تحلیلگران خارجی درباره جنگ آمریکا و انگلیس با یمن چه می گویند؟

حمله به یمن، اهداف، نتایج و دلایل/ احتمال درگیری مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد؟

احتمال رویارویی مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد اما دیگر نمی توان جلوی تنش ها را گرفت و بسیار بعید است که حملات پنجشنبه و جمعه آمریکا و انگلیس آخرین حملات این ائتلاف علیه انصارالله یمن باشد و احتمالا این درگیری ها ادامه خواهند داشت.

حمله به یمن، اهداف، نتایج و  دلایل/ احتمال درگیری مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد؟

به گزارش خبر فوری، پس از حملات اخیر انگلیس و آمریکا به یمن، بسیاری از تحلیلگران شروع به تبیین امکان وسیع شدن درگیری ها و وقوع جنگ مستقیم میان ایران و آمریکا کردند. پایگاه شورای آتلانتیک (Atlantic Council) در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته و نظر تحلیلگرانش را در رابطه با این درگیری ها کرده است.

آمریکا به هدفش می رسد؟

جاناتان پنیکوف (Jonathan Panikoff) مدیر بخش امنیت خاورمیانه شورای آتلانتیک در یادداشتی که برای پایگاه خبری این اندیشکده نوشته موفقیت حملات اخیر آمریکا و انگلیس به یمن را مورد مداقه قرار داده و می نویسد: «حوثی‌ها چیزی برای از دست دادن ندارند. آنها از حمایت‌ های ایران برخوردارند و مطمئن هستند که ایالات متحده وارد یک جنگ زمینی نخواهد شد. {اگرچه این امر می تواند نشان دهد که حملات اخیر آمریکا فایده ای برای آنها در پی نداشته} اما حملات ایالات متحده همچنان می‌ تواند تأثیر معناداری بر کاهش توانایی‌ ها و اثربخشی حوثی‌ ها داشته باشد. علاوه بر این، واشنگتن {با حمله اخیر} پیامی معنادار به سایر متحدان ایران در مورد تمایل آمریکا به استفاده از زور در منطقه برای محافظت از منافع، متحدان و شرکای خود ارسال خواهد کرد.»

رویکرد عربستان در مورد جنگ اخیر

پنیکوف درباره رویکرد عربستان سعودی در مورد جنگ اخیر می نویسد: «عربستان سعودی که به مذاکرات با حوثی ‌ها برای پایان دائمی جنگشان با یمن ادامه می ‌دهد، احتمالاً دیدگاه‌ متفاوتی درباره این حمله دارد. ریاض از یک سو، مطمئناً نگران است که حوثی‌ ها به مذاکرات صلح پایان دهند و با حمله به خاک عربستان مقابله به مثل کنند. اما از سوی دیگر، عربستان می داند که هرچه قدرت حوثی ها بیشتر باشد و اهرم های فشار کمتری فعال باشند، مذاکرات چالش‌برانگیزتر خواهد بود.» پنیکوف همچنین معتقد است که نابودی مذاکرات صلح یمن و عربستان سعودی می تواند تنش زدایی آرام و صلح سرد و نصفه و نیمه تهران و ریاض را هم نابود کند.

احتمال درگیری مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد؟

پنیکوف در ادامه تحلیل خود از احتمال وسعت جنگ نوشته و تاکید دارد که احتمال رویارویی مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد اما دیگر نمی توان جلوی تنش ها را گرفت و بسیار بعید است که حملات پنجشنبه و جمعه آمریکا و انگلیس آخرین حملات این ائتلاف علیه انصارالله یمن باشد و احتمالا این درگیری ها ادامه خواهند داشت.

مروری بر سوابق حملات آمریکا به یمن

دنیل ای. موتون (Daniel E. Mouton)، تحلیلگر سیاسی و عضو ارشد گروه تحلیلی امنیت خاورمیانه در شورای آتلانتیک نیز در یادداشتی که برای پایگاه این اندیشکده نوشته  تاکید دارد که حملات اخیر علیه انصارالله نخستین نمونه از حملات غربی ها علیه یمن نیست. این تحلیلگر می نویسد: « این اولین بار نیست که ایالات متحده در پاسخ به گروه انصارالله اقدام نظامی می کند. حملات سال 2016 آمریکا علیه حوثی ها احتمالاً در سر و صدای حاصل از حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی علیه این کشور به فراموشی سپرده شد.»

با این حال، موتون معتقد است قدرت نظامی یمن بیش از گذشته شده و با توجه به وضعیت یمن و تجربه طولانی جنگ با عربستان، بعید است که حملات انگلیس و آمریکا تاثیری بر رفتار یمن داشته باشد. او ادامه می دهد: «حوثی‌ ها روی سیستم‌های تسلیحاتی با قابلیت فزاینده سرمایه‌گذاری کرده اند. با توجه به تجربه این گروه در تحمل سال‌ ها حملات هوایی {در طول جنگ با عربستان}، بعید به نظر می ‌رسد که {آمریکا} با حملات امروز، به بازدارندگی استراتژیک دست پیدا کند و این بدین معنی است که حوثی ‌ها به تمایل خود برای هدف قرار دادن کشتی‌ های دریایی آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ ادامه خواهند داد.»

جنگ تا چه میزان وسعت خواهد یافت؟

اما اگر حملات انگلیس و آمریکا بازدارنده نیست، پس هدف از این حملات چیست؟ موتون می نویسد: «به نظر می ‌رسد حملات ایالات متحده و بریتانیا به دنبال تضعیف توانایی‌ های فرماندهی و کنترل حوثی‌ ها بر حوزه دریایی و قابلیت ‌های حمله آنان بوده است. محروم کردن حوثی‌ ها از ابزارهای حملات بیشتر علیه ایالات متحده و کشتی های تجاری، موضوعی است که از طریق بیانیه ‌های بی ‌شمار کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا بیان شده است.»

موتون درباره احتمال حملات بیشتر توسط ائتلاف آمریکا و انگلیس می نویسد: «میزان تمایل ایالات متحده، بریتانیا و ائتلاف آنها برای انجام حملات بیشتر به ادامه حملات حوثی ها علیه نفتکش ها و کشتی های غربی ها و اسرائیل بستگی خواهد داشت. اما موفقیت این حملات (حمله انگلیس و آمریکا به یمن) به توانایی ایالات متحده برای جلوگیری از ورود مستقیم ایران به جنگ و کمک به حوثی ‌ها وابسته است.»

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • ناشناس
    6

    امیدوارم عقلانیت در حاکمیت، ایران را به سمت جنگ با امریکا و متحدانش نبرد چون در غیر اینصورت زیرساخت های اقتصادی ایران که جایگزینی آنها در شرایط اقتصادی فعلی اصلا امکان ندارد از دست خواهد رفت و کشور را در وضعیتی قرار خواهد داد که که آبستن بسیاری حوادث خواهد بود

  • عادل
    8

    آمریکا از طرف ایران خاطر جمع هست ایران فقط شعار تو خالی میده

  • ناشناس
    25

    ما عاشق شهادتیم خدا کند حمله کند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      نگو ما بگو من . از طرف دیگران نظر نده .

    • ناشناس
      5

      گذشت اون زمان همه خام میشدن دست و پا چشم می دان مردم و جوانان ایران در هیچ جنگی شرکت نخوان بس است هرچی زجرو بدبختی کشیدن مردم

  • ناشناس
    6

    ایران همانقدری که برای حماس وارد جنگ شد برای حوثی ها هم می شه

  • ناشناس
    11

    برای چی ایران بخاطر یمنیها وارد جنگ بشه؟ مگر ما مرز مشترک با آمریکا داریم؟ مگر ما می توانیم به کشور آمریکا ضربه بزنیم؟ با این وضع اقتصادی داغون و این همه مردمی که امیدی به آینده و حکومت ندارند چرا باید برای کشور هزینه جدید درست بکنند؟ من بعنوان یک ایرانی شدیدا مخالف هستم ما آرامش می خواهیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      یعنی حالا آرامش داری؟؟؟؟؟؟؟؟ اتفاقا این سری باید وارد جنگ بشه نمیشه که کل دنیا را بهم بریزه بعد بکشه کنار

    • ناشناس
      0

      مگر وارد جنگ نشده!حتما باید موشک به ملاجتون بخورد تا بفهمید!

    • ایرانی
      0

      تا وقتی یه زورگوی بی منطق تو منطقه زندگی ما باشه، هیچ وقت روی آرامش رو نمی‌بینیم.
      آرامش پا فدای آرامش بچه هامون.
      این آمریکای بی صفت رو باید از منطقه آبا و اجدادیمون ( غرب آسیا) بیرون کنیم تا بعد از این بتونیم راحت تر و در آرامش بیشتر زندگی گنیم.
      سر خم به می سلامت
      شکند اگر سبویی
      سر وطن و بچه های بعدی ایران به سلامت
      اگر سبوی آسایش امروز من بشکنه

  • ناشناس
    54

    مرگ بر آمریکا و انگلیس جنایتکار و حامیانشان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      مرگ بر چین و روسیه بی خدا و کومونیست و حامیانشان ;)

    • ناشناس
      8

      مرگ بر فلانی

    • ناشناس
      4

      مرگ بر چین و روسیه و شرق گدایان و کمونیست پرستان

    • محسن
      1

      آينه...🤣

  • بابایی
    2

    آقازاده ها آماده جنگ باشند اینبار نوبت شماست

    نظرات شما -
    • علی
      4

      متاسفانه همیشه طبقه ضعیف تلفات داده و میده

  • ✌✊
    6

    شک نکن/ جنگ هست عادی یا جهانی

  • ناشناس
    9

    یمن به ما چه ربطی داره؟!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      22

      دوباره شروع کرد.
      یمن، حزب الله ، حماس، سوریه و ... مثل سربازان ایران میمونند و ایران پشتیبانی آنها را بر عهده دارد

    • ناشناس
      9

      پشتیبان مردم خودش هست نه یمن و فلسطین
      مردم را گول نزنید

    • ناشناس
      2

      اگر همبستگی ایران با ابرقدرتها نبود و همکاری نمیکرد الان شما جای یمن بودید.ایران لعبت منطقه است ناموس امریکاست.پیمان مودت مثل عقد رسمی است.

  • ناشناس
    7

    تحلیل های من درآوردی و آبکی. آخه مرد حسابی، خودت خنده ت نمیگیره این عنوان خبر رو مینویسی؟ جمهوری اسلامی با آمریکا درگیر بشه؟ فقط گنده گ...ی و عربده کشی پشت میکروفون و دوربین. اونهمه عرزشی ثبت نام کردن برای اعزام به غزه. پس چی شد؟ چرا نرفتن؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      آخه متوجه شدن ساندیس را با شربت جابجا کردن ترسیدن از شربت بنوشند

  • ناشناس
    5

    ۴۵ سال ایران همراه اسراییل و امریکا از اعراب سواری میگیرن ، هیج جنگ بین ایران و اسراییل و امریکا نخواهد افتاد ، سه تا کشور توافق محرمانه کردن برای خر کردن اعراب و سواری گرفتند ، ایران چندتا اسرائیلی یا آمریکایی کشت و اسراییل چندتا ایرانی و مقایسه کنید با تعداد کشته شدگان عربی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      هدف چیز دیگری است دقت کنی می‌فهمی

  • ناشناس
    2

    آقازاده ها هیچوقت به غزه یا یمن نمی روند چه کسی زندگی مرفه و راحت آمریکا و کانادا ول می کند؟

  • شهید راه ایران
    6

    ایران مثل اون همسایه ای میمونه که فوش میده میره قایم میشه یدونه هم میزنه تو سر پسرش که صداش در نیاد

  • متخص جنگهای اینگونه هستم
    8

    صد درصد جنگ گسترش یافته و برنامه ریزی شده این جنگ توان کشورهای جهان سوم را کم میکند و یک جنگ فرسایشی است پروسه پیچیده ای انجام شده میرود تا انسانهای بیشتری کشته شوند توپ درزمین کشورهای نوچه افتاده شاید پاسکاری کنند و گل به خودی بزنند دور نمای وحشناکی میبینم مغزها هنگ کرده احتمالا رونگردان در ابرها قاصی کردن بیتحرکی و تنبلی همه گیر شده پادزهر کجاست

  • ایرانی
    18

    قابل توجه غرب پرستان ،آمریکا در منجلاب جنگ اکراین و غزه و مسئله دریای چین و انتخابات گرفتار شده ونمی تونه خودش را نجات بدهد داره زور اخر را میزنه.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      ای شرق پرست نوکر کمونیست ها . آمریکا ارباب ات است . اون گوشی که باهاش شعار مرگ بر آمریکا میدی ، تکنولوژی اش مال آمریکااست .
      شما ساندیس و امتیازات ات رو بگیر ، در حد اظهار نظر نیستی . زود برو خونه مادرت دعوات نکنه .

  • امیر
    3

    یعنی شما همه فکر می کنید آمریکا به ایران حمله خواهد کرد
    خیالتان راحت هیچ وقت آمریکا به ایران حمله نمی کند
    سیاست بی پدر و مادراست
    باید تک تک افراد جامعه بدانند که آمریکا چقدر خائن به مردم ایران است

  • ناشناس
    3

    به امید خدا

  • ناشناس
    0

    سلام لعنت به روسیه کمونیست که پشت تمام خیانت ها و جنگ ها است هر چی ما ایرانی ها ضربه خوردیم از این روس های بی خدا بوده لعنت بهشون

  • ناشناس
    0

    سلام روس ها وقتی تاریخ میخونی کلا ازشون خیانت دیدیم نصف بیشتر ایران واقعی بیرون از مرزها هاست همش هم با خیانت انگلیس و روسیه بی پدر مادر بوده و هست الان هم ول کن نیستن دنبال تیکه کردن ایران هستند هیچ وقت روسیه همسایه قوی وقدرتمند میخواد

  • ناشناس
    0

    جنگ ؟؟؟؟
    یعنی آنقدر نفهم هستیم که ندانیم گماشتگان آمریکا در غرب آسیا چه گروه هایی هستند ؟

    البته جنگ زرگری را از قبل داشتیم و خواهیم داشت .

  • صدیقه
    4

    کل هدف غرب از جنگ افروزی اینه که ایران رو داخل جنگ کنن تا بودجه ای که قراره صرف مسایل اقتصادی بشه برای جنگ هزینه بشه چون به چشم خودشون دارن میبینن ایران از خیلی جهات در حال پیشرفت و با این دسیسه میخوان ما رو با جنگ مشغول کنن ولی بصیرت رهبر ایران جلوی این مارمولک بازی هاشون گرفته

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کدام بودجه را می فرمایید که صرف فعالیت اقتصادی میشه؟

    • ناشناس
      0

      خودت خوب داری گول میزنی دیگی که برای مردم ایران نجوشه بذار سر سگ توش بجوشه. کل دارایی های ایران را توله ها بردن آمریکا الان صحبت از گشایش اقتصادی می کنی

  • کامران
    0

    نظر منو پخش نمیکنن لعنت بهشون ، خواستم باچندجمله این مردم بدبختو بیدارکنم و بگم بابا بخدا ماآفریده شدیم که زندگی کنیم نه اینکه شب و روز بفکرجنگ و شهات باشیم

  • ناشناس
    0

    انشاا... مردم ایران نجات پیدا کنند

  • دیوید
    3

    مرگ برتوی لیبرالیسم وهمدستانت.

  • ناشناس
    3

    به نام خدا
    مرگ بر آمریکای کثیف و انگلیس خبص و مرگ بر آل صهیون و آل سعود و المنافقین وطن فروش و غرب پرستان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آل سعود که چند روز پیش رفتین به پابوسیش تو را یادشون رفته بود ببرن

  • ناشناس
    2

    هدف بستن راه تجارت دریایی و زمینی چین از قطب شمال تا جنوب در نصفالنهار اوکراین تا آفریقای جنوبی است؛که از یمن هم میگذرد.

  • ناشناس
    2

    اگر درگیر شوند و ایران اعلام کند اتباعش خاک آمریکا را ترک کنند میدانید جمعیت آمریکا نصف میشود ؟بنابراین امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.هاها..

  • ناشناس
    0

    کمی نقشه دنیا را ببینید تا متوجه دلایل جنگ بشوید!

  • ناشناس
    0

    هدف بعدی آفریقای جنوبی است که مانند ایران شده کاسه داغتر از آش برای اعراب !

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها