خبرفوری رقابت درون حزبی جمهوری خواهان را بررسی می‌کند

شوخی شوخی جدی شد/ ترامپ به قدرت باز می گردد/ بانویی که به جنگ مرد مو نارنجی می رود

با کناره گیری راماسوامی و دسانتیس حالا فقط یک سد برای توقف ترامپ وجود دارد؛ نیکی هیلی، فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی تنها رقیب دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان است.

شوخی شوخی جدی شد/ ترامپ به قدرت باز می  گردد/ بانویی که به جنگ مرد مو نارنجی می رود

به گزارش خبر فوری، اتفاقاتی که اخیرا در آمریکا به وقوع پیوسته می توانند چند ماه دیگر به یک زلزله سیاسی بزرگ تبدیل شوند. پیروزی قاطع ترامپ در آیووا باعث شد ویوک راماسوامی، نامزد حزب جمهوری خواه به نفع وی از ادامه انتخابات منصرف شود.

اما این تنها ترکش حاصل از انتخابات آیووا نبود. ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا و مهم ترین رقیب درون حزبی ترامپ هم به نفع او کنار کشید. نتایج انتخابات آیووا آنقدر شوکه کننده بود که بسیاری از جمهوری خواهان ناامید شده و ترجیح دادند با ترامپ متحد شوند تا بتوانند سهمی از قدرت آینده آمریکا داشته باشند. ترامپ که در انتخابات سال 2020 در آیووا از بایدن شکست خورد، در انتخابات درون حزبی سال 2024 با قاطعیت بر رقبای جمهوری خواهش پیروز شد و توانست از مجموع رقبایش بیشتر رای آورد. این اتفاق چنان شوکه کننده بود که راماسوامی گفت: «باید اذعان کنم که آن شگفتی را که می ‌خواستیم در آیووا بدست بیاوریم، حاصل نکردیم» (اینجا بخوانید).

با کناره گیری راماسوامی و دسانتیس، که مهم ترین رقیب درون حزبی ترامپ به حساب می آمد، حالا فقط یک سد برای توقف ترامپ وجود دارد؛ نیکی هیلی، فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی تنها رقیب دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان است. اما آیا او قادر به توقف ترامپ است؟

رقابت هیلی – ترامپ/ بانویی که قصد شکست ترامپ را دارد

نیکی هیلی که در سال 2016 یکی از حامیان ترامپ بود و مدتی نیز به عنوان یک دیپلمات در دولت او مشغول به فعالیت بود، از سال 2019 آرام آرام از او جدا شد و حتی با ترامپ مقابله کرد. او حالا ماموریت توقف ترامپ را دارد. نیکی هیلی بر خلاف دسانتیس، پرستیژ و کاریزما دارد. او شخصیتی حزبی است و اعضاء سنتی و کلاسیک حزب جمهوری خواه از او حمایت می کنند.

طرفداران هیلی معتقدند او بهتر از ترامپ می تواند بایدن را شکست دهد. طبق نظرسنجی ها اگر هیلی به دور نهایی انتخابات راه یابد عملکرد بهتری در مقابل رئیس جمهور فعلی آمریکا خواهد داشت. این در حالی است که حضور غول ترسناکی به نام ترامپ می تواند به طرفداران بایدن وحدت بخشیده و آنها را پای صندوق های رای بیاورد.

پایگاه خبری وُکس در تحلیلی که اخیرا نوشته، در این رابطه می نویسد: «نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی در نظرسنجی در مقابل جو بایدن عملکرد بهتری داشته تا در مقابل ترامپ. با توجه به محبوبیت ضعیف رئیس جمهور دموکرات و سن بالای او یک نامزد جمهوری خواه که ظاهرا معمولی به نظر می ‌رسد ممکن است در انتخابات نوامبر با قاطعیت پیروز شود. سمی بودن منحصر به فرد ترامپ راه نجات بایدن است یا دست کم به نظر می‌ رسد ستاد انتخاباتی بایدن چنین باوری دارد.» (اینجا بخوانید).

با این حال، برخی شواهد گویای این هستند که نیکی هیلی قدرت توقف قطار ترامپ را ندارد. اولا حزب جمهوری خواه در حال یک چرخش تاریخی است. این حزب دیگر قدرت و دیسیپلین سابق را ندارد. اعضاء این حزب به دو دسته سنتی ها و ترامپی ها تقسیم شده اند. این باعث شده بسیاری از اعضاء دیوان عالی، کنگره و سنا و به اصطلاح، نخبگان حزب، طرفدار ترامپ شده و از او حمایت کنند. این مساله باعث شکست حزب جمهوری خواه در حذف ترامپ شده است.

وکس در این رابطه می نویسد: «طبق گزارش ‌ها اعضای قدیمی حزب جمهوری خواه علاقه زیادی به مردی ندارند که با تسخیر خصمانه حزب شان آنان را در مخمصه قرار داد و سپس شورشی را برانگیخت که تقریبا برخی از رهبران جمهوری خواه را سرکوب کرد. با این وجود، مک کانل و متحدان اش {یعنی اعضاء سنتی و محافظه کارتر حزب جمهوری خواه} ثابت کرده اند که نمی ‌توانند حزب خود را در جهت دیگری هدایت کنند.»

نیکی هیلی قادر به جلب حمایت اعضاء جدید و ترامپ گرای حزب جمهوری خواه نیست. اما جالب این است که او حتی قدرت جذب حداکثری اعضاء محافظه کار حزب جمهوری خواه را هم ندارد و از این جهت بعید است بتواند جلوی سیل ترامپ را بگیرد. نباید فراموش کرد که اعضاء سنتی و محافظه کار جمهوری خواه ابتدا برای جلوگیری از پیشروی ترامپ دست به دامن بدل غیرکاریزماتیک او یعنی ران دسانتیس شدند.

اما دسانتیس بعد از شکست سنگین آیووا به طرفداران حزبی اش خیانت کرد و به جبهه ترامپ رفت. برخی معتقدند شکست سنگین بعدی ممکن است همین اتفاق را برای نیکی هیلی تکرار کند. هر چند بعید است هیلی به جبهه ترامپ برود اما شکست در یک ایالت مهم دیگر می تواند امید او و طرفدارنش را ناامید کرده و کمپین او را به سمت تعطیل ببرد.

دادگاه یا مردم؛ چه کسی می تواند جلوی خطر ترامپ را بگیرد؟

به نظر می رسد در حال حاضر، امید بسیاری از مخالفان ترامپ به دادگاه هایی است که مانند یک بار اضافی به کت رئیس جمهور سابق آمریکا آویزان شده اند و ترامپ سعی دارد از شر آنها خلاص شود. بر اساس گزارش ها و شواهد موجود، هیچ دادگاهی نمی تواند ترامپ را متوقف کند، مگر دادگاه هایی که او را متهم به شورش کرده اند.

مطابق با بند سوم متمم چهارده قانون اساسی، فردی که متهم به شورش شود، حق حضور در پست های فدرالی ندارد. ترامپ متهم به شورش در ششم ژانویه 2021 است، زمانی که مردم را تحریک کرد که به کنگره بروند و نتیجه انتخابات را ابطال کنند. به همین منظور ممکن است، پای دیوان عالی این کشور به ماجرا باز شود. اما این اتفاق برای ترامپ بد نیست. دیوان عالی در حال حاضر 9 عضو دارد که 6 عضو آن از جمهوری خواهانی هستند که طرفدار او بوده و می توانند ترامپ را از تله نجات دهند. لازم به ذکر است که از 6 قاضی محافظه کار دیوان آمریکا، 3 تن منصوب خود او هستند (اینجا بخوانید).

امید نهایی مخالفان ترامپ، مردم آمریکا هستند. اگرچه ترامپ طرفداران زیادی دارد اما مخالفانش هم پرتعداد هستند. این مخالفان در انتخابات 2020 با هم متحد شده و او را از کاخ سفید اخراج کردند. آنها علاقه ای به بایدن نداشتند و هدف اصلی شان دور کردن ترامپ از کرسی قدرت بود. به همین دلیل، برخی کارشناسان معتقدند مردم آمریکا هرگز در انتخابات نهایی به ترامپ رای نمی دهند (اینجا بخوانید).

به نظر می رسد نگرانی ها در مورد ترامپ 2024 به مراتب بیشتر از ورژن 2020 و 2016 او باشد. پیش از این دو انتخابات، مساله 6 ژانویه و حمله به کنگره مطرح نبود. این واقعه بسیاری از آمریکایی های مخالف ترامپ را نگران کرده که بازگشت او به قدرت به معنی نابودی کامل ساختار سیاسی آمریکا باشد.

همچنین، بسیاری از تحلیگران و مخالفان ترامپ نگران تهدیدات امنیتی و خارجی و اقتصادی دنیا بعد از روی کار آمدن مجدد ترامپ هستند (اینجا بخوانید). فرید زکریا، تحلیلگر مشهور در رابطه با احتمال بازگشت ترامپ به قدرت می نویسد: «اگر ترامپ در ماه نوامبر پیروز شود و شمایلِ پیشین و پردامنه ایالات متحده در جهان را کنار بگذارد، همه‌چیز به هم می ‌ریزد. این عقب‌نشینی می‌تواند خلاء قدرت ایجاد کند، متحدان را در معرض دید قرار دهد و دشمنان را وسوسه کند تا حملات خود را تسریع کنند و جاه‌طلبی‌ های خود را افزایش دهند.» (اینجا بخوانید).

با این حال، معلوم نیست که این تهدیدات و نگرانی ها می توانند مخالفان ترامپ را علیه او بسیج کنند یا نه. باید دید آمریکایی ها تهدید ترامپ را جدی تر می دانند یا ناکارآمدی بایدن را. همه چیز در نوامبر مشخص می شود.

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 59
  • ناشناس
    17

    ترامپ برای کی خطر دارد؟ برای ایران ؟ خخخخخخخخخخخخخخ

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خوبه خودت میدانی

    • ناشناس
      1

      زنده باد ترامپ

  • ناشناس
    1

    ترامپ پیروز میدان است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      زنده باد ترامپ ، بزرگترین مرد جهان معاصر

  • ناشناس
    1

    حضرت آقای ترامپ باید تا نیکی هیلی س ازدواج نکرده با این بانوی اول ازدواج نماید و قال قضیه را بکند

  • امیر
    3

    خوش اومدی
    ترامپ ، خواهشا بساط جنگ و بمب و موشک را از خاور میانه جمع کن
    دست ایران رو بگیر و نگاهی هم به ما کن
    دیگه از جنگ و ترور و دعوای با همسایه و غریبه و ... خسته شدیم
    البته صبر کن ببینم کامنت من چندتا لایک میخوره ، بعد

    نظرات شما -
    • هادی
      10

      عمو ترامپ:باشه عزیزم حتما به سراغتون میایم اصلا تاریخ ما جنگ نداره که من جنگ راه نندازم تو تاریخ حدود 250 ساله ی من هر کی گفته 220 سالش تو جنگ بودیم وفقط 30 سال باکسی جنگ نداشتیم فتوشاااپه و ما دنبال جنگ نیستیم :))

  • غربگرا
    2

    راهیابی جو خوابالو به کاخ سفید بزرگترین فاجعه برای ملت شریف آمریکا و همه جهان بود و آمریکاییان به این نتیجه رسیدند که تنها آقای ترامپ کاندیدای اصلح است ،به محض به قدرت رسیدن مجدد ترامپ جنگ اوکراین یکروزه به پایان میرسه و چین و روس کمونیست ماست ها رو کیسه خواهند کرد،مرحومه هایده میفرماید ؛ ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی ،دل بی تو بجان آمد وقت است که بازآیی.

  • 147
    15

    ترامپ رییس جمهور میشه
    در آمریکا همه مواقفش هستن
    در ایران هم همه موافق این بی عقل هستن
    باید با عقلی به برخی نابخردان گوش مالی داد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      توراست میگی همه بی خِرَد هستندتووامثالت آخر خِرَد!!!!!!!

  • علیرضاامینی
    3

    سری قبل هم ترامپ پیشتاز انتخابات بود و۷۶میلیون رای مردمی داشت وبایدن بااختلاف خیلی کمی رای الکترادش بیشترشدو کنگره بایدن رو پیروز اعلام کردباشکستهای سیاست بایدن در اول ریاستش توافغانستان وبعداوکراین و چین تای په اواخرعمرریاستشم جنگ غزه و خساراتهای هنگفتی که اسراییل به دولتش تحمل کرده ودریای سرخ با یمن وعراق وسوریه مشخصه که اینسری ترامپ بالای صد هزار رای مردمی میاره ورای الکترادشم از هیلی که سیاستمداری تازه کاره بالاترهم خواهد بود یک حرکت سیاسی واضح و آشکاری بود از همون اول رقابت ترامپ شوخی شوخی نیست باید نوشت جدی جدی ترامپ به قدرت دوباره سیاسی خود رسید و ایندفعه یک حرب به احزاب کنگره و مجلس سنای امریکا اضافه خواهد کردو چه بسا امریکارو هم از دوقطبی بودن سیاست بیرون بکشه بله جدی جدی دوباره ترامپ به قدرت رسید.......

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      به قول اون ناشناس که کامنت گذاشته که ترامپ فقط به فکرمردمشه همین هم برای ما خوبه چراکه دیگه نمی یاد پولهای بلوکه شده رو برای ایجاد جنگ در خاورمیانه خرج کنه منطقه آروم میشه

  • محمد
    18

    درود برمنجی مردم ایران

    نظرات شما -
    • ناشناس
      53

      لیاقتتون درحدهمین گوریله

    • ناشناس
      7

      جن مو نارنجی

    • ناشناس
      1

      ترامپ فقط به فکر منافع آمریکایی هاست و مرده و زنده مردم کشورهای دیگه براش مهم نیست...اصلن به همین خاطر اینقدر در آمریکا محبوبه

    • ناشناس
      6

      عجبم از هموطنانی که فکر می کنند ترامپ آمده ما رو نجات بده!!! علت محبوبیت ترامپ در آمریکا به خاطر اینه گه میگه فقط آمریکا و آمریکایی مهمه و ملت‌های دیگه ربطی به آمریکا ندارن...ترامپ خوبم باشه برای آمریکایی ها خوبه نه مردم کشورهای دیگه

    • ناشناس
      0

      به 1230کاش مسعولین ما هم به فکر ایران وایرانی بودند

    • ناشناس
      0

      به ۶ ۱۰ آره امثال توحدلیاقت مردم فهیم ایران راتعین میکنندومیدانند

    • ناشناس
      0

      به ۲۸ ۱۴ اگرایرانی بودندچنین میشد

    • ناشناس
      0

      به ۳۰ ۱۲ نظرشما متین.اماباآمدن ترامپ خیلیها حساب کار دستشان می آیدوازشاخ وشانه کشیدن به دیگر کشورها دست برمیدارندو..

  • سعید 1400
    4

    خخخ اقای ریسی که بخاطر زمستان سخت برجام رو امضا نکرد با اومدن ترامپ سکته خواهد کرد. خخخ

  • سعید 1400
    2

    خخخ اقای ریسی که بخاطر زمستان سخت برجام رو امضا نکرد با اومدن ترامپ سکته خواهد کرد. خخخ

  • هشدار
    4

    اگر هیلی انتخاب بشه کار ایران تمومه چون زنها خیلی بدون گذشت هستند

  • عادل
    1

    کسی که آسایش ملتش را میخواهد در هر دین یا لباس باشد باید درود فرستاد براش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      درود بر ترامپ .

  • هیتلر
    3

    تنها کسی که به آخوندها باج نداد

  • م م م ع
    2

    ترامپ داره میگه
    به پایان سلام کن
    من دارم میام م م مم

  • علیرضاامینی
    10

    درود بر مش ترامپ ..... امید خلق ایران 😉😆😆

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      زنده باد ترامپ .

    • ناشناس
      20

      هرچقدرمجاهدخلق تواین ۴۰سال پیروزبودتوهم ..

  • ناشناس
    3

    خدا به داد بعضیها برسه عزرائیل داره میاد

  • 🐜
    7

    با ترامپ تکلیف ماملت فرودست ایران زمین مشخص می‌‌شود!!! امیدوارم با آمدن رابین هود آمریکایی دلار های فروش نفت ملی بین مردم ایران زمین تقسیم شود!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      کارتت روآماده کن تابرات واریزش کنه

  • ناشناس
    12

    امریکازمانی اشتباه کرد که هیلاری را با بازی مسخ ه ارای الکترال ایالت های کوچکی بازنده در مقابل ترامپ کرد که ابر سرمایه دا ان امریکا نه تنها در ان دوران بلکهو امروز نط، اشتباه می کنند انان به سبب نفعی که از،سیاست های پر اشتباه و حماقت امیز ترامپ می برند روی عروش تا اخ ین قطره های نفت و گاز شیل Shale متمرکز شده و ترامپ به دشمن نماهای خاورمیانه ای خود نیاز دارد و خاصه به ایران که جو نه جنگ و نه صلح و کشاکش های تمام نشدنی پیرامون چاههای نفت و مخاژن گاز،سبب شود قیمت بالای حداقل پنجاه تا شصت دلار نفت ب ای به صرفه بودن عرضه و فروش نفت و گاز شیل توجیه اقتصادی داشته باشد .با وجود ترامپ و شرکایش که در ساخت و سازهای منطقه نیز شراکتی دیرینه با شیخ محمد اماراتی و سلطان اردوغان عثمانی هم دارند سعی خواهند کرد در سایه درامد های نفت و گاز تا ۲۰۵۰ ابر سرمایه داران جهانی و هفت خواهران نفت و گا خواره را از خود راضی نگاه دارند خاصه عمو ولادیمیر که خاطرات زیبایی با ترامپ در هتلی در مسکو دا ند و عدم افشای مستند انها تراپ را وامدار تزار و بلکه پطر کبیر دوم ولادیمیر پوتین کرده و خواهد کرد . می ماند هوای جهان که گرمتر می شود و خشکسالی و تخریب محیط زیست بیشتر می شود خب به درک! بشود فدای سر دلار و طلاهای حاصله ...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      باشه!!!!

  • ابوالفضل
    5

    آقام ترامپ

  • ناشناس
    3

    ترامپ با دارآمپ ودورومپ می آید ترامپ باسروصدامی آید.
    وماهمچنان خاموش به سیاست های دنیا نگاه می کنیم چه خبراست مگرکسی نازل شده
    ترامپ برای مردم خودش می آید به فکرخودباشید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      14

      خب مردم ایران همین جوربدبختن که به هیچ جانرسیدن ترامپ مال کشورخودشه ایناازترامپ توقع ارث باباشون رودارن

    • ناشناس
      3

      ترامپ ناجی مردم ایران

    • ناشناس
      0

      مردم ایران ازترامپ طلبکارنیستند بلکه کسانی به مردم بدهکارندکه طی ۴۵ سال روزبه روزبدبخت ترشان کردند

  • محمد رضا
    18

    ازش خوشم نمی آید

  • ناشناس
    1

    رقابت بین ترامپ و بایدن خواهد بود و احتمال پیروزی ترامپ خیلی بالاست...نیکی هیلی خودشو علاف کرده

  • ناشناس
    2

    با آمدن ترامپ بر سر کار، گزینه نظامی که همیشه بر روی میز دمکرات ها قرار داشت و سالها هست که خاک میخوره، به مرحله اجرا درخواهد آمد. میگن یک کشوری در خاورمیانه هست که از خیلی وقت پیش که فهمیده ترامپ داره میاد، به لرزه افتاده!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خیلی ساده لوح نباشید ‌اگر قرار باشد با امد‌ن‌ ترامپ
      حمله نظامی شود در دوره قبلی‌ش ترامپ‌ این کار را
      انجام میداد پس یک قرارداد محرمانه بین اینها وجود دارد که هدف دیگری دارد ....... فقط مردم مصیبت میکشد

    • ناشناس
      0

      ۴۹ ۱۴ واین بیش از۴دهه درحال اجراست

  • ناشناس
    2

    یه امید خدا ترامپ رای می آورد و جهان را از لوث وجود ظالمان پاک خواهد کرد.ان شاءالله

  • الی
    2

    عمو ترامپ دوستت داریم

  • ناشناس
    2

    خدا خدا کنید ترامپ بیاد چون ایشان اهل جنگ نیست زهره چشم میگیرد ولی چون تاجرصفت است هارت پورت دارد ولی جنگ نمیکند ولی اگر این زن هندی تبار نیکی هیلی بیاد یقین بدانید تمام زیرساختهای ایران را بمباران و نابود خواهد کرد ایران را به عهد حجر خواهد یزد شعار انتخاباتیش، سر مار در ایران است باید سر مار را زد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ساده لوح نباش !!!!!!

    • ناشناس
      0

      تازه فهمیدی ؟ایران سالهاست به عصر حجر رفته

  • عادل
    2

    به قول بعضی ها میخواد فلسطین پیروز بشه مسلمانها خرسند بشن جشن بگیرن خخخخخ

  • ناشناس
    2

    امریکای حاکم پنهان,ضمن نشان دادن چهره واقعی خود در بازی انداختن یک دیوانه خود شیفته و یک خرفت الزایمری,به نظرمی رسد ترامپ را به قتلگاه می کشد تا هم ظاهر دموکراسی امریکا حفظ شود و هم بی اعتباری قانون در برابر قدرت!

  • ناشناس
    2

    اوه اوه
    خدا به دادمون برسه

  • ناشناس
    0

    بانو خخخخخ

  • HOSEIN KAVIANI
    1

    نیکی هیلی ماله این حرفا نیست :)

  • مملی
    0

    یک مرد موبولوند از آمریکای .آمدی جانم بقربانت ولی حالا چرا.....

  • علی
    1

    ان شاالله، به تقاص خون حاج قاسم، یه روز ترامپ را به درک خواهیم رساند،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها