می رسد هر دو طرف این از کار منتفع می شوند

  • مریوان؟کردستان
    0

    درود به تو دمت گرم موفق باشید ،نظر اون بنده خداهم حجابش مشکلی نداره نمیشه که باچادر این کاروکرد ول کن باباتوهم ازاین همه گرفتاری گیر داده ای به حجاب ،خداپدرومادرتو بیامرزه همه مون باید تشویقش کنیم نه تحقیر به فک جوانانمون باشیم@آرزوس سلامتی واسه مریم خانم درود به هرچی آریاییه

  • سلطان پارکینگ
    0

    چهرش که پسره مگر دختره

  • مشاور
    0

    آيا رابطه معناداري بين اشتغال خانمها بامجرد ماندن آنها و همچنين افزايش طلاق متاهلین وجود دارد؟ با توجه به محدود بودن تعداد مشاغل، واجب النفقه بودن آقايان ،اگر به فكر خوشبختي خانمها و رونق ازدواج باشيم ،در اشتغال، اولویت را به آقایان میدادیم !چرا که، درمراسم خواستگاری از آقا پسر می پرسند شغلت چیست؟ و نه از دختر خانم!! مردان بيكار يك تهديد براي جامعه هستند وافزایش جرم و بزه را در پی خواهد داشت. از طرفي فرزندان فاقد تربیت مناسب عمدتا محصول عدم حضورکافی مادر در كنار فرزندهستند . همچنین میان تحصیلات بالای دختران با افزایش سن ازدواج در میان آنها، رابطه مستقیم وجود دارد. ترویج فرهنگ اشتغال به کار برای خانمها و انهم کارهای سخت و فرسایشی! خدمت به بانوان نیست! ميشود آرامش را به جامعه بازگرداند، اگر عزم جدی فارغ از شعارهای انتخاباتی باشد!

  • سوری
    0

    بر دستانت بوسه میزنم ای شیر زن

  • علی
    0

    عاقبت جوینده یابنده بود احسن بر شما روی پای خودتان ایستادید وهنر خود را به نمایش گذاشتید

  • مهران
    0

    باسلام بنظرمن بهتره دیدتون رو یه عده عوض کنید توی این روزگارهیچ کاری مردوزن نداره.همونطور که یه زمانی میگفتن خیاطی یاآشپزی یاخیلی کارای دیگه مربوط به خانماس ولی اقایون هم انجام نیدن.بنظرمن هرکی عرضه داره میتونه به هدفش برسه.الکی بیکاری خودتون رو گردن دیگران نندارین بگین خانما مانع رفتن سرکار اقایون هستن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها