بایدن: دستور ساخت اسکله موقت در ساحل غزه را داده‌ام

رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه شب به وقت محلی در سخنرانی سالانه خود در کنگره در حالی که صد‌ها معترض حامی فلسطین و علیه سیاست‌های او در حمایت از اسرائیل در اطراف ساختمان کنگره تجمع کرده بودند، سخنان خود را با جنگ روسیه و اوکراین شروع کرد.

بایدن: دستور ساخت اسکله موقت در ساحل غزه را داده‌ام

بایدن در سخنانش گفت که هدف سخنرانی سالانه درباره «وضعیت کشور» آن است که کنگره بیدار شود و به مردم هشدار داده شود که دموکراسی در خطر است.

بایدن خطاب به پوتین: تسلیم نخواهیم شد

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: هر کسی که فکر می‌کند پوتین حملات خود را به اوکراین محدود خواهد کرد، به شما اطمینان می‌دهد چنین نخواهد شد. اگر از اوکراین حمایت کنیم و به آن سلاح بدهیم، این کشور می‌تواند پوتین را متوقف کند.

او گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با حمله به اوکراین باعث ایجاد آشفتگی در اروپا و فراتر از آن شده است.

بایدن از نمایندگان کنگره خواست کمک‌ها به اوکراین را تصویب کنند و گفت: «آن‌ها دنبال سربازان آمریکا نیستند. هیچ سرباز آمریکایی در اوکراین حضور ندارد و مصمم هستم که وضعیت اینگونه باقی بماند.»

رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا همچنین سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور را درباره پوتین محکوم کرد و گفت: «این سخنان ظالمانه، خطرناک و غیرقابل قبول است.»

او با تاکید بر اینکه سربازان آمریکایی عازم اوکراین نخواهند شد، خطاب به رئیس جمهور روسیه گفت: «پیام من به رئیس جمهور پوتین، که سالهاست او را می‌شناسم، این است، خیلی ساده است، ما پا پس نخواهیم کشید. من سر خم نخواهد کرد. به معنای واقعی کلمه، تاریخ در حال نظاره است.»

بایدن خطاب به ترامپ: نمی‌توان کشور را فقط هنگام برنده شدن دوست داشت

بایدن همچنین حمله به ساختمان کنگره آمریکا را در ششم ژانویه ۲۰۲۱ بزرگ‌ترین تهدید علیه دموکراسی آمریکا از زمان جنگ داخلی دانست.

رئیس جمهور آمریکا با انتقاد از رقیب انتخاباتی خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور، دونالد ترامپ را که هوادارانش به کنگره در سال ۲۰۲۱ حمله کردند، به باد انتقاد گرفت و گفت: شورشیان، میهن پرست نبودند. آن‌ها به کنگره آمده بودند تا مانع انتقال مسالمت آمیز قدرت شوند و اراده مردم آمریکا را سرنگون کنند.

بایدن در باره ترامپ رقیب جمهوریخواه خود گفت: ترامپ در پی آن است تا «واقعیت را درباره ۶ ژانویه مخفی کند. اکنون وقت بیان حقایق و دفن دروغ‌ها است. حقیقت ساده این است که نمی‌توان کشور را فقط وقتی که برنده می‌شوید، دوست داشته باشید.

رئیس جمهور آمریکا از عملکرد دولت خود نیز دفاع کرد و گفت: دولت آمریکا در سه سال اخیر ۱۵ میلیون شغل ایجاد کرده و میزان بیکاری در پایین‌ترین سطح در ۵۰ سال اخیر است.

بایدن در عین حال اذعان کرد که قیمت دارو‌های تجویزی در آمریکا از همه جای جهان گران‌تر است و وعده داد به این روند پایان دهد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین از کنگره خواست طرح دولت را درباره مهاجرت و تقویت امنیت مرزی تصویب کند.

بایدن ۸۱ ساله همچنین به انتقاد‌ها از خود به دلیل کهولت سنش اشاره کرد و گفت: مشکل آمریکا این نیست که افراد چند سالشان است، مشکل این است که عقاید افراد چقدر کهنه هستند.

چراغ سبز بایدن به اسرائیل برای تداوم مقابله با حماس

رئیس جمهور آمریکا که در بخش پایانی سخنانش به جنگ اسرائیل علیه غزه پرداخت، بار دیگر از اسرائیل حمایت و به حماس به دلیل عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) تاخت و گفت: «اسرائیل حق دارد با حماس مقابله کند.»

بایدن با طرح ادعا‌های اسرائیل علیه حماس گفت: از آنجا که حماس در میان غیرنظامیان و زیر بیمارستان‌ها و مدارس پنهان می‌شود، اسرائیل مسئولیت بزرگی در حفاظت از غیرنظامیان غزه دارد.

رئیس جمهور آمریکا در عین حال بدون اشاره به مانع تراشی‌های اسرائیل در مذاکرات برای رسیدن به توافق آتش بس در غزه، گفت که حماس می‌تواند با آزاد کردن گروگانها، زمین گذاشتن سلاح و تسلیم کردن مقصران و عامل حمله ۷ اکتبر جنگ را به پایان برساند.

بایدن برغم حمایت از اسرائیل برای مقابله با حماس اذعان کرد که شمار کشته شدگان غیرنظامی در جنگ کنونی اسرائیل در غزه از تمام جنگ‌های قبلی بیشتر بوده است و افزود: «بیش از ۳۰ هزار فلسطینی کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها عضو حماس نیستند. هزاران هزاران زن، کودک، پسر و دختر بیگناه یتیم شده‌اند.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین اذعان کرد: «حدود دو میلیون فلسطینی با بمباران یا جابجایی اجباری مواجه شده‌اند. خانه‌ها تخریب و محله‌ها با خاک یکسان و شهر‌ها تخریب شده‌اند و خانواده‌ها نیز بدون آب و غذا و دارو هستند و این دردناک است.»

بایدن در حالیکه پیش بینی هایش برای برقراری آتش بس در غزه پیش از ماه مبارک رمضان به واقعیت نپیوسته است، دعا کرد: «بدون وقفه برای برقراری آتش‌بس فوری ۶ هفته‌ای تلاش کرده‌ام.»

بایدن: دستور ساخت اسکله موقت در ساحل غزه را داده‌ام

رئیس‌جمهور آمریکا سپس در ادامه اقدامات تبلیغاتی خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و در حالیکه از سوی افکار عمومی داخل و خارج آمریکا برای توقف جنگ اسرائیل در غزه تحت فشار است، همزمان با مانع تراشی‌های اسرائیل در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، گفت: ارتش دستور داده‌ام مسئولیت رهبری یک مأموریت اضطراری برای احداث یک اسکله (بندر) موقت در دریای مدیترانه و در ساحل غزه را بر عهده بگیرد.

بایدن به جای اقدام برای توقف حملات رژیم اسرائیل گفت: که این اسکله می‌تواند محموله‌های بزرگی از غذا، آب، دارو و پناهگاه‌های موقت را تحویل بگیرد، اما هیچ نیروی نظامی آمریکایی وارد غزه نخواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد: این اقدام میزان امداد رسانی را که هر روز به غزه می‌رسند، بطور گسترده‌ای افزایش خواهد داد.

بایدن با تاکید بر اینکه اسرائیل باید روند ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی را تسهیل کند، خطاب به این رژیم گفت: «کمک‌های بشردوستانه نباید اولویت دوم یا ابزاری برای اعمال فشار باشد.»

بایدن: ثبات در خاورمیانه به معنای مهار تهدید‌ها از سوی ایران است

بایدن سپس با تکرار ادعا‌های ضد ایرانی گفت: برقراری ثبات در خاورمیانه به معنی مهار تهدید‌ها از سوی ایران است. به همین دلیل ائتلافی متشکل از ۱۲ کشور برای دفاع از کشتیرانی بین‌المللی و آزادی تردد دریایی در دریای سرخ تشکیل داده‌ام.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: دستور انجام حملاتی به منظور تضعیف توانمندی‌های حوثی‌ها (انصارالله یمن) و دفاع از نیرو‌های آمریکایی در منطقه را داده‌ام و به عنوان فرمانده کل قوا برای انجام اقدامات بیشتر برای محافظت از مردم و نیرو‌های نظامی مان تردید نخواهم کرد.

بایدن سپس به حمایت‌های خود از رژیم اسرائیل پرداخت و گفت: تنها رئیس‌جمهور آمریکا هستم که در دوران جنگ به اسرائیل سفر کردم. هیچ راه دیگری غیر از راهکار دو کشوری وجود ندارد که امنیت اسرائیل و دموکراسی آن را تضمین کند. هیچ راه دیگری جود ندارد که بتواند تضمین کند فلسطینی‌ها در صلح زندگی کنند.

رئیس جمهور آمریکا هیچ مسیر دیگری وجود ندارد که بتواند تضمین کند اسرائیل با همه همسایگانش از جمله عربستان سعودی در صلح زندگی کند.

بایدن همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: کسر تجاری آمریکا با چین به پایین‌ترین سطح در یک دهه اخیر رسیده است. او تصریح کرد: در مقابل اقدام‌های غیرمنصفانه اقتصادی چین می‌ایستیم و از صلح و ثبات تنگه تایوان دفاع خواهیم کرد.

سخنرانی بیش از یکساعته بایدن و حضور نخست وزیر سوئد در کنگره آمریکا

سخنرانی امسال بایدن درباره وضعیت آمریکا بیش از یکساعت بطول انجامید و تمامی اعضای دولت فدرال به جز وزیر آموزش و نیز قضات دیوان عالی آمریکا و دیگر مقامات ارشد آمریکایی حضور داشتند.

بر اساس سنت، یکی از اعضای هیات دولت آمریکا هنگام سخنرانی سالانه رئیس جمهور برای حضور در خارج از محل برگزاری سخنرانی انتخاب می‌شود تا در صورت وقوع وضعیت اضطراری و رویدادی پیش بینی نشده بطوری که رئیس جمهور و سایر مقامات ارشد قادر به انجام وظیفه نباشند، اداره امور را در دست بگیرد که امسال وزیر آموزش دولت بایدن انتخاب شده بود.

نخست وزیر سوئد نیز که کشورش روز پنجشنبه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بعنوان سی و دومین عضو این معاهده پیوسته است، در سخنرانی سالانه بایدن در کنگره حضور داشت که بایدن در همان ابتدای سخنانش پیوستن سوئد به ناتو را تبریک گفت.

در پی حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند خواستار پیوستن به ناتو شده بودند که این دو کشور اکنون عضو این معاهده هستند.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها