چرا ترامپ بدون نیکی هیلی، از پس بایدن برنخواهد آمد؟

نتایج این انتخابات در عین حال حکایت از آن دارد که حزب جمهوری خواه یک حزب متفرق و دچار دو دستگی است و این تقصیر نیکی هیلی نیست. پیروزی ترامپ بار دیگر ثابت کرد که وی گزینه اصلی بخش اعظم جمهوری خواهان است. پیروزی با فاصله زیاد همچنین نشان می دهد که وی تا چه اندازه بر جمهوری خواهان تسلط دارد.

چرا ترامپ بدون نیکی هیلی، از پس بایدن برنخواهد آمد؟

روزنامه وال استرست ژورنال نوشت: پیروزی سهل الوصول روز شنبه دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی  جمهوری خواهان در کارولینای جنوبی در مقابل نیکی هیلی، دیگر کاندیدای این حزب گام بلند دیگری به سمت سومین کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نمایندگی از حزب جمهوری خواه است. اما نتایج این انتخابات در عین حال حکایت از آن دارد که حزب جمهوری خواه یک حزب متفرق و دچار دو دستگی است و این تقصیر نیکی هیلی نیست. پیروزی ترامپ بار دیگر ثابت کرد که وی گزینه اصلی بخش اعظم جمهوری خواهان است.

پیروزی با فاصله زیاد همچنین نشان می دهد که وی تا چه اندازه بر جمهوری خواهان تسلط دارد.در ادامه این مطلب آمده است: جمهوری خواهان معتقدند وی لیاقت یک شانس دیگر برای شکست دادن بایدن را دارد. نظرسنجی ها حاکی است رای دهندگان جمهوری خواه معتقدند پرونده های قضائی مطرح شده علیه وی توسط دادستان های دموکرات ناعادلانه اند و اتفاقا بخش اعظمی از حمایت ها از ترامپ بر پایه مقابله با آنچه سوء استفاده از نظام حقوقی آمریکا خوانده می شود شکل گرفته است.

ترامپ در میان رای دهندگانی که فکر می کنند امنیت مرزهای امریکا مهمترین مسئله این کشور است بیشترین رای را دارد و این هدیه دیگری از سوی بایدن برای بوده است. پرونده های قضایی مطرح شده و ناکامی های واضح بایدن در سیاست های مرزی، یک پاس گل طلایی از سوی دموکرات ها به ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان بوده است. مقبولیت 40 درصدی بایدن نیز عامل دیگری است که اکثر جمهوری خواهان را قانع ساخته که هر کاندیدایی می تواند رئیس جمهور مستقر را شکست دهد.

با این حال، نیکی هیلی حدود 40 درصد آرای کارولینای جنوبی را به خود اختصاص داده که آنگونه که وی گفته این تعداد رای دهنده: «گروه کوچکی نیستند.» این به خصوص از آن جهت صحت دارد که رقیب وی یک رئیس جمهور سابق است که تقریبا تمام مسئولان حزب جمهوری خواه در آن ایالات وی را تایید کرده اند. در نیوهمپشایر هم تعداد آرای هیلی نشان می دهد که میلیون ها نفر در درون حزب نمی خواهند ترامپ به کاخ سفید برگردد.

تحلیل فاکس نیوز از نظرات رای دهندگان نشان می دهد که 59 درصد از رای دهندگان به هیلی می گویند اگر ترامپ کاندیدای نهایی جمهوری خواهان شود به وی رای نخواهند داد. همچنین نظرسنجی های انجام شده از کل رای دهندگان جمهوری خواه حاکی است 36 درصد از رای دهندگان می گویند اگر ترامپ در یکی از پرونده های مطرح شده محکوم شود، وی دیگر گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری نیست.

حتی اگر اکثر این رای دهندگان در رقابت با بایدن به وی رای دهند، سوال اینجاست که چه تعداد از حامیان حزب جمهوری خواه در روز انتخابات در خانه خواهند ماند، به کاندیدای ثالث رای خواهند داد یا به پایگاه بایدن خواهند پیوست. یک چرخش رای 10 درصدی به سمت اردوگاه رقیب نیز می تواند تعیین کننده باشد.

هیلی گفته در ایالت میشیگان و چند ایالتی که انتخابات درون حزبی آنها روز 5 مارس برگزار خواهد شد به رقابت با ترامپ ادامه خواهد داد. وی حمایت کافی را برای ادامه رقابت کسب کرده و از هر جهت منابع مالی کافی برای باقی ماندن در صحنه را دارد. اینکه حمایت های مالی اسپانسرهای حزب از وی نیز بسیار قدرتمند است دلیل دیگری است که ترامپ در متحد ساختن حزب جمهوری خواه موفق نبوده است. 

ستاد انتخاباتی ترامپ، هیلی را مسئول ایجاد تفرقه در حزب از طریق کنار نکشیدن از انتخابات دانسته است، اما ادعا می کند که تا ماه نوامبر وی را پشت سر خواهد گذاشت. اما اگر آنها واقعا روی رقابت نهایی در پاییز متمرکز شده اند، باید برای متحد کردن حزب و جذب رای دهندگان هیلی به سمت خود تلاش کنند.

ترامپ چنین تلاشی نمی کند. وی در سخنرانی شنبه شب خود حتی به هیلی اشاره هم نکرد و ستاد انتخاباتی وی به تهدید هیلی و هر کسی که پشت سر ترامپ قرار نمی گیرد ادامه می دهد. بر خلاف رویکرد سال 2020 بایدن در قبال برنی ساندرز، ترامپ نمی تواند با ارائه امتیازات سیاسی هیلی یا رای دهندگانش را جذب کند زیرا مواضع سیاسی آنها مشابه هم است. بزرگترین استثنا حمایت هیلی از اوکراین و متحدان آمریکاست، اما بعید است ترامپ در هر یک از این موضوعات کوتاه بیاید.

استدلال اصلی هیلی علیه ترامپ، رفتار شخصی و سیاست ورزی تفرقه افکنانه وی است. بعید است ترامپ مشی خود را تغییر دهد و احتمالا به همین علت است که ستاد انتخاباتی وی لحن منفی آخرالزمانی ای را علیه بایدن به کار گرفته است. تا زمان فرا رسیدن موعد رقابت ترامپ و بایدن در ماه نوامبر، هر دو طرف سرگرم پیش بینی یک آینده تیره و تار از آمریکا در صورت پیروزی رقیب خواهند بود. 

تردیدی نیست که هیلی در حزبی که ترامپ و متحدانش به نیروی مستقر حاکم تبدیل شده اند کار دشواری در پیش دارد. از زمانی که دونالد ترامپ یک چهره رسانه ای شورشی علیه نظام مستقر بود زمان زیادی می گذرد. وقتی یک بار رئیس جمهور شده اید و برای بار سوم قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارید شما در واقع خود نظام حاکم هستید.

هیلی به رای دهندگان می گوید او می تواند به عنوان یک گزینه جایگزین، نقش متحد کننده ای را ایفا کند که میلیون ها جمهوری خواه به دنبالش هستند. این پیام و همچنین موضوع حمایت از اوکراین، اسرائیل یا تایوان گزاره هایی هستند که ارزش باقی ماندن در کورس رقابت را دارند. وی همچنین ادعا می کند اگر امسال ترامپ انتخابات را به بایدن ببازد، او می تواند در سال 2028 ادعا کند که در این باره هشدار داده بود. اگر ترامپ نتواند بخش بیشتری از رای دهندگان هیلی را جذب کند، ممکن است هیلی را به یک پیامبر پیشگو تبدیل نماید.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها