نظر آمریکایی ها درباره نشست وین/ چرا دور هشتم مذاکرات متفاوت است؟

در حالیکه دور هشتم مذاکرات وین در حال تمام شدن است، بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی درباره نتیجه آن می نویسند.

نظر آمریکایی ها درباره نشست وین/ چرا دور هشتم مذاکرات متفاوت است؟

به گزارش خبر فوری، برخی از رسانه ها درباره نتیجه نشست وین و آینده برجام گیج اند (اینجا بخوانید). اما برخی دیگر با گذشت زمان، کمی خوش‌بینی بیشتری پیدا کرده اند.

رادیو ملی عمومی آمریکا در یکی از بخش های خود با تحلیلگر و خبرنگار خود یعنی پیتر کنیون (Peter Kenyon) درباره آخرین تحولات وین و برداشت او از نتایج مذاکرات صحبت کرده و نظر او را درباره نتیجه دور جدید مذاکرات در وین پرسیده است.

مجری رادیو ملی عمومی از کنیون پرسید چرا علی رغم گذشت چند ماه از آغاز مذاکرات در وین و برگزاری هفت دور مذاکرات، بسیاری دور هشتم مذاکرات را متفاوت دانسته و معتقدند نشانه های جدی توافق در آن دیده می شود؟

تحلیلگر آمریکایی در پاسخ به این پرسش گفت: " در واقع، نماینده روسیه در گفتگوها از پیشرفت‌ هایی که تاکنون به دست آمده بسیار خرسند بود است. بر اساس اظهارات او، ایران تایید کرده که  با همه مفادی که تاکنون مذاکره شده موافق است. دیدگاه خود ایران نیز مثبت است، عمدتاً به این دلیل که گزینه "لغو تمام تحریم ها" حالا روی میز است و این هدف بزرگ آنها از مذاکرات و راستی آزمایی آن بوده است. ایران می‌گوید قبل از لغو تحریم‌ ها بازگشتی به محدودیت‌های توافق هسته‌ای نخواهد داشت... با وجود همه اختلافات اما از نظر پیشرفت، ظاهراً این مذاکرات علی رغم توقف 5 ماهه و با وجود انتخاب رئیس جمهور جدید در ایران و البته با وجود خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام در سال 2018، به نتایج خوبی رسیده و به مسیر خود بازگشته است.  البته برخی اتفاقات هم باعث نگرانی شده است، مثلا بحث چگونگی لغو تحریم ها از سوی غرب و پرتاب ماهواره بر فضایی ایران از سوی ایران، باعث ایجاد تنش نسبی در جو وین شده است. بر اساس گفته مذاکره کنندگان غربی، این اتفاق درست زمانی رخ داده که در مذاکرات وین پیشرفت هایی حاصل شده بود."

مجری در ادامه درباره نبودن آمریکایی ها در مذاکرات وین و تاثیرش بر نتایج و نیز چرایی این اتفاق پرسید. پیتر کنیون در پاسخ گفت: "کاملا درست است؛ مذاکره کنندگان آمریکایی حتی در یک ساختمان مشترک با ایرانی ها حضور ندارند. اروپایی‌ ها، روس‌ ها و چینی‌ ها  با ایرانی‌ ها در هتل کاملا مجلل کوبورگ پالاس مذاکره می کنند و سپس تعدادی از نمایندگان به سمت هتل ماریوت که آمریکایی‌ ها در آن اقامت دارند، می‌ روند. این اتفاق، کارها و فرآیند توافق را کند می کند، اما ایرانی ها می گویند این بهایی است که ایالات متحده برای خروج از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران می پردازد."

مجری سپس نظر مذاکره کنندگان آمریکایی را درباره وین و فرآیند مذاکرات احیای برجام پرسید. کنیون در پاسخ گفت: "مقامات ایالات متحده می خواهند این کار (فرایند مذاکرات) به سرعت انجام شود. آنها نمی‌خواهند در حالی که ایران به شکستن محدودیت‌ های تعیین‌شده در توافق برجام ادامه می‌دهد، گفتگوها طولانی شود. به عنوان مثال، ایران در حال حاضر سوخت هسته ای را با خلوص 60 درصد غنی سازی می کند. این درصد بیش از همیشه به سوخت تسلیحاتی نزدیک است. به نظر می رسد برخی نمایندگان فکر می کنند که می توان مذاکرات وین را قبل از پایان ژانویه به پایان رساند. یقیناً، دولت بایدن مایل است از درگیری و چالش حاصل از بحران هسته ای با ایران اجتناب کند. با این حال، اسرائیل سعی دارد از طریق اقداماتی همانند تهدید به اقدام نظامی علیه ایران، بر مذاکره کنندگان وین (و به خصوص آمریکا) فشار بیاورد. با این وجود، این تهدیدات دقیقا  چیزی است که برای تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته ای لازم است."

مجری در انتها درباره انتقادات مخالفان آمریکایی برجام می پرسد. کنیون در پاسخ به مهم ترین انتقادات مخالفان برجام و نشست وین اشاره می کند و می گوید: " مسئله بزرگ برای مخالفان، پول است. منتقدان نمی خواهند پولی که به ایران سرازیر می شود (پول‌های بلوکه شده که بعد تحریم‌ ها آزاد می شود)، در جهت تقویت مبارزه با آمریکا مصرف شود. مخالفان همچنین تاکید دارند که آزادی غربی‌ هایی که در زندان‌ نگهداری می‌شوند، باید تضمین شود. اما حامیان توافق می گویند که اگر برجام به عنوان یک سند رسمی باقی بماند، مذاکره در مورد این موضوعات در آینده آسان تر خواهد بود."

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • دن کیشوت
    4

    ایکاش توسط خبرنگاران مشخص شود که این مذاکرات بی سرانجام تا کنون چقدر هزینه روی دست ملت گذاشته و چه مقدار از این هزینه ها، سهم دستمزد و حق مأموریت و سفرهای خارجی و اقامت هتل و سایر خوشگذرانی های آقایان بوده؟

  • محسن ازغدی ره
    16

    تشکر می کنیم از جناب آقای دکتر پروفسور سید باقری دیپلمات بسیار کاردان و برجسته احسنت ،آفرین ،آفرین

    نظرات شما -
    • تا
      0

      فامیلتونه؟ قششششنگ معلومه فامیلین

  • پس چی شد؟
    3

    به سومین فصل سریال هزار و یکشب خوش امدید خوش خدمتهای استمرار طلب با انواع تفسیرهای گمراه کننده در حال هیجان انگیز تر کردن این نمایش جهانی که منافع تمام استمرار طلبان داخلی و خارجی غیر از ملت مظلوم ایران در ان مستتر است میباشند و ما هر شب با این داستان و شکم گرسته میخوابیم شاد و سرافراز باشید....

  • ایرانی
    2

    ما بدبخت ترین ملت طول تاریخ هستیم . که سران ما از مذاکره مستقیم واهمه دارند . چرا باید ملت هزینه بی کفایتی سران بی دین و بی کفایت خود را بخورد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • علی
    1

    کدوم مداکره تعییری هم احساس میکنین عزیز من فقط فریب

  • حمار ایرانی
    28

    آمریکا راهی جزء برقراری روابط با ایران و حماس و حزب الله لبنان الحوثی نداره چون تحریم ها ایران کمر ملت آمریکا و اسرائیل خورد کرد

  • جلال
    4

    مهاله به توافق برسند
    بیچاره مردم
    خدا جوابگوی شما باشد

  • ناشناس
    0

    تو را به حضرت عباس یک بار ملت ایران را شاد کنید

  • ناشناس
    0

    جالبه دولت جدید و اصولگرا به شدت دنبال توافق برجامه. حتی همونایی که روحانی رو فحش میدادن به خاطر برجام الان خودشون دارن توافق میکتند

  • محمد
    2

    . ایکاش هیچوقت تحریمها رو بر ندارن تا پولهای بلوکه شده دست این آخوندا نیوفته. چون مطمئنا به مردم ایران نمیرسه و میره تو شیکم سوریه و لبنان و فلسطین.

  • نام شاه قلی
    0

    باسلااااام بهمه سرکاری ماچندساله بهانه این برنامه چوب تو آستین شدم اونقده تحریم داخلی شدیم آمریکا بدبخت مارو تحریم نکرده بابا برین کمکتون بساید ما سماموس سیلیسیم الک هم کردیم خوردیم گاگول که نیستیم خخخخخخخخخخ

  • سخن
    0

    بایستی به همه دنیا باج بدهیم که بتوانیم مشتی دلار که گویا کاغذ بی پشتوانه بود را دریافت کنیم حتی خاک ایران را برای مشتی دلار میفروشن.ملت های زنده با تغییر مداوم در حال پیشروی هستند با درجازدن و دور و تسلسل و عقب گرد هیچ مردمی رستگار نشده اند.

  • ممدی
    0

    هر چی کدخدا بایدن بگه ما قبول می کنیم

  • ناشناس
    0

    خدافقط به مردم ایران رحم کند همه طرفین فقط بفکر خودشان هستن حتی طرف ایرانی

  • حبیب
    0

    این برجام جز آفت برای ملت نداشته ونخوهار داشت ولی برای سیاسی بازی وگول.زدن ملت خوبه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها