نیکی هیلی، اولین رقیب جدی ترامپ در انتخابات درون حزبی

دشمن بزرگ ایران نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد/ این زن کابوس ترامپ می‌ شود؟

نیکی هیلی شخصیتی حزبی دارد و در صورت تشخیص این موضوع که دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی پیروز می شود، به نفع یکی دیگر از رقبای ترامپ که شانس بیشتری در پیروزی بر او دارد (مانند دسانتیس) کنار خواهد رفت.

دشمن بزرگ ایران نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد/ این زن کابوس ترامپ می‌ شود؟

به گزارش خبر فوری، نیکی هیلی رسما اعلام کرد که برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نامزد خواهد شد. در حال حاضر، اختلاف میان جمهوری خواهان در رابطه با نامزدهای نهایی انتخابات زیاد است. آنچه بیش از همه مهم است این است که همچنان دونالد ترامپ محور تصمیمات و تقسیم بندی های سیاسی این حزب است.

در حال حاضر، جمهوری خواهان به چهار  گروه کلی تقسیم می شوند. عده ای هنوز از طرفداران دونالد ترامپ و متحد او هستند. گروهی مانند دسانتیس خیلی زود و در سال‌های اول ریاست جمهوری، از او جدا شدند. گروهی مانند نیکی هیلی در سال‌های پایانی ترامپ از او کناره گرفته و به مخالفان او تبدیل شدند. عده ای مانند مایک پنس هم بعد از مخالفت ترامپ با نتایج انتخابات ۲۰۲۲ و حوادث مربوط به یکشنبه سیاه (حمله خونین به کنگره آمریکا) از او جدا شدند.

همانطور که گفته شد، نیکی هیلی به دسته سوم تعلق دارد. او که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد فعالیت می کرد، در زمینه نحوه مقابله با کره شمالی و چند مساله دیپلماتیک دیگر با ترامپ اختلاف داشت و به همین دلیل، بعد از مدتی از سمت خود کنار رفت. با این حال، هیلی هرگز اختلافات خود با ترامپ را علنی نکرد. تنها بعد از یکشنبه سیاه بود که با قدرت در مقابل ترامپ ایستاد. او در یک مصاحبه مهم و تند در رابطه با ترامپ و آینده سیاسی او گفت: من فکر می‌ کنم ترامپ (با امتناع از پذیرش انتخابات ۲۰۲۰) آینده و حیات سیاسی خود را از دست داد. ما باید اقرار کنیم که به او اجازه دادیم ما را با خودش پایین بکشد. ما نمی‌ بایست به او گوش می‌ دادیم و دنباله‌رو وی می‌ شدیم. این قبیل اتفاقات هرگز نباید مجدد روی دهد.

نیکی هیلی بعد از اتفاقات سال ۲۰۲۰، به جمهوری خواهانی پیوست که معتقدند آینده سیاسی حزب جمهوری خواه با حضور ترامپ از بین می رود. او مانند دسانتیس به شعارها، عقاید و سیاست های ترامپ باور دارد و در زمینه دیپلماسی و سیاست خارجی به مراتب بیش از  فرماندار فلوریدا یا دیگر جمهوری خواهان مخالف ترامپ به رئیس جمهور سابق آمریکا نزدیک است اما معتقد است این سیاست ها و اهداف باید بدون ترامپ تحقق یابند، چراکه ترامپ از ثبات سیاسی برخوردار نیست و با غرور بیجا و خودشیفتگی هایش اهداف و آرمان حزب را از بین می برد.

مروری بر باورها و سیاست های مورد نظر نیکی هیلی

نیکی هیلی در زمینه سیاست خارجی عقاید بسیار تندی دارد. او مدافع اسرائیل است و معتقد است پایتخت آمریکا باید از تل آویو به بیت المقدس انتقال یابد. در زمینه کره شمالی، مخالف ترامپ بود و بعد از توسعه موشک های بالستیک پیونگ یانگ، به طرح حمله هوایی به مراکز موشکی کره شمالی فکر می کرد. در زمینه ایران، او مانند ترامپ به نابودی توافق هسته ای، حمایت از اسرائیل و عربستان در مقابل ایران، بازگشت تحریم ها و فشار حداکثری، قرار دادن نام ایران در فهرست گروه های تروریستی و به خصوص ترور شخصیت های برجسته ایرانی باور داشته و دارد. بنابراین، می توان نیکی هیلی را در زمینه ایران و خاورمیانه، نمونه کوچک ترامپ دانست.

در زمینه های دیگر نیز، می توان عقاید و باورهای هیلی را تند و جزم دانست. او به شدت به قوانین ضد سقط جنین قائل است و در این زمینه با دموکرات ها چالش بسیار زیادی دارد. همچنین، او مانند جمهوری خواهان دیگر به طرح کاهش مالیات مشاغل بزرگ و صاحبان برندها و لغو مهاجرت یا تسهیل آن قائل است و همزمان، تاکید زیادی بر حفظ قانون حمل سلاح، لغو قوانین محدود کننده در تجارت، حمایت بی رویه از ناتو و متحدان آمریکا و... دارد.

بزرگترین موانع نیکی هیلی در پیشرفت سیاسی

نیکی هیلی چند مشکل جدی دارد که احتمالا در مراحل پایانی رقابت های درون حزبی گریبان او را بگیرند. اولا نیکی هیلی یک هندی الاصل است نه یک سفید پوست. اگر او دموکرات بود می توانست مانند کاملا هریس تا مقام معاونت ریاست جمهوری یا حتی خود ریاست جمهوری پیش برود اما او یک جمهوری خواه است. غالب جمهوری خواهان و طرفدارانشان گرایش های ضدمهاجرتی و نژادپرستانه دارند و بعید است اجازه دهند یک غیر سفید پوست بتواند به بالاترین مقام سیاسی و حزبی دست یابد. همچنین نباید فراموش کرد که نیکی هیلی از کاریزمای لازم برای رقابت با ترامپ برخوردار نیست. هیلی حتی به اندازه دسانتیس نیز از کاریزما برخوردار نیست، چه رسد به ترامپ که قدرت نفوذ زیادی در بین طبقه متوسط سنتی و غالبا سفید پوست آمریکایی دارد.

این نقایص احتمالا سبب شوند که هیلی در صورت شرکت در انتخابات، در مرحله پایانی به نفع یکی دیگر از نامزدهای جمهوری خواه کنار رود. هیلی شخصیتی حزبی دارد و در صورت تشخیص این موضوع که دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی پیروز می شود، به نفع یکی دیگر از رقبای ترامپ که شانس بیشتری در پیروزی بر او دارد (مانند دسانتیس) کنار می رود. همه این اتفاقات منوط بر این است که ترامپ رسما در انتخابات شرکت کند و جو عمومی و حزبی هم به نفع  او شده و شرایط به سود او پیش برود. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علیرضاامینی
    0

    بله مش ترامپ داره میاد سراغتون سوارخ موش فروشی جایی گیرنمیاد رهن واجاره شاید اونم بایدتو نوبت باشی اگه بهت برسه😣😜😜

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها