تکرار رقابت بایدن – ترامپ؛ نزدیک‌تر از همیشه

در حالی که بایدن در حزب دموکرات تقریبا بدون رقیب می‌باشد، به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین رقیب او، خودش باشد. در واقع شرایط جسمانی بایدن ممکن است به پاشنه آشیل او برای ادامه رقابت و به خصوص در مرحله نهایی در مقابل ترامپ (به احتمال زیاد) تبدیل شود.

تکرار رقابت بایدن – ترامپ؛ نزدیک‌تر از همیشه

رای‌گیری درون حزبی جمهوری خواهان در سه ایالت میسوری، میشیگان و آیداهو روز ۱۲ اسفند انجام شد و بر اساس نتایج اعلام شده، دونالد ترامپ توانست در ایالت اول ۱۰۰ درصد آرا و در میشیگان تقریبا ۹۸ درصد آرا و در آیداهو ۸۴.۶ درصد آرای جمهوری خواهان را به دست آورد تا بیش از همیشه به نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر نزدیک شود.

 در حال حاضر ترامپ ۲۴۴ دلیگیت بدست آورده است؛ در حالی که برای نامزدی حزب جمهوری خواه به حداقل ۱۲۱۵ دلیگیت نیاز است. نیکی هیلی نزدیک‌ترین رقیب ترامپ تاکنون فقط ۲۴ دلیگیت کسب کرده است.

دلیگیت‌ها در واقع موکلان انتخاباتی هستند که در رای گیری درون حزبی و معرفی فرد به عنوان نامزد رسمی حزب به ایفای نقش می‌پردازند. به عبارت دیگر نامزد‌ها با رقابت در ایالت‌های مختلف به تعداد آرایی که از مردم کسب می‌کنند مقدار مشخصی دلیگیت بدست می‌آورند و این دلیگیت‌ها در نهایت در روز کنوانسیون حزب، نامزد موردنظر را معرفی می‌کنند.

اکنون قرار است روز سه شنبه ۱۵ اسفند که در ادبیات انتخاباتی آمریکا به سه شنبه بزرگ مشهور است، بزرگ‌ترین روز انتخابات مقدماتی در ۱۵ ایالت و یک قلمروی تحت حاکمیت آمریکا برگزار شود. در این روز تکلیف ۸۷۴ دلیگیت دیگر جمهوری خواهان (از مجموع ۲۴۲۹ دلیگیت) مشخص خواهد شد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد می‌تواند نامزدی ترامپ از حزب جمهوری خواه را تثبیت کند.

در واقع روز سه شنبه مردم ایالت‌های آلاباما، آلاسکا، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، تنسی؛ تگزاس یوتا، ورمونت و ویرجینیا و همچنین منطقه ساموآی آمریکایی تا حدود زیادی تکلیف نامزد حزب جمهوری خواه را مشخص خواهند کرد. کمپین ترامپ با اطمینان پیش‌بینی می‌کند که حداقل ۷۷۳ دلیگیت دیگر را در روز سه‌شنبه بدست خواهد آورد تا راه را برای پیروزی در نامزدی در هفته‌های بعد هموار کند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نیکی هیلی در تمام ایالت‌های فوق در روز سه‌شنبه از ترامپ عقب‌تر است. هیلی که تاکنون در تمام رقابت‌های اولیه ایالتی با اختلاف قابل توجهی از ترامپ شکست خورده، گفته بود که قصد دارد تا زمان برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در ماه ژوئیه در رقابت باقی بماند، اما نتایج روز سه شنبه ممکن است باعث تجدیدنظر در این تصمیم شود.

اما در حزب دموکرات تاکنون بایدن توانسته از ۱۹۶۸ دلیگیت مورد نیاز برای نامزدی این حزب، تعداد ۲۰۶ دلیگیت را بدست آورد. سایر رقبای او در این حزب هنوز موفق به کسب هیچ دلیگیت متعهدی نشده اند. در روز سه شنبه تکلیف ۱۴۲۰ دلیگیت دیگر این حزب (از مجموع ۴۶۷۲ دلیگیت) مشخص خواهد شد.

در حالی که بایدن در حزب دموکرات تقریبا بدون رقیب می‌باشد، به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین رقیب او، خودش باشد. در واقع شرایط جسمانی بایدن ممکن است به پاشنه آشیل او برای ادامه رقابت و به خصوص در مرحله نهایی در مقابل ترامپ (به احتمال زیاد) تبدیل شود.

تا کنون و با شرایط پیش گفته به نظر می‌رسد در نوامبر امسال شاهد تکرار رقابت بایدن – ترامپ خواهیم بود. رقابتی که به گفته رسانه‌های آمریکایی دیگر جذابیت چندانی برای مردم آمریکا ندارد؛ لذا این سوال مطرح می‌شود که آیا ممکن است دلیگیت‌ها (هم متعهد‌ها و هم غیرمتعهدها) فرد دیگری غیر از این دو نفر را برای نامزدی حزب خود انتخاب کنند؟ اگرچه به لحاظ تئوری چنین فرضی قابل تصور است، اما تجربه عملی در ادوار مختلف انتخابات آمریکا نشان می‌دهد دلیگیت‌ها معمولا نظر مردم را پشتیبانی خواهند کرد؛ لذا به احتمال زیاد می‌بایست منتظر رقابت بایدن - ترامپ برای بار دوم باشیم.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها