همه چیز درباره انتخابات مقدماتی آمریکا / ماجرای ردصلاحیت ترامپ؛ نجات مرد مونارنجی توسط دیوان عالی یا نابودی توسط ایالات؟/ دونالد از هفت خان انتخابات عبور می کند؟

اگر ایالات دیگر آمریکا شروع به تبعیت از دو ایالت مین و کلرادو کرده و مانع از شرکت ترامپ در انتخابات شوند، ممکن است دیوان عالی نیز نتواند مانع از این اتفاق شده و با تردید اعضاء حزب جمهوری خواه، ترامپ وارد یک چالش بزرگ شود.

همه چیز درباره انتخابات مقدماتی آمریکا / ماجرای ردصلاحیت ترامپ؛ نجات مرد مونارنجی توسط دیوان عالی یا نابودی توسط ایالات؟/ دونالد از هفت خان انتخابات عبور می کند؟

به گزارش خبر فوری، ماجرای ردصلاحیت دونالد ترامپ توسط مقامات دو ایالت کلرادو و مین و منع او از شرکت در انتخابات مقدماتی سال 2024 (اینجا بخوانید) باعث جنجالی بزرگ شده است. اما این اتفاق چقدر جدی است و چه تاثیری بر سرنوشت ترامپ خواهد داشت؟

برای فهم این موضوع ابتدا باید شناختی اجمالی از انتخابات مقدماتی یا درون حزبی آمریکا داشته باشیم. انتخابات مقدماتی چیست؟ چگونه برگزار می شود و چه مختصاتی دارد؟

انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا چیست؟

انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به شدت پیچیده است. ساختار سیاسی این کشور به شدت حزبی است و به همین دلیل، یک فرد برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، ابتدا باید سلسله مراتب حزبی را طی کرده و در راس یکی از دو حزب اصلی آمریکا یعنی دموکرات و جمهوری خواه قرار بگیرد. در نتیجه، می توان گفت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دو مرحله اصلی تقسیم می شود:

الف. انتخابات مقدماتی (انتخابات درون حزبی) 

ب. انتخابات سراسری.

مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری مربوط به انتخابات مقدماتی است. در این انتخابات، اعضاء دو حزب اصلی با هم رقابت کرده و در نهایت، از هر حزب، یک نماینده به دور نهایی انتخابات می‌رود. برای مثال، در انتخابات 2018، جو بایدن با برنی سندرز و کامالا هریس و چند دموکرات دیگر رقابت کرد و بعد از شکست آنها در انتخابات مقدماتی، راهی رقابت نهایی با دونالد ترامپ جمهوری خواه شد.

انتخابات مقدماتی یا درون حزبی نیز خود به دو مرحله تقسیم می شود. مرحله اول مربوط به معرفی اعضاء هیات انتخاب (صاحبان آراء الکترال) و کاندیدای نهایی به کنوانسیون‌ های انتخاباتی رئیس‌ جمهور ایالات متحده آمریکا است و مرحله دوم مربوط به تصمیم گیری کنوانسون انتخاباتی دو حزب و معرفی نهایی دو نامزد نهایی است.

مرحله اول انتخابات مقدماتی به دو صورت اصلی برگزار می شود. در برخی ایالات، رهبران حزبی ایالات دور هم جمع شده و بعد از بحث های طولانی، کاندیدای نهایی را به کنوانسیون معرفی می کنند. در برخی ایالات دیگر (که شامل بیشتر ایالات می شود) نه فقط رهبران حزبی بلکه اعضاء معمولی دو حزب بزرگ و اعضای حزب ایالتی و نیز اعضاء احزابی که زیرشاخه یکی از دو حزب اصلی قرار دارند، در انتخابات شرکت کرده و نامزدی را که بیشترین رای را کسب کرده باشد به کنوانسیون معرفی می کنند.

انتخابات مقدماتی در بیشتر ایالات در «سه شنبه بزرگ» برگزار می شود. سه‌شنبه بزرگ سه شنبه ‌ای در ماه فوریه یا مارسِ سالی است که انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار خواهد شد. در این سه شنبه انتخابات درون حزبی برگزار شده و افراد پیروز به کنوانسیون انتخاباتی معرفی می گردند.

بعد از سه شنبه بزرگ، انتخابات مقدماتی وارد مرحله دوم می شود. در این مرحله، اعضاء کنوانسیون انتخاباتی باید فرد پیروز را به عنوان نماینده نهایی حزب خود معرفی کنند. تا صد سال پیش، کنوانسیون انتخاباتی که از اعضاء ارشد حزب تشکیل می شد، به تنهایی نامزد نهایی را تعیین می کرد اما به تدریج نقش انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا نسبت به انتخابات کنوانسیون ملی افزایش یافت. اکنون فردی که در انتخابات مقدماتی به پیروزی برسد، از سوی کنوانسیون ملی نیز معرفی خواهد شد.

با این حال، فرآیند انتخاب فرد پیروز در انتخابات مقدماتی پیچیده و سخت است. در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه هر کاندیدایی که بتواند اکثریت آراء اعضای حزب را تصاحب کند تمام آراء الکترال را از آن خود کرده و در کنوانسیون ملی حزب به او رای خواهند داد. برعکس، در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات بسته به میزان رای هر کاندیدا تعداد مشخصی از آراء الکترال به آن کاندیدا اختصاص داده می‌شود.

مرد دیوانه به کاخ سفید بازمی‌گردد؟

برای مثال، اگر در یک ایالت 100 هزار نفر در انتخابات درون حزبی دموکرات ها شرکت کنند و کاندیدای اول 60 هزار رای و کاندیدای دوم 40 هزار رای به دست آورد، کاندیدای اول 60 رای الکترال و کاندیدای دوم 40 رای الکترال به دست خواهد آورد و در نهایت، اعضاء کنوانسیون ملی باید آراء الکترال را با هم سنجیده و تصمیم نهایی را بگیرند.

ترامپ چه وضعیتی در انتخابات مقدماتی خواهد داشت؟

اما وضعیت ترامپ در انتخابات مقدماتی آمریکا به چه صورت است؟ اکنون دو ایالات کوچک مانع از ورود ترامپ به انتخابات مقدماتی شده و اعلام کرده اند که اجازه صدور برگه رای ترامپ در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه را نخواهند داد. این مساله از جهتی کم اهمیت است و از جهتی می‌تواند دردسر ساز باشد.

علت بی اهمیت بودن این تصمیم این است که اولا دو ایالت مین و کلرادو در اختیار دموکراتهاست و ترامپ جمهوری خواه هرگز روی آراء این دو ایالت حساب باز نکرده و نخواهد کرد. بنابراین، اعضاء کنوانسیون نیز حساسیت زیادی روی این دو ایالت ندارند.

ثانیا، تیم حقوقی ترامپ نزد دیوان عالی ایالات متحده شکایت کرده اند. دیوان عالی آمریکا بالاترین نهاید حقوقی این کشور است و می تواند به راحتی در مورد سرنوشت ترامپ و انتخابات تصمیم گیری کند. از آنجا که بیشتر اعضاء دیوان عالی جمهوری خواه بوده و سه عضو اصلی آن توسط ترامپ و در دوره ریاست جمهوری او انتخاب شده اند، بسیار محتمل است که دیوان عالی تصمیم مقامات ایالات وین و کلرادو را نقض کند و اجازه ورود ترامپ به انتخابات را صادر نماید.

این مساله ای است که «مایک جانسون»، رئیس جدید و جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا که یکی از طرفداران ترامپ هم است، بر آن تاکید کرده است. جانسون گفته است: «تصمیم وزیر داخلی ایالت مِین برای رد صلاحیت ترامپ از انتخابات [ریاست‌جمهوری]، بی ‌ملاحظه و مغرضانه است. مطمئنم که دیوان عالی [کل آمریکا] این تصمیم را ملغی می‌ کند».

اما تصمیم دو ایالت آمریکا می تواند از جهتی دردسرساز باشد، چرا که اگر ایالات دیگر شروع به تبعیت از این دو ایالت کرده و مانع از شرکت ترامپ در انتخابات شوند، ممکن است دیوان عالی نیز نتواند مانع از این اتفاق شده و با تردید اعضاء حزب جمهوری خواه، ترامپ وارد یک چالش بزرگ شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • ✌✊
    12

    گوره پدرمادره همشون

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مردم را بازی دادند.مشکل مردم ایران دزدی آقازاده ها و تحریمهای داخلی هست.

    • ناشناس
      1

      ترامپ چیکارش میکنه؟

    • ناشناس
      10

      ترامپ به پایان سلام کن

  • امین
    4

    دموکراتهای آمریکا همینطور که جهانو به گند کشیدن آمریکارو هم دارن به گند میکشن. آمریکا عادلانه ترین سیستم انتخاباتی داره.

  • ابوالفضل
    12

    خیال مسئولین راحت. رئیس جمهور بعدی آمریکا دونالد ترامپ هست.

    منجی عالم بشریت آقام ترامپ

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      بگو بگو همه همه آقام آقام آقام

    • ناشناس
      13

      توف به روح خودت و آقات ترامپ

  • ناشناس
    7

    تعداد انگشت شمار از کشورهای خاورمیانه از آمدن ترامپ به لرزه افتاده اند.خودشون هم میدونن چه عاقبتی در انتظارشون هست.میدونید که کدوم کشورها رو میگم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      اره همونایی که تو خودتو بهشون فروختی نوکر اجنبی. غربگدا . بدبخت

  • ناشناس
    6

    منجی عالم بشریت حضرت ترامپ شاید امسال بیاید دنیا به چنین مردانی واقعا نیاز دارد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شاید این جمعه بیاید، شاید

  • ناصر
    3

    آقای دونالد ترامپ
    سلام
    صلاحیت جنابعالی احراز نشد.
    شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران شعبه ایالات متحده آمریکا.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      هعلو ناصر عزیز شما غصه منو نخور اینجا ایران نیست که فقط به اصولگراها صلاحیت بدهند من دخل اینارو درمیارم مگه دست خودشونه

    • ناشناس
      1

      Halo HaVaryo ناصر منم این شعبتونو جمع میکنم که هر روز چای دبش میخورند اینها چطور نگهبانی هستند

  • پیام
    2

    واقعا ممنونم از این مطلب عالی . خیلی عالی نوشته شده بود

  • Amir
    12

    یه نگاه به اون قیافه مزحک ومسخره اش بکنید،یک دلقک به تمام معنی است،حالا ببینید کارمابه کجا رسیده که باید نگران به قدرت رسیدن این عنتر بدقواره باشیم!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      درود بر ترامپ خوش تیپ

    • ناشناس
      2

      همین دلقک می‌گویی در طول ریاست اش جنگ ‌درگیری نداشته ودخالت هم نکرده برعکس قبلی ها که درهر جنگ بوده دخالت داشتند؛ترامپ کسی فقط فقط به نفع کشور عمل می کند

  • بی رنگ
    5

    آدمهای احمقی مانند ترامپ درک درستی از سیاست و منافع ندارند برای همین بر خلاف نظر اکثر دوستان، انتخاب ترامپ قطعا به نفع روسیه، چین و ایران خواهد بود.
    برای نمونه به فریب ترامپ از پوتین و اردوغان و نیز قضیه فروختن کردها در سوریه و عراق

  • ترامپ
    1

    با سپاس از بچه های ایران مخصوصا بچه های کرج بعد از انتخابات از خجالتتو ن در میام
    دم همتون گرم

  • هدیه
    8

    کار رسانه های ما به کجا رسیده، که فکر می کنن آمدن یک شخص کله بادی و جوگیر، سودی به کسی می رسونه. وجود شخصی مانند ترامپ تمام بشریت از امریکا تا خاورمیانه رو در ورطه بدبختی و هردمبیل قرار میده

    نظرات شما -
    • امیر ب هدیه خانم ساندیسی
      2

      هدیه خانم به کوری چشم خودت ترامپ میاد نابودتون میکنه ساندیس خور

  • ناشناس
    1

    به گمان من اگر ترامپ بیاید آقایان رییس روسای ایران مجبور به نوشیدن جام شوکران میشوند و با توجه به احمدی نژادی عمل کردن ترامپ توافق زودتر حاصل میشود

  • ناشناس
    0

    دموکرات های متقلب لاشی

  • مملی
    0

    ترامپ ای بزرگوار ترامپ ای سالار ترامپ ای مغز گردو ترامپ ای مو بلوند خوشگل ترامپ ای زندگی ترامپ ای آزادگی ترامپ که بی‌صبرانه منتظر آمدنت هستیم بیا و این دل غمگین مرا تسلی بده .خوش آن لحظه که گوینده شبکه خبر بگه ترامپ با اکثریت آرا رئیس جمهور ایالات متحده شد چه فشاری میخورن بعضیا!

  • محمود
    0

    ملعون چرا همه اعتقادات را،به مسخره گرفته ای آخه بی شرف ترامپ قمار باز همجنس باز کجا استغفرالله. آقام. امام زمان عج کجا

  • هدیه در جواب امیر
    0

    جناب امیر خجالت بکش اولا من خودم یک آدم منتقد هستم. دوما این آقای ترامپ تا بود هرچی بدبختی بر سر همپیمانهاش از عربستان و عمارات و کردها آورد.حالا میهوای خیرش به من و شما برسه؟ برای ایران هم فقط هارت و پورت الکی کرد، توی جریان پایگاه عین الاسد و سرنگونی پهپاد امریکایی توسط ایران و نیز قضیه کرکوک یک آدم بازنده و منفعل و گیج بود. با پاره کردن برجام هم اوج نادانی خودشو نشون دید.

  • علیرضاامینی
    0

    درود بر منجی مش ترامپ 😎😎

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها